Åka till abisko med flickvännen?

vflygare

Ny medlem
Hej!

Jag och min flickvän planerar att sticka och åka skidor en förlängd helg eller så. Vi är båda sugna på abisko, men hon känner sig osäker på om hon klarar åkningen där. Hon har åkt lite offpist i varierande snöförhållanden och tar sig ner för normala svarta backar om än utan stilpoäng. Vi har två frågor.

1. Hur brant och jobbigt är det egentligen på noulja?
2. Hur långt räcker åkningen inom det lavinkontrollerade området? Ingen av oss har nämligen dunderkoll på lavinsäkerhet.

Tacksam för svar
Viktor

så länge snön är snäll så finns det nog åkning som ni kan klara av att köra tillsammans utan att hon behöver komma ohjälpligt på efterkälken....beroende på hur bra du är så klart...

angående lavinsäkerheten så är ju nuolja et av sveriges lavintätaste skidområden, så jag rekomenderar er att åka med tranceiver o spade iaf. även om de har bra koll inom området så kanman aldrig vara säker i de förhållandena..

Först får jag erkänna att jag aldrig åkt skidor i Abisko. Jag stoppade iofs. där häromåret på väg från Gränsen och åt lunch ...

Hursomhelst ... opistade berg har en tendens att vara himmel eller helvete. Dvs. är snön fin är det hur bra som helst och branta sluttningar går att köra även för den med begränsad offpistvana. Är snön knepig, uppkörd och omfrusen kan det bli oerhört krävande, och inte det minsta roligt ...

Svaret på hur jobbigt det är på Nuolja och alla andra opistade berg är således att det beror helt och hållet på snöförhållandena. Men ... om nu Nuolja inte är på sitta bästa humör finns räddningen i Björkliden eller Riksgränsen som kan bjuda på helt andra förhållanden. Det är bara att sätta sig på tåget!

Så, självklart ska ni åka till Abisko. Jag rekommenderar starkt att ni åker med Guide, åtminstone första dagen, så att ni får koll på berget. Lavinkit är standardutrustning!

That´s all folks! / MM

Det finns både toksvart och mer "röd" offpist.. klart ni ska åka. Lite utmaning lär man ju sig nått av om inte annat. Underbar natur är det däromkring iaf, så det kan nog bli litr romantiskt om inte annat =)

är ni nyfikna men osäkra på abisko, så kan ni ju testa. ni kan ju köpa t ex 4-dagars liftkort som gäller i abisko, björkliden, riksgränsen samt narvik. så om ni inte gillar abisko och inte vill åka upp till gränsen så kan ni ju åka björkis på andra sidan noulja.

VARNING! Liften i Abisko är rätt äcklig!

klart ni ska till abisko. åkning för alla som gillar offpist. ingen skogsåkning. liften i abisko är romantisk. man kurar ihop sig under filten och bara myser när man rekar nästa åk. åk dit. maten är fantastisk också!

Tillbaka
Topp