åka utan korsband?

Josslo

Ny medlem
åka utan korsband?
Tjena.
Mitt korsband är nu helt av. Läkarn sa att jag troligtvis skulle klara åka skidor utan det.
Någon här som åker med ett avslitet korsband? Funker det bra för er isåfall?

HAJHAJ!

åka utan korsband?
hej har också slitit av mitt korsbandet denna säsong. Har snackat med lite läkare i Apsen och Vail. Alla sa att när du "tränat upp knät" till någorlunda normal rörlighet är det bara att spänna på sig pjäxorna igen. om du känner för att ta risken. Knät är väldigt instabilt och små rörelser och krafter kan göra större skada en den du har nu. Dock kan du ta ett år "ledigt" från skidorna och träna stenhårt för att få maximal muskelkraft runt knät (kräver sjukgymnaster) och kunna åka skidor näst intill utan problem. Dock rekommenderade alla där upp att operation är nödvändlig om du vill kunna köra skidorna fullt ut igen. Jag ska in på operation nu och längtar redan till nästa säsong. Lycka till

åka utan korsband?
okok. men min läkare sa att jag kunde nog klara det i och med att jag hade ganska välbyggda lårmuskler som stabiliserar knät. men vad e det som kan bli en större skada än vad det redan är? ja menar korsband kan ju inte läka ihop eller någonting så just på den biten kan det väl inte bli värre?
däremot så kanske det e så att andra saker i knät kan bli skadat eftersom att det kanske är lite lättare att vrida till knät i och med det är så instabilt.

men jag känner inte någon instabilitet i mitt knä så jag och min läkare kom överens om att jag skall köra på som vanligt utan operation..får se hur det funkar!

Är rehaben efter en operation 6 månader?

Lycka till jätte mkt me knät så ses vi i backarna nästa säsong ;)

åka utan korsband?
Tjena!

Jag har skrivit ner det här tidigare i ett forumsinlägg. Söker du på "korsband" får du en del träffar...

slet av främre korsbandet feb-00.
dröjde med läkarhjälp, beslutade i samråd med klinik i september att satsa på ett individuellt träningsprogram, samt en ortos som jag fick på remiss (Landstinget betalade alltså, skyddet ska ha kostat 12 000 enligt läkaren, det heter CTI-2). Det går till som så att de måttar knät och sedan tillverkas en ortos i titan som ska hålla knät på plats (håller fast sidorna, trycker in smalbenet).

tränade stenhårt och kunde köra som vanligt följande säsong, tills en kraftig plattlandning gav en följdskada (fraktur i knät, benbit lossnade, 6 v gips).

ny rehab, och hösten efteråt fick jag även en blödning i knät. Sedan dess har jag inte haft några stora komplikationer med knät.

Kör idag på med min CTI-2, inga stora knäproblem sedan hösten -01. Ingen operation än så länge, men det gäller att ha bra fysik i benet. Är övertygad om att jag får problem igen om jag inte tränar.

Sedan är det för mig väldigt svårt att köra på för fullt sedan följdskadan. Även om man verkligen försöker så finns det hela tiden en oro att nåt ska hända med knät igen...

Men det har fungerat väldigt bra de senaste åren, och jag har inte fisåkt direkt utan knät har testats ordentligt så att säga...

6 mån rehab låter vettigt, då spelade ju Henke match... Men en läkare sa faktiskt att rehab efter operation kan vara upp till 3 år, vet inte hur påläst han var iofs...

åka utan korsband?
du förstod mig rätt. korsbandet kan inte läka men som du säger är risken stor att vrida till knät så att andra band kan slitas, lr ett fall som kan skada minisken som blir mer utsatt. Nu tillhör inte jag samma grupp som er då jag var nästintill otränad inför säsongen. Efter skdan blev mitt knä lika stabilt som gele och de blve därför omöjligt att fort. åka. Men hade vänner som var råtränade som gjort samma, och kunde fortsätta åka resten av säsongen - dock mer försiktigt.
För min del är operation ända utväg - men det är individuelt för perosn till person! alla jag snackat med är idag helt 100 i sitt knät, aldrig haft problem. dock är merparten av de opererade.

Absolut, ses i backen!

åka utan korsband?
Tjo! Korsbandet har ju en funktion, antar du menar främre nu, att se till att underbenet inte åker framåt...
Du är ju så ung o lär vilja va aktiv en massa så jag tycker att det borde vara läge för operation. Risken finns för menisk och broskskada om man inte opererar.
Men å andra sidan borde ju läkaren ha koll, fast har lärt mig mna inte kan lita på alla...hm...
Good luck!!

åka utan korsband?
Måste göra ett tillägg nu, eftersom jag tillslut tvingats till operation. Det hela har gått mycket bra och kanske är det enda lösningen...

åka utan korsband?
Jag har flera vænner som dragit av korsbandet, opererast och haft lång rehab efter det...ændå har vissa problem æn..
Men att rehabilitera 6 mån efter ær minimum, man kan inte rækna med att vara som innan efter den tiden. I elitidrotten handlar det om pengar o det gør att de ofta stressar på før fort med rehab.
En sak till varfør unga mænniskor som skadar/sliter av fræmre korsbandet inte blir opererade. Det bør ni bli tror jag før samma stabilitet finns inte genom att træna musklerna runt knæet...fastæn de ær mycket viktiga oxå!! I vilket fall om tanken ær att fortsætta med idrott på høg nivå...

åka utan korsband?
sockervadds sa:
JAg åker utan ledband. Funkar prima. Så du vet ;)
ja men då är det också att du kanske åker nån vecka per år å kanske inte åker på elit, vem vet du kanske gör. men det är sånna faktorer också.. köpte ett knä skydd idag för 3500kr å det va budget modellen.. :)

åka utan korsband?
Sedan snart 8 år sedan har jag bara ett korsband i höger knä. Läkaren sade att jag kunde i bästa fall återfå cirka 90 - 95 procent av styrkan knät. I vissa lägen, typ när jag jag simmar, känns det ibland som om att underbenet hänger löst. Så när jag åker skidor använder jag mig av ett knästöd som spänns över knät. Det funkar jättebra och märks knappt när man åker. Det kostade runt en 1 000-lapp och jag köpte det i en affär för sportrehabprylar i Göteborg.

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp