åker man till en skidort för att festa eller åka??

emma200

Ny medlem
hej på er, jag pratade precis med en kompis som åkte upp till åre igår med tåg. han var så jävla förbannad på alla "ungar" som han själv kallade dom som åker upp till åre enbart för att festa och tro att man e cool. i deras sovkupé hade dom tre stycken killar som hade laddat upp för fest, det var explorerflaskor, ja allt man kan bli döpackad av...dom snackade inte en enda gång om skidåkningen och väderförhållanderna utan det var bara hur dom skulle kunna komma in på dippan, vilken afterski som e den hetaste osv, osv.

självklart ska man ha roligt när man drar iväg med ett gäng kompisar på skidsemester, det e jag med på, men lägg ner det här hysteriska krökandet som inte ens hör till. detta gäller även ungdomar som drar till alperna, fan det e ju pinsamt och dra dit...ni skapar ett dåligt rykte för alla oss svenskar, som jag och säkert många andra INTE vill förknippas med. jag vet själv vad folk tycker i chamonix om oss svenskar, dom bara skakar på huvudet.

vad tycker ni?? har jag fel??

det är väl upp till var och en att bestämma huruvida man vill kröka eller åka skidor, personligen föredrar jag en mix. jag menar det är ju trots allt jävligt bra drag i skidorterna och det medför ju att man tankar i sig en del när man är där (om man finner det underhållande). sen förstår jag givetvis din tanke med att det förstör det "svenska ryktet" i alperna och att det kan ses som jobbigt av dom som vill ha lugn och ro och bra skidåkning. Fast skidorter som åre bygger en hel del på ett bra uteliv och en stor del av deras filosofi är att locka folk som vill supa sönder sig. Men det finns ju faktiskt ställen dit man kan åka och få bra åkning och slippa uteliv och massor av festande. det är ju precis som i övriga samhället, somliga trivs med draget i storstan och somliga söker sig till lugnet på landet. och vissas sätt att ha roligt när man är ute med polarna är just att kröka. rätta mig om jag har fel.

jag håller helt och hållet med. det är klart att jag också festar när jag är iväg, det är en del av biten. jag bor i gbg så jag föredrar givetvis storstad och uteliv framför lugnet på landet. som du säger är det självklart upp till var och en att göra som man själv vill. helt rätt

Tyvärr så är ju Åre vintervariationen av sutreplan, dit många stockholmsfjollor åker för att enbart festa.

festa kan man göra hemma, åker man till en skidort är det hardcore alpinism som gäller=några öl på kvällen, inte mer
upp med tuppen å pumpa puder till backen stänger
Så ere för mig iaf

kan vara en åldersfråga, många fjuniga teens åker enbart till tex chamonix lr åre för att supa o desperat leta sängsällskap
har man passerat 25 så är sånt ganska ointressant

-Jävla skidterrorister! Det e sånna som dom som gör att svenskarna har så dåligt ryckte här nere!

Ne men skämt o sido så ta t ex i frankrike. Pratar du franska e det ju lungt, gör du inte det så e du hatad, även om du e en supande svensk eller nykter tysk... Va gör det om man super skallen av sig o skämmer ut sig på kuppen? Inte direkt så att jag känner mig lidande som svensk i alperna pga dåligt ryckte...rätta mig om jag har fel, nån annan kanske har blivit nerslagen pga att man e svensk va vet jag =)

åker jag upp till sälen så är det ju inte det underbara pudret som lockar... det är att åka skidor på dan om vädret tillåter sen supa till lite på afterskin sen dra vidare till HC, men skulle jag åka till alperna eller säg gränsen så är det åkning som gäller...

alltså jag håller med var alla tycker och tänker om detta. det låter nästan som om jag e är en som är emot att festa, men tvärtom det e jag ej. det jag ville säga med detta var att det finns vissa typer som har en så knäpp inställning till skidor, snowboard etc. som på något sätt vill få en status genom att tycka man e cool som festar järnet och sen inte orkar upp i backen. jag bara stör mig på såna...men inget ont mot någon. som sagt det är upp till var och en. själv föredrar jag precis det som firecut säger, lite afterski, några öl, sen räcker det!!! vaknar pigg och kry och upp i backen all day long.....:)

till yutta, jag snackar nästan flytande franska, jag e där oftast på vintern och spenderar hela mina somrar i frankrike, så jag förstår vad du menar med att man helst ska kunna tala franska för då blir man lättare accepterad. men det räcker inte att bara ha talet med sig. dom har ingen bra bild av oss svenskar, inte alla dock, men många och det är ganska sletet att alltid få försvara sig för sina landsmän...men fransmän e ganska svåra och tycker dom en sak så står dom fast vid det. kanske dags att visa för dom att vi e ett gott folk!!! (men man ska inte dra alla över en kam)

Förstår inte hur man kan åka till en skidort för att enbart festa!!! Det handlar nog mycket om att föräldrar gärna sponsrar ungdomars skidsemestrar i god tro. Detta är ett faktum som ofta förbises... Att skicka iväg ungarna till Kos och tro att de kommer att hålla sig nyktra är ju för naivt tillochmed för en svensk förälder ;) "Skidresor däremot är ju hurtigt och rosenkindat och Pelle och Lisa var ju bara sååå snälla och lydiga när vi spenderade sportlovet i Idre under de där jobbiga pubertetsåren..."

Afterski är enligt min mening hur trevligt som helst och ingen sveper bärs hellre än jag... Däremot så kommer Åre, hur bra festliv de än har med fjällmått mätt, så spöar Stureplan Dippan och Bygget any day... Trist men sant...

Slutsatsen blir därmed att man under skidresor ska undvika fyllor som innebär missad åktid.

Kanske e så att vi e hatade, men tycker ändå att fransmännen e arroganta skitstövlar =)
Jag tycker vi gör så här: Om fransmännen lär sig engelska, så slutar vi svenskar att supa oss asnitade och skämma ut oss framför fransmännen =)
Konstigt om fransmän inte gillar svenskar, när svenskar hela tiden kommer fram till de asnitade o skäller ut dem på engelska för att de inte kan engelska =)

Från säker källa.
Hotellägare på känd skidort, leds grisligan för närvarande av Norrmän med Engelsmän som god tvåa.

åkningen kommer först, alltid. festandet är något man sysslar med på sidan av, när man orkar, om man orkar. att åka snowboard skall alltid prioriteras.

Nää, uppmuntra alla till att supa så mycket som möjligt, så att vi som är seriöst intressreade slipper långa liftköer upplogad pudersnö och vallar i pisten...

Tillbaka
Topp