Åker med ucpa

krussidul

Ny medlem
Tjena

V.11 åker jag till val d'isere med ucpa. Där ingår ju skidhyra och sånt trevligt. Är det någon som har någorlunda koll på typ vilken utrustning som finns? För tänker om det är "all round" skidor så tänker jag kanske att man borde fixa eget. Tankarna går kring att ta med sig mina egna skidor och betala priset för skidfrakt (flyger ner) eller hyra ett par och bara ta med pjäxorna, tänker slutpriset blir runt samma.
Så frågan är egentligen om folk har någorlunda koll på vilken utrustning så de har tillgång till, försökt att fråga via deras chatt men får inget direkt svar.

tack för svar

Hmps

Aktiv medlem
Nu har jag inte åkt själv men jag funderar på det och har gjort lite research. Du får ju skidor anpassade till den åkning din grupp ska köra. Är det off piste är jag ganska säker på att de har skidor från Rossignol 7 serien

krussidul

Ny medlem
Precis, lite så jag förstått det med. Lilla problemet är att jag kommer inte vara i en off pist grupp eftersom dom jag åker med inte kommer va det och lite olika saker fram och tillbaka med bokningar.:p Jag tänker att eftersom det blir typ samma pris så kan jag hyra ett par (eventuellt från någon skidbutik om man inte kan hyra direkt från dom) bara för att slippa släpa på sina skidor med flyg och sånt. Viktigaste känns att ha med sig anpassade pjäxorna tycker jag.:)

Pillard

Aktiv medlem
Skulle tippa på att du får nån form av Rossignol s86 i bästa fall. Antagligen kommer de att vara alldeles för korta för dig ;)

Always-Sunny

Aktiv medlem
Var i Val D förra året och tyckte UCPA hade ganska dåligt med op-lagg så räkna inte med att du får tag på några sådana om du åker i en pistgrupp. Du kanske möjligen kan få loss någon gammal Ross AM.

2'a på bollen igen...

Senast ändrad:

krussidul

Ny medlem
Kanske helt enkelt blir att frakta med hela konkarongen ner då. Vill inte få den veckan förstörd av något som jag kunnat påverka själv.xD Förresten ingen annan som åker dit v.11?

AndreasM

Ny medlem
Pjäxorna kan du ju ta i det incheckade bagaget eller som handbagage sålänge vikten inte blir förstor.

Det som kostar extra är skid och pjäxbag, landar på runt 600kr tur och retur.

Skidor får du beroende på vilken grupp du är med i, offpist grupperna brukar ha Rossignol Soul 7 eller Sin 7. Åker du i offpistgrupp får du även låna ryggsäck med spade, sond och transciever.

Pistgrupperna får nån form av smalare Rossignol skidor som inte har sett ut som allmountain i mina ögon. Går absolut att åka pist med men inte nått optimalt för offpist utflykter.

calhenrik

Ny medlem
Var i VT förra året och då var Sin7 det bredaste de hade. Fanns ett gäng bra slitna S3 också. Jag fick inte ut dem första dagen men var inne dagen efter och tjatade till mig ett par Sin7 eftersom de fanns kvar. Annars är det Rossi experience 84 (osäker på bredden) som finns och ett helt gäng med olika pist racers.

Även fast det står kvar offpistlagg i ställen så vill de ju ha några i reserv ifall nån i grupperna kör sönder sina.

Klart du ska ta med dig dina egna. Är ju inte så långt man måste bära dom. Från taxin till incheckningen, från baggagebandet till bussen och från bussen till centret. Ser inte problemet. Alternativt "spara" skidfrakten och hyr på plats. Men då kan man ju ifrågasätta inköpet.

Har du inte åkt med UCPA förrut så är bästa tipset att ta med ett påslakan och ett par träningshorts! Fransoserna jobbar ju fortfarande "lakan och filt" konceptet. Träningshorts över understället på frukosten och lunchen. Ser du inte caset, ta med och prova. Guld värt! Glöm inte heller gympaskor/sneakers som du kan lämna i skidrummet och glida runt med svettiga skidstrumpor i under lunchen och när man kommer hem. Inte kul att hoppa i sina finmackor som grillats av pjäxvärmaren medans du härjat på afterskin alldeles för länge.

krussidul

Ny medlem
ja precis, det är ju sant, varför har jag annars köpt dom.xD får ringa och höra med norwiegan oxå om hur dom är med att packa ner skidor, pjäxor, hjälm, skidkläder och så i samma bag (om det kommer under vikten självklart).

Tack för tipset! det ska jag komma ihåg samt tipsa mina reskompisar om! Alltid bra med info från folk som åkt med sådana resor innan!

calhenrik

Ny medlem
Håller med om alla tipsen som kommit fram. Påslakan, short, sunkskor och grenuttag kommer göra vistelsen klart smidigare.

Tackar även för påminnelsen. Hade antagligen missat någon/några av dem till min resa om jag inte läst om det.

krussidul

Ny medlem
Fint! alltid bra med tips från dom som åkt tidigare och så. Alltid skönt att underlätta med det man kan påverka. Väder och snöförhållanden blir ju som det blir!

iSooLi

Aktiv medlem
PatrickSthlm sa:
Glöm inte heller gympaskor/sneakers som du kan lämna i skidrummet och glida runt med svettiga skidstrumpor i under lunchen och när man kommer hem. Inte kul att hoppa i sina finmackor som grillats av pjäxvärmaren medans du härjat på afterskin alldeles för länge.
+1

Det måste väl förresten vara för exakt det här ändamålet som Foppatofflorna uppfanns? Tar en del plats men väger nada i packningen!

Pillard

Aktiv medlem
Men vänta här nu. Jag tror jag har hunnit passera tvåsiffrigt när det gäller UCPA-resor men jag kan nog inte påminna mig att man nånsin fått nåt annat än påslakan på centren?

Jiess

Ny medlem
Förra året fick de som åkte pistgrupper åka på bl.a. Rossignol Experience 75.

Glöm inte att ta med extra snabbkaffe för att spetsa det något klena franska kaffet. Annars är det tipsen ovanför som gäller.

@krussidul Jag och tre vänner kommer att göra er sällskap v.11.

krussidul

Ny medlem
aa kaffe känns nästa givet så man inte behöver klara sig på blaskkaffe hela veckan, då blir inte humöret på topp!

@jiess kul då! flyger ni eller åker ni bussen?

Jiess

Ny medlem
krussidul sa:
aa kaffe känns nästa givet så man inte behöver klara sig på blaskkaffe hela veckan, då blir inte humöret på topp!

@jiess kul då! flyger ni eller åker ni bussen?
My bad! Läste tråden från start och ser att du ska till Val d'isere. Vi flyger samma vecka till Val Thorens.

Ha en grym vecka!

pickpack

Ny medlem
Pillard sa:
Men vänta här nu. Jag tror jag har hunnit passera tvåsiffrigt när det gäller UCPA-resor men jag kan nog inte påminna mig att man nånsin fått nåt annat än påslakan på centren?
Japp, så minns jag också det, även nu senast i januari.

IMHO: om man har egna skidor, ta med dem, annars är det såklart pjäxorna som är viktigast.

Dock har jag själv åkt i pistgrupp med pistskidor från UCPA och vi har ändå spenderat mesta delen av veckan i offpist. Klart det inte är samma grej som att åka med bredare skidor, men då lärde jag mig att man visst kan ha kul offpist med pistskidor! Skulle säga att jag utvecklades en hel del pga den övningen.

.pp

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp