Åkning på åres baksida?

Niiiicke

Medlem
Åkning på åres baksida?
Tänkte kolla med er ang. offpisten på åres baksida. Är terrängen väldigt lavinfarlig eller kan man åka där själv? Jag vet att man inte ska åka själv men vad gör man när bara en själv i stugan vill köra offpist. Eller är det värt att anlita guide?

Åkning på åres baksida?
Vad nu andra kommer att säga ska du inte åka där själv.

Det är en seriös tur att ge sig över till baksidan, inte bara att du kommer att passera en rad lavinområden om du åker ner där, du och de som du åker med måste alltså ha kunskap om laviner och rätt utrustning.

Skulle något annat hända, som ett snedvridet knä, brutet ben eller annan skada måste du räkna med minst 3-4 timmar innan du kommit in till vård, och det är om du har möjligthet att larma. Om du inte har mobiltelefon eller någon som kan åka och hämta hjälp, ja då ligger du där tills någon hittar dig.

Känner du dig minsta osäker på det här ska du definitvt hyra en guide.

Åkning på åres baksida?
Tack för informationen igen. Är åkningen på baksidan såbra som det sägs? Och vet du någon bra guidefirma att anlita skulle jag vara tacksam!

Åkning på åres baksida?
Vad tycker ni på lavincentret om skylten som står på toppen av kabinbanan, där man i princip säger att det är lugnt att åka off-pisten ner till Huså och ta vessla tillbaks? Utmärkt/uppmärkt offpist-led tror jag det stod när jag var där för någon vecka sen.

/R

Åkning på åres baksida?
Rasmus sa:
Vad tycker ni på lavincentret om skylten som står på toppen av kabinbanan, där man i princip säger att det är lugnt att åka off-pisten ner till Huså och ta vessla tillbaks? Utmärkt/uppmärkt offpist-led tror jag det stod när jag var där för någon vecka sen.

/R
I grund och botten ganska positiva. "off-pistleden" är ett tydligt markerat pistmaskinsspår som inte passerar några lavinområden. Men visst, det skulle vara bra om det också informerades att man de facto är utanför skidområdet och vilka risker som finns där.

Vi får inte glömma att det är kul att åka skidor men att det ska göras med respekt och eftertanke.

Åkning på åres baksida?
centralbyrakraten sa:
Rasmus sa:

/R
I grund och botten ganska positiva. "off-pistleden" är ett tydligt markerat pistmaskinsspår som inte passerar några lavinområden. Men visst, det skulle vara bra om det också informerades att man de facto är utanför skidområdet och vilka risker som finns där.

Vi får inte glömma att det är kul att åka skidor men att det ska göras med respekt och eftertanke.
Visst själva leden är ju det. Men det känns inte speciellt troligt att folk tar den vägen om det finns snö bredvid. Jag tror mer på att gemene man tänker "Bara man ser leden så måste ju allt vara OK!". Sen kan man ju även diskutera hur bra det är att dra upp en massa folk till Skutan med pistmaskin också. Även där borde det kanske finnas lite mer information.

Jag var förbi ert hus och blev lite undrande till varför ni inte hade öppet på morgonen. När jag var där var det öppet från kl 15.30. Vad är tanken då? Att man skall kolla om det var lavinfarligt där man har åkt under dagen? För mig skulle det kännas intressantare om det blev en samlingspunkt för starten av dagen. Dvs man kollar med er om läget och kanske kan få tips och hitta likasinnade som är på väg upp på berget.

/R

Åkning på åres baksida?
Tjena, åkte där v.13 med mina ungar, 8 och 11, samt en snowboardamatör på 15 och min syrra, 40. Det var packat och hårt, litet som att åka pist. Det finns 2 branter, en i början och en i slutet, tänk på att skråa höger när du åkt 2/3 av först branten, sen ska du över platån som ligger till höger för att komma mot Tott. Kommer du för långt ner hamnar du i Björnen = massor av stakning.
Ingen speciellt svår åkning, det som gäller är väl det vanliga: 1. åk inte själv. 2. Ha alla lavinprylarna. 3. Kolla lavinrisk-skalan. Är det dimmigt, åk inte för det finns inga markeringar, och det är hängdrivor med höga dropp i början av båda branterna. Tror en snabb åkare kan klara detta åk ner till Tott på 20 minuter.
Har man åkt offpistturer i alperna är detta ett nybörjaråk med rätt korta branter, den första kanske 500 meter, den andra kanske 200. (I längd alltså, inte fallhöjd). Lutning, kanske uppåt 40 grader. Men en kul utflykt är det, den och Östra ravin är väl det roligaste på Skutan? Husåturen har jag aldrig gjort, den ska visst vara ok? (Man åker rakt ut för Skutans baksida, mer åt vänster till, istf att hålla höger, och kommer ner i en liten by och tar taxi tillbaka)

Åkning på åres baksida?
Rasmus sa:
Visst själva leden är ju det. Men det känns inte speciellt troligt att folk tar den vägen om det finns snö bredvid. Jag tror mer på att gemene man tänker "Bara man ser leden så måste ju allt vara OK!". Sen kan man ju även diskutera hur bra det är att dra upp en massa folk till Skutan med pistmaskin också. Även där borde det kanske finnas lite mer information.
Helt överens att det skulle vara bra med mer info.

Rasmus sa:
Jag var förbi ert hus och blev lite undrande till varför ni inte hade öppet på morgonen. När jag var där var det öppet från kl 15.30. Vad är tanken då? Att man skall kolla om det var lavinfarligt där man har åkt under dagen? För mig skulle det kännas intressantare om det blev en samlingspunkt för starten av dagen. Dvs man kollar med er om läget och kanske kan få tips och hitta likasinnade som är på väg upp på berget.
Vi hade öppet varje morgon förra vintern, just för att kunna ge info till de som skulle ut och åka. Tyvärr var intresset minst sagt svalt, antalet morgonbesökare under hela vintern gick att räkna på en hand. Sen är det en kostnadsfråga, en sådan tjänst är en ren goodwill-grej, så man måste fråga sig om det är värt det.

Åkning på åres baksida?
centralbyrakraten sa:
Vi hade öppet varje morgon förra vintern, just för att kunna ge info till de som skulle ut och åka. Tyvärr var intresset minst sagt svalt, antalet morgonbesökare under hela vintern gick att räkna på en hand. Sen är det en kostnadsfråga, en sådan tjänst är en ren goodwill-grej, så man måste fråga sig om det är värt det.
Det är ju ett tecken på att det behövs ännu mer arbete och information för att få till en attitydförändring. Så ni får fortsätta jobba på det. Det ekonomiska är ju alltid en faktor så klart.

/R

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp