Åkning runt mitten/slutet av Juni?

schten

Ny medlem
Jag och en kompis snackade om att åka lite nu i sommar och har tittat lite på Stryn men nu sägs det ju att dom har stängt en av liftarna så då verkar det inte lika hett längre.. har även kollat på riksgränsen och undrar då lite om det är någon bra skidåkning där (eller någon annanstan) i Juni?

Senast ändrad:
www.folgefonn.no där har du hemsidan till folgefonn

hur långt upp ligger det i norge? /mer värt o åka till riksgränsen?

vad jag kan se på hemsidan verkar det som det ligger ungefär vid Bergen vilket inte är särskilt långt upp i norge,, finns det verkligen tillräckligt med snö där i juni?

nummer8 sa:
vad jag kan se på hemsidan verkar det som det ligger ungefär vid Bergen vilket inte är särskilt långt upp i norge,, finns det verkligen tillräckligt med snö där i juni?
vad jag kan se på hemsidan så står det att de har öppet mellan ca 1 maj till ca 25 augusti

Stryn, Folgefonna, Juvasshytta och RIksgränsen är väl såvitt jag vet de enda skidorterna som är öppna vid nämnda tiden. Normalt sett skulle jag rekomenderat Stryn, men utan den övre liften känns det ju inte lika upphetsande nu. Fonna har jag aldrig varit på, och av Riksgränsen och Juvas skulle jag väla juvas. Brukar inte vara mer än en backe öppen i Riksgränsen i slutet juni.

Gurra_ski sa:
Stryn, Folgefonna, Juvasshytta och RIksgränsen är väl såvitt jag vet de enda skidorterna som är öppna vid nämnda tiden. Normalt sett skulle jag rekomenderat Stryn, men utan den övre liften känns det ju inte lika upphetsande nu. Fonna har jag aldrig varit på, och av Riksgränsen och Juvas skulle jag väla juvas. Brukar inte vara mer än en backe öppen i Riksgränsen i slutet juni.
Hur tror du Riksgränsen fungerar i början av juni då? har kollat lite i kalendern och kommit fram till att det går att åka upp direkt/lite innan jag slutar skolan, slutar den 5 juni, om det nu skulle vara fler backar eller bättre förhållanden då..

Riksgränsen brukar man kunna åka skidor fram tills midsommar, och ja det är väl ganska bra skidåkning för att vara i juni.

nummer8 sa:
Ja, for all del. Der finns det masser med snö. Stort sett alltid mer enn i Stryn.

Folgefonn har 10 meter snö enligt hemsidan, om det stämmer så är det nog inga problem att åka skidor i juni...

Vad vill du åka?

Folgefonna ska ha bra park. Stryn har bästa offpisten. Juvas är flackt och portkörare tränar där.

Juvas brukar ha öppet tills vinterskidanläggningarna börjar öppna i Norge. Folgefonna brukar ha öppet hela sommaren, och Stryn har haft öppet till någongång i juli på senare år.

Om det går och du vill till Stryn är det bäst att komma dit så tidigt som möjligt på sommaren innan snön har hunnit smälta för mycket.

Jag tror inte på att bygelliften inte kommer vara öppen i Stryn, men du kan ju vänta och se om du har lust att åka dit.

nummer8 sa:
Gurra_ski sa:
Hur tror du Riksgränsen fungerar i början av juni då? har kollat lite i kalendern och kommit fram till att det går att åka upp direkt/lite innan jag slutar skolan, slutar den 5 juni, om det nu skulle vara fler backar eller bättre förhållanden då..
Nog säkrare att åka då. Händer en del under andra hälften av Juni.

Riksgränsen har bara öppet på helgerna, fredag-söndag, under juni. Åkningen nära liftarna är ofta lite så där. Om du skall till Riksgränsen i juni så rekommenderar jag toppturer som kan göras dygnet runt. Ett utmärkt tillfälle att nå toppar som ligger lite längre bort.

Tillbaka
Topp