Åkteknik, offpist

Rimbokille

Ny medlem
Åkteknik, offpist
Hej! Vad är det viktigaste man ska tänka på när man åker offpist? jag har åkt en del i pist men aldrig offpist så jag undrar helt enkelt vad man måste tänka på jämtemot piståkning?
Mvh Andre

Senast ändrad:
Åkteknik, offpist
Om du tänker på djupsnö så är ett bra och roligt tips att luta dig bakåt. Det är som att man svävar på snön haha :)

Åkteknik, offpist
Jag rekommenderar skidlektioner... annars är mitt tips att du har lite bakvikt i djup lössnö, särskilt om det inte är så brant. Kör du offpist i uppkörd snö med mycket kullar och stock och sten är det viktigt med balans och snabba svängar och då är det lättare om du "står" mitt på skidorna.

Åkteknik, offpist
WesselL sa:
Om du tänker på djupsnö så är ett bra och roligt tips att luta dig bakåt. Det är som att man svävar på snön haha :)
Att luta sig bakåt i puder är nog det dummaste tipset jag har hört.... En bra position på skidan är alltid mitt på fotten...inte på hälen.

Åkteknik, offpist
PNyberg sa:
WesselL sa:
Att luta sig bakåt i puder är nog det dummaste tipset jag har hört.... En bra position på skidan är alltid mitt på fotten...inte på hälen.
Sant så sant.

Håll ihop skidorna om det är puckligt (riktiga åktekniken är väl egentligen det även i lössnön, men det behövs inte med "dagens" skidor).
Försök inte kanta skidan, försök ha 50/50 tryck.
Pumpa, vertikalrörelse.

Åk inte för flakt =)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp