Åkteknik-puder

Hxnna

Ny medlem
Åkteknik-puder
Hur ska jag förbättra min åkteknik i puder och offpist? åker rätt bra när det inte är allt för brant, men sen när det kmr faller tekninken pladask. Vad ska jag öva på?

hare grymt

Åkteknik-puder
Hva med din teknik er det som ikke fungerer?

Mange gjør feilen at man henger bak når man kjører freeride for å få tuppene opp. Da mister du all kontroll over skiene og det er mere skiene osm styrer...Få armene fram ikke ut til siden,men hold de foran deg og tenk at du skal skape et triangel mellom bryst og armene dine. Stå stabilt oppå skiene da får du kontroll over skiene og ikke motsatt.
Dette fungerer bra i stor fart i store svinger ned bratte heng.

Er det så bratt at du syns det kommer til å gå for fort for hva du har kontroll over må du heller gå over til korte svinger for å bremse ned farten. Da kan du bruke staven å sette ned foran ved høyre tupp og bruke den til å hjelpe deg rundt når du skal svinge til høyre. Motsatt når du skal svinge til venstre.

Vet det finnes instruksjons videoer på nettet medveiledning til offspit teknik osv...Der finner du allt du trenger inkludert tips til å trene på den teknikken også i pisten....

Lykke til!!

Åkteknik-puder
Det blir lättare med mjuka feta skidor. Börja där och se om det verkligen är tekniken som håller dig tillbaka. Fördelen med riktigt feta skidor är ju att man kan åka som vanligt, om det nu är en fördel... Puderpumpandet försvinner ju...

Men som Ole säger, vad är det som inte funkar. Är det att det är svårstyrt? Att inte skidorna bär? Att spetsarna dyker? Att du inte får in flytet i åkningen?

Åkteknik-puder
det som inte riktigt funkar är att skiderna bär inte riktig, men oas är det en härlig känsla. tror jag kör för mkt "pist" stil, ere bak på skiderna man ska?

Åkteknik-puder
Hvordan ski kjører du med siden de ikke bærer???

Nei du skal IKKE henge bak...da er det skiene som styrer og ikke du!

Åkteknik-puder
viktigt att ha jämnt tryck på båda skidorna i puder om man inte åker på superfetingar.
Sen undrar jag hur kan det bära sämre när du åker brant, det brukar vara tvärtom?

Åkteknik-puder
Som sagt ska man inte hamna "in the back seat", då kan du vrida av dig knät (inte ordagrant, fast det går väl säkert också).

Såg i ÅkaSkidor att Henke Winstedt hade en snabbskola för puderåkning. Dock en kort sådan :)

Åkteknik-puder
Här har du den perfekta positionen för puderåkning demonstrerat av vår käre Nojlas
c3d1948fc27c818c28b840600f84efe0.jpg

Senast ändrad:
Åkteknik-puder
Innan man kommer med påståenden om att lösningen är ännu större skidor kanske man bör ta reda på vad åkaren har för skidor nu...
Det är näst intill omöjligt att säga vad du gör för fel när ingen här har sett dig åka. Grunderna är dock samma för alla, skidorna ska vara en stabil plattform, och utnyttja hela skidans area. Jobba mycket i höjdled med knän och höfter, sen är det precis som i alla andra sporter, bara att öva öva och öva lite till, ingen blir världsmästare genom att sitta framför datorn.

Åkteknik-puder
På en resa till Val D med UCPA för ett par år sedan fick vi i off pist-gruppen den allsmäktiga instruktionen (givetvis uttalad med skorrande, nonchalant, franskengelska:

"Evereybody can ski off pist… …you just need to have the Rastaman-feeling and a big banana smile. Then you go"

Den här tekniken har jag använt sedan dess, med stor framgång.

Åkteknik-puder
Om du har smala pistskidor måste tekniken vara mer fulländad för att du skall hitta flytet och flowet, då är det enklaste att göra som edgeman säger, lektioner i rätt förhållanden...

Om du har någon typ av butiksoffpistskida (80-85mm i midja) bör du kunna få lite flyt med hjälp av bra viktfördelning. Och som alla har sagt, häng inte bak i pjäxorna, då åker skidorna åt dig och du har ingenting att säga till om! Men det behövs ju en tids övande och kraschande innan förtroende kommer...

Fotot på Nojlas är ju faktiskt lite av ett bevis hur man faktiskt kan åka med feta offpistskidor, dvs. hur många fördelar de har. Man kan lattja omkring och köra rakt ner, för att i nästa sekund vika in i tajta slalomsvängar:
8536c6c3e65d90da505c8fcbe04fcbf5.jpg

Jag har likadana skidor, och de är precis så fantastiska som de verkar!

Åkteknik-puder
HeLium sa:
På en resa till Val D med UCPA för ett par år sedan fick vi i off pist-gruppen den allsmäktiga instruktionen (givetvis uttalad med skorrande, nonchalant, franskengelska:

"Evereybody can ski off pist… …you just need to have the Rastaman-feeling and a big banana smile. Then you go"

Den här tekniken har jag använt sedan dess, med stor framgång.
DÄR E SVARET JU!!!! hehe resten löser sig juhe...

Tillbaka
Topp