Aktuella snörapporter: alperna

• Trådstartare Trådstartare FF
  • Start datum Start datum

FF

Aktiv medlem
För det första vill jag förklara vad det tilltänka syftet med den här tråden är. Då det är svårt att uttyda hurpass bra föret är på de diverse olika alporterna genom att spana på de ofta ganska optimistiska snösiffrorna mm, efterlyser jag härmed färska och riktiga snörapporter. För oss som spenderar vintern i alperna är det väldigt värdefullt att veta hur det ser ut på de andra orterna, så man kan hoppa in i bilen och köra till bästa möjliga plats om man har några dagar ledigt.

För att en sån här tråd ska fungera får det inte bli en massa blaj-inlägg om diverse blaha, utan håll inlägget sakligt, med så mycket riktig information som möjligt. På detta sätt är det lätt att söka igenom tråden efter information. Det är heller inte intressant med någon information om huruvida det snöar som fan i Alaska eller Sälen, det är alperna vi riktar oss in på här.

Tänk på att ju fler av oss som hjälps åt och skriver här, desto mer info kommer du själv hitta när du vill dra nånstans.

CHAMONIX

Snöfall just nu, prognos 30cm inatt och imorn. Senaste ordentliga snöfallet var vid nyår. Snötäcket beskrivs väl mest som ett bra bastäcke. Inte så väldigt upphetsande just nu, men på skuggsidor fann man senast igår fluffig snö.

Bra ide.
Orternas oficella snörapporter är ju ofta att likna vid politikers utfästelser i valtider.
Att som altför ofta uppge en måttangivelse i en lägrop på fjället är ju inte vad vi besökare behöver.
Hur många gånger har man inte hört en rapport på 4 meter på Valluga ( St Anton) när det knappast gått att åka skidor ner till byn.
Relevanta rapporter från "riktiga" åkare på plats vore guld värd.
Skiclub Great Britain har ju litet av det här på sin oficiella sida.
Ungefär så här. Pister från 1800m och uppåt ok, offpisten sönderblåst. Nerfarterna till byn isiga, steniga och slitna. Sista snöfall den...
Rapportera mera.

Någon som vet hurvida det är i Alagna just nu? Ska ner på lördag och undrar mest om man kan åka någon offpist i och med att rapporterna säger relativt låga siffror i snödjupet.

Bra idé det här tycker jag iom att det oftast inte heller står samma siffror på sidorna.

Det dumpar i stockholm NU ! :D men vet inte om det är tillräckligt för offpist :P
Men kom igen nu mer rapporter! :D

St. Anton.

Har snöat i ett dygn nu, har kommit över 40 cm, ska fortsätta hela natten :) men mycket kommer nog vara avstängt imorgon...

Sitter i Luzern där det snöat/regnat i två dagar, men kompisar i Engelberg talar om 50 cm puder idag - webbkameran var nästan helt insnöad i morse, så snö har det kommit! Var uppe i söndags, och då var det uppåkt men bra bas, så om det kommit en halvmeter på det är det nog strålande!!!

Skulle bara höra om det är någon som vet någon sida där man kan få flerdygnsprognoser presenterade angående franska alperna. Sticker ner på lördag 28/1-06 och skulle gärna veta hur vädret blir dom kommande dagarna!

Tacksam för svar på min gästbok!

//Larsson

Föhnvind i helgen - inte bra. Vad jag hört av säkra källor är följande:
Chamonix: kompisar flyr Cham för att leta snö
Engelberg: var stängt i helgen pga orkanvindar och plusgrader
Airolo: plusgrader och stängt på toppen pga lavinrisk

Ryktas om att det var bra i Andermatt, men det låter konstigt. Finns det puder någonstans???

Andermatt i lördags: 40 cm nysnö + rejäl bas med snö gav i stort sett bottenlösa förhållanden på sina ställen. Temperaturen kröp uppåt en del på eftermiddagen så snön var ganska tung men det borde vara grymt bra där fortfarande.

Megève i söndags: Varma vindar förvandlade den mesta av snön till slask under eftermiddagen. Möjligt att snön klarade sig bättre uppåt 2000 meter, var aldrig så högt upp i systemet p.g.a. skidskola.

Var i val thorens förra veckan, Det var katastrof, 30-40 cm hade blåst bort i en storm 28/1-06 som hade den utomordentliga hastigheten av 35m/sek. Pisterna var isiga och det utanför var ännu isigare. Det enda man kunde roa sig med var att åka slask på eftermiddagen eftersom det var ca 10 grader varmt i solen. Åk inte dit om det inte har kommit ett par ordentliga dump först. Fast vill man sitta och glassa med alla "bummare" på tango så passar det otroligt fint eftersom temperaturen är hög!

PS: om ni ska åka dit så tycker jag att ni ska leta efter dom brunaste backarna. Dom var garanterat mjukast!

//Larsson

Va i Monterosa ski förra fredagen (inte den senaste)

Offpistförhållandena var obefintliga det var väll nån centimeter på vissa ställen i offpisten (skuggsidor) uppe vid passo salati var det lite mer men endå långt ifrån åkbart.

Dumpade iofs 3-4 dec när vi drog hem men det hjälper knappast en offpistsugen åkare där nere.

Cervinia Zermatt var det väll ungefär samma förhållanden i, fast lite mer snö i Zermatt.

La Thuille/La rosiere var det väll ett snödjup på ungefär 50 till max 100 cm med nån dec (3 max 4) nysnö på vissa ställen men det blåste som fan när jag va där, så på vissa ställen fanns det mycket och på andra nada.
I skogen låg snön fint, snöade väll hela natten också och möjligen så hade väll vinden mojnat något då.

Är det någon som har aktuell status för Engelberg?
Åker dit ner med ett gäng polare i slutet av Feb. och vi ha koll på förutsättningarna.

Just nu är det tyvärr inte så bra i Engelberg. Föhnvinden förra helgen ödelade berget; 10 plusgrader och orkanbyar då = ingen snö och stenhårt nu... Dock så kan det ju komma snö den närmaste tiden som ändrar läget till dess ni kommer Jörgen; de har lovat snö i Engelberg onsdag-fredag, och det dumpar just nu friskt i både München och Arlberg har jag hört!

Var i Mürren igår, det var också helt värdelöst snömässigt.

Valdisere är skit till de kommer åtminstone 5dm snö. eller om du är villig å hajka kan du hitta dig lite offpist med skare på topp :)

Kan någon ge rapport om St Anton? Snöar det idag som väderleksrapporten säger åker jag på studs!

Passar på att ge lite info om Chamonix:

Sydsidor består av fryst sorbet, nordsidor av rätt isig, vindpinad snö. Homerun ned från brevant är helt förstört (grus och sten, knappt nån is att åka på) vilket resulterar i rätt kraftig kö till liften ned. Igår var föret snäppet bättre på grand montets än på brevent/flegere. Nästa snöfall är väntat till ungefär torsd och verkar bli ganska måttligt.

Fan att det ska vara så dåligt med snö nere i Alperna då, drar ner till Val Thorens på fredag, jag vill ju pumpa goddamnit!

Hur ser det ut med parken där nere? finns det något alls eller måste man åka vanlig pist hela tiden?

glycerine, tydligen så ligger det fina stenar framme i pisten i val thorens och döma av det kan man väll säga att offpist inte är tänkbart.

Parkerna i Meribel och VT såg helt klart åkbara ut Vecka 5. I parken i VT bodde det mer eller mindre en pistmaskin hela tiden när liftarna var stängda...

Edit: Kanske var Courchevel istället för Meribel som jag tänkte på :)

Edit 2: Som det nämndes innan är offpisten i de tre dalarna inget man vill tänka på, förutsatt att man inte tycker om att åka på rent berg :)

jävligt svårt det där med courchevel och meribel, man blandar sjukt lätt ihop dem
hörde att det för tillfället är dåligt med snö i val thorens, men det kom in måln idag. Kanske också snö. Tydligen är det i alla fall på väg

Nu är det i alla fall hyffsat väder i Kitzbuhel och det området. -6 grader, blandat väder mellan sol och snö. Just nu är det omkring 100 cm snö och backarna liksom off pisten är täckta av puder =)

hur är offpist/utanförbacken-åkningen i meribel/courchevel, har hört att det itne är mycekt snö nu och jag åker ju dit imorn :D

Det har iaf snöat lite över 20 cm i Engelberg de senaste tre dagarna om man tittar på deras hemsida titlis.ch. Men det lär väl inte dröja länge innan också denna snön blåser bort.. Det finns ingen bra bas fortfarande tror jag. Jag var nere över nyår och åkte. Det var då mycket stenar som stack upp i offpisten. Men fick vi rätt sköna dump.. Sammanlagt kom det nog mellan 50 - 60 cm. Men det mesta blåste bort sedan. Sen tror jag att det, som sagt här i tråden, dumpade typ 50 cm till den 19:e jan eller nått sånt. Men också det verkar ha blåst bort. Jaja de spår iaf att det ska fortsätta snöa idag och imorgon. Får väl hoppas att det hinner bli bättre innan man kommer ner nästa vecka igen.

St Anton

Halleluja, det snoar! Vet inga siffror, men igar lag det puder pa vissa sluttningar, varefter det borja dumpa ordentligt over natten. Det har fortsatt hela dagen i princip och nu ökar det pa ordentligt igen. Idag har varit otroligt vid Galzig. Vi snackar midjedjupt lattviktsfluff i skogen. Rendl var mer bortblast. Enl rapporten ska det fortsatta tom. imorn, sedan klarna upp och bli sol. Snön har satt sig rätt daligt an sa lange, var forsiktig och ak inte for exponerat.

Med andra ord, ak hit om du har mojlighet.

Les Diablerets, Schweiz: Var i Villars i lördags och Leysin i söndags. Skapligt med snö i pisten, 20 cm nytt utanför efter snön som föll torsdag - fredag. Synd att det bara blev 20 cm, den snön var grymt torr och lätt. Finns fortfarande mycket ospårat utan att man behöver gå nåt (särskilt i Leysin).

Är det någon som har det aktuella "live"-läget för Engelberg?
Det skall ha snöat + det snör just nu, men frågan är hur mycket?

Hur mycket får en researrangör ljuga ang snöläget utan att det går under konsumentköplagen?
Tittade på lattjo in på STS hemsida ang Saas-fe. Man anger 69 i dalen 169 i pisten. I vilken ihopplogad hög mäter man
Eftersom jag var där i 2 dagar föregående vecka vet jag att det är totalt lögn. Vi åkte förresten därifrån pga av snöbrist.
Pisterna var iofs helt ok men offpisten icke åkbar!!! Ett snöfall även om det blir kraftigt räcker inte. Glaciererna är skrämmande öppna.
Samma förhållanden råder i större delen av Vallis. Verbier och Zermatt hade enligt säkra källor liknande förhållanden.
Längre österrut mot Simplonpasset, Alteschgebiet och Andermatt är det avsevärt bättre.

När det nu kommer snö efter en lång kallperiod blir förhållandena riktigt ruskiga. Ovanför trädgränsen är underlaget mycket instabilt med ett sockerlager i botten och ovanpå det ett skarlager skapat av hård vind.
Men orter med skog kann nog bli riktigt gulliga.
Gå in på WWW.Lawine.at för Österrike och WWW.slf.ch för Schweiz för aktuell lavininfo.

Såg på bilderna från OS att det snöar i Cesana San Sicario där skidskyttet går av stapeln. Någon som vet om det snöar någon annastans i "närheten". Skulle göra mig väldigt lycklig om det kom snö i Gressoney/Alagna.

Grymt mycket snö i Bettmeralp. kom 60 cm igar. lite flackt men det finns en hel del okej offpist.
Engelberg och Andermatt verkar just nu vara säkra kort.

I princip hela Haute-Savoie utom möjligen skidorterna allra närmast Genève (Grand Bornand och La Clusaz): Rejäla mängder puder. Ni som åker till Chamonix, Avoriaz eller andra orter däromkring denna eller nästa vecka lär inte bli besvikna.

Edit: På Grand-Montets är all uppenbar offpist i princip uppspårad. Toppliften var inte öppen igår p.g.a. vind men om den är öppen idag lär det vara väldigt fint där. Som sagt så har det blåst en del vilket gör att på vissa ställen har den mesta av snön blåst bort. Tänk på det när ni letar åk, och tänk även på den ökade lavinfaran som det innebär.

Eftersom det inte har uppdaterats mycket på Val Thorens så kommer här en kort sammanställning av förhållandena fram till v.8, alltså under v.7.

V.7
Mån-Ons dåligt med snö, dock fint i parkerna. Riktigt fint faktiskt, bra preparerat osv.

Tors-Lör snö, mycket snö. Kraftigt snöfall på nätter och avtagande under eftermiddagarna. Tokbra offpistmöjligheter, dock med ganska god lavinrisk på lördan. Totalt nysnö på över 1,5 meter, kan jag uppskatta, med troligen mer som kommer.

Hang loose,

Tignes.

Vi fick ca 1 m under To-Lör v7, så ni som är på väg ner...kör hårt, men försiktigt, det gick åt ca 350 kg dynamit om dagen för att säkra upp hela berget varje morgon dessa dagar...men grym och lättillgänglig puderåkning var ganska så nice som vi säger....

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp