Akut hjälp, Benhinnor!

Leffe_P

Ny medlem
Akut hjälp, Benhinnor!
Skulle sitta fint med lite tips och råd!
Ligger just nu i en lägenhet i Colorado och har benhinneproblem!
Har letat i forumet och på andra ställen efter tips när man redan har ont men hittar mest bara tips för att förebygga (vilket är lite sent) och rehab övningar tills när smärtan gått över (vilket är lite tidigt).
Någon som vet vad man ska ta sig till för att bli av med smärtan?
Tar gärna emot tips för att förebygga och rehab'a också!
Har hört att man ska göra "tålyft" för att stärka musklerna på framsidan av benet samt vadpress. Men ska man göra dessa när man har ont också?

Tack på förhand!

Akut hjälp, Benhinnor!
Hej!

Finns otaliga tips, men få funkar! Benhinnorna kommer göra ont ett bra tag!

Jag brukar få dessa problem i slutet av säsongen! Sist löste jag det på ett jäkligt effektivt sätt!

Jag tog två hjälmpuffar och limmade fast dom mot plösen på innerskon! Man limmar dom på sidan av varandra men lämnar en klipa precis på benhinnan så den avlastas från tryck! Förstår du ?

Detta hjälpte mig!

Akut hjälp, Benhinnor!
Okej för det första så kommer du tyvärr bli tvungen till att vila. När du väl fått shinbang är det svårt att bli av med det under säsongen. Hur länge har du åkt medans det gör ont? Varje dag du åker medans du har ont kommer du förvärra det och göra så att det sitter i längre.

Jag vet inte anledningen till din shinbang. Antingen åker du med kass teknik och skiter dina svängar nedför berget, har dåligt sittande pjäxor, eller en kombination. Men det jag skulle göra är att gå till en duktig bootfitter och be om hjälp. Sedan vila tills smärtan är borta. Du kan säkert påskynda läkeprocessen något med hjälp av antiinflammatoriska läkemedel. Sen när du drar ut och åker, ser du till att du bara gör det i bra förhållanden, åtminstonde i början. Sen så får du se till att sluta kränga runt skidorna och försöka stå rakt i pjäxorna ;)

Det finns säkert många andra tips, men såhär skulle jag gjort iaf.

Akut hjälp, Benhinnor!
Det finns några sätt att rädda resan nu iaf. Om det bara handlar om några dagar går det att göra en variant på det som föreslogs ovan. Du kan annars ta förslagsvis sittunderlag och klippa sönder så du får någonting som avlastar den ömma punkten. I frankrike finns det också gel-kuddar att köpa som man lägger i pjäxan. Funkar alldeles utmärkt. Min sambo har kört på dessa lösningar och hon har två totalpajjade benhinnor (bägge är opererade). Sen är det dessutom väldigt vanligt att det man misstänker vara benhinnor egentligen är överansträngning av musklerna på framsidan av underbenet. Benhinneinflammation brukar snarare vara en "molande" smärta som jag förstått det.

Akut hjälp, Benhinnor!
Gå till en skidbutik och försök få tag på chin-pads, liniment(så starkt som möjligt). Stretcha även vaderna. För att lindra smärtan tillfälligt är det att sova i duschen som gäller med kallt och varmt vatten.
Vila är dock enda utvägen för att det ska gå över helt, annars riskeras kronisk benhinneinflammation.

Lycka till! Måtte djävulen ta allt som heter benhinneinflammation!

Akut hjälp, Benhinnor!
Muskelliniment och andra smärtstillande krämer tar bort smärtan temporärt. Smörj in med jämna mellanrum och massera benhinnorna, sedan som de övriga säger är vila sjukt viktigt!

Johan

Akut hjälp, Benhinnor!
Hej !
Dottern hadde kraftiga problem med ont i vad man iallafall upplever som benhinnan .Felet följde med mellan pjäxbyten.
Vår pjäxfixare sa att enligt hanns erfarenhet så uppstår oftast smärtan då pjäxan sitter dåligt och det uppstår typ vibrationer/rörelser som man får smärta av .Typ sägs det ju att droppar man en vattendroppe i pannan så blir det smärtsamt efter ett tag .Rörelsena /vibrationerna är inget man märker det låter ju löjligt .
Sprutade en innesko till dottern hon blev omedelbart smärtfri och har inte haft ont på 2 säsonger nu .
Så det är väl som övriga i tråden typ skrivit dåligt sittande pjäxor
Lycka till
Krister

Akut hjälp, Benhinnor!
Har tyvärr inget mot smärtan, men en av de vanligaste orsakerna till benhinneproblem är att man står för rakt i pjäxan, tänk på att böja på knäna så ska du se att problemen försvinner i framtiden.

Akut hjälp, Benhinnor!
tror inte problemet sitter i att pjäxorna sitter dåligt eller att jag har dålig åkteknik(hoppas jag ;) då jag har ett par dalbello krypton pro med formgjutna sulor och innerskor och jag har tränat alpint i många år.

Nu har jag vaxat benen för att slippa "hårgnuss" fixat neopren ilägg till pjäxorna och stretchar för fullt, tar vila en dag till så får vi se hur det går.

Tack för all hjälp, fyll gärna på med fler tips!

Akut hjälp, Benhinnor!
Bara för att du har ett par krypton pro betyder det inte att pjäxan sitter bra. Om benet kan flexa fritt i pjäxan kommer smalbenen ta stryk och då går fibrerna sönder i benet vilket leder till inflammation.

Därför är det så viktigt att verkligen testa sig fram i pjäxträsket.

3-delad pjäxa har bara en fördel och det är att den har ett progressivt flex.

Om du inte löser problemen med att spänna hårdare så är det enda valet att leta efter en ny pjäxa.

Akut hjälp, Benhinnor!
Alla har sagt det förut, men booster straps är alla smalbens räddare. Har själv haft grymma problem med smalbenen och har fortfarande. köpte nya pjäxor utprovade efter konstens alla regler men efter några dagars åkning hade jag ändå ont i smalbenen. På med boosterstraps från mina gamla pjäxor och vips hade jag inte längre lika ont. I övrigt så är det frågan om det är

1. hårsäcksinflamation
2. benhinneinflamation
3. helt enkelt små blåmärken på smalbenet (brukar själv få dessa av att åka mycket puckligt underlag)

Det bästa är nog att skaffa booster straps. De hjälper även prestandan på pjäxan förutom att rädda benhinnor. Funkar inte detta så är det bara att gå till en läkare för att få reda på vad det är så att man kan behandla det.

Det som generellt gör att man får inflamationen, om man nu inte jibbar, är att smalbenet tillåts accelerera fram mot pjäxkanten. Detta kommer över tid att orsaka tryck och slag på smalbenet och därigenom även benhinnan. En annan bov i dramat kan vara att du inte har tillräckligt stöd av dina sulor så att foten trycks nedåt (fotvalvet kollapsar) i pjäxan vilket kommer orsaka spänningar i benhinnan (den sträcks) vilket i kombination med slag över smalbenet kan orsaka värken.

Hoppas detta hjälpte dig lite.

Ps. jag har testat liggunderlag och alla andra saker att lägga mellan plösen för att avlasta, det funkar kanske tillfälligt men är ingen permanent eller praktisk lösning för annat än möjligen jibbare i min mening. en tajt pjäxa (man kan lägga till material bak på innerskon för en ännu tajtare fit) med boosterstraps och ett korrekt stöttat fotvalv är egentligen den enda lösningen i min mening.

Akut hjälp, Benhinnor!
Kan inte annat än att instämma med de andra. Vila ut det och tänk på vad du har på fötterna. Benhinne problem är också väldigt individuellt. Vissa får ont av inget medans andra verkar tåla det mesta. Däremot ett vanligt fel folk gör är att de har alldeles för lite träning med sig i ryggen när säsongen kommer. Från att ha latjat och i bästa fall små tränat till att ställa sig i ett par pjäxor och börja åka från tidig morgon till sen kväll, varje dag! Det är en enorm chock för kroppen. Benhinnorna är det som är känsligast och tar mest stryk då det är små muskler som utsätts för en massa påfrestning. Utrustning som sitter halv dant på det så är det som bäddat för en katastrof.

Jag vet att inget det jag skrev om hjälper dig just nu men det kanske kan hjälpa dig och andra inför nästa sässong.

Akut hjälp, Benhinnor!
har en gammal kompis som precis pluggat klart som sjukgymnast, precis som det nämdes så hävdar han också att det sällan är benhinneinflamation utan muskelverk, friktion eller något annat. Det som dom gör när man har benhinneinflamation så kan man tejpa bak muskeln som klämmer på skenbenet. Han gjorde detta på mig i somras då jag råkade ut för benhinneinflamation. hjälpte faktiskt, så kolla upp med en sjukgymnast eller tejpa hårt själv.

Akut hjälp, Benhinnor!
Prova att stretcha framsidorna genom att "sitta" på benen och vik fötterna bakåt. Jag har inte haft problem sedan jag började med det.

Akut hjälp, Benhinnor!
sys64738 sa:
Prova att stretcha framsidorna genom att "sitta" på benen och vik fötterna bakåt. Jag har inte haft problem sedan jag började med det.
Instämmer med sys64738, stretcha framsidan genom att vika fötterna bakåt och tryck mot tex golvet. Upprepa 10 gånger dagligen. Kombinera gärna med promenader där du stretchar upprepade gånger under promenaden.

Akut hjälp, Benhinnor!
Nu är inte jag någon expert på detta, men om man har en riktig inflammation är kanske inte alltid stretch det bästa. Vad du gör då är att dra och slita i ett inflammerat område. Har vi ens konstaterat om det är benhinnan som är problemet eller om det är musklerna som krånglar? Det enda raka är att gå till en läkare/sjukgymnast som får ta reda på vad det är på riktigt.

Akut hjälp, Benhinnor!
Jag har precis samma problem och precis samma pjäxor. Hur har det gått för dig? Jag har varit runt och pratar med folk och dom fattar inte hur jag kan ha fått det utav de pjäxorna. Jag har införskaffat boosters och några skydd som heter the eliminator som tydligen skall vara bra. Vilar nu och skall prova med detta för att se hur det går.

Akut hjälp, Benhinnor!
Har hjälpt några m sprut innersko och nya sulor, akupunktur kan hjälpa som smärtstillande. En duktig ortopedtekniker kan gjuta "skydd" som avlastar. Som alltid är det bra om man hittar duktigt yrkesfolk... Hoppas det löser sig!

Akut hjälp, Benhinnor!
Bumpar den här tråden lite, snubblade över www.manoove.com idag. Är inte övertygad om att det funkar bra, mycket material att ha i pjäxskaftet. Men kan kanske vara en bra lösning för dom som har benhinneproblem pga för smala underben.

Akut hjälp, Benhinnor!
Jag hade mycket besvär med benhinnorna innan, alltid svinont efter några åkdagar. Tydligen berodde det i mitt fall på att mitt ovanligt höga fotvalv inte hade en korrekt sula => fotvalvet kollapsade vid åkning. Ovanför fotvalvet sitter i sin tur ett muskelfäste till en muskel som går längs smalbenet. Detta trots formgjutna sulor hos en legitimerad bootfitter i USA. Fick formgjuta på en ortopedklinik istället.

Detta i kombination med inlägg på baksidan av pjäxskaftet, dels för att få fram positionen och dels för att det skulle smita åt bättre har räddat många fina åkdagar för min del.

Akut hjälp, Benhinnor!
Heinz_p sa:
Jag hade mycket besvär med benhinnorna innan, alltid svinont efter några åkdagar. Tydligen berodde det i mitt fall på att mitt ovanligt höga fotvalv inte hade en korrekt sula => fotvalvet kollapsade vid åkning. Ovanför fotvalvet sitter i sin tur ett muskelfäste till en muskel som går längs smalbenet. Detta trots formgjutna sulor hos en legitimerad bootfitter i USA. Fick formgjuta på en ortopedklinik istället.

Detta i kombination med inlägg på baksidan av pjäxskaftet, dels för att få fram positionen och dels för att det skulle smita åt bättre har räddat många fina åkdagar för min del.
Jag fick ont i samband av ett sulbyte, beror antagligen på det :)
tack

Senast ändrad:
Akut hjälp, Benhinnor!
Köp fotbollsbenskydd!, de fördelar trycket över smalbenet och sen är det en billig och snabb lösning på ditt problem. Fungerar kanon faktiskt.

Akut hjälp, Benhinnor!
Utter sa:
Bumpar den här tråden lite, snubblade över www.manoove.com idag. Är inte övertygad om att det funkar bra, mycket material att ha i pjäxskaftet. Men kan kanske vara en bra lösning för dom som har benhinneproblem pga för smala underben.
Har sj shintronics (innerskorna i mina fulltilt var för tunna för mina tunna smalben). Prövade det ist för att köpa boosterstraps. Fungerar perfekt. Nu ska det dock sägas att mitt problem var att jag fick slag på framsidan av smalbenet och hade alltså inte ont i benhinnorna eller några muskler. Jag fick alltså sår på smalbenet.

Akut hjälp, Benhinnor!
Jag hade samma problem i år och det jag gjorde var att skära ut två bitar i silikon i måtten ca: 20x10cm. Dessa lade jag sedan mot pläden i pjäxan. Samtidigt rakade jag också en del av benen och smörjde in dom med liniment. Det är inget recept mot benhinneinflammation men det hjälper dig så du iallafall kan åka utan att det gör för ont. Det enda du kan göra för att få det att försvinna helt är att vila.

Akut hjälp, Benhinnor!
Jag har haft de tidigare i vinter.
Jag testade att ta ett par gamla benskydd, och skala av så vara den tunna plasten är kvar. Och dem satte jag på vaden, som säkert nån redan har skrivit, men annars strecha både vad och framsida, Dra åt boostern, och skit i att landa med bakvikt ett tag.

Akut hjälp, Benhinnor!
Jag har haft problem till och från under senare halvan av säsongen. Shintronics ser lite intressanta ut. Beställde ett par. De ska enligt sidan levereras på 2-5 arbetsdagar, hoppas de fixart (3 veckor kvar att åka). Återkommer när jag provat.

Tillbaka
Topp