Alagna på våren

Lillsoffan

Ny medlem
Alagna på våren
Är det någon som har varit i Alagna??? Vi är sugna på att åka dit första veckan i april, men har hört rykten om söderläge och undrar hur det brukar vara med snötillgången så sent på sässongen! Vore såklart tacksamma för lite allmäna tips om stället... guider, boende etc... Är det nån som har bott på "refugen" t.ex, det verkar ju vara ett riktigt skönt ställe!!! Tack/f

Alagna på våren
Alagna brukar vara bäst i början av säsongen dvs januari till februari pga den anledning du påpekade. slutningarna ligger till stor del på sydsida vilket gör att snön ruttnar mycket snabbt efter snöfall. mats april får ses som bomnus om det funkar.

Att bo på Refugen är inget problem om man inte är så noga med dusch och andra bekvämligheter samt är lite tålig mot kyla på natten. ta med varm sovsäck >-15.

Alagna på våren
Kanske det kan vara, men vad värre är att det inte finns någon snö där nu!

Annars kan man via denna http://www.snow-forecast.com klicka sig fram till diagram som visar vilka veckor som brukar ha mest snö osv...
Ganska kul surfning.

Jag har inte bott i den nämnda refugen, men väl i några andra.
I de jag var i fick man låna filtar vilket räckte bra tillsammans med skidunderstället. Sovsäck är onödig lyx. Ta med en pannlampa/ficklampa, det blir väldigt mörkt (alltså totalt kolsvart) när de slår av generatorn ca kl 21-22... Refuge-boende är en upplevlese man inte ska missa om man har chansen.

Hoppas nu bara att det dumpar ner lite snö innan v. 5.

Alagna på våren
Det finns 2 svar på din fråga ang lämplig tid.
Solen tar hårt på alla sydsluttningar på litet lägre höjd. Så är du där för i huvudsak att leta puder är nog April i senaste laget. Men tänker du gå på tur är Mars April alltid bäst. Då är alla höghöjdsturer möjliga. Glaciererna snöbelagda och snöbryggorna förhoppningsvis ganska säkra.
Beträffande refuger finns det en trevlig på Gressoneysidan som heter Gabiet ,den är litet mer hotellik. Sovsäck överflödig.
Skall du dit med ett gäng och får ihop en grupp på 5-7 personer rekomenderar jag en guidefirma som heter 9 vallees. Det är en fransk firma men har mycket goda kontakter med dom bästa guiderna i Aostadalen. Jag har själv åkt med dom i 10 år. Dom fixar även inkvartering och heliskiing om man har intresse.
Lycka till

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp