Alaska 2006

Christer82

Medlem
Alaska 2006
Jaha, tänkte fråga om det är någon dåre mer än mig som ska till Alaska kommande vinter för skidåkning. I så fall kan det vara skoj med delade diskussioner om det. Tack och bock.

Alaska 2006
Tyvärr inte. Men jag är ganska nyfiken på hur ni tar er dit.

Åker ni själv eller har ni en arrangör som anordnar resan?
Heliskiing eller turåkning?
Var i Alaska?

Alaska 2006
Jag åker till Fairbanks för att plugga en termin på UAF. Ska köpa bil och pendla till skidorter söderut, Valdez etc. Vad gäller researrangörer så vet jag att www.gowest.se ordnar en del resor dit. De är bra.

Alaska 2006
Vi är ett gäng på 4 som åker till Alaska i mars för att ha kul. Vi reser på egen hand (utan arrangör) men har vänner i Anchorage som också ska vara med oss de veckorna vi är där. Vi kommer antagligen att hyra husbil och resa runt utan att behöva tänka på boende. Det ser ut till att det blir en del åkning runt Girdwood och vidare runt Valdez. Jag har varit i kontakt med ett antal arrangörer på heliskiing och snowcat för att kolla priser... DYRT! Snowcat är ok priser men heli är dryga. Det vi har fått reda på är möjligt att sätta sig på reservlistor hos arrangörer på orten och få vara med ifall det är platser kvar och då kan man få det mycket billigare.

Alaska 2006
Tja
Jag ska inte till aAaska i vinter men har varit utbytestudent och bott där i ett år. I Anchorage jag o mina kompisar åkte mest kring Girwood se hemsida http://www.alyeskaresort.com
men den bästa pudern hittar du in Valdez. Det finns ett annat alternativ som man kan göra som är lite billigare och det är att hyra en snöskoter och stanna vid ett bra berg o sedan köra upp 3 st på skoter å låta 2 åka ner. Det sysslade vi med en hel del man skall dock så upp med lavirisken.
Om du har några frågor så kan du ju alltid add mig på msn jonas_berggren1@hotmail.com
Mvh Jonas Berggren

Alaska 2006
Jag kommer inte heller komma dit i år, tyvärr.
Vad gäller Heli-åkningen tycker jag inte det är så dyrt, kostar ungefär lika mycket i Kittellfjäll.
Av företagen i Thompsons Pass är nog ABA billigast, de tog $99/lyft förra året, och var de enda man kunde köpa enstaka lyft av. Dom är dock lite virriga och inte lika välorganiserade som dom andra bolagen. Stirra er inte blinda på ett företag, åk runt och snacka med dom, förhållanden kan skilja en hel del mellan de olika företagens terräng.
H2O guides är dyrast har jag för mig, detta beror på att mycket av terrängen dom åker i ligger relativt långt från basen, så man får betala för transporten också.
Glöm inte bort pärlor som Turnigan och Hatchers Pass. I Hatchers kan nog iofs mängden skoteråkare driva en från vettet...

Alaska 2006
Tjena! Jag kommer att vara i mammoth mtn i vinter men skulle lätt vilja testa Alaska!! När ungefär hade ni tänkt att vara där? Mvh Gimp

Alaska 2006
Hallojs
Det låter ju skoj. Hur långt är det till skidåkningen? Fairbanks är lite tråkigt va? Men det finns väl fina områden runt om.
Kommer inte åka nu 06 men kanske året efter. Men jag skulle gärna få lite info...

Gustav

Tillbaka
Topp