Åldergräns?

Åldergräns?
L O L

BC jibbing = no kiddies, parken är för folk i åldrarna 05-15 ^^

(viss sarkasm)

Seriöst, är det så jävla mkt att haka upp sig på?
Klart ungarna inte fattar vad de gör när de ställer sig rakt bakom hoppet det är väl bara att böna och be att deras föräldrar tar hand om och ser efter sina ungar.

Jag var uppe som ungdomsledare under mitt sportlov åt ungar i åldern 6-14, vissa skickligare än andra.
Och naturligtvis skulle vildarna köra i parken (vem vill inte det i den åldern?) så jag fick enkelt förklara för dom hur dom skulle bete sig där och sen fick jag självklart vara på alerten och plocka upp stavar, skidor, ben och huvuden som ibland ströddes över backen och se till att ungarna kom på skidorna/brädorna igen.

Ha överseende med ungarna dom sysslar med för dom nya grejjer.
Alla har varit newbies och gör fel i början.

Vuxna som smöråker i parken tycker jag gott man kan ge en utskällning dock.

Åldergräns?
hehe...

rastavib. sköning :D

nemen ja tror inte man behöver vakter, så länge man kan skälla ut alla småbarn med lagen på sin sida så håller dom sej borta från den "riktiga parken" så kan dem åka i den lilla istället.

Åldergräns?
ojojoj, fy fan va kul... det ena svaret är dummare än det andra...

och jag antar att havreboll var sjukt erfaren som jibber och hade ett bra omdöme i 7årsåldern eftersom det ryktas om att du var en jävle på engelska samt kollade på vetenskapens värld:D

min tax tittar faktiskt också på vetenskapens värld ibland, men han är ju 9 bast så det är väl inte liak coolt

Åldergräns?
haha! Gud vad skönt det är med lite diskussion, startade den här tråden just för man visste att folk skulle ta till sig... Gud vad skönt att vi lever i ett land med yttransfrihet!

Åldergräns?
Svar till peter_K
Jag erkänenr att jag ändrade tråden om du ser lite längre upp på sidan...
men jag ändrade INTE INNEHÅLLET allt handlar om samma sak, men är baar uttryckt på ett mer fint sett...
Tror det Dustbin Dan syftade på att jag skrev i ursprungliga inlägget "vet inte hur månag gånegr man blivit frestad att forsätta och hoppa på ungen (för att lära dem läxa)" som jag omfurmulerade till "Vet inte hur många gånger man blvit frestad att fullfölja hoppet och sätta skidorna i ryggen på skitungen! Såklart inser man (så snäll som man är) snabbt att det kan ge katastrofala följder för ungen för inte nämna de skadorna du kan ådra dig" Vilket jag inet tycker är så annorlunda!

Åldergräns?
NÄR glömdes regeln om att den som kommer uppifrån ALLTID (!) ska väja? Det är väl enormt mycket skit samma om det är i den blåa pisten eller i röda linjen i parken som situationen uppstår.

Åldergräns i en park? Fjantigt... Att ha en övre åldersgräns? Ännu fjantigare.
Jag hoppas att hela den här tråden är ett för tidigt aprilskämt.

//Dr. Snow

Åldergräns?
Svar till dr snow
Den regeln är föråldrad den finns inte alltid möjlighet att se vad som befinner sig bakom ett hopp i en park, så ansvaret borde delas av hopparen och den som står i hoppet...orkar inte skriva om det jag redan skrivit!

Åldergräns?
I parken i Meribel hade dom i vinter satt upp staket bakom dom större kickarna. Dom som hoppade flög över staketen medans alla picknickande kärringar antog att hoppet var stängt och lät bli att åka upp på det. Inte en enda gång behövde jag vänta för att nån idiot stod i vägen.

Satsa på staket och för säkerhetsskull branta sidor på hoppen så att det blir alldeles för högt för dom att åka upp och kasa ner på sidan.

Åldergräns?
jag vet att du redan skrivit massor... Du behöver inte upprepa.

Men det här är inget "nytt" problem i och med att parker har ploppat upp som svampar. Tro det eller ej, men redan innan parkerna fanns så förekom det krön och kanter i pisterna. Ja, tänka sig. Och inte fan laddade man utför en kant om man inte var 100% på att det inte står någon bakom den. Det spelar ingen roll om folk inte SKA står där eller inte, man måste ändå försäkra sig om att så är inte fallet.

När jag ville hoppa utför en kant fick brorsan eller nån agera kontrollant. Står någon bakom? Nej...då kör vi. Varför kan inte alla parkråttor göra likadant? Turas om att stå så ni ser linjen och signalera när det är klart att köra! Jag hävdar fortfarande att problemet inte finns om man följer de regler som finns i samband med skidåkning.

Åldergräns?
Om då åker själv? hur löser man det då? I pisten är det såklart onödigt att ta en risk utför ett krön, men i parken ska man väl ändå kunna försäkra sig om att ingen är så dum att ställa sig bakom hoppet? Tycker det är en sådan självklarhet...

Åldergräns?
skall man turas om att stå på platån i parken, så blir det ju en gubbe som missar ett åk varje gång..känns så där nödvändigt.

Åldergräns?
Adrenlinjunkern: Den ändringen tycker jag gör en jävla skillnad.

Angående att kolla bakom hopp. Med tanke på hur länge många av park-åkarna verkar acceptera att sitta/hänga och vänta innan de åker så förstår jag inte problemet med att vänta 10 sekunder extra innan man drar på för att vara säker på att den som nyss kört hunnit flytta sig.

Åldergräns?
Rastavibrationer har så grymt rätt. Sätt upp tydliga markeringa så folk som inte har tänkt att hoppa bara kan kryssa över hur som helst. Även redigt sur på folk som står intill rails och snackar eller folk som ställer sig på platån och säger typ " ohhh, shit vilket hopp" och tar lite kort och sånt skit, medan vi som ska hoppa får skrika stämbanden i småflis för att de ska flytta sina trötta rövar... suck

Åldergräns?
Någonstans måste väl alla börja?
Är inte parken till för alla som vill utvecklas? Eller måste man ha någon slags medfödd talag? en sjuåring (eller vad det nu är för ålder på ungen) kanske också vill testa lite. Ha förståelse för alla o tänk på när ni själva va nybörjare.

Åldergräns?
Hmm..nobelpriset i pedagogik, finns det?

7-åringar är inte dumma i huvudet men det krävs att ngn förklarar för dessa varför man inte bör uppehålla sig
bakom ett hopp om man inte själv precis hoppat, tycker att FÖRÄLDRARNA ligger ganska nära till hands för
detta. 7-åringar har definitivt i parken att göra TILLSAMMANS med ansvarstagande föräldrar. UTAN föräldrar
som övervakar verksamheten har de definitivt inte i parken att göra. Parken är inget bollhav på IKEA dit man
kastar in ungarna så att föräldrarna sen kan sitta och sola i fred med en jägerplunta.

Åldergräns?
"Men det här är inget "nytt" problem i och med att parker har ploppat upp som svampar. Tro det eller ej, men redan innan parkerna fanns så förekom det krön och kanter i pisterna. Ja, tänka sig. Och inte fan laddade man utför en kant om man inte var 100% på att det inte står någon bakom den. Det spelar ingen roll om folk inte SKA står där eller inte, man måste ändå försäkra sig om att så är inte fallet.

När jag ville hoppa utför en kant fick brorsan eller nån agera kontrollant. Står någon bakom? Nej...då kör vi. Varför kan inte alla parkråttor göra likadant? Turas om att stå så ni ser linjen och signalera när det är klart att köra! Jag hävdar fortfarande att problemet inte finns om man följer de regler som finns i samband med skidåkning."
sagt av Dr Snow

Detta är något som du inte ska behöva göra när du kör park, ett krön i pisten kan du givetvis aldrig vara säker på men i ett hopp i parken ska du alltid kunna vara säker. (detta förutsätter givetvis att du har sett den som hoppade tidigare iom att folk kan falla. Men du ska aldrig behöva vara orolig att det STÅR någon i landningen)

Åldergräns?
OK
Har kommer ett genomseriöst inlägg!

-OM nån skulle landa på ett barn med en dödsolycka som följd, eller att en massa "pappormedfamiljsomläggerutenjävlamassapengarpåsinskidsemester" och "Britta 43 med kompisar" klagar för anläggningsbossen att dom nästan/har blivit pååkta, skrikta åt eller taskigt behandlade och "tänker nog fan se till att ingen man känner kommer att åka till er anläggning nåt mer".
Då tänker anläggningsbossen! Vem tjänar jag mest pengar på? Hmm låt se! Britta som kommer en tors-sön med företaget. Hyr boende med konferens, käkar och dricker dyrt. Hyr utrustning och köper prylar och liftkort. Eller Jibbebanan som har rygga med mackor och i bästa fall löser liftkort och bara KOSTAR en jävla massa att bygga park och pipe åt och sedan bara klagar och är allmänt otrevlig.

Fan nästa år skiter jag i att bygga park! Blir nog hans analys.
Så tänk på attityden brudar.

Nä nu ska jag ut i solen!

Åldergräns?
alltså dustbin du har fortfarande inte fattat och det verkar vissa inte heller ha gjort barn ska inte vara i parken det är så dom ska max vara på fartkullarna i barnbacken eller som i kungsberget vara i barn funparken så är det bara vissa är typ lite tröga men nu blir jag förbannad. barn skadar andra och sig sjävla och vad fan utvecklas dom på att stå på kicken å kolla eller ramla ner å slå sig på andra sidan??? kan någon svara på det tillsvidare så säger jag att inga barn under 7 ska vara i parken.

och dustbin vilka tjänar skidindustrin mest på dom som köper skidor för typ 5000 kr varje år åker på helliskiing åker runt och åker varje år typ 10 veckor, eller era småbarn som går gratis har skidor för 800 och eran konferans anläggning som kommer 1 gång var tionde år och bor där ett par dagar ?????

så nu vet jag fan inte om jag orkar skriva mer men snälla någon om detta inte hjälper förklara, skriv till riksdagen, kalla försvaret eller vad fan som helst BARN SKA INTE VARA I FUN PARKEN OCH SKADA SIG SJÄLVA OCH ANDRA SÅ ÄR DET BARA

vet att jag har svurit lite men det får ni ursäkta tycket det var nödvändigt med kraftutryck det ska förhoppningsvis inte upprepas vet nämnligen inte om det är mot forumreglerna

Åldergräns?
och hyllen gren jag är inte en speciellt bra jibber sätter knappt 360 men jag har fått upp ögonen efter flera incidenter och nu tänker jag inte hamna på sjukan av antingen dustbin dans misshandel eller att man får kasta sig för ungar som man inte har en chans att sen elelr undvika om man inte väljer bort skidåknigen och vem är beredd till det.

om det fanns en bil som man skadade sig i tror ni man skulle får köra med den på vägarna
svar:nej

om det fanns skidåkare som gjorde att man skadade sig tror ni dom skulle få åka i backarna
svar:ja

och detta är hela problemet att dom skadar sigsjävla och andra knarkare som är en almän fara låser man in så dom inte gör mer skada. nu borde man inte låsa in 7 åringar men låsa dom ute från parken där dom som inte för adrenalin kick av vanliga backar kan åka

Åldergräns?
gräv gropar bakom hoppen typ en meter långa så kan ingen glida över men det går ändå lätt att hoppa över

Åldergräns?
HELT RÄTT!!
parkerna i landet fungerar som slalomhinder för wonabees och för dom oförståndiga "äldre" damer och herrarna. kaos helt enkelt.

tyvärr är jag dålig på slalom och träffar hindrerna;)

Åldergräns?
När jag var i saltisbacken för nå år sedan så hade nåra grävt ut ett gap så efter man hoppat på morgonen så vare bara o se unge för unge som åkte ner i gap;et.. Dom ungarna lärde sig den hårda vägen att man inte ska bara glida över kicken eller rent utav bara åka över platån..

Annars så när ja var i Copper i U.S. så var man tvungen o ta ett såkallat parkkort som kostade runt 50:- o då gick dom igenom vett o etikett o sånt.. men dom kollade bara korten på helgen vilket gjorde att ja slapp ta de..

Åldergräns?
Okej folks, liste up!

Följade regler skall finnas i en park:
1. Twintip/Snowboard e ett måste
2. Twintip/Snowboard e ett måste
3. Twintip/Snowboard e ett måste
4. Carving är totalförbjudet. Inga undantag
5. Telamark måste vara twintip för att få vara i parken
6. Ser man en Carvingåkare så har man rätt att slå ihjäl han med dvs tillhyggen som står lämpligt
utplacerade i backen.
7. Fotografer/Filmare får klättra i närliggande liftstolpar om träd saknas
8. En sittlift skall finnas i varje parkomräde.
9. Sittande snowboardåkare vid hoppen är det tillåtet att hugga ner med stavar/spadar eller stativ
eller dom lämpligt utplacerade tillhyggen som kom upp innnan.
10. Återigen så är Carvingåkning totalt förbjudet och skall beivras med stening eller obenhörlig
tortyr.
11. All form av "turism" beivras på liknande sätt som punkten innan (Blades ingår i "turism")
12. Twintip/Snowboard är ett måste.
13. Blades är endast välkomna om sponsorkontrakt kan visas upp vid kontroll. Om inte, straff som
vid punkt 10.
14. Åkare som kan visa upp sponsorkontrakt har alltid företräde (gäller ej blades).
15.Twintip/Snowboard e ett måste

Åldergräns?
Dustbin_Dan, Havreboll och co, ni är då allt för roliga i era samtal..
Och håller med dig Dustbin_Dan, fett irriterande när folk skriver om inläggen efter att dom fått kommentarer!

Åldersgräns, javisst. Bara den sätts in på rätt sätt. Röda linen i Åre borde alla få åka i, inlusive rödkulleområdet. Men svarta hoppen borde man ha en gräns på 8 år. Då inte allt för många under 8 år hoppar utan svänger in och på hopp och landingar.

Rastavibrationer: Ja, låter helt klart bra. Många anläggningar har redan så, Liksom Åre´s svarta hopp, där kör då ingen unge ner på baksidan av dom. Problemet är ju att dom vänder då. Eller hopper ut på sidan. Sen staket på platån är riktigt bra, har sett det på flera ställen och det funkar, bara man inte sätter det längre fram än hoppet, så är det ingen risk för att spetsas på pinnarna.

Körde lite pipe i under veckan i Åre, där såg man att det fanns stora problem med småkidz som svänger in efter ca halva pipen och nästan får halsen avskuren av mina sylvassa!? stålkanter.

Så om någon har lust kan ni ju skriva ett brev till SLAO angående detta.
Att är hoppen över t,ex 15 m ska det vara åldersgräns eller nät osv osv hur man nu vill ha det....

Åldergräns?
Men tänk sen när 7-åringarna fyller 8. Då kommer dom inte göra nått annat än att åka i parken bara för att dom äntligen får, och inga problem är lösta.

Förbjud bara alla som inte hoppar från att vistas i närheten av parken. Vill man däremot hoppa ska det inte spela nån roll vilka skidor man har eller hur gammal man är.

Eller inhägna varje linje med staket så att man tvingas åka upp på kicken, med ett rejält gap direkt efter blir fallet både hårt och lärorikt för alla som inte gör vad dom ska i parken.
Med staket kan inte ungar åka in och ställa sig i landningen heller.

Åldergräns?
En sjuåring går och lägger sig dagen innan sin födelsedag förargad över att han/hon blivit nekad att åka i parken idag oxå.. När samma unge vaknar upp dagen efter är han/hon 8 år och blir då insläppt........
Exakt när under denna 8-10 timmars sömn så blir Barnet moget nog att vistas i parken. Låt oss säga att detta sker när åre har öppet hela natten som de brukar ha där i början på säsongen då kan barnet inte åka i parken kl 23:59:59 men kl 00:00:01 så kan de göra de.. då är frågan vad händer under denna över gång.. för om vi går ner på ännu mer exakta tider så går dessa decimaltal mot oändligheten... vilket innebär att det inte går att bestämma när denna "mognad" som ovanstående talar om..

Är det någon mer än jag som känner likheter med åldersgränser för körkort/krogen/systembolaget....? Vad innebär mognad...?
Jag tycker att de känns lite sosse över de där med lagar och regler.. Låt storebror sköta allt så slipper du tänka och använda sunt förnuft.

Tror det är nåra som varit i åre under v9... typ som att åka o kampa på hultsfred under festivalen o gnälla på att de är mycke folk..

Men jag förstår samtidigt hur alla känner. Men jag tror inte det finns något sätt som "vi" kan lösa det på.

Förmodligen blir det väll som med allt annat.. Det sker en dödsolycka som enkelt kunnit undvikas, och så skriver pressen en massa om det och sen löser skidorterna det själv...

Låt oss se till att detta inte sker.

Åldergräns?
Det är inte bara småhulliganer som är ivägen i funparken. Sisst jag var uppe i lindvallen så var det en dansk (ca 30år) som absolut skulle köra i svarta hoppet även att han knappt kunde stå på skidorna.

Han börjar köra fram mot hoppet i en fart som när man plogar i barnbacken. han har fart så han precis kommer längst upp på kicken där välter han (jävlit snyggt visserligen) över kanten och ligger där en stund och kvider innan han börjar samla ihop sin utrustning. När han är klar att åka igen gör jag mig klar. Men nej! Han tar upp sin mobiltelefon och ringer ett samtal trots att han står mitt i gapet. Då orkar inte jag vänta mer och åker ner och säger några väl valda ord, han ser frågande ut och jag åker ner till liften igen.

Hur dum kan man vara?!

Åldergräns?
det med åldersgräns går ju inte.... bästa vore ju att man fick köra ETT åk i parken först o ser hur han/hon beter sig

Åldergräns?
hmm röd hopp linjen är oftast ca 6-8 m platå iaf där jag är så du menar att 8 åringar kan hoppa på dom?? seriöst va lite logiska

Åldergräns?
Ja, min lillasyster är 8 år och behärskar dom flesta hoppen i röda linjen!
Har sett en massa åkare under 10 som tilochmed snurrar i stora hoppen där..

Åldergräns?
Gör alla hopp till gap hop så ingen kan åka över platån osv... stäng av småbran, folk som inte kan åka skidor, blades från röda o svarta linjerna o skicka dom till blåa linjer..

sen kan vi följa Eric_Wibaeus regler som han skrev upp :D fick man ett gott skratt denna gråa dag :D

Åldergräns?
Parkpass skulle va perfekt, så betalar man ca 200 kr mer vid köp av liftkort. Vid parken ställer man upp en liftkortsspärr. Enkelt! problemet är löst whoohoo.

//Tjabo

Åldergräns?
jag tycker att ni tänker lite fel. man ska inte förbjuda folk i att åka i speciella backar. alla måste få ha sin utmaning. däremot tror jag att man borde satsa mer på så kallade junior parker. där det är lite mindre hopp som passar dom mindre kidsen istället.

Tillbaka
Topp