Åldergräns?

Cruff

Ny medlem
Åldergräns?
Nu har man cruisat runt i parken under stora delar av säsongen och kommit till följande insikt! Det brode finnas en åldergräns för vilka som får vistas i parken och vilka som inte får det!
Ville in i det sista att jag skulle ha fel på den här punkten, men gång på gång så överbevisades och förvånades av snorungarna dumhet!!!
När man ställt in sig mental att ta en stort bigjump och kommer i full fart för att lyckas få den nödvändiga airtimen så ser man någon som snorunge som knappt kan stå på skidorna snedda i precis bakom hoppet! Vet inte hur många gånger man blvit frestad att fullfölja hoppet och sätta skidorna i ryggen på skitungen! Såklart inser man (så snäll som man är) snabbt att det kan ge katastrofala följder för ungen för inte nämna de skadorna du kan ådra dig! Allt detta brukar leda till att man tvärtnitar framför hoppet och förföljer skitungen och ger den världens utskällning, dock så verkar det otroligt dumma när de nästa eller nästnästa åk gör precis samma sak!!!

Så tycker följande: Att liftsystemen runt om i landet ska införa en åldergräns på 7 år (åtminstonde)!!! kanske rent av en övre gräns också, vet inte hur många gånger man har hållit på att hoppa in i en kärring 40+ som bara måste åka alla backar inklusive funparken!!!

Åldergräns?
Om du ser en unge som drar in nedanför hoppet, satsa allt. Ju fortare du åker, ju mer skadas den som åker in bakom.
1. Du är 19år enligt din freeride-profil.
2. Du väger antagligen mer än en 7-åring
3. Det är 7-åringen som skadas av din rörelseenergi
4. 7-åringen får skylla sig själv.

Men hur vi ska bemöta damerna 40+ vet jag inte. Kom med förslag!

(Ärligt talat, jag tycker egentligen inte att vi borde åka på de som är mindre. Möjligtvis åka väldigt nära men inte så att dom skadas. Man vill ju inte direkt köra sönder nästa generations jibbers)
Men det är så man känner ibland, jag håller med dig om det.

Åldergräns?
Om nån skulle hoppa på en av mina grabbar så kan man sammanfatta det så här.
1. Jag är 36år enligt min freeride-profil.
2. Jag väger antagligen mer än en 19-åring
3. Det är 19-åringen som skadas av mina knytnävars, pjäxors och pannbens rörelseenergi
4. 19-åringen får skylla sig själv.

Åldergräns?
Jo men håll koll på dina ungar då! Såklart är backen till för alla, men om de inte har tillräckligt vett att inte förstå att man ska stå bakom hopp så har man fan inget att göra i parken!

Åldergräns?
Håller nog bättre koll på mina grabbar i backen än gemene man. Men det gör jag mest av den anledningen att det finns så jävla mycket NÖTTER i omlopp i pistsystemet som inte har koll på sig själva och kan ÅKA skidor!
Har hoppat en det och jag ser ingen svårighet i att se ner innan man laddar så att chansen inte finns att det kommer nån från sidan. Ni får väl lämna in en motion till SLAO att dom ska ta bort åkreglerna att överst i fallinjen har väjningsplikt?
Men resonemanget att man ska hoppa avsiktligt på ett barn är så förbannat dumt att man inte kan låta bli att kommentera.

Åldergräns?
blev halft föbannad över inlägget tills du skrev att ålder va sju år...tänk på att en 10:o åring kan dra samma trix som du i big-jumpen....men sju års åldersgräns skulle kansken vara bra..

Åldergräns?
... hmmm

det finns idioter i alla åldrar.. åldersgräns i parken ?? rätt svårt att hålla koll på Om inte hela parken är inhängnad och att speciellt liftkort används vid inpassering till parken =kostsamt..

hmm.. hur skall vi lösa detta ?

det finns ju många arbetslösa som kanske skulle kunna arbeta som "vakter" och stå vid början av parken och säga till de små knotten och annat roligt folk att de kanske inte bör åka i parken om de inte har en viss nivå på sin åkning... kanske de kan hålla till i lek-landet eller nått .. ?

vilka man skall säga nej till blir då svårt.. manmåste ju lära sig på nått sett .. eller hur ?

....

ex .. jag står och läser skylten i början av våran Dream-park i Ulricehamn... där står bla:

1. du bör ha god åkförmåga och hålla dig till den line som du behärskar

2. du skall INTE stanna mitt i linjen utan försöka få ett bra flyt genom hela parken

... så jag står och väntar någon minut på att några kottar skall ta sig ned så jag kan flyta gemon parken i hopp efter hopp och rail efter rail och känna det där sköna flytet..

vad händer då??

då kommer det 5 stycken plogande kottar med nedböjda huvuden och susar förbi med väldigt dålig kontroll. de plogar över hoppen och ramlar ned skrattande på andra sidan.. plockar ihop sig själva och sina skidor (ca: 8 minuter) och fortsätter sedan plogande nedåt i parken..

????? vad skall man göra förutom att vänta tills det är klar sikt..

vad händer då??

då kommer 3 stycken "balla killar" i 15-års åldern som inte heller har så bra koll och 2 tjejer som de skall impa på... de åker förbi några av hoppen och ställer sig precis bakom för att ta fart mot de sista hoppet som är lite mindre.. eftersom de skall filma och impa på brudarna så blir de kvar där bakom hoppet i över 10 minuter..

vad kan man göra åt det ??? jag skrek HÖGT!!! NUUUU KÖÖÖÖR JAAAG och tog fart mot de första hoppet.. de hoppade snabbt undan och jag flög över deras brydda huvuden och landade långt ned i landningen... switch bs 180 ..

de lyssnar på om någon skriker lite och flyttar ofta på sig.. det gör inte kottarna..

...

det ÄR ett problem men det finns få lösningar som är konstruktiva och bra.. så..

tänk, acceptera och höj rösten när det behövs.. skratta inombords åt dessa kottar somhar så roligt och tänk dig att du själv har vart en noob en ggn i livet... en novis på dina skidor eller din bräda..

hav förtröstan bröder och systrar... tiden kommer då parken är tom och du får det flow du söker..

jibba lite utanför cafeterian så länge..

/Pinn

Åldergräns?
du har rätt adrenalinjunkern alltid nåt litet barn i vägen

fast de ligger nåt i det pinn sitter o skriver

Åldergräns?
hmm jag började som 10 åring var inte i parken å va almänt rädd .nu så kmr man där till big jumpet hoppar och ser en liten små unge i luften som inte va där innan.vad gör man man kastar sig å råkar skvätta snö på ungen som ramlar .snäll som man e bär man enr ungen för backen å lämnar över den till en sån som DUSTBIN DAN. då får man en jätte ustkällning för att man skvätte snö på ungen och personen bryr sig inte om att jag slog mig och att han pajja ca 2 åk. så förbjud all åkning för dom som har små barn och småbarnen om dom inte är ca 10 år även om dom är bra för dom har inget vett. en anna gång så åkte en liten knatte över mina skidor i liften å ramla gissa vem dom blev utslängd och utskälld av såna som DUSTBIN DAN . så snälla ni som har små ungar håll dessa hemma och er själva med så slipper vi alla problem och snälla efter DUSTBIN DANS utskällning av mig nu så kan ni stänga detta inlägg då sanningen nu har kommit fram inga småbarn utom möjligen i speciella backar som bara e till för dom och deras "ursäkta för verkligeheten att deras barn inte kan åka utan att pajja för alla andra betalanda gäster( barn under 7 åker oftast gratis)

BORT MED SMÅ BARN OCH SMÅBARNSFÖRÄLDRAR

Åldergräns?
Om man hade infört åldersgräns så tror jag inte en viss Scherlin ens hade vart en skugga av vad han är idag...

Men pinn nu underdriver du allt... i Ulricehamn föregår det kafferep och picknick på platåerna och i landningen till den största kicken. Skulle inte förvåna mig 1 sekund om någon satt upp en grill där.

Dom mindre kickarna är dock rena (om man ens kan kalla det hopp längre efter den omilda bahandlingen av folk som plogat över det och förvandlat det till en "fartkulle")

Åldergräns?
det bästa vore ju om man då kunde ta och skapa 2 parker eller liknande, en för de bättre och en för de mindre / sämre nissarna som får leka på i den parken, så kan man smälla dit nå mindre hopp och någon rail, nog vet jag att de nöjer sig med de och blir glada.

De små barnen har ännu inte nog vett i skallen för att kunna vistats ordentligt i en park, inte de flesta iaf. Om nu Dan har så bra koll på sina nissar i backen så är det väll knappast vårat fel om vi krashar dom? inte avsiktligt men de är jävligt irriterande när detta sker!..

Ha det gött

Åldergräns?
Eller införa speciellt park kort som kostar 100 kr dan?? Så kan dom som har råd att Åka där.. Efter parken är inhängnad med taggtråd...

Vem fan ska se till att åldersgränsen efterlevs???? Och vem vill bli stämd för att åkt in i ett barn som står efter ett hopp??

Hasse

Åldergräns?
att ni orkar..

glöm inte bort att ni också har vart 7 år gamla och åkt omkring utan omdömme och fullt med snor som rinner från nästan.

glöm heller inte bort att ni förmodligen kommer bli en stressad familje far/mor som står och försöker hålla koll på 2-3 illbattingar som åker omkring bäst dom vill.

är detta era stora problem i vardagen så ska ni vara glada och nöjda..

Åldergräns?
som när jag var i kungsberget där finns det såna där 8 m big jump

en liten unge åker över ramlar ner för kicken.
haha säger man i liften å tänker nu har hon lärt sig.

ne då nästa åk samma sak å
näst nästa

bara å inse ungar e korkade det va jag dock inte kunda prata engelska och kollade på vetenskapens värld när jag va 6 så säg inte det va du med när du var liten

Åldergräns?
Havreboll - Tack, du har räddat min dag! Hade lite trist på jobbet, men efter ha läst ditt fantastiska inlägg i debatten så blev allt lite roligare. Stor humor!!
Att du verkar tycka att jag är en ond och gammal människa förstår jag, men inte allt det andra. Du är iallafall äldre än 10 år menar du? Och du hoppar i bigjump? Och jag har skällt på dig för att du skvätt snö på mina barn?
Tror inte att du hinner ifatt dom för att göra det!!

Åldergräns?
hmm om du läser så långt som och nu citerar jag(utskälld av såna som DUSTBIN DAN ) ordet såna betyder av den typen om jag nu har förstått allt rätt så med det menar jag och nu tar jag det enkelt att andra inte du men som är som du alltså överbeskyddande föräldrar som alltid tar sina barn i försvar har skällt ut mig . och sen kan du väl förklara för mig vad du menar med och nu citerar jag igen (Tror inte att du hinner ifatt dom för att göra det!!) vad menar du med det snälla förklara.

Åldergräns?
Se till att småbarn + dom som inte har goda åk kunskaper håller sig borta från röda linjer och uppåt låt dom åka i blåa linjerna o förstöra(?) där ist..

så kanske man slipper småbarn som åker över platån/kickan och ramlar där bakom o tar år o dar på sig att flytta sig därifrån!

Åldergräns?
Vet inte om jag kan räknas in i gruppen "överbeskyddande" för att man inte vill ha dom pååkta av nån som inte kan varken bromsa eller svänga! Brukar inte heller "alltid" ta dom i försvar om dom gör dumheter.

Med "Tror inte att du hinner ifatt dom för att göra det!!" menar jag att dom trots sin ringa ålder är ganska snabb och har många skiddagar/säsong redan.

Åldergräns?
hmm ok hela detta inlägg handlar egentligen om åldersgräns eller inte om du inte vill att dina så borde du hålla dig till ditt eget utalande ( finns så jävla mycket NÖTTER i omlopp i pistsystemet som inte har koll på sig själva och kan ÅKA skidor!) japp du har helt rätt det finns massa nötter i liftsystemet och dom utalas och nu kmr ett nytt ord som inte finns med i ord listan som förklarar vad dessa nötter kmr ifrån och vad deras syfte på jorden är. dom kallas småglinkanbaraplogaochslåsönderallaandraiparkenhulliganterorister

vi kan ta lite bakgrundshistorik om dessa eftersom jag inte har annat för mig och råkar vara professor på ämnet.

dessa kommer oftast från planeten venus dom skeppas hit i stora mängder och deras syfte är total utrotning av alla jibbers. dom är ca 1 m höga och har någon form av heltäckande dräkt med blixtlås på. på fötterna har dom någon sorts snowblades eller vad man ska kalla det. dom jagar i flock om ca 5 st och rör sig genom att ha sakerna på fötterna i en sorts v form. bakom dessa rovdjur rör sig oftast någon form av större varelse av samma art som plockar upp resterna efter småglinkanbaraplogaochslåsönderallaandraiparkenhulliganteroristernas härjningar .dom lever i snömiljö och oftast i kuperad terräng med järnstänger . om några dagar kommer det att publiceras en varning i nyheterna så stanna inomhus och lås fönster och dörrar.

vad jag ville ha sagt med detta är att små barn ca 7 år inte ska vara i funparken. det är därför det står åkskicklighet skydd och liknanande på en skylt innan parken . om du inte vill att dina barn ska bli nerhoppade så föreslår jag att du inte låter dom åka in i parken och om du inte klarar detta så föreslår jag att ni tar rymdskeppet hem och stannar och leker med lego.

ps passa bara upp så dom inte sväljer legot

pss små barn under 7 åker inte snabbare än mig av rent fysikaliska skäl. vi hittar på att luftmotsåndet är en konstand med värdet 10 mina 75 kg är fördelade på ca 182 cm
7årnigens ca 30 kg är fördelade på ca 100cm om man då gångrar båda dessa med vindmotståndskonstanten så får man fram följande

mig 167500
7 årign 30000

nu är inte detta rätt men det är ungefär så man skulle ha räknat ut det så jag hinner nog upp dina ungar om dom mot all förmodan skulle hinna undan super 36 åringen och in i parken och åka frömför mig

psss det är dessutom för deras egen säkerhet så du borde vara för att alla 7 åringar blir förbjudna i funparks och liknande eftersom dom saknar omdömme. det är väl därför som man inte för börja övningsköra innan 16 för man itne har tillräckligt med omdömme vilken omdömme har då en 7 årning??

Åldergräns?
När jag läste första inlägget hittade jag ingenting som jag inte kände igän. Förutom att man kanske inte varje gång orkar ge skitungen en utskällning.

Ibland när man känner sig riktigt irriterad när en unge kommer in från sidan kommer man att tänka på att de är trots allt bara barn som kanske inte fattar så mycket. Då kommer så klart en ny unge med sin farsa och båda två stannar på platån å kollar på utsikten eller va fan de e dom gör.

Det står dessutom ovanför de flesta parker att man inte ska åka där man inte har kapacitet för att åka. Jag tycker självklart inte att man borde åka in i dom men vem egentligen gjort mest fel, den som kom uppifrån eller den som inte lydde reglerna och åkte där dom inte klarar av?

Om man skulle vänta tills hela parken var tom på ungarna så skulle man kunna åka ett åk när backen stängt!

Åldergräns?
Vill bara upplysa en viss dustbin dan att min redigering av inlägegt enbart var grammatisk rättade och innebar inget innehålltillägg som fick dina kommentarer ut ur sammanhanghet!
Men håller med havreboll att i 99% av fallen så får man en utskällning av föräldern i fågan utan att hon/han har någon aning avd som har hänt! Såklart kan man känna sig oroad och rädd och överreagera på situtionen, men då kan man likt förbant vara vuxen och beom ursäkt för missförståndet! Inte vara så "stolt" att man åker iväg utan att be om ursäkt för sitt uppträdande som gett dig alllmän förudmjukelse!!!!
En bra ide är som sagt att det ska finnas mindre "fartkullar" för de små, men i lokala backar finns det inte utrymme för sådana saker i parken! Så DÅ tycker jag de kan hålla sig i vanliga pisten...

Åldergräns?
Enkelt, gör som i Nordamerika och inför park-pass. Säg 200-300kr/säsong och därmed har du sållat ut 90% av de som egentligen inte är där för att hoppa men det är ändå inte för dyrt för oss som vill hoppa ibland.

Åldergräns?
Alltså:
*Jag åker inte annat än "gröna linjen" med mina barn.
*Jag har aldrig skällt på nån mer än mina egna grabbar när dom tränger sig i liftkön.
*Havreboll tror jag har luktat på pappas finsprit lite väl tidigt den här helgen.
*Trådförfattaren - Du skriver klart "mildare" i ditt redigerade inlägg.
*Parkpass är ingen dum ide! Gör som på freeridehelgen på skutan, att man måste registrera sig och skriva på att man fråntar anläggningen allt ansvar för att få parkpasset!
*Skulle vilja se "parkkompetensen" hos dom som huserar på det här forumet! Lätt att vara ball på internet!
Tar en sväng förbi bräcke i helgen och kollar läget! Men ni kanske inte har sportlov nu?

Åldergräns?
Du verkar ha missat hela innehållet i mitt inlägg dustbin dan! Jag vill inte kritisera hur bra andras åkteknik är, som du uppenbart verkar tro! Hela det här inlägget bygger enbart på det faktum att ungar som inte har någon uppfattning om vad som är rätt eller fel, vete fan om det beror på att de inte akn läsa eller om det är föräldrarnas bristande uppfostrand, ska INTE åka i parken för de kan ge andra skador!
Och att åkaren uppifrån ska ha HELA ansvaret är en föråldrad regel som borde ändras! Såklart ska man föröska i den mån man kan se till att landninagrna är fria genom att vänta och se att den föregående "hoppare" åker bort ifrån hoppet, men ansvar borde även läggas på det sättet att man inte ska stå i landningen! Är medveten om att det står att man inte ska stå där det är skymd sikt, men att ansvaret ska läggas helt och hållet på "hopparen" är absurbt!

Åldergräns?
Jag tycker egentligen inte att småbarn ska åka i parken eftersom majoriteten av dem inte har en aning om de saker som kan drabba en när man sakta glider över kicken å lägger sej i en hög på andra sidan. Men jag kommer också ihåg hur jävla skoj de var att kolla där på alla andra som hoppade.

Så eftersom att barnet kanske inte själv har den vetskap om risken som finns, tycker jag det är förälderns uppgift att följa med barnet in i parken och hålla ett öga på dem, men då självfallet endast hålla sej vid sidan av allt! Och absolut inte korsa vår åklinje!

På så vis blir alla nöjda och glada.

/Sandgren

Tillägg:
De ända personerna som gör fel är egentligen föräldrarna som skäller ut oss snälla människor när deras barn tillverkar fina jack på ovansidan av våra fina lagg och sedan ramlar å slår sig, för att sedan nästa åk ställa sig på platån o börja samtala om vädret.

En skylt kanske bör sättas upp precis vid sidan av kicken "Inga fikapauser här" ?

/Sandgren

Åldergräns?
OK tror att jag har lite svårt att sätta mig in i problemet då jag förmodligen är en av dom föräldrarna som uppfostrar min barn på "rätt" sätt. Dessutom så har jag en hel del andra åkytor att vara på än parken då jag åker 95% av mina skiddagar på ett berg med 100 nedfarter och mycket hyfsad offpist.
Men det är ett problem for alla "små" anläggningar där man måste samsas med en park som kan vara lätt att hamna i av misstag.

Men alla har vi varit små! Eller hur? Och jag har svårt att tänka mig att anläggningarna lägger pengar på att fixa en park om det är taskig attityd mot familjerna som är fan så mycket mer köpstarka kunder är alla pubbejibbers. Så tänk er för ganska noga för som kunder är ni nog ganska försumbara.

Åldergräns?
Gör som Italien. Inga kommer inte i en viss par utan twintips eller snowboard (twintips) så blir det lite seriösare folk i parken.

De som då vill hoppa mycket har ett par twintips och de som inte vi vara så seriösa kör i de mindre hoppen bredvid funparken.

Åldergräns?
Tror nog att både Adrenlinjunkern, Havrebollen och Dustbin Dan håller med mej?
Parkpass lär också fungera, men då måste man ha personal till det också... Om alla bara kan tänka lite extra innan de träder in i parken så ska nog det räcka.

Åldergräns?
Som sagt:-Parkpass är ingen dum ide! Gör som på freeridehelgen på skutan, att man måste registrera sig och skriva på att man fråntar anläggningen allt ansvar för att få parkpasset! Är man unnder 18 så krävs målsmans underskrift så sållas nog en del bort.

Åldergräns?
Bästa tråden på länge... Tack alla!
Och Snatty kommer med ett sådant där genialt vuxeninlägg som man bara måste älska!

Åldergräns?
Adrenalinjunkern: Bullshit om redigeringen: Den här meningen fanns inte i ursprungsinlägget:

"Såklart inser man (så snäll som man är) snabbt att det kan ge katastrofala följder för ungen för inte nämna de skadorna du kan ådra dig!"

Eller åtminstone var den inte formulerad sådär. Och jag gissar att det var framförallt avsaknaden av den meningen som Dustbin Dan reagerade på.

Parkpass är ingen dum idé men jag tror mer på en gäng mycket mindre hopp i utkanten av parken där alla nybörjare och småbarn får prova på att hoppa.

Åldergräns?
RAmundberget har en blå-grön park och en röd svart...

Sen som sagt hur ska ni kunna hålla borta folk om ni inte har vakter??? Kostanden m.m....

Åldergräns?
varför inte sätta staket på sidorna av kicken så att ingen kan åka över platån...sen bygger man kickarna så stora att ingen vågar åka ner för dem...sådär problemet löst...

Tillbaka
Topp