Åldrande av snowboard

walkir

Ny medlem
Åldrande av snowboard
Jag har en gammal Burton Custom 155 från 1998 som jag är helnöjd med.

Men nu när brädan nästan är 7 år gammal så börjar jag fundera på åldrandet av brädan.
Den har träkärna (superfly ii).

Någon som har koll på hur mycket en snowboard åldras? Tänker mest på hur flexet kan försämras. Stålkanterna och belaget är i fint skick. Har mest kört puder/pist och väldigt lite park/pipe med den.

Jag åker bara runt 2 veckor / år, så det känns onödigt att slänga ut 5-6000 på en ny bräda.

Åldrande av snowboard
Varför byta bräda om du är helnöjd som du skriver? Låna eller hyr en ny bräda och testa och jämför! Flexet kan mattas med ålder men det är mest beroende på hur mycket och hur hårt man kör. Belaget ja.. Finns massor med vallningstrådar här på forumet som du kan kolla upp om uttorkade, ovallade, välskötta belag och sånt. Det vill inte jag uttala mig om.

Åldrande av snowboard
Ett lätt sätt att kolla om flexet har mattats är att lägga brädan mot ett platt golv, kolla om mitten av brädan är ovanför golvet (åtminstonde några mm), har brädan inte kvar detta spann är träkärnan nog rätt trött... Det du tappar på att ha en trött träkärna är ju främst pop vid ollies och hopp men även massa liv in och ut ur svängarna. Men som sagt ovan, e du nöjd så är ju det de viktigaste. //JL

Åldrande av snowboard
Tack för svaren. Jag är ju nöjd med brädan och tycker ofta att hyrbrädor jag får tag i känns kassa. Ibland alldeles för mjuka och i andra fall tunga och stela. Men det går ju inte att jämföra en billig hyrbräda som oftast är riktad åt nybörjare med en av Burtons bättre modeller. Sen när man hyr så känns det oftast som att man bara får en bräda att leka med... De ser sällan till ens vikt och åktyp.

Bara för att jag är nöjd med brädan så betyder ju inte det att den är bra. Vill ju få ut så mycket som möjligt av min åkning.

Helst hade jag velat testa en Burton Custom 2005:a för att se hur stor skillnaden är, men har aldrig sett en hyrbräda i den kalibern.

Ska testa att lägga brädan på golvet och se hur många mm som är kvar.

*pust* *stön*

Har kollat nu och det är iaf 5 mm kvar. Så jag har nog inget att oroa mig för :D

Vissa verkar ju byta brädor varje säsong, men jag har iofs inte mer än 60-70 dagars åktid på min bräda.

Åldrande av snowboard
Lämnade in brädan för vallning och slipning idag. Tror att han som tog emot brädan nästan fick tårar i ögonen. Han blev nostalgisk när han såg min gamla bräda. Tydligen den första brädan han själv hade.

Brädan fick godkänt i övrigt, så jag lär ha den ett par år till :D

Åldrande av snowboard
Hej Walkir,
Sälen brukar ha testhelger precis i försäsongen november-december. Då är det ypperligt att testa lite olika brädor och Burton brukar alltid vara där. Åk gärna upp inför nästa säsong (långt från Malmö) för att åka ur ringrostigheten och samtidigt testa lite brädor (som Custom).

Ride on,

Åldrande av snowboard
Tack för tipset! Men jag hoppas på att kunna testa lite blandade brädor söderut istället. Får se vad som finns att testa i Val Thorens när jag åker dit :)

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp