Alkohol regler Valdi?

Zetterfeldt

Ny medlem
Alkohol regler Valdi?
Tjena fr,

Jag och några äldre polare ska åka ner till Valdi runt v.13 och undrar hur strikta dom är på ålder när man köper alkohol på afterskin? Själv fyller jag 16 det året och mina polare är 18-25

Tack för svar

Alkohol regler Valdi?
Bara för att du har mage att fråga så... Då ska du vänta ett par år att hålla på med sprit å skit. Tacka mig om tjugo år eller så...

Alkohol regler Valdi?
Var själv i Val Disere v.8 2016, då var jag 20 år. Vi var där samtidigt som en gymnasieskola (min ex-flickvän gick i 3an på skolan) således var där alltså folk som bara var 16 år och enligt lag inte får dricka i Frankrike. Min erfarenhet var att det var relativt lugnt på afterskin, La Folie Douce och Cocorico är afterski i världsklass, i värsta fall får du ju be några av dina äldre vänner att köpa ut till dig. Dock blir det desto svårare på nattklubbarna sen på kvällen, var med vid ett flertal tillfälle då vakterna både nekade och tog de minderårigas lånade legitimationer. Så jag rekommenderar att du antingen fixar att falsklegg just in case eller något liknande. För mig att när de väl tog legitimationen så skulle de ha 50 euro för att ge tillbaks det, jävla business det där.

Alkohol regler Valdi?
I Frankrike får du dricka alkohol, OM du är med dina föräldrar. Eller vad tycker din mamma? Du borde först fråga från din mamma.

Alkohol regler Valdi?
offpistz sa:
Var själv i Val Disere v.8 2016, då var jag 20 år. Vi var där samtidigt som en gymnasieskola (min ex-flickvän gick i 3an på skolan) således var där alltså folk som bara var 16 år och enligt lag inte får dricka i Frankrike. Min erfarenhet var att det var relativt lugnt på afterskin, La Folie Douce och Cocorico är afterski i världsklass, i värsta fall får du ju be några av dina äldre vänner att köpa ut till dig. Dock blir det desto svårare på nattklubbarna sen på kvällen, var med vid ett flertal tillfälle då vakterna både nekade och tog de minderårigas lånade legitimationer. Så jag rekommenderar att du antingen fixar att falsklegg just in case eller något liknande. För mig att när de väl tog legitimationen så skulle de ha 50 euro för att ge tillbaks det, jävla business det där.
Tack

Alkohol regler Valdi?
iSooLi sa:
Bara för att du har mage att fråga så... Då ska du vänta ett par år att hålla på med sprit å skit. Tacka mig om tjugo år eller så...
Blir ju nyfiken nu. Hur skulle mitt liv se ut nu om jag inte druckit alkohol när jag var 16 (22 år sen)?

Som svar på frågan. Inte varit där. Men skulle spontant tro att det skiljer sig från ställe till ställe. backrestaurang med afterski och be en polare diskret beställa t.ex känns inte omöjligt iaf

Alkohol regler Valdi?
AndreasF sa:
iSooLi sa:
Blir ju nyfiken nu. Hur skulle mitt liv se ut nu om jag inte druckit alkohol när jag var 16 (22 år sen)?

Som svar på frågan. Inte varit där. Men skulle spontant tro att det skiljer sig från ställe till ställe. backrestaurang med afterski och be en polare diskret beställa t.ex känns inte omöjligt iaf
tack

Alkohol regler Valdi?
Alkohol regler Valdi?
Zetterfeldt sa:
iSooLi sa:
Zetterfeldt sa:
detta handlar om endast några kalla på kvällskvisten
Du vet inte ens vad du snackar om, lägg ner.
Tvingar dig inte till att följa tråden..
Nej det är sant tuffing, inget tvingar mig, men inget hindrar mig heller. Å värdet på råd som du får det fattar du inte heller.

Sååå jag säger iställlet som Stenmark: hä ä int nån idé å förklar för nån som int begrip.

Och som nån ovan sa; du har väl frågat mamma?

Alkohol regler Valdi?
AndreasF sa:
iSooLi sa:
Jag fyller på ditt ytterst klarsynta resonemang med följande: Jag har kört bil med bilbälte på i trettiofem år helt i jävla onödan. Du förstår, bilbälte hjälper bara när man krockar/kraschar. (vet inte varför, men din argumentation pekade mot att jag kanske borde förtydliga det) Detsamma gäller för kids och alkohol. För många så har det ingen katastrofal påföljd med ett tidigt bruk. Men för dem som åker på en käftsmäll av sprit senare i livet, och man vet faktiskt inte i förväg vilka de är, så kan effekterna av den käftsmällen bli något mildare av en senare start. Alltså, alla som inte använder bilbälte krockar inte. Fattar du nu då? Bra att du inte har krockat liksom. Men bra att de flesta ändå har bälte för att lindra effekterna av krockar, snittet blir typ liksom bättre då, comprende? Därför finns åldersgränser, inte för just ditt främjande, men för summan av allas.

Dessutom, för att återvända till sprit, eller några kalla på kvällskvisten, så visar det sig också att ju mer och ju tidigare du tycker om känslan av alkoholberusning desto större är riskerna för problem längre fram i livet.

Så, slutligen, hur ditt liv hade blivit om du inte hade börjat vid sexton års ålder? Ja inte fan vet jag, men det finns sannolikt inget område som hade varit sämre för dig med en senare alkoholdebut. Och skulle det vara så att just sprit har hjälpt just dig i din utveckling, då har du nog andra issues du borde fokusera på..!

Och ja, jag dricker alkohol och stortrivs med det, men känner mig samtidigt lyckligt lottad...

Edit; så om ni har egna kids hoppas jag att ni fixar att förmå dem till en senare debut, och framförallt att de själva fattar varför. Så de inte ska sitta och drömma om att dra till Frankrike med äldre syskon och deras polare för att he sig i fyllan utan att nån vuxen ska bry sig...

Senast ändrad:
Alkohol regler Valdi?
Bodde där säsongen 12/13, var ett tag sedan men ändå!
Just under vecka 6-8 då det var mkt kids nere så hände det att folk blev nekade samt leggade, troligtvis för att det under tidigare säsonger varit slappt/hänt saker. Under övriga veckor var det avsevärt lugnare.
Oklart hur pass det är nu, men att komma in på klubbar(Dicks/Doudounne) kan nog bli svårt, då i princip alla var tvungna att visa leg då man skulle in där.
Att köpa öl på Folie gör du lämpligast genom ombud, har för mig att de hade några som kolla leg då man gick in även där ibland dock.

Kring att dricka alkohol då man är under 16 så är det väl sådär. Det är inte bra för dig(vilket det aldrig är) rent medicinskt. Jag som även har arbetat inom psykiatrins beroendevård kan ju säga att alkohol är rätt så hårt, dock ej värre än IV-missbruk/benso att hålla på att missbruka tungt. Du vill inte hamna i något av det, tro mig.
Men lyssna inte för mkt på moralkärringar utan gör ditt eget val. Kan du hantera det så är det bra, kan du inte så ska du inte dricka.
De flesta idag har druckit som 16-åringar då de själva var unga, och många av oss har klarat sig rätt bra. Du kan dock absolut ha kul utan alkohol, speciellt så slipper man riskera att må som en påse skridskor dagen efter då man ska upp i backen.

Alkohol regler Valdi?
Hej Zäta,

Du kommer säkerligen att kunna ordna med en öl på plats om du så vill...
I sak håller jag med
@Dekadent och
@iSooLi

Du är en idrottskille, men i äldre killars sällskap.
Ta det lugnt. Dagarna i Valdi är få, och det är skit att kräla i bakrusets rännsten när man har rest så långt, och har hela alperna nedanför sig. Tänk sunt, och ta bra beslut. Du håller på att bygga upp din kropp, och skall du nå resultat finns det inga genvägar. Oavsett om det är hockey eller Am fotboll eller triathlon man ägnar sig åt..

Njut av en fantastisk resa, och gör inte mina misstag:)

Alkohol regler Valdi?
Tjena!
Förstår klart att du vill ner till Valdi och ha det trevligt, och Folie är verkligen jättetrevligt! Men. När jag bodde i grannbyn tignes 2015/2016 och gick på folie var det leg i dörren eller gtfo som gällde. Ser väldigt ung ut så mig klippte dom direkt i dörren. Och det är inga bullmammor som står i dörren där direkt... Sen måste jag faktiskt köra en liten moralpredikan också tyvärr. Alkohol och skidor är tyvärr ingen smart kombo. Kul? Absolut. Men inte smart. OM du nu prompt ska dricka, ta det för Guds skull lugnt och kör inga shotrace med 25 åringarna i gruppen, för det kan bara sluta på ett sätt.

Hoppas du får en trevlig resa, för valdi i högsäsong är fantastiskt!

Alkohol regler Valdi?
QlJunior sa:
Tjena!
Förstår klart att du vill ner till Valdi och ha det trevligt, och Folie är verkligen jättetrevligt! Men. När jag bodde i grannbyn tignes 2015/2016 och gick på folie var det leg i dörren eller gtfo som gällde. Ser väldigt ung ut så mig klippte dom direkt i dörren. Och det är inga bullmammor som står i dörren där direkt... Sen måste jag faktiskt köra en liten moralpredikan också tyvärr. Alkohol och skidor är tyvärr ingen smart kombo. Kul? Absolut. Men inte smart. OM du nu prompt ska dricka, ta det för Guds skull lugnt och kör inga shotrace med 25 åringarna i gruppen, för det kan bara sluta på ett sätt.

Hoppas du får en trevlig resa, för valdi i högsäsong är fantastiskt!
Haha tysko, får hålla med dig till viss del, dock är det rätt oundvikligt att en 16 åring dricker öl på en skidsemester.

Alkohol regler Valdi?
iSooLi sa:
AndreasF sa:
iSooLi sa:
Jag fyller på ditt ytterst klarsynta resonemang med följande: Jag har kört bil med bilbälte på i trettiofem år helt i jävla onödan. Du förstår, bilbälte hjälper bara när man krockar/kraschar. (vet inte varför, men din argumentation pekade mot att jag kanske borde förtydliga det) Detsamma gäller för kids och alkohol. För många så har det ingen katastrofal påföljd med ett tidigt bruk. Men för dem som åker på en käftsmäll av sprit senare i livet, och man vet faktiskt inte i förväg vilka de är, så kan effekterna av den käftsmällen bli något mildare av en senare start. Alltså, alla som inte använder bilbälte krockar inte. Fattar du nu då? Bra att du inte har krockat liksom. Men bra att de flesta ändå har bälte för att lindra effekterna av krockar, snittet blir typ liksom bättre då, comprende? Därför finns åldersgränser, inte för just ditt främjande, men för summan av allas.

Dessutom, för att återvända till sprit, eller några kalla på kvällskvisten, så visar det sig också att ju mer och ju tidigare du tycker om känslan av alkoholberusning desto större är riskerna för problem längre fram i livet.

Så, slutligen, hur ditt liv hade blivit om du inte hade börjat vid sexton års ålder? Ja inte fan vet jag, men det finns sannolikt inget område som hade varit sämre för dig med en senare alkoholdebut. Och skulle det vara så att just sprit har hjälpt just dig i din utveckling, då har du nog andra issues du borde fokusera på..!

Och ja, jag dricker alkohol och stortrivs med det, men känner mig samtidigt lyckligt lottad...

Edit; så om ni har egna kids hoppas jag att ni fixar att förmå dem till en senare debut, och framförallt att de själva fattar varför. Så de inte ska sitta och drömma om att dra till Frankrike med äldre syskon och deras polare för att he sig i fyllan utan att nån vuxen ska bry sig...
Argumentation och argumentation. Jag ställde en fråga. Sen tvivlar på att särskilt många 16-åringar lyssnar på ett sånt argument som du kommer med. Kändes rätt drygt, men sen var ju nästa inlägg riktat mot mig också drygt.
Helt ok att tycka att jag gör fel som skriver hur man eventuellt kan göra för att komma undan för att få ett par kalla. Det kan jag däremot köpa i en sån här tråd.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp