AndreasF sa:
iSooLi sa:
Bara för att du har mage att fråga så... Då ska du vänta ett par år att hålla på med sprit å skit. Tacka mig om tjugo år eller så...
Blir ju nyfiken nu. Hur skulle mitt liv se ut nu om jag inte druckit alkohol när jag var 16 (22 år sen)?
Jag fyller på ditt ytterst klarsynta resonemang med följande: Jag har kört bil med bilbälte på i trettiofem år helt i jävla onödan. Du förstår, bilbälte hjälper bara när man krockar/kraschar. (vet inte varför, men din argumentation pekade mot att jag kanske borde förtydliga det) Detsamma gäller för kids och alkohol. För många så har det ingen katastrofal påföljd med ett tidigt bruk. Men för dem som åker på en käftsmäll av sprit senare i livet, och man vet faktiskt inte i förväg vilka de är, så kan effekterna av den käftsmällen bli något mildare av en senare start. Alltså, alla som inte använder bilbälte krockar inte. Fattar du nu då? Bra att du inte har krockat liksom. Men bra att de flesta ändå har bälte för att lindra effekterna av krockar, snittet blir typ liksom bättre då, comprende? Därför finns åldersgränser, inte för just ditt främjande, men för summan av allas.
Dessutom, för att återvända till sprit, eller några kalla på kvällskvisten, så visar det sig också att ju mer och ju tidigare du tycker om känslan av alkoholberusning desto större är riskerna för problem längre fram i livet.
Så, slutligen, hur ditt liv hade blivit om du inte hade börjat vid sexton års ålder? Ja inte fan vet jag, men det finns sannolikt inget område som hade varit sämre för dig med en senare alkoholdebut. Och skulle det vara så att just sprit har hjälpt just dig i din utveckling, då har du nog andra issues du borde fokusera på..!
Och ja, jag dricker alkohol och stortrivs med det, men känner mig samtidigt lyckligt lottad...
Edit; så om ni har egna kids hoppas jag att ni fixar att förmå dem till en senare debut, och framförallt att de själva fattar varför. Så de inte ska sitta och drömma om att dra till Frankrike med äldre syskon och deras polare för att he sig i fyllan utan att nån vuxen ska bry sig...