All in Dynafit

All in Dynafit
För mig fungerar FT12 klockrent! Kör dem på ett par Sidestash (108 mmm). Kör alltid utför i "åkläge" även, men jag kör iofs. inte aggressivt .... Jag är dock mycket noggrann med istegsproceduren för att säkra att pjäxan sitter rätt i tån.

1. Kliver i tådelen (enbart tådelen)
2. Drar upp "flärpen" på tådelen i högsta låsläge
3. Pendla några gånger
4. I med hälen
5. Trycker ned "flärpen" på tådelen i åkläge

Denna procedur fungerar till 100 % för mig. Inga tjuvutlösningar de senaste tre säsongerna.

Visst är Dynafit (tech) mekigare än andra bindningar, men de är överlägset bäst uppför så det är definitivt värt det. Plus är faktiskt att de är lätta att få av om man ligger och kravlar i lössnön, med ett lätt tryck på tådelen. Dessutom är de lätta att få på eftersom hälen går förhållande lätt i (vissa alpinbindningar är ju hopplösa i det lösa). Däremot inget kul att få på, på brant hårt skrå ...

/MM

All in Dynafit
Efter första dagen med Dynafit så är jag riktigt imponerad, lätt på vägen upp och stabil på vägen ner. Inte ett enda tjuvlös trots att jag körde drops på 2-3 m. Var dock noga med att inte ha snö i hålen eller under pjäxan.

Set upen: Radical St på Dps wailer 112 inställd på 8 ( jag väger ungfär 80).

All in Dynafit
Kan inte annat än lovorda Dynafit bindningarna. De har funkat klockrent för mig denna säsong som hittills har bestått av 2 veckor i Åre samt en månad i Japan.
Meckiga?? Nä det tycker jag inte. Man lär sig snabbt att ta på dem. De som körde med Duke hade mycket mer meck än jag. De hade ofta problem med snö och is när de skulle sätta bindningen i åkläge.
Min setup är:
Ski Logik Rock Stars (117mm midja) med Radical Ft
Ski Logik Howitzer (110mm midja) med Vertical Ft
Scarpa Maestrale
189cm/88kg
Båda bindningarna kör jag på DIN 9.
Har haft en tjuvlösning första veckan i Åre innan jag lärde mig att kontrollera att det sitter fast genom att sparka fram och åter i luften innan jag klickar i hälen. Sedan dess inga problem. De känns otroligt trygga vid kniviga/hårda passager uppför när övriga bindningar flexar avsevärt mer.

All in Dynafit
Håller med de flesta i den här tråden. Kör "all-in" på techbindningar!
Om du skulle tycka det är meckigt i börja...vad spelar det för roll när du ändå har 15-30 minuter på toppen i väntan på alla som kommer släpandes med sina klon-klonk bindningar för att "de prioriterar nerkörningen" (eller nån annan plattityd)?
Tro inte att jag är en sån som springer upp för fjället i lycra och med tandpetare på fötterna nu. Har många topptursdagar på mina k2 pontoon med 130 i midja och techbindning. Sitter ändå å väntar i min puffjacka på toppen och lyssnar på det långsamt annalkande klonkljudet nere i dalen allt som oftast.

All in Dynafit
Hej har en liten fråga att flika in här, eller några frågor rättare sagt.

Står i valet och kvalet på att köra antingen
-Huascaran+Radical FT12
-Plum Guide+valfri lätt 105-110mm lekfull allroundskida
-Radical Ft+någon skida från billig nätsida/alternativt begagnat
-Plum Guide och montera den på mina Rossignol Sickle

Gillar mina Sickle skarpt. Tycker det är den bästa skida jag kört i 110 mm klassen, dock är dom lite i tyngsta laget för så pass lätta bindningar som Plumen. Kör i dagsläget på Sickle med sth16 som allroundskida, sedan har jag ett par Automatics med guardian som puderdräpare. Har blivit mer och mer turande på sistone, och det är denna typ av åkning som intresserar mig mest och det typ av åkning jag alltid har i tankarna. Dock är inte automaticsen optimala för varken turen upp, eller som bra allroundalternativ när det är stökigt och knixit. Till våren kommer det att bli mycket turande både i sverige/norge, men även långa turer i Alperna är inplanerade. Jag prioriterar dock inte superlätta prylar, utan vill ha något som håller bra, känns bra och säkert allround när terrängen blir stökig (Typ vårslask, couloirer , branta face och liknande). Hade jag kunnat välja hade jag haft ett par Sickle i 189 cm i typ kolfiber eller annat lätt material. Andra skidor jag tänkt mig är 4frnt HOJI, Line SFB, men Hojin har jag inte hittat i 187 cm som jag hade velat ha, och SFB är jag rädd blir for kort med sina 183 cm.

En annan fråga. Plum Guide är ju sjukt lätta bindningar, men vad jag läst mig till ska dom ju tåla en del också, kanske inte lika mkt som Radical FT men fullt tillräckligt. Någon här som kört på dom och vet om dom tål lite hårda snabba svängar/mindre drop utan att tjuvlösa eller pajja lätt?
Är i behov av pjäxor likaså, kollat in Mercuryn från Dynafit. Har smala platta fötter och smal vad och kör i dagsläget på Lange RX130LV. Någon som har något att rekomendera för dessa typer av fötter?

187 cm/80 kg

Senast ändrad:
All in Dynafit
@ eriC1
Om du gillar Atomics skidor så kan jag rekommendera deras Access som topptursvariant.
Bytte ut ett par Gotama av modell 05 till ett ett par nyligen. Märks stor skillnad i geometri och vikt. Sparade ett halvt kilo per fot på samma längd och fick en mycket lekfullare skida. (Techbindning såklart!)

Har bara kört den en vecka i Alperna i mestadels puder. Men hann med stora fält, smala korridorer och skogsskidåkning. Är riktigt positivt överraskad av bärigheten i djupsnön. Visst dom är inte som mina K2 Pontoon som jag gaggade om tidigare i tråden. Men riktigt kvicka och sköna både i skogen och i rännor.
Inga chargers men det har du ju Automaticsen till. Lätta och billiga, precis som det ska vara! Finns i 191 som du definitivt ska ha (om jag utgår från ditt längdresonemang på de övriga modellerna) då dom som alla skidor med motsvarande rockerprofil "ski short".

Huscaran verkar ju också äckligt nice. Men den har jag ingen verklig erfarenhet av, likaså Plum & Mercuryn. Överlåter det till andra att rekommendera eller ej.

All in Dynafit
är inne på samma linje att gå över till dynafit, men lurar lite på hur det blir i praktiken att tura med breda skidor...... Bortsett från det rent uppenbara att breda skidor helt klart väger mer så är jag oskäker på hur det blir när man exempelvis måste ta sig förbi ett parti med riktigt hårdpackad snö på skrå..... hur blir det med att få till tillräckligt kanttryck? känns som att man lätt börjar hasa iväg åt lite alla möjliga håll......

Har ett par völkl kuro (132mm i midjan) idag som jag är sjukt nöjd med, men där jag valde bort marker baron/duke/tour just pga vikten. Så frågan blir, gör jag bort mig helt med att sätta på dynafit på en så bred skida? hade varit skönt att slippa köpa nya lagg

/C

All in Dynafit

@kalle_ränna
Kuro är väl hyggligt lätta, åtminstone i förhållande till sin yta. Borde fungera utmärkt med Dynafit så länge du inte är ute efter maximal prestanda på hårt underlag. Hursomhelst är det väl bara att testa, såg att www.sportspec.se har bra priser på Dynafitbindningar. Det som är avgörande tror jag är att du behöver en hyggligt styv sko ... för att hålla Kurosarna på kant. Men det är klart en riktigt fet skida kan vara jobbig när det ska skråas på brant och hårt underlag, men det har ju inget direkt med Dynafit att göra.

/MM

All in Dynafit
Mountain_Man sa:
@kalle_ränna
Kuro är väl hyggligt lätta, åtminstone i förhållande till sin yta. Borde fungera utmärkt med Dynafit så länge du inte är ute efter maximal prestanda på hårt underlag. Hursomhelst är det väl bara att testa, såg att www.sportspec.se har bra priser på Dynafitbindningar. Det som är avgörande tror jag är att du behöver en hyggligt styv sko ... för att hålla Kurosarna på kant. Men det är klart en riktigt fet skida kan vara jobbig när det ska skråas på brant och hårt underlag, men det har ju inget direkt med Dynafit att göra.

/MM
håller med om att pjäxorna definitivt kommer att vara avgörande i den ekvationen, tack för tipset om sportspec! :-) får bli en tur dit ;-)

/C

All in Dynafit
carl_couloir sa:
är inne på samma linje att gå över till dynafit, men lurar lite på hur det blir i praktiken att tura med breda skidor...... Bortsett från det rent uppenbara att breda skidor helt klart väger mer så är jag oskäker på hur det blir när man exempelvis måste ta sig förbi ett parti med riktigt hårdpackad snö på skrå..... hur blir det med att få till tillräckligt kanttryck? känns som att man lätt börjar hasa iväg åt lite alla möjliga håll......

Har ett par völkl kuro (132mm i midjan) idag som jag är sjukt nöjd med, men där jag valde bort marker baron/duke/tour just pga vikten. Så frågan blir, gör jag bort mig helt med att sätta på dynafit på en så bred skida? hade varit skönt att slippa köpa nya lagg

/C
Går bra med breda skidor och Dynafit Radical. På skrå så är inte bindningen något som begränsar. Dock så kan det bli jobbigt om du har för veka och låga pjäxor.

All in Dynafit
Jag gillar snygga vackra kvinnor i tajta skidkläder.
Sen en vacker milf i ett par snygga lätta dynafit Bindningar ute på fjället ojoj det är bra skit.

Dynafit det är bra skit!!!
Jag förstår inte den här diskutionen...

Köp Dynafit, du kommer ALDRIG att ångra dig!!!

Pjäxor & Bindningar: De fungerar till Allt!!! Piståkning, droppa stort, uppkörd dirty offpist, bristande, mysig slask, den fungerar till hela berget.

Du kommer inte ångra dig. Dynafit för hela slanten!!!! Det är bara köp! Dra kortet.

All in Dynafit
Lasse_are sa:
Sen en vacker milf i ett par snygga lätta dynafit Bindningar ute på fjället ojoj det är bra skit.

Dynafit det är bra skit!!!
Jag förstår inte den här diskutionen...

Köp Dynafit, du kommer ALDRIG att ångra dig!!!

Pjäxor & Bindningar: De fungerar till Allt!!! Piståkning, droppa stort, uppkörd dirty offpist, bristande, mysig slask, den fungerar till hela berget.

Du kommer inte ångra dig. Dynafit för hela slanten!!!! Det är bara köp! Dra kortet.
:D Haha, hörde jag all in? :P

All in Dynafit
Lasse_are sa:
Det här är en intressant vändning på frågan ... men jag tror faktiskt att resqual är en, typ, man. ;)

/MM

All in Dynafit
http://blistergearreview.com/gear-reviews/update-dynafit-beast-16-at-binding/2
För all bindningsnördar därute. Läs och fundera.

"There is a 5.5mm gap between the heel fitting of the boot and the binding itself. When downward pressure is applied to the heel of the boot, the pins simply slide deeper into the heel fitting and close the gap between the boot and the binding. This free play prevents a skier from accessing the the tail of the ski, and creates a vague and disconnected sensation compared to how an alpine binding feels and behaves."

All in Dynafit
SooL2007 sa:
shonten sa:
kompromissen: http://casttouring.com/
Skulle vilja se ett blister test på denna, samt veta hur bra tåplattan sitter efter slitage
Intressant koncept! Hur låser dom skistoppern i uppfällt läge när man har hälen lös, nån som greppat det?
Från deras sida: "We have played with a lot of options. What we found was that the easiest, cheapest and most reliable brake retention device was a tuning rubber band. When you get the SI&I System you will receive ample rubber bands to use and lose and still have some left over. Take a few extra with you...what can it hurt."

http://www.kickstarter.com/projects/299047004/siandi-alpine-ski-touring-system

All in Dynafit
Hur är storlekarna i Dynafits pjäxor? Har 28-28,5 på mina Salomon och UK 10 på skor. När jag läser deras storlekstabell ska jag ha 28.

All in Dynafit
Mountain_Man sa:
@kalle_ränna

/MM
Hur är kuro på 3,1kg lätt oavsett sammangang?! :)

Hur som, även jag funderar på att gå till dynafit men kan ingenting om märket. Vilken bindning hade ni valt till ett par ~100mm midje skidor? Blir de allra lättaste modellerna för extrema?

/S

All in Dynafit
PNyberg sa:
Förstått det som att problemet med Cast är att installera techinsert i tån på pjäxan. Det verkar vara noll tolerans där.
Annars ett sjukt bra alternativ!
mm..borde ju annars funka med nya pjäxor typ Lupo (om den kommer med inserts) eller K2 Pinnacle (sem verkar ha inserts men DIN-sula. Eller varför inte slipa ner gummit på tån på dina gamla tur pjäxor, trots att de enligt kickstarter sidan " have definitely never ever ever done this ever, that would be dangerous and we only ski very safe things" - "inte" rekommenderar detta. Såg att LawndartGustav hade gjort det på sin Virus för att funka med guardian om jag inte minns fel. Är lite sugen på att stödja deras kickstarter, kan nog offra ett par cochise framsulor för försök. hör av mig till nästa vinter om jag testar

All in Dynafit
shonten sa:
PNyberg sa:
Förstått det som att problemet med Cast är att installera techinsert i tån på pjäxan. Det verkar vara noll tolerans där.
Annars ett sjukt bra alternativ!
mm..borde ju annars funka med nya pjäxor typ Lupo (om den kommer med inserts) eller K2 Pinnacle (sem verkar ha inserts men DIN-sula. Eller varför inte slipa ner gummit på tån på dina gamla tur pjäxor, trots att de enligt kickstarter sidan " have definitely never ever ever done this ever, that would be dangerous and we only ski very safe things" - "inte" rekommenderar detta. Såg att LawndartGustav hade gjort det på sin Virus för att funka med guardian om jag inte minns fel. Är lite sugen på att stödja deras kickstarter, kan nog offra ett par cochise framsulor för försök. hör av mig till nästa vinter om jag testar
Eller så kör man Salomons pjäxor med Dynafit inserts som passar i alla bindingar ;)

All in Dynafit
Sonite sa:
Hur som, även jag funderar på att gå till dynafit men kan ingenting om märket. Vilken bindning hade ni valt till ett par ~100mm midje skidor? Blir de allra lättaste modellerna för extrema?

/S
Jag åker på en sidestash (108mm) och Dynafit Speed Radical och tycker det funkar fint om man känner att det går bra utan skistoppers. Vill man ha skistoppers så är det ju bara att välja antingen ST eller FT. FT om du tvungen måste ha DIN12 annars ST. Med mina 100 kg så klarar jag mig fint på DIN 10.

All in Dynafit
ST funkar fint för mig på mina Line Influence 115. Var tvungen att böja till skistoppersen rejält, pga att jag inte ville betala 600kr extra för nya bredare stoppers.

Jag väger dock inte in på mer än lite över 70kg. Jag har aldrig haft problem med att bindningen varit för vek vid åkning. Även om jag kört storslalom-portar i stenhård pist med skidorna. (dock kanske skidorna i säg inte var optimala)

All in Dynafit
Sonite sa:
Mountain_Man sa:
@kalle_ränna

/MM
Hur är kuro på 3,1kg lätt oavsett sammangang?! :)

/S
Tjaa ... har inte vägt Kuro utan bara testkört 185 och 195 med Jester. Var lättare än jag förväntat mig och kändes betydligt lättare än mina Super 7 i 195. Men på dom sitter det ett par Atomic Tracker förståss. That 's all! :)

/MM

All in Dynafit
carl_couloir sa:

/C
Jag har provat kuro 195 med Radical FT och styva skor till det. Det funkar riktigt bra dà man àker i fina förhàllanden och pà totalt 14 dagars àkning har de tjuvlöst 2ggr dà jag inte hade ställt in den lilla skruven rätt. När jag hade dem i botten och ett halvt varv tillbaka funkade de bra. Dock sà tycker jag det känns sisàdär i hàrd pist med dynafit. Jag längtar till beasten. Har svàrt med den mentala biten angàende dynafit. Att charga med en dynafit är inte lika lätt som med riktiga race fullmetallbindningar. Fràga dig själv hur du kör dina kuro och utgà ifràn det. I japanskt guldpuder funkar Dynafit varje dag, i europeiska berg kan vissa behöva anpassa sin àkning lite dà man kan köra pà det ena och det andra som inte är speciellt mjukt. I chamonix àker jag hellre duke än dynafit för att exemplifiera lite mina tankar.

All in Dynafit
Mountain_Man sa:
@Sonite
Enligt SC väger Kuro 185 12/13, 2217 gram. Om det stämmer är Kuro definitivt anständigt "lätta" i förhållande till bärytan.

/MM
Ah, jag skulle gissa att den siffran inte helt stämmer. Enligt tidningen Brants november nummer väger:
Kuro 195cm - 3121gram
Squad 7 188cm - 2432gram
DPS Lotus 140, 192cm i Pure utförande väger 2,1kg. (Dps enligt deras egen hemsida.)

Dock åker jag bara på mina egena hemmabyggda pudermonster i bara kolfiber 190cm @2070gram :)

Till ämnet dock.

Jag tänker kliva över till Dynafit inför nästa vinter och valet verkar stå mellan Radical ST eller FT.
Är jag dum eller blind för jag fattar inte riktigt skillnaden mellan dessa två? Kan någon mer insatt förklara mer ingående kanske? Skidorna jag tänkte inför nästa vinter lär bli mellan 100-105mm midja, finns ST med bredare skistopper än 92mm?

Tacksam för hjälp in i denna underbara(dyra) värld med dynafit :)
/S

All in Dynafit
Sonite sa:
Jag tänker kliva över till Dynafit inför nästa vinter och valet verkar stå mellan Radical ST eller FT.
Är jag dum eller blind för jag fattar inte riktigt skillnaden mellan dessa två? Kan någon mer insatt förklara mer ingående kanske? Skidorna jag tänkte inför nästa vinter lär bli mellan 100-105mm midja, finns ST med bredare skistopper än 92mm?

Tacksam för hjälp in i denna underbara(dyra) värld med dynafit :)
/S
ST = DIN 10
FT = DIN 12

Det är den största skillnaden.
Sen är det något skit om att plasten som sammanlänkar tå och häldelen på FT ska göra skidan mer vridstyv men det tror jag ju vad jag vill om.

All in Dynafit
Piglet55 sa:
Sonite sa:
ST = DIN 10
FT = DIN 12

Sen är det något skit om att plasten som sammanlänkar tå och häldelen på FT ska göra skidan mer vridstyv men det tror jag ju vad jag vill om.
Tack för svar!
Oj, jag såg att de jag tittat på heter Vertical ST och Radical FT. Det är alltså dem jag menat, då pratar vi kanske inte om samma sak? De skiljer ändå €140 på conrad mellan dem två. Vad är skillnaden mellan Vertical och Radical då?
Också vad står TLT för? hittar ingen riktig förklaring..

Jag har verkligen bra span vanligtvis på både skidor och vanliga bindningar men det här med dynafit är en helt ny värld för mig som jag kan NOLL om.

Jag väger typ 75 och kör inte jättehårt, brukar ha mina bindningar på mellan DIN8-9 så pris/vikt/funktion är mer intressant än att kunna skruva upp till 12 på bindningen..
Ser ut att kanske bli en Radial FT då som de flesta här inne verkar åka på, om dom nu är de bästa? :/

All in Dynafit
Sonite sa:
Piglet55 sa:
Sonite sa:
ST = DIN 10
FT = DIN 12

Tack för svar!
Oj, jag såg att de jag tittat på heter Vertical ST och Radical FT. Det är alltså dem jag menat, då pratar vi kanske inte om samma sak? De skiljer ändå €140 på conrad mellan dem två. Vad är skillnaden mellan Vertical och Radical då?
Också vad står TLT för? hittar ingen riktig förklaring..

Jag har verkligen bra span vanligtvis på både skidor och vanliga bindningar men det här med dynafit är en helt ny värld för mig som jag kan NOLL om.

Jag väger typ 75 och kör inte jättehårt, brukar ha mina bindningar på mellan DIN8-9 så pris/vikt/funktion är mer intressant än att kunna skruva upp till 12 på bindningen..
Ser ut att kanske bli en Radial FT då som de flesta här inne verkar åka på, om dom nu är de bästa? :/
TLT= Tour Light Tech kanske? :P

När det kommer till kolfiberplattan på FT så finns det mycket bra information om dess funktion.eller rättare sagt brist på funktion,

Såg dessutom att Hjorleifsson inte har plattan kvar på sina bindningar.

All in Dynafit
Sonite:

TLT står för Tech lite tour. Alltså tech bindningar som Dynafit var ensamma om i 15 år.

Vertical är en äldre modell som är billig för den har utgått ur sortimentet hos Dynafit.
Radical är det nyaste som är vridstyvare framförallt i tour läget i tådelen men även rejält vridstyvare i åkläget också. Den är även lättare att kliva in i. Mer enkel step in såatt. Även smidaigare och enklare hälhöjare på Radical serien. Även bättre lägen på hälhöjarna. Konkurrenterna har för höga hälhöjare överlag.

/ Mattias Dynafit

All in Dynafit
Som Mattias skriver så är Radical serien mkt lättare att kliva i samt enklare att justera hälhöjaren.

För mig personligen så är det helt klart värt merkostanden. Men det är något var och en måste bestämma för sig själv. Både vertical och radical fungerar lika bra till att gå upp och åka ner men som sagt är radical helt enkelt smidigare.

Om jag var du skulle jag dock titta på Radical ST i och med att du ändå inte brukar skruva DIN högre än de 10 som ST har. Den borde vara lite billigare än Radical FT.

Enligt dynafits hemsida http://www.dynafit.com/product/bindings/tlt-radical-st-82mm så ska den gå att få med skistopper upp till 130 vilket är logiskt om i och med att det borde vara samma stopper som till FT bindningen.

All in Dynafit
Tack så jättemycket för alla svar. Radical ST blir nog slutvalet och Addnature har ju med rätt stopper också (tack jockesoder). Nästa år kommer de gå fort uppför! :)

Tillbaka
Topp