All in Dynafit

All in Dynafit
Radical har även "Side Towers" vilket jag tycker är den mest väsentliga skillnaden. Dessa gör att slag från sidan inte leder till att frambindningen fjädrar ur i onödan. Inte för att jag upplevt att det hänt någon gång men det känns iallafall tryggare med Radical.

Edit : Mer info om skillnader Radical/Vertical.
photo-2-birds-eye-toe-620x465.jpg

Senast ändrad:
All in Dynafit
"Side tower" gör det också märkbart lättare att stiga i bindingen. Hälhöjaren är också mycket vassare på Radcials serien, som några har nämt.

Jag trivdes aldrig riktigt på FT12 men Speed Radicals är den bästa bindning jag haft. Om de nu bara kunde få till elastiteten från Beast i ett lättare format med DIN10...

All in Dynafit
Sullängd på maestralen, hittar inte charten som jag kollat på tidigare men detta är från tetongravity och den bör stämma, för 29.0 stämmer den iaf.

26.5/27.0 = 306mm (confirmed to me; have a pair on the way)
27.5/28.0 = 314mm (as confirmed above)
28.5/29.0 = 322mm (as confirmed above)

Själv nyss köpt maestrale och Radical ST. Inte haft möjlighet att åka dem men tycker att det verkar som att Scarpa har gjort en väldigt bra pjäxa med lätt vikt och fenomenalt gåläge. Har dock i ärlighetens namn inte så mycket att jämföra med men spontant känns de bättre än tecnica cochise och salomons quest när det gäller gåläget.

All in Dynafit
jockesoder sa:
Själv nyss köpt maestrale och Radical ST. Inte haft möjlighet att åka dem men tycker att det verkar som att Scarpa har gjort en väldigt bra pjäxa med lätt vikt och fenomenalt gåläge. Har dock i ärlighetens namn inte så mycket att jämföra med men spontant känns de bättre än tecnica cochise och salomons quest när det gäller gåläget.
Jag skulle ju bli väldigt förvånad om inte Scarpa har lyckats bättre än Technica och Salomon när det gäller just gåläget på de pjäxor du jämför med. Känns som lite olika segment av pjäxa.

Maestralen bör nog snarare jämföras mot Dynafit One, Garmont (scott) Cosmos osv.

Dock måste jag säga att jag ändå älskar mina Cochise för vanliga skiddagar i pisten men ska det ut och knatas så blir det något lättare och med större gåläge på fötterna.

Senast ändrad:
All in Dynafit
Har som sagt inte så många att jämföra med och det här är de jag har provat, Vet att den är mer lik olika dynafit modeller t.ex men kan inte uttala mig om hur de är då jag aldrig fått in foten i en dynafit. =)

Precis som du säger är de pjäxorna jag jämförde med mer rejäla och inte fullt lika nischade för turande som maestrale är.

All in Dynafit
Okej, många som har skrivit. Har i vintras flitigt använt ett par Mercury pjuxx och ett par radical bindningar. Suttit på ett par BD Amperage skidor. Användes som enda skida de första månaderna men plockande sedan in ett par vanliga skidor då jag tycker det blir lite fladdrigt med så lätta prylar när man åker en hel dag i systemet. Gjorde dock flertalet höjdmetrar med grejerna.

Pjäxorna fungerar bra, får ont som av alla andra pjäxor men jäkligt bra att gå i osv. Lite smärre modifikationer gjorde jag med spännena. Plösen som ska på och av är inga problem. Efter 3ggr fattar man hur man ska göra och det tar 2sek att trycka dit den. Om man inte hajjar det har man nog problem med finmotoriken.

Plum känns bättre då det är metall men jag kör som sagt på dynafit. Den är smidigare då man inte behöver snurra bindningen för att justera klackhöjden, det finns vissa modeller av plum åtminstone som man måste göra så med. Kanske med vissa dynafit också.

Sen är det ett verkligt problem jag har stött på. när man går på skrå på hårt material och måste hålla i kanten ordentligt, så att man egentligen skulle ha stoppat på skarjärn, så har det hänt att jag med bindningen i låst läge har vridit ur pjäxan och när jag har tagit upp skidan har bindningen mycket riktigt varit låst fortfarande. Försökte uppmärksamma dynafit om detta men de ville inte förstå eller förnekade helt enkelt det jag påpekade, men jag vet att andra har erfarat det här också. Det ska vara omöjligt, det är det som är iden med låsfunktionen, man ska inte få ur pjäxan. Dock har jag haft ganska breda skidor vilket leder till mer kraft osv. Borde gå att lösa med att byta ut någon del i insertsen i pjäxan eller något. Jag vet inte.

Mvh, Klas

All in Dynafit
klabbefreerider sa:
Sen är det ett verkligt problem jag har stött på. när man går på skrå på hårt material och måste hålla i kanten ordentligt, så att man egentligen skulle ha stoppat på skarjärn, så har det hänt att jag med bindningen i låst läge har vridit ur pjäxan och när jag har tagit upp skidan har bindningen mycket riktigt varit låst fortfarande. Försökte uppmärksamma dynafit om detta men de ville inte förstå eller förnekade helt enkelt det jag påpekade, men jag vet att andra har erfarat det här också. Det ska vara omöjligt, det är det som är iden med låsfunktionen, man ska inte få ur pjäxan. Dock har jag haft ganska breda skidor vilket leder till mer kraft osv. Borde gå att lösa med att byta ut någon del i insertsen i pjäxan eller något. Jag vet inte.

Mvh, Klas
Vet inte om det är exakt samma situation, men under gångna säsongen har jag stött på liknande problem. Det vill säga att jag "trampat ur" tådelen när jag har turat. Efter en inspektion visade det sig, föga förvånande för min del, att det var orsakat av slarv från mitt håll. Det fanns snö inpackat längst in i inserten. Efter det började jag göra liknande som när jag kliver i bindningen för att åka, det vill säga att jag pendlar bindningen några gånger fram och tillbaka innan jag låser tådelen. Efter det har jag inte varit med om det igen.

All in Dynafit
Vattendroppe sa:
klabbefreerider sa:

Mvh, Klas
Vet inte om det är exakt samma situation, men under gångna säsongen har jag stött på liknande problem. Det vill säga att jag "trampat ur" tådelen när jag har turat. Efter en inspektion visade det sig, föga förvånande för min del, att det var orsakat av slarv från mitt håll. Det fanns snö inpackat längst in i inserten. Efter det började jag göra liknande som när jag kliver i bindningen för att åka, det vill säga att jag pendlar bindningen några gånger fram och tillbaka innan jag låser tådelen. Efter det har jag inte varit med om det igen.
Jag har också stött på detta problem med ett par av mina bindningar, jag kör också med Mercury. Enligt Dynafit ska jag inte ha kört låsläget ändå högst upp. Jag har alltså höjt spaken i tådelen tills de tar stopp, men det ska tydligen gå att få ett klick på detta vis ännu några mm högre upp. Jag har ännu inte hunnit testa detta då utrustningen ligger nerpackat långt ner i förrådet.
Lite märkligt är det, är sjukt nogrann med att inte få snö i insertsen eller under fjädermekanismen i tådelen. Polaren jag gått med under två turer har höjt sin tådel på exakt samma sätt som jag, men hans bindningen sitter fast som gjutet. Dock har han andra pjux, ocyh jag misstänker att det kanske har något med saken att göra. Dessutom har jag lånat ut skidorna till en annan kompis och för denne var det inga som helst problem, också han på andra pjux.

Att tillägas är att detta problem bara har uppenbarat sig när jag går riktigt fort och hänsynslöst på hårt underlag. Men det är fortfarande riktigt enerverande eller rentav farligt om man tappar skidan och inte får fatt i den, då den utan skistoppern nere ju kan glida hur långt som helst.

Senast ändrad:
All in Dynafit
klabbefreerider sa:
Plum känns bättre då det är metall men jag kör som sagt på dynafit.

Sen är det ett verkligt problem jag har stött på. när man går på skrå på hårt material och måste hålla i kanten ordentligt, så att man egentligen skulle ha stoppat på skarjärn, så har det hänt att jag med bindningen i låst läge har vridit ur pjäxan och när jag har tagit upp skidan har bindningen mycket riktigt varit låst fortfarande.
Kanske lite petigt, men PLUM är aluminium i tå-armarna, Dynafit är stål. Plums går av, det gör inte Dynafits. Däremot verkar PLUMs hälhus i fräst delrin (?) vara mycket stadigare än Dynafits formgjutna, som kan springa om den roterar fel (på Radcials serien).

Förstår hur du menar med tådelen, är du helt säker på att sista låslägen är aktiverat? Är som två små "snäpp" till efter det att spaken ser ut att vara låst.
Kan det ha packat lite snö framför tån på pjäxan? Tror också att du kanske ska undvika att sätta vikt på kanten med pjäxan vilandes mot tå-spaken, om du förstår hur jag menar.

Senast ändrad:
All in Dynafit
Jag är absolut 100% bombsäker på att jag har låst bindningen hela vägen upp. Visst finns det en risk för att det kan ha legat lite snö i insertsen. Men då detta har skett båda gångerna när jag redan har gått en bra bit så känns det orimligt då snön borde ha transporterats ut därifrån. Det är spår i piggarna som bör leda till detta.

Dynafit sa även till mig att jag inte hade låst bindningarna ordentligt och ville att jag skulle testa lite osv. Det spelade inte riktigt någon roll hur många gånger jag upprepade vad felet var. De lyssnade inte riktigt verkade det som utan vred på det och i slutändan försökte de mer eller mindre lösa ett annat problem än det jag faktiskt hade.

Det är spår i insertsen och jag undrar om det kan vara så att dessa är för djupa så man kan "vålda" pjäxan ur bindningen om piggarna går genom dessa spår. Hur som helst tror jag det är värt att folk påpekar detta för dynafit så de inser att en defekt existerar och försöker lösa det. Hade varit superskönt om man bara kunde byta någon enkel del eller liknande och därefter slapp oroa sig för att dra iväg laggen.

Ska hur som helst köra på lite smalare tur skidor i vinter så får se om problemet upprepar sig även med dessa. Men överväger även att använda skistops som man klipper i pjäxan istället till vintern. Särskilt då jag huvudsakligen ämnar använda skidorna till topptur i vinter då jag har insett att det känns för fladdrigt med såpass lätta grejer en hel dag i systemet. Sen känns det bättre då detta problem jag har beskrivit har inträffat då underlaget har varit hårt och man gått på skrå, därav oftast brant och sådana ställen som man absolut inte vill tappa skidorna på. Då måste man ju gå upp igen sen!

All in Dynafit
En säsong med Mercury och Dynafit och har aldrig haft några problem med att de löser ut när jag turar, jag brukar även "slå" ut spår vid traversering och hårdare underlag för dem bakom mig och skidorna sitter där de skall.

Vanligtvis brukar det vara is/snö som sätter sig under tådelen (eller vid inserts) som gör att det kan "tjuvlösa" eftersom den inte riktigt är låst. Vid skrå på hårt underlag är det även bättre att vinkla ned skidorna så att mer yta av hudarna är mot snön, betydligt stabilare än att gå kanten och kräver mindre energi (ännu viktigare att tänka på när man har breda skidor).

/Christian

All in Dynafit
eriC1 sa:
Jag kör ett par zzeus, så det är klart möjligt att det kan vara pjucken. Har du pratat med din pjäxbutik om det? Ibland sitter de inne på info. Kan ju vara så att du fått ett måndagsex av insertsen?

Trots allt är det ju oftast betydligt bättre att ta in pjäxan dit man köpt den och sedan prata med dem om problemet om man har möjlighet. Speciellt om man tar med sig grejerna och kan visa exakt vad som hänt.

Senast ändrad:
All in Dynafit
klabbefreerider skrev:
Jag är absolut 100% bombsäker på att jag har låst bindningen hela vägen upp. Visst finns det en risk för att det kan ha legat lite snö i insertsen. Men då detta har skett båda gångerna när jag redan har gått en bra bit så känns det orimligt då snön borde ha transporterats ut därifrån. Det är spår i piggarna som bör leda till detta.

Dynafit sa även till mig att jag inte hade låst bindningarna ordentligt och ville att jag skulle testa lite osv. Det spelade inte riktigt någon roll hur många gånger jag upprepade vad felet var. De lyssnade inte riktigt verkade det som utan vred på det och i slutändan försökte de mer eller mindre lösa ett annat problem än det jag faktiskt hade.

Det är spår i insertsen och jag undrar om det kan vara så att dessa är för djupa så man kan "vålda" pjäxan ur bindningen om piggarna går genom dessa spår. Hur som helst tror jag det är värt att folk påpekar detta för dynafit så de inser att en defekt existerar och försöker lösa det. Hade varit superskönt om man bara kunde byta någon enkel del eller liknande och därefter slapp oroa sig för att dra iväg laggen.

Ska hur som helst köra på lite smalare tur skidor i vinter så får se om problemet upprepar sig även med dessa. Men överväger även att använda skistops som man klipper i pjäxan istället till vintern. Särskilt då jag huvudsakligen ämnar använda skidorna till topptur i vinter då jag har insett att det känns för fladdrigt med såpass lätta grejer en hel dag i systemet. Sen känns det bättre då detta problem jag har beskrivit har inträffat då underlaget har varit hårt och man gått på skrå, därav oftast brant och sådana ställen som man absolut inte vill tappa skidorna på. Då måste man ju gå upp igen sen!
Hit it. And hit it hard!
Hej Mattias Dynafit här.

Det är tekniskt omöjligt att den löser ut vid touring läge. Antingen har du:
1. Inte låst den. Hela vägen upp. Då är det låst och kan inte lösa ut. Endast om pjäxan är skev eller gått sönder på någotvis.
2. Din pjäxa är så stor att den vid max framåtläge slår i "tå flärpen" så den inte längre är i låst läge. Kan hände på andra fabrikat än dynafit.
3.Teoretiskt kan det vara ett problem på just din bindning. (Hör av dig där du köpt bindningen så hjälper de dig)

Stoleken på skidan spelar ingen roll om den skulle kunna lösa ut eller inte i gå läge!

KBK = Kör Bara Kör och fort som tusan med max fart....

Senast ändrad:
All in Dynafit
Skantz sa:
Hej Mattias Dynafit här.

Det är tekniskt omöjligt att den löser ut vid touring läge. Antingen har du:
1. Inte låst den. Hela vägen upp. Då är det låst och kan inte lösa ut. Endast om pjäxan är skev eller gått sönder på någotvis.
2. Din pjäxa är så stor att den vid max framåtläge slår i "tå flärpen" så den inte längre är i låst läge. Kan hände på andra fabrikat än dynafit.
3.Teoretiskt kan det vara ett problem på just din bindning. (Hör av dig där du köpt bindningen så hjälper de dig)

Stoleken på skidan spelar ingen roll om den skulle kunna lösa ut eller inte i gå läge!

KBK = Kör Bara Kör och fort som tusan med max fart....
1. Att bindningen är låst hela vägen är jag övertygad om då jag när detta har inträffat båda gångerna tittat på bindningen och insett att den har varit just låst. Detta utesluter också din förklaring #2.

3. Det är möjligt att det är ett problem på min bindning alt. pjäxa men då jag vet andra som har erfarat det här så tror jag det är något som händer då det blir nog mycket vridning uppåt, som om man försöker tippa pjäxan på kanten. Dvs. inte den vridningen som uppstår då man vrider hälen utåt.

Bredden på skidorna ska givetvis inte spela någon roll då inte pjäxan ska kunna släppa ifrån bindningen. Men det leder till ökad kraft som bindningen utsätts för när man går på skrå. Detta borde rimligtvis endast öka risken för att man sliter loss bindningen ifrån skidan eftersom inte pjäxan ska kunna släppa. Jag tror dock att skidan kan släppa, att det finns en inbyggd defekt som låter pjäxan smita ut när det blir nog stora påfrestningar.

All in Dynafit
När jag började kajka med Dynafit (FT12) upplevde jag samma problem ett par gånger. Speciellt i trixig terräng och skog. Ända tills jag av en kompis blev varse om att bara för att man vickade upp reglaget till turläge så var bindningen inte låst. Det blev den inte förrän man drog reglaget (som då gav ett tydligt motstånd) ytterligare en liten bit uppåt. Banalt kan det verka, men det gjorde hela skillnaden för min del i alla fall. Har aldrig varit med om problemet sedan.

Senast ändrad:
All in Dynafit
Givetvis drag jag spaken som låser bindningen hela vägen.

Värt att nämna är att jag vill minnas att en vän till har vid enstaka tillfälle stött på samma problem och han kombinerar en PLUM bindning med en dynafit pjäxa mercury/vulcan.

Problemet är inget som för mig heller har hänt ett dussin gånger eller mer utan kanske tre gånger. Men man blir väldigt förvånad och misstänksam just med tanke på att pjäxan inte ska kunna släppa bindningen i låst läge.
Till en början misstänkte jag att det var fel på min bindning men efter att ha hört mig omkring bland folk i min omgivning har jag ändrat den uppfattningen.

All in Dynafit
Tänkte kapa den här tråden lite:

Jag har en ambition att börja tura mera framöver och behöver nya pjäxor. I dagsläget klarar jag mig utmärkt på mina Dukes och vanliga alpinbindningar. Nu har jag upptäckt att gå-läget har väldigt många fördelar, t.ex. att det blir rejält mycket enklare att komma i och ur pjäxorna och dessutom rejält mycket behagligare att stå i kabinbanor och liknande. Jag vill också åt en pjäxa som antingen har tech-inserts eller där man kan byta ut sulan mot en med tech inserts så att jag inte behöver byta pjäxor om jag nu kommer på att jag vill gå över till tech även på bindningarna inom något år.

Nu har jag hittat en del pjäxor som sitter ganska bra på mina fötter framför allt Technica Cochise, Scarpa Freedom och Dynafit One PX. Intuition-linern på Scarpan känns extremt lovande för framtiden men samtidigt måste jag ju säga att Dynafiten... Vilken känsla. Jag knallade runt en stund med Dynafit på ena foten och Scarpa på andra och Dynafiten märks ju knappt att man har på foten. Det märkliga är att även om det finns lite små klämpunkter på Dynafiten så känns det inte så påtagligt och "in your face" som motsvarande klämpunkter gör på en vanlig pjäxa.

Så nu till min egentliga fundering. Hur stor skillnad i åkkänsla utför kan jag räkna med mellan dessa tre pjäxor? Tilläggas bör att jag kommer från ett par Salomon Shogun med 2 spännen och 100 flex, alltså inga direkta race-skor, och dessa har fungerat alldeles utmärkt till mig. Jag har aldrig upplevt dem som för mjuka utan snarare uppskattat det lite lägre skaftet och den ökade rörlighet det inneburit tillsammans med relativt mjukt flex. Jag är 188cm lång och väger ca 77kg och har dessutom ganska stora fötter så storleken jag tittar på är normalt 28,5-29 i de olika skorna. Jag har tänkt använda skorna till ganska breda skidor, mellan 110-120 mm midja och oftast relativt mjuka (även om jag ibland överväger att återgå till att åka Katana ;))

All in Dynafit
Pillard: Då du redan uppenbarligen har en Salomon fot så kolla på deras BC pjäxa? Inte lättast men bra utföråkningsegenskap. Annars för mer tur kolla på Roxa?

All in Dynafit
Testade Quest också faktiskt men inte någon jättehit för min fot. Egentligen har jag nog aldrig riktigt funkat med Salomon utan det har varit Shogunen som varit bra, mest för att den varit så pass mjuk och följsam. Sen har den tryckts mer än en gång ;)

All in Dynafit
Förresten, vilken Dynafit har egentligen bäst utförsegenskaper ifall man vill hålla i pengarna lite och bortser från Vulcan?

All in Dynafit
Vattendroppe sa:
Pillard sa:
Förresten, vilken Dynafit har egentligen bäst utförsegenskaper ifall man vill hålla i pengarna lite och bortser från Vulcan?
Mercury.
Hur stor skillnad mot One? Priset verkar skilja ganska kraftigt tyvärr. Priset är i slutändan inte en avgörande faktor men jag brukar gilla att veta vad jag får extra för de extra pengarna så att säga. Skulle ni säga att Mercs fungerar bra som enda-pjäxa om man kör runt på 118 breda Bibbys eller är även dessa för klena? Eller funkar redan One alldeles utmärkt?

All in Dynafit
Pillard sa:
Hur stor skillnad mot One? Priset verkar skilja ganska kraftigt tyvärr. Priset är i slutändan inte en avgörande faktor men jag brukar gilla att veta vad jag får extra för de extra pengarna så att säga. Skulle ni säga att Mercs fungerar bra som enda-pjäxa om man kör runt på 118 breda Bibbys eller är även dessa för klena? Eller funkar redan One alldeles utmärkt?
Hur stor skillnad i pris pratar vi om? Min intel verkar säga att det rör sig om ~500 spänn, vilket jag tycker är överkomligt i sammanhanget. Jag har bara butiksflexat dem, men upplevde att det är ungefär samma skillnad mellan One och Merc som mellan Merc och Vulcan. Inte tokdundermycket, men klart märkbart. Fick framförallt intrycket att One inte är lika styv i sidled som Mercuryn.

Och funkar och funkar, jag har spenderat min sista säsong på 118-midja och ett par rejält mattade Zzeus som kändes som damasker, så nog går det alltid ;) Men det var tillräckligt störigt för att jag skulle prioritera nya pjäxor framför ny dator, vilket säger ganska mycket om man vet hur välfungerande min dator är.

Äh vafan, du får ett PM snart.

Senast ändrad:
All in Dynafit
Hehe!

Utifrån de alternativ jag har för inköp så skiljer det sig nästan 2000 mellan dem. One går att få tag på ganska mycket billigare än både Mercury och Scarpa Freedom. Cochise går ju nästan att få tag i gratis på sina ställen. Som sagt innan spelar priset inte jättestor roll men om skillnaden är marginell och prisskillnaden så stor så blir ju priset relevant.

Mitt krux är ju att jag aldrig åkt på Dynafitskor alls så jag vet inte riktigt vad jag jämför. Innan mina Shogun hade jag ett par Lange Fluid 100 och jag upplevde dessa som väldigt stumma och tunga, något som hämmade min åkning. Jag upplevde att åkningen blev bättre när jag fick tag i lite mjukare och lättare skor, som jag upplever Shogun. Så därför tänker jag att det kanske tom kan vara en fördel för mig att t.ex. One är lite mjukare. Men nånstans går ju förstås gränsen där skon börjar bli ett problem för när man vill åka lite fortare i skräpsnö (något som iaf Shogun med 100 i flex grejar lätt på 191 Katana, mest för att få ett perspektiv på min smak när det gäller pjäxor)

All in Dynafit
Pillard sa:
Hehe!

Utifrån de alternativ jag har för inköp så skiljer det sig nästan 2000 mellan dem. One går att få tag på ganska mycket billigare än både Mercury och Scarpa Freedom. Cochise går ju nästan att få tag i gratis på sina ställen. Som sagt innan spelar priset inte jättestor roll men om skillnaden är marginell och prisskillnaden så stor så blir ju priset relevant.
Om Cochise är aktuell så är det bättre och vänta på den nya med längre gångläge...

Synd att din fot inte är en Salomon fot då ;)

Men slår ännu en gång slag för ROXA. Med den styvare tungan så är den grym.

All in Dynafit
Finns Roxa att prova nånstans i Stockholmstrakten? Ser vettigt ut förutom att flexet som anges är väldans lågt. Eller är det som med Hifi-prylar att HK, Marantz etc anger ett lägre tal men som verkligen stämmer till skillnad från Sony m.fl som brassar på med höga tal som sen ej stämmer?

All in Dynafit
Pillard sa:
Finns Roxa att prova nånstans i Stockholmstrakten? Ser vettigt ut förutom att flexet som anges är väldans lågt. Eller är det som med Hifi-prylar att HK, Marantz etc anger ett lägre tal men som verkligen stämmer till skillnad från Sony m.fl som brassar på med höga tal som sen ej stämmer?
Ingen aning men kan kolla upp det till dig. Och därför skrev jag att du skulle ha den styvare tungan. 8 tungan var oki men betydligt bättre med 10 tungan.

All in Dynafit
Ah, coolt! Jag prövar gärna allt jag kan komma över. Har en ambition att detta pjäxköp ska bli det sista på ett bra tag...

Senast ändrad:
All in Dynafit
One kändes som en gympasko när jag provade den men är ju personligt. Hela skalet böjde ut sig när jag flexade pjäxan lite, bekväm ja, bra att åka i med breda skidor, det tror jag inte. Mercury är hård. Vet folk som kör Mercury på 120mm skida, vet inte om jag skulle rekommendera det men kanske funkar det fint =)

Om du vill ha en pjäxa o 118mm skida så välj inte de lättaste pjäxorna, min rekommendation. Cochise light, Salomon quest 120, nya Scarpa med 4 spännen, nästa års dalbello =)

All in Dynafit
Hm, det kanske är så. Råkade prova Pinnacle 110 idag också och jäklar vad sköna de var... Ska göra ett sista test i morgon med Scarpa Freedom och Merc/One för att kolla passformen. Känns som att det blir den av Scarpa/Pinnacle som sitter bäst, men fortfarande vore det lite roligare med Dynafit men misstänker att det inte är det klokaste valet men men, får se vad känslan säger i morgon :)

All in Dynafit
Kör Mercury på lite olika skidor, men oftast skidor över 110mm. Flexet funkar för mig på 85 kg.
Det jag har märkt när jag testat mjukare Dynafit (och till viss del Mercury) är att skaftet oftast är tillräckligt styvt, men att de ger med sig under foten og på insidan av foten.
Det är nog det som gör att de är så bra att gå med å andra sidan...

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp