Alla dessa "utan hjälm" reportage..

Okej.

Kalla mig sur, tråkig, överbeskyddande, you name it..
Men jag blir så galet trött på dessa oändliga reportage från olika blaskor där det klart och tydligt framgår att åkande kör utan hjälm. Att det dessutom sker mer och mer frekvent i vår svenska ÅS är beklagligt..

Jag är helt sonika nyfiken på om det är bra, coolt, häftigt, ballt, retro, Stenmark, skönt, puckat, eller... ja.. Varför?

Enligt mig finns det inget vettigt som kan förklara att man utan som helst bekymmer kastar sig ner i puder (eller vilket före det nu må vara) i mer eller mindre okänd terräng utan skydd för skallen.
Dessutom ger det en jävligt skev bild av "skydd" för de ungdomar som läser blaskor och kikar på bilder från allehanda reportage.
Det förespråkas tamejfan hejvilt om "Airbags", "lavinpaket" osv för att "rädda liv"..
Och ja.. visst.. nog tusan räddar de liv, men om en ynka lite stenj*vel hamnar mitt i ditt fall (och någon gång faller du, spelar ingen roll hur ball, cool, häftig, retro, Stenmark, skön eller knasig du är) så kan det vara kört om du inte har hjälm!

Är det värt det?
Är det klokt att förmedla det budskapet till kommande generation skidåkare?
Personligen skulle jag säga .. NEJ!

Är det smidigt att göra reklam, tester och "månadens pryl" med hjälmar när t ex redaktionen från vår egen ÅS inte ens behagar använda samma skydd själva?

Man kan snabbt räkna ut hur många i t ex WC, FWT, NM osv som kör utan hjälm..
Hur många skidlärare kör utan hjälm? Troligtvis ingen.. Varför?

Är mössa bättre? och i så fall... varför???

Karl_Martensson sa:
Okej.

Kalla mig sur, tråkig, överbeskyddande, you name it..
Men jag blir så galet trött på dessa oändliga reportage från olika blaskor där det klart och tydligt framgår att åkande kör utan hjälm. Att det dessutom sker mer och mer frekvent i vår svenska ÅS är beklagligt..

Jag är helt sonika nyfiken på om det är bra, coolt, häftigt, ballt, retro, Stenmark, skönt, puckat, eller... ja.. Varför?

Enligt mig finns det inget vettigt som kan förklara att man utan som helst bekymmer kastar sig ner i puder (eller vilket före det nu må vara) i mer eller mindre okänd terräng utan skydd för skallen.
Dessutom ger det en jävligt skev bild av "skydd" för de ungdomar som läser blaskor och kikar på bilder från allehanda reportage.
Det förespråkas tamejfan hejvilt om "Airbags", "lavinpaket" osv för att "rädda liv"..
Och ja.. visst.. nog tusan räddar de liv, men om en ynka lite stenj*vel hamnar mitt i ditt fall (och någon gång faller du, spelar ingen roll hur ball, cool, häftig, retro, Stenmark, skön eller knasig du är) så kan det vara kört om du inte har hjälm!
Är det värt det?
Är det klokt att förmedla det budskapet till kommande generation skidåkare?
Personligen skulle jag säga .. NEJ!

Är det smidigt att göra reklam, tester och "månadens pryl" med hjälmar när t ex redaktionen från vår egen ÅS inte ens behagar använda samma skydd själva?

Tyvärr kör en hel del skidlärare utan hjälm också nuförtiden...

Senast ändrad:
Karl_Martensson sa:

Är regel att du måste hjälm på dessa event.. För ett par år sedan var du tvungen ha fullface på Bec De Ross till och me på FWT.

Hjälm är inte alltid kompatibelt med fashion, exempelvis fiskehat-, hoodie-, eller trucker-style är svårt att få ihop med hjälm. Vissa väljer då style före funktion.

Jag föredrar hjälm, samtidigt inträffar alltid problemen när man inte har hjälmen på: halkar på parkeringsplatsen, får liften i huvvet, glider ett par meter innan hjälmen är på. Dang.

Senast ändrad:
Har du hjälm när du cyklar också?

Men det är upp till var och en att ha diverse olika skydd eller inte. Man prioriterar olika, respektera det bara.

Själv köpte jag hjälm (en POC Receptor by the way) förra året men har åkt väldigt många år utan. Jag är väl någorlunda "ståsäker"och har alltid tyckt om fart och gillar att ha en liten risk i allt jag gör. Dock finns det inga garantier att du klarar dig helskinnad från en ev kollision bara för att du har hjälm.

Samma sak gäller ju tex laviner, du kan ha all tänkbar utrustning och utbildning, laviner sker (och kommer att ske) trots det. Och ja, jag vet att man kan minimera riskerna och bla bla gonom diverse olika åtgärder.. Men återigen, hjälm or not, det är helt enkelt ett val man gör utifrån sina egna prioriteringar och bekvämlighetsfaktorer.

Personligen tycker jag att när jag åker med hjälm och ryggskydd känner jag mig lite "odödlig" och åker kanske lite snabbare än min förmåga egentligen tillåter, vilket kanske inte är helt lyckat. Med en vanlig mössa och utan ryggskydd, åker jag lite mer behärskat och genomtänkt.

Numera åker jag oftast med hjälm, enbart för att mössan blir så jävla blöt när det snöar, inte för att jag är rädd att klota in i en sten, träd eller någon/något annat oskönt. :)

Hasse_Lindborg sa:
Karl_Martensson sa:

Är regel att du måste hjälm på dessa event.. För ett par år sedan var du tvungen ha fullface på Bec De Ross till och me på FWT.
Exakt. Många av dessa kör utan hjälm till vardags. Jag var/är en av dom. Jag är fullt medveten om att det är oerhört dumt osv. Men jag har fortfarande inte hittat en hjälm som passar mig (konstig huvudform) och jag ogillar den instängda känslan. Men det är mitt val och det är bara mig det drabbar. Jag är vuxen och får ta det här beslutet själv. Men med detta sagt så försöker jag hitta en bra hjälm och har som mål att fixa en i år.

Hjälm och ryggskydd är ungefär som säkerhetsbälte när man kör bil ... man kan klara sig hela livet utan ... men när det väl smäller så kan det vara skillnaden mellan liv och död. Valet är ditt!

/MM

Och om man gör det aktiva valet att åka utan hjälm när man har en så har man tatueringen " Ingen vård som belastar skattesystemet vid skallskada"? Eftersom det är mitt val och inte ska drabba någon annan.
Tjing Hasse G

.

Senast redigerad av en moderator:
ABadHabit sa:
Har du hjälm när du cyklar också?

Men det är upp till var och en att ha diverse olika skydd eller inte. Man prioriterar olika, respektera det bara.

Själv köpte jag hjälm (en POC Receptor by the way) förra året men har åkt väldigt många år utan. Jag är väl någorlunda "ståsäker"och har alltid tyckt om fart och gillar att ha en liten risk i allt jag gör. Dock finns det inga garantier att du klarar dig helskinnad från en ev kollision bara för att du har hjälm.

Samma sak gäller ju tex laviner, du kan ha all tänkbar utrustning och utbildning, laviner sker (och kommer att ske) trots det. Och ja, jag vet att man kan minimera riskerna och bla bla gonom diverse olika åtgärder.. Men återigen, hjälm or not, det är helt enkelt ett val man gör utifrån sina egna prioriteringar och bekvämlighetsfaktorer.

Personligen tycker jag att när jag åker med hjälm och ryggskydd känner jag mig lite "odödlig" och åker kanske lite snabbare än min förmåga egentligen tillåter, vilket kanske inte är helt lyckat. Med en vanlig mössa och utan ryggskydd, åker jag lite mer behärskat och genomtänkt.

Numera åker jag oftast med hjälm, enbart för att mössan blir så jävla blöt när det snöar, inte för att jag är rädd att klota in i en sten, träd eller någon/något annat oskönt. :)
Det var nog bland det dummaste jag har hört!

Jag vet inte riktigt hur du cyklar, men när jag cyklar så visst fan har jag hjälm!

Att jämföra laviner och deras uppskattade uppkomst är som att singla slant.
Därför är det jävligt smart att ha adekvat utrustning!
Samma sak är det med hjälm.
Du kan aldrig garantera varken din egen eller andras säkerhet, du kan däremot förebygga eventuella skador på ditt eget kålhuvud genom att använda hjäm!

Ashäftigt att du känner dig "odödlig" när du kör utan hjälm! Verkar ju kanon!
Den "lilla risk" du benämner är betydligt större än du tror, men förhoppningsvis slipper du uppleva det!
Sätt på dig din POC Receptor. Faller du med huvudet mot något olämpligt så kommer du garanterat att vara glad att den satt där..
Du verkar ju å andra sidan vara en jävligt bra skidåkare så sannolikheten att du kraschar är väl liten, men ändå!

Se till bara att mössan inte blir böt

EAarup sa:
haze73 sa:
Och om man gör det aktiva valet att åka utan hjälm när man har en så har man tatueringen " Ingen vård som belastar skattesystemet vid skallskada"? Eftersom det är mitt val och inte ska drabba någon annan.
Tjing Hasse G
men vad är det jag ser, är det inte den berömda hasse aka. dubbelmoderatoren, var inte du avstängd? välkommen tillbaka isånnafall, har "surfdude" också kommit tillbaka? kul att se ditt namn här iallafall..
Edit: nu när jag kollat igenom dina foruminlägg så ser jag att du har varit ganska aktiv fram till 2005, sen kommer helt plötsligt ett glapp på drygt 7 år,ganska exakt har du fått komma tillbaka nu? du borde vara avstängd på livstid.
kan se en väldigt rolig tid på freeride framöver, vi lär ses snart igen :lol: dock tror jag inte att du kommer kunna bli moderator så din största hobby, att styra och ställa kommer du inte kunna, men det kanske finns andra roliga saker för dig här..
ha det bra.

ni som har missat vem hasse är så kan ni läsa den här fina tråden då felix bustade hasse totalt, läs och njut..
Sorry EAarup kanhända jag har samma nick som denne Hasse haft på annat forum. Kan dock garantera att vi är två olika personer.

EAarup sa:
haze73 sa:
Tjing Hasse G
men vad är det jag ser, är det inte den berömda hasse aka. dubbelmoderatoren, var inte du avstängd? välkommen tillbaka isånnafall, har "surfdude" också kommit tillbaka? kul att se ditt namn här iallafall..
Edit: nu när jag kollat igenom dina foruminlägg så ser jag att du har varit ganska aktiv fram till 2005, sen kommer helt plötsligt ett glapp på drygt 7 år,ganska exakt har du fått komma tillbaka nu? du borde vara avstängd på livstid.
kan se en väldigt rolig tid på freeride framöver, vi lär ses snart igen :lol: dock tror jag inte att du kommer kunna bli moderator så din största hobby, att styra och ställa kommer du inte kunna, men det kanske finns andra roliga saker för dig här..
ha det bra.

ni som har missat vem hasse är så kan ni läsa den här fina tråden då felix bustade hasse totalt, läs och njut..
Den Hasse du menar har ju varit medlem i flera år, kom med i matchen...

ja se nedan...

OnT: skum tråd hänger inte alls med på vilka reportage som är så frekventa överallt med "hjälmhatare"?
Läser iofs inte ÅS eller så många andra blaskor om skidåkning heller men nåt borde man ju sett?

Senast ändrad:
haze73 sa:
EAarup sa:
haze73 sa:
Tjing Hasse G
ha det bra.

Sorry EAarup kanhända jag har samma nick som denne Hasse haft på annat forum. Kan dock garantera att vi är två olika personer.
Framför allt när jag har varit här en längre tid under mitt riktiga namn... ;)

JL76 sa:
EAarup sa:
haze73 sa:
Tjing Hasse G
ha det bra.

ja se nedan...

OnT: skum tråd hänger inte alls med på vilka reportage som är så frekventa överallt med "hjälmhatare"?
Läser iofs inte ÅS eller så många andra blaskor om skidåkning heller men nåt borde man ju sett?
Kolla hans foruminlägg, helt plötsligt så kom det ett brake på 7 år, vad hände?

Karl_Martensson sa:

Undertecknad är väl en av dom som dyker upp mest frekvent i ÅS utan hjälm, och jag kan väl erkänna mig skyldig till anklagelserna. Men om jag bara ser till mig själv så är beslutet att köra i mössa enbart mitt eget, högst personliga, beslut, utan någon som helst tanke på mode eller ballhet eller något annat – precis som Utter säger. Sedan om det är vidare smart eller skickar dåliga signaler till omgivningen är en helt annan diskussion.

Men bara för att jag själv inte kör med hjälm 24/7 behöver väl inte utesluta att jag faktiskt tipsar andra skidåkare om bra hjälmar, och fördelen med att ha det? Jag menar, det finns ju en hel del andra som är smartare och mer säkerhetsmedvetna än jag.

Jag åker alltid med hjälm & ryggskydd . Jag cyklar även med hjälm.

EAarup sa:
JL76 sa:
EAarup sa:
?
Kolla hans foruminlägg, helt plötsligt så kom det ett brake på 7 år, vad hände?
fråga inte mig, fråga haze73.
Han kanske tyckte att annat var viktigare än freeride och klistermärken hur otroligt det än låter!
OnT: hur många franska bergsguider åker med hjälm...
De är jätteseriösa vad det gäller laviner, men hjälm, pffft!

Intressant, Tittade precis på omslaget till årets utgåva av "Magasin Åre" och reagerade på att de valt att ha med en utav redaktionscheferna just utan hjälm...

I tråden om laviner, usla journalister och DN som pågår parallellt så har flera tagit upp vikten av attityder. Ett av de bästa sätten att nå ut till skidåkare i Sverige är via media.

Att ställa upp på bild i Sveriges största skidtidning utan hjälm är därför knappast ett beslut som bara har med en själv att göra. Samma sak att välja att publicera sådana bilder. Det är rejält oansvarigt skulle jag vilja påstå. I slutet av 90-talet började allt fler storbergsåkare ha hjälm och något år efteråt så började varenda (svensk) turist skaffa hjälm. Det finns definitivt ett samband mellan hur "förebilderna" beter sig och enstaka personers attityd.

Det är faktiskt lika oansvarigt att ställa upp i ÅS utan hjälm som att i ett reportage säga att "det här med laviner är sjukt överskattat - det är bara att köra på, jag kan alltid åka ur om det släpper". Samma sak - attityder.

Man kan fundera om ÅS skulle trycka ett reportage där en känd åkare uttalar sig positivt till att röka på innan man åker eftersom "det är skönt och man vågar köra lite hårdare då".

Ni är säkert trevliga personer men här tar ni faktiskt inte ert ansvar. Vad ni gör utanför tidningen struntar jag i även om jag betalar för neurointensivvården när det smäller.

(Några dagar på neuroIVA kostar mer än vad en informationsfilm om laviner skulle kosta och en enda större hjärnoperation skulle sannolikt kunna bekosta hjälmar till nästan alla parkåkare i Sverige som inte redan har en.)

Ahlback sa:
Jag måste bara tillägga att randonee-skidåkare åker oftast utan, men riktiga orsaker finns där :P
Randoåkare kan lika gott köra med cykelhjälm, det är hjälmtvång på åtminstone en del randotävlingar.

Iller sa:
I tråden om laviner, usla journalister och DN som pågår parallellt så har flera tagit upp vikten av attityder. Ett av de bästa sätten att nå ut till skidåkare i Sverige är via media.

Att ställa upp på bild i Sveriges största skidtidning utan hjälm är därför knappast ett beslut som bara har med en själv att göra. Samma sak att välja att publicera sådana bilder. Det är rejält oansvarigt skulle jag vilja påstå. I slutet av 90-talet började allt fler storbergsåkare ha hjälm och något år efteråt så började varenda (svensk) turist skaffa hjälm. Det finns definitivt ett samband mellan hur "förebilderna" beter sig och enstaka personers attityd.

Det är faktiskt lika oansvarigt att ställa upp i ÅS utan hjälm som att i ett reportage säga att "det här med laviner är sjukt överskattat - det är bara att köra på, jag kan alltid åka ur om det släpper". Samma sak - attityder.

Man kan fundera om ÅS skulle trycka ett reportage där en känd åkare uttalar sig positivt till att röka på innan man åker eftersom "det är skönt och man vågar köra lite hårdare då".

Ni är säkert trevliga personer men här tar ni faktiskt inte ert ansvar. Vad ni gör utanför tidningen struntar jag i även om jag betalar för neurointensivvården när det smäller.

(Några dagar på neuroIVA kostar mer än vad en informationsfilm om laviner skulle kosta och en enda större hjärnoperation skulle sannolikt kunna bekosta hjälmar till nästan alla parkåkare i Sverige som inte redan har en.)
Så du kör aldrig för fort, cyklar en bit efter nån öl eller tar andra onödiga risker? Korsar gatan där det inte är ett övergångsställe kanske? Isf så vill inte jag betala för din behandling om nått skulle hända.

Om ni inte har förstått det så var det ovanstående ironi för att belysa att alla tar onödiga risker dagligen. Det är för att vi alla är människor. Och nej, man behöver inte ta på sig en roll som en förebild bara för att man syns på bild, är känd etc. Om man vill det så är det jättebra, annars så är det dennes eget val och inget som nån har rätt att slänga i ansiktet på en. (Obs, se skillnader i att propagera för olagligt beteende, dvs röka på och att helt lagligt inte bruka hjälm när man åker skidor.)

Iller:
Det är väl ändå lite skillnad på att rauka hasch och att skippa hjälmen? En juridisk aspekt till att börja med. För fan.

Övrigt:
Alltså, vart drar man gränsen för vad "förebilder" och media och annat har för ansvar? Om tidningar i det här fallet har ansvar för att ungdomar skall ha hjälm på sig. Vad har skidfilmer för ansvar då? Med den åkning som visas där? Vad har andra filmer för ansvar? Dokusåpor? Kom igeeeen.

Det fria valet är vackert.

Meningslöst vetande - Jag brukar alltid fråga alp-guiderna om varför dom inte kör med hjälm. En liten tix jag har. Av de franska brukar jag alltid få samma svar. Så långt jag kan minnas. "You know skiing is the experience of the mountains. If a wear a helmet I do not experience the mountains the same." Slut på meningslöst vetande.

Edit:
Jag tränar fortfarande på ryggskydd. Har sådana jävla problem med att känna mej bekväm med skiten. Kör hellre en ryggsäck med hårt platta i. Skulle någon insatt lite ödmjukt kunna upplysa en slyngel om skillnaden i risk med ett ordentligt ryggskydd och en ryggsäck? Tacksam för svar.

Senast ändrad:
Iller, jag är helt med på vad du menar och jag och Mårten snackade om det i samband med en insändare om just det här för några år sedan. Vår ståndpunkt den gången (och svar på just den insändaren) var att var och en måste kunna ta egna beslut om sin egen säkerhet på berget.

Men om jag går tillbaka till bilderna i just ÅS så skulle jag uppskatta att runt 90% av dom trots allt är på skidåkare som bär hjälm när dom åker. Det är trots allt en ganska stark övervikt FÖR att använda hjälm. Och helt seriöst, jag är helt jävla bergsäker på att (till exempel) Henrik Windstedts val av huvudbonad smäller betydligt högre än en halvfet gammal skibum/redaktörs när det kommer till att influera andra skidåkare. Dom bilder som vi själva styr över och är med på är en sak, men med tanke på att vi mest jobbar med bilder från frilansfotografer, och inte har ett dugg att säga till om åkarnas utrustning, så hade det blivit lite märkligt att välja bort grymma bilder på grund av att åkaren kör i mössa. Eller borde vi vara så stringenta tycker du?

En annan grej som Utter och Iller (!) varit inne och snuddat på. Angående gräsrökning och skidåkning så har jag precis redigerat en text från Pacific Northwest i USA som innehåller tydliga referenser till skidåkning och gräsrökning. Inga hyllningar eller förhärliganden, men heller inga fördömanden. Egentligen bara beskrivningar av ett fenomen som är en stor del av hardcore-skidkulturen i den delen av världen och roadtripen som dom var ute på, och dessutom lagligt i just Washington state. Ska man ta bort allt sånt bara för att det är olagligt i Sverige och att vi kan framstå som dåliga förebilder?

Packad ryggsäck = ryggskydd. Lite grovt, men i stort sett sant. Givetvis beror det på vad man packar ryggsäcken med. Det du ofta missar med ryggsäcken är skydd för nedre ryggen/svanskotan.

På vissa friåkningstävlingar så har du ett val, antingen ryggskydd eller packad ryggsäck (eller båda givetvis).

Sen för att krångla till det så har vi diverse ryggsäckar som har inbyggd ryggplatta.

Glisseur sa:
En annan grej som Utter och Iller (!) varit inne och snuddat på. Angående gräsrökning och skidåkning så har jag precis redigerat en text från Pacific Northwest i USA som innehåller tydliga referenser till skidåkning och gräsrökning. Inga hyllningar eller förhärliganden, men heller inga fördömanden. Egentligen bara beskrivningar av ett fenomen som är en stor del av hardcore-skidkulturen i den delen av världen och roadtripen som dom var ute på, och dessutom lagligt i just Washington state. Ska man ta bort allt sånt bara för att det är olagligt i Sverige och att vi kan framstå som dåliga förebilder?
Nej är min spontana tanke. Så länge det inte är en förhärligande text så ser jag ingen anledning att inte ta med det. Det är bara journalistik och ÅS är trots allt ingen tidning som inriktar sig mot barn primärt.

Glisseur:
Jag ser hellre att en artikel (som skildrar någon sorts någonting) inte "censureras". Angående gräs-debatten. Återigen anser jag personligen att var och en gör sina egna val. Sedan är det ju så klart skillnad på propaganda och att skildra en resa.

Jag menar ska man hålla på och censurera saker för att saker inte anses vara bra saker i vissa delar, men som här, lagliga i andra delar av världen. Vart hamnar vi då? Med allt?

Utter:
Tackar! Var lite så jag har känt. Så jävla mycket manligare att landa på en Fernet Flaska och en baguett än något jävla plastskydd.

Jag faller ytterst sällan och hittills aldrig på huvudet men den dag det händer kommer hjälmen rädda mig.
Och hur duktig man än är kan man när man minst anar det bli påkörd av en dansk ovanifrån.

Angående skidlärare så är de iallafall de franska dåliga på hjälm, svenska bättre. Överhuvudtaget är skandinaver bättre på hjälm än sydeuropéer av vad jag sett.

Vinter-Paul sa:
Jag faller ytterst sällan och hittills aldrig på huvudet men den dag det händer kommer hjälmen rädda mig.
Och hur duktig man än är kan man när man minst anar det bli påkörd av en dansk ovanifrån.

Angående skidlärare så är de iallafall de franska dåliga på hjälm, svenska bättre. Överhuvudtaget är skandinaver bättre på hjälm än sydeuropéer av vad jag sett.
Varför just en dansk?

Hasse_Lindborg sa:
Vinter-Paul sa:

Varför just en dansk?
Statistik?

Hmm..

När jag sticker ut i backen så har jag alltid hjälm på mig.
Varför? Jo, därför att jag tycker att det är rätt nice att leva, kunna gå, prata, och en hel massa saker som man tar för givet.
Underlaget spelar faktiskt ingen roll.
Att ta med "Danskar" i beräkningen är något man alltid måste göra. (Om man åker i Sälen eller Trysil)
Andra nationaliteter bör däremot vara med i kalkylen oavsett backe, krön eller topp, alltid!
Att ta sin egen "förmåga" och värdera den så pass högt så att man väljer bort hjälm är en oerhört riskfylld sak.
Förhoppningsvis är du då så pass bra skidåkare att du kan förutse minsta lilla fara, men det låter otroligt i mitt sinne..
Jag har aldrig haft förmånen att åka med en sådan människa..

Att välja bort ett skydd som potentiellt sett kan rädda ditt liv, oavsett backe eller underlag, är idiotiskt! Punkt slut!

någon gång per säsong eller varannan säsong säger det ju "klonk" och då har man fått något knasigt i huvudet, har varit med om följande : Ölflaska, skidpjäxa, ankarlift, stolslift, skidåkare

alla gångerna har hjälmen garanterat hjälpt.

vad som inte diskuteras här är det sjuka faktum att typ ALLA snowboardåkare numera kör utan hjälm - till och med på stora face och i urban, samt på tävlingar.. Kolla t.ex. Torstein hargmo eller vad han heter som kör tillsammans med jesper tjäder i ett av de senaste klippen här på FR. Han sätter en fullständigt livsfarlig krasch rakt på bröstkorgen/skallen. Lite mer av inpact-force på huvudet istället för bröstkorgen där och vi har en kraniefraktur.

hjälm är fan kung. brädåkare är fan idioter. vissa människor som skiter i att ha hjälm har säkert sina skäl och det godtas självfallet men många kör bara som sina idoler och tänker mindre än mustaschfjunet räcker.

ang Glisseurs tankeställare kring huruvida man ska skildra en gräsrökande kultur så tycker jag att man kan nämna det men inte låta det få en för glorifierande uttrycksform för det uppmuntrar tyvärr läsaren att röka på vilket om inte annat faktiskt är olagligt i vårt avlånga land.. :/

Jibberisch sa:
Hasse_Lindborg sa:
Vinter-Paul sa:

Varför just en dansk?
Statistik?
Från Sälen ja. Men inte från alperna skulle jag tro... Där ligger garanterat ryssarna före..

Ska ni läsa något så tycker jag att ni ska läsa Risk av Dan Gardner (samma ämne, samma åsikt, bättre bok).

Det är trevligt att se att Glisseur förstår vad jag menar.
Jag förstår er situation och förstår definitivt varför ni t.ex. väljer att skriva om droger (som absolut är en del av nästan alla nordamerikansk kultur inkl skidkulturen). Jag vidmakthåller dock att detta är ett av få media som når ut till många i en specifik riskgrupp. Jag har återigen INGENTING emot om ni åker utan hjälm privat och som jag skrev (läs innan du ironiserar Utter!) så har jag inget emot att betala vården för de som tar risker just för att ALLA tar risker.

Det jag menar är dock fortfarande att vare sig man vill eller inte så påverkar man andras ATTITYD till hjälm om man själv ställer upp på bild utan hjälm i en skidtidning. Om man vill ta det ansvaret eller ej får man bestämma själv men jag köper inte att det inte har någon betydelse. Många är de ungdomar som läser ÅS gratis på Sveriges bibliotek. Förebild är inte något man kan välja bort. Det blir man vare sig man vill eller inte. Ansvaret är dock frivilligt. (och NEJ jag vill absolut inte ha någon ny lag men det skulle vara positivt om alla åkare i skidfilmer hade hjälm men nu är det bara ÅS-folk och inte TGR-folk i denna tråden...)

Huruvida ni bör skriva om droger ger jag mig inte in i mer på allvar idag :)
Det är faktiskt en svårare fråga tycker jag. Som jag skrev så kan man fundera på det. Det är som Glisseur konstaterar inte heller olagligt i en del länder så till viss del är det faktiskt jämförbart med hjälmbruk. Detta är dock ett sidospår.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp