Okej.
Kalla mig sur, tråkig, överbeskyddande, you name it..
Men jag blir så galet trött på dessa oändliga reportage från olika blaskor där det klart och tydligt framgår att åkande kör utan hjälm. Att det dessutom sker mer och mer frekvent i vår svenska ÅS är beklagligt..
Jag är helt sonika nyfiken på om det är bra, coolt, häftigt, ballt, retro, Stenmark, skönt, puckat, eller... ja.. Varför?
Enligt mig finns det inget vettigt som kan förklara att man utan som helst bekymmer kastar sig ner i puder (eller vilket före det nu må vara) i mer eller mindre okänd terräng utan skydd för skallen.
Dessutom ger det en jävligt skev bild av "skydd" för de ungdomar som läser blaskor och kikar på bilder från allehanda reportage.
Det förespråkas tamejfan hejvilt om "Airbags", "lavinpaket" osv för att "rädda liv"..
Och ja.. visst.. nog tusan räddar de liv, men om en ynka lite stenj*vel hamnar mitt i ditt fall (och någon gång faller du, spelar ingen roll hur ball, cool, häftig, retro, Stenmark, skön eller knasig du är) så kan det vara kört om du inte har hjälm!
Är det värt det?
Är det klokt att förmedla det budskapet till kommande generation skidåkare?
Personligen skulle jag säga .. NEJ!
Är det smidigt att göra reklam, tester och "månadens pryl" med hjälmar när t ex redaktionen från vår egen ÅS inte ens behagar använda samma skydd själva?
Man kan snabbt räkna ut hur många i t ex WC, FWT, NM osv som kör utan hjälm..
Hur många skidlärare kör utan hjälm? Troligtvis ingen.. Varför?
Är mössa bättre? och i så fall... varför???