Allmänt om skidåkning?

klockren

Ny medlem
Allmänt om skidåkning?
Hej!

Jag ska ha ett muntligt framträdande om skidåkning. Kan ni göra mig en stor stooor tjänst o skriva allt ni vet om skidåkning så jag har mångas utlåtande att gå efter. :D vore såå himmla najjs.

behöver inte va allt för stort, utan mest allmänt om skidåkning, utrustning, livsstilen, backar trick och skidortar.

tack på förhand.

//Erik ;D

Allmänt om skidåkning?
ja man har stavar annars blir man mobbad. alltid en början eller?

Allmänt om skidåkning?
Rule no 1: Stick utanför sverige. Alpernas backar ger grymt mycket mer underhållning än de svenska. Mitt tips är att leta reda på en sunkig bussresa och ett tvåstjärningt hotell i en fransk alport. Kolla snödjupet och hitta nått sista-minuten skit så blir det fan så mycket ballare än att sitta och huttra famför brasan efter att ha tröttnat på alla barnbackar, liftköer och nordanvindar på nått buttrixfjäll i sverige.

Exempel: Istället för En stuga i Sälen hittar du en bussresa till Serre Chevalier, frankrike. Var där nu i v9 och hade snö, sämre väder på slutet men träffar man rätt är det ett toppenställe. 300 soldagar per år och rejält sköna backar både de pistade och de opistade. Lavinfaran på slutade var iofs uppe och nosade på femman så guide var rekomenderat.

Allmänt om skidåkning?
Finns bara en sak för dig att göra.

Läs igenom ALLA trådar här på freeride sen har du nog bildat dig en ganska övergripande uppfattning om vad "it´s about"

Ett litet tips bara. Försök att nischa dig på något speciellt inom skidåkning. T ex "Hur lever en bummare" "Vad är det för skillnad mellan olika typer av skidor" etc, du förstår vad jag menar.
Annars är risken väldigt stor att hela föredraget kommer bli bluddrigt och alldeles för brett eller för stort. Jag menar, du kan ju hålla på och prata i en vecka i sträck om skidåkning generellt sett. Det blir enklare att strukturera upp det hela om du har en väldigt liten del att prata om, sen drar du allt om det. Blir lite mer intressant att lyssna på också om du går in på detaljer och inte bara:

"Man åker på två plankor och har rör i händerna, detta görs mellan 9&16 för att sedan gå till ett ölhak och bli full, sen somnar man. Det finns svåra backar, sen finns det lätta backar. Väggen i sverige är jättefarlig, 45 graders lutning (allmän uppfattning jag vet att andra här tycker annat) (ooooh ett sus går igenom klassen). Sen kan man hoppa också, snurra, volta och vara lite crazy. De som gör det kallas jibbers och brukar hänga i parken där man gör detta, de ha baggy pants och anser sig själv som coola!
Sen kan man även åka till Alperna och dricka glüwein och äta schnitzel. Där är bergen JÄTTESTORA om man jämför med Sveriges kullar." etc etc etc etc etc.

Detta är bara en tanke, det blir roligare om du berättar något som inte alla redan har en uppfattning om.

Lär dem mannen!!!!

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp