allmountain/freeride

akinto

Ny medlem
allmountain/freeride
Jag är 192 cm lång och 100kg+, åker mestadels i Åre med ungarna i pisten, men vill naturligtvis få med dem lite utanför oxå (80/20) även om det inte blir någon avancerad off pist. Är väl en medelgod till god åkare som nu tänkte köpa ett par nya lagg för att passa överallt... Vad kan experterna där ute rekommendera, har läst lite om Dynastar legend 94, vad finns det för bra alternativ?

allmountain/freeride
Jag antar att du redan har ett par carvingskidor, satsa då istället på ett par renodlade offpistskidor eftersom att du aldrig kommer att få samma känsla, varken i pisten eller utanför, av en allroundskida. Jag har själv haft en allroundskida som jag tyckte funkade sådär, blir lätt att man dippar om det är lite tyngre snö och även svårare att få dem där riktigt runda svängarna i pisten! Så mitt tips är att du använder två par skidor och drar på dig offpist laggen när du vet att det är det du ska köra!

allmountain/freeride
En skida som fungerar förvånansvärt bra både i pist och Offpist är Majesty Superior. 186cm längd till dig den har rocker fram och bak men spann i mitten. 155cm under foten och 22m svängradie.. Rekommenderas!

allmountain/freeride
Eftersom du säger 80/20 är det lämpligt att titta på skidor med midjemått 90-100 mm. Du får då en skida som är lätthanterlig i pisten och flyter OK utanför (även om den inte kan mäta sig med en lössnöskida i poffet)!

Ytterligare två intressanta alternativ är:

Scott Crusade
Har inte kört dem själv men verkar mycket kompetenta i pisten och helt OK utanför. Hyggligt kort svängradie (omkring 15 meter ?) bör göra dem underhållande för den som gillar att trycka på i tajta svängar.

K2 Hardside
Stabil skida i pisten som lätt klarar en tyngre åkare. Utmärkt i offpisten så länge det inte är bottenlöst. Längre svängradie än Crusaden för den som kör lite större, allround är bara förnamnet! Körde ett par 181or förra säsongen.

/MM

Tillbaka
Topp