Allmountain-skida, avancerad

Slemmelie

Ny medlem
Extrem Project 100 W
Völkl Aura
Extrem PT 84 W
Nordica Santa Ana

Någon som har erfarenhet av någon av dessa modeller? (Eller har ett bra tips på annan modell.) Letar efter den perfekta allmountain, som flyter bra men fortfarande kan stå emot rätt aggressiv åkning i pisten!

Testade Black Crows Atris häromdan och tyckte den gick fantastisk bra i hård pist för att vara så bred.
Betydligt trevligare och svängigare skida än Project 100.

Jag kör på ett par Nordica enforcer, visserligen bara använt de en vecka nu (över nyår i Sölden) och då blev de nästan uteslutande pist men en dag fick jag köra knädjupt & då flöt den ändå sjukt bra, även i pisten är de den bästa skida jag någonsin kört med!

RWD sa:
Testade Black Crows Atris häromdan och tyckte den gick fantastisk bra i hård pist för att vara så bred.
Tack så mycket för svar. Hur upplevde du Project 100? Var en av de jag var mer intresserad av egentligen.

Bergkvistca sa:
Jag kör på ett par Nordica enforcer, visserligen bara använt de en vecka nu (över nyår i Sölden) och då blev de nästan uteslutande pist men en dag fick jag köra knädjupt & då flöt den ändå sjukt bra, även i pisten är de den bästa skida jag någonsin kört med!
Okej, tack så hemskt mycket :D Ska kolla närmre på dem!

Slemmelie sa:
RWD sa:
Tack så mycket för svar. Hur upplevde du Project 100? Var en av de jag var mer intresserad av egentligen.
Testade dem i Tandådalen förra vintern men bara några få åk. Var mycket snö då.
Tyckte de var lite väl dämpade. Stabila i hög fart i pist men inget skjut ut ur svängen. Funkar bra om du vill stå på i stora svängar i pisten men upplevde att t.ex Line SD 95 hade bättre flyt i lössnö och var mer svängiga.
Jag gillar dock skidor som är lite mer svängiga och kör både korta och långa svängar i ganska hög fart.
Har nu fastnat för mina SD 110 som jag tycker funkar perfekt till allt. Carvar fantastiskt bra och mycket lättåkta och lätta att variera radien på svängen med.
Tyckte Atris var ganska lik men lite mer dämpad utan att bli för tråkig, och grymt bett på hårt underlag.

Senast ändrad:
RWD sa:
Slemmelie sa:
RWD sa:
Testade dem i Tandådalen förra vintern men bara några få åk. Var mycket snö då.
Tyckte de var lite väl dämpade. Stabila i hög fart i pist men inget skjut ut ur svängen. Funkar bra om du vill stå på i stora svängar i pisten men upplevde att t.ex Line SD 95 hade bättre flyt i lössnö och var mer svängiga.
Jag gillar dock skidor som är lite mer svängiga och kör både korta och långa svängar i ganska hög fart.
Har nu fastnat för mina SD 110 som jag tycker funkar perfekt till allt. Carvar fantastiskt bra och mycket lättåkta och lätta att variera radien på svängen med.
Tyckte Atris var ganska lik men lite mer dämpad utan att bli för tråkig, och grymt bett på hårt underlag.
Låter som vi gillar samma typ av åkning, så jag litar på ditt omdöme :) Tack!

Nu får man kanske skit av resten av tyckarna här men jag tycker att Völkl Mantra är en sjukt bra skida för hela berget. Ruggigt bra bett i pisten och bra flyt utanför.

Det bästa är ju alltid om du kan testa några skidor.
Mantran kräver en del av åkaren, inget man slöåker med direkt, men jag har inte testat den senaste Mantran med fullrocker, den är säkert mer lätthanterlig. Hade gärna testat den.

Senast ändrad:
RWD: jaaa, jag har möjlighet att ta och pröva flera om ett par veckor, så det är min plan, vill ah lite kött på benen bara vad som är värt att plocka med sig. Skulle klassificera mig som en hyfsat bra åkare, så det gör inget om den kräver lite!

Josh: Är inte den liknande Völkl Aura då? För det är en av de som jag absolut vill få försöka pröva!

Slemmelie sa:
RWD: jaaa, jag har möjlighet att ta och pröva flera om ett par veckor, så det är min plan, vill ah lite kött på benen bara vad som är värt att plocka med sig. Skulle klassificera mig som en hyfsat bra åkare, så det gör inget om den kräver lite!

Josh: Är inte den liknande Völkl Aura då? För det är en av de som jag absolut vill få försöka pröva!
Uppfattade inte att du va tjej så det stämmer att Aura är tjejvarianten av Mantra.

Jag jobbar som promotör för Völkl, och när vi kör skidtester så har våran 90eight fått bra kritik. Jag skulle hålla mig borta från Auran faktisk då den är lite för styv för att ha ett bra flyt, den är mer en bred pistskida. Sen är det svårt att rekommendera skidor bara rakt ut i luften, dels när man inte sett någon åka men även inte vet hur den är byggd, längd och vikt osv.

Om man skall rekommendera en annan skida bara rakt ut, så är det BlackCrows Atris, den är riktigt populär och uppskattad...

Har åkt på Auran och Project 100W. Gillade definitivt båda.
Aura: Anno 20111: Den gamla auran gick som tåget genom allt i princip och kändes som en GS-skida. Oerhört fartstabil och underbar i större svängar både i och utanför pisten. Kanske inte den mest lekfulla skidan och var väl inte ngt stort fan av kortsväng. Dock mkt pålitlig i alla förhållanden, speciellt om man gillar tyngre titanalberikade varianter.
Anno 2015 fick de fullrocker, dock en mkt diskret sådan. Har dessa nu och gillar dem skarpt. Lite mer kvicka än tidigare även om de fortfarande är fartstabila. Tycker att de kanske har tappat ngt lite i isgrepp men åker å andra sidan mest utanför pisten så det är inget jag stör mig speciellt mkt på. Som ngn nämnt är de kanske inga slöåkningslagg, är definitivt roligast när man köttar på och verkligen kör dem som en storslalomskida. Fast det funkar absolut att hasa ner till afterskin sent på dagen också utan att det blir katastrof.

Project 100W är också en trevlig skida. Den känns rätt dämpad men samtidigt lite mer lattjo lajban än auran i och med en ngt kortare radie. Definitivt fartstabil. Helt klart en skida jag skulle kunna tänka mig. Har bara testat dem i pisten dock så vet inte hur de känns utanför tyvärr.

zerode sa:
Jag jobbar som promotör för Völkl, och när vi kör skidtester så har våran 90eight fått bra kritik. Jag skulle hålla mig borta från Auran faktisk då den är lite för styv för att ha ett bra flyt, den är mer en bred pistskida. Sen är det svårt att rekommendera skidor bara rakt ut i luften, dels när man inte sett någon åka men även inte vet hur den är byggd, längd och vikt osv.

Om man skall rekommendera en annan skida bara rakt ut, så är det BlackCrows Atris, den är riktigt populär och uppskattad...
Måste nog säga att jag inte riktigt håller med om att Auran är för styv, tycker den flyter på bra även när det blir rejält djupt fluff. Där tycker jag fullrockern kommer tydligare till sin rätt jämfört med mina gamla skidor där jag nog kunde känna lite att de kanske var aningens hårda och bastanta för att flyta på hel 100.

lmk30 sa:
zerode sa:

Måste nog säga att jag inte riktigt håller med om att Auran är för styv, tycker den flyter på bra även när det blir rejält djupt fluff. Där tycker jag fullrockern kommer tydligare till sin rätt jämfört med mina gamla skidor där jag nog kunde känna lite att de kanske var aningens hårda och bastanta för att flyta på hel 100.
Kul att du gillar Auran, har inte kört på den, så utgår bara från reaktionerna jag får ute på skidtester. Sen är Auran allt annat än en dålig skida, den är fortfarande riktigt populär. Men som jag skrev, så är det helt omöjligt att säga vilken skida som passar vem när man inte träffat dem, på tester ute i backarna är det relativt lätt, då ser man dem åka, men här, är det omöjligt. Visst, det finns säkert en hel del kontorsstolsskidåkare som kan det, men ärligt, man kan bara rekommendera och tipsa, allt annat är helt omöjligt...

Tillbaka
Topp