Allmountain- / toppturskidor

HannesFolke

Ny medlem
Hej, söker råd om topptursskidor till tjejen!
Hon är 176 cm lång ca. 70 kg. Har inte åkt jättemycket skidor, jag har lärt upp henne över de senaste åren så hon nu kan åka de flesta backarna helt ok. Hon är stark och lär sig snabbt men har inte gett sig på off-pisten ännu. Tanken är att vi i år kommer ge oss ut på en del enklare toppturer så hunden kan hänga med ut också. Kommer framförallt bli Getryggen i år.
Tänker mig ett par lättare Allmountain skidor med shift bindning. Lättåkta i pist och off-pist. Behöver inte vara jättebreda, blir ju sällan så mycket snö i Sverige.
Vad har ni för tipps på lite lättare allmountain skidor som är lättåkta.

HannesFolke

Ny medlem
sambon har bent chetler 100 med shift, mycket nöjd.
glöm inte bra sele till hunden bara, Åre hundsport har bra om det saknas idag.
Tack! Vilken "typ" av åkare är hon? Min sambo är ju inte så erfaren och kör än så länge rätt försiktigt.
Vi har nu en non-stop dogwear freemotion dragsele till hunden, men vi tittar lite efter en ny för den passar inte perfekt på honom. Han har rätt bred halls jämfört med kroppslängden så storleken som sitter bra i halsen blir lite lång på honom. Får kanske kolla där nästa gång vi är i Åre!

JulesBellman

Ny medlem
Hej, söker råd om topptursskidor till tjejen!
Hon är 176 cm lång ca. 70 kg. Har inte åkt jättemycket skidor, jag har lärt upp henne över de senaste åren så hon nu kan åka de flesta backarna helt ok. Hon är stark och lär sig snabbt men har inte gett sig på off-pisten ännu. Tanken är att vi i år kommer ge oss ut på en del enklare toppturer så hunden kan hänga med ut också. Kommer framförallt bli Getryggen i år.
Tänker mig ett par lättare Allmountain skidor med shift bindning. Lättåkta i pist och off-pist. Behöver inte vara jättebreda, blir ju sällan så mycket snö i Sverige.
Vad har ni för tipps på lite lättare allmountain skidor som är lättåkta.
Hej jag har ett par Black Pearl Blizzard. Jag är väldigt nöjd och dom gå bra både i pist och utanför. Osäker på om dom är tillräckligt lätta för randonne. Det finns många filmer att titta på En mkt bra damskida. Det finns olika bredder mina är 88cm. Jag är 170 väger 54 kg. Ha en bra vinter

TailGunnar

Aktiv medlem
Som man är det alltid lite svårt att rekommendera skidor för damerna. Men jag tänka mig att tex Elans Ripstick 94W skulle funka bra som en väl balanserad allrounder.

Har just köpt ett par begagnade Mother Tree 95 från Extrem till min fru, hon har dock inte hunnit testa dem än. Vi var på jakt efter turskida som funkar bra även i pist och landade där. Så tyvärr ingen förstahandsinformation, men kanske ett namn att kolla upp. :)

HannesFolke

Ny medlem
Har just köpt ett par begagnade Mother Tree 95 från Extrem till min fru, hon har dock inte hunnit testa dem än. Vi var på jakt efter turskida som funkar bra även i pist och landade där. Så tyvärr ingen förstahandsinformation, men kanske ett namn att kolla upp. :)
De ser intressanta ut, låter som de skulle kunna passa perfekt. Hittar inte så mycket skrivet om dem tyvärr. Titta på en liknande skida också, Nordica Santa Ana 93 unlimited. Någon som testat dessa?

tmpolice

Medlem
De ser intressanta ut, låter som de skulle kunna passa perfekt. Hittar inte så mycket skrivet om dem tyvärr. Titta på en liknande skida också, Nordica Santa Ana 93 unlimited. Någon som testat dessa?
Jag har pga att sambon ska ha nya skidor gått igenom sjukt många trådar, recensioner osv senaste veckorna. Nordica Sant Ana 93 men även 98 verkar vara kanonskidor och håller samma kvalitet som killars skidor. De har mindre titanal och ska vara grymma.

Skatt

Medlem
Så länge hon inte är otroligt fartglad hade jag nog i detta fall kikat på ett par all-mountain skidor åt det lättare hållet. Mestadels för att göra det roligare på uppvägen.

Jag skulle slå ett slag för Völkl Blaze 94! Blir en fin matchning med en shift. Superoptimalt midjemått för Sverige om det ändå ska svängas en hel del i pisten och en skida som enligt mig tål fart bra mycket bättre än vad man kan vänta sig i viktklassen. Borde bli superfin att växa in i och utvecklas på!

Sen så är de andra skidorna som nämnts även bra alternativ. Mest jämförbart lär dock Bentchetler 100 vara som blir mer förlåtande men kanske inte lika rolig i pisten.

Topp