Allmountin skida till Åre

kulle

Ny medlem
Hejsan!
Jag skall göra min första säsong i Åre och behöver lite hjälp med skidor. Min skidkarriär började för 4 år sedan och man kan säga att jag är en medelgodåkare. Under min säsong vill jag åka mycket puder men vill även kunna ha möjlighet att åka i pisten vid sämre dagar.

Just nu har jag ett par Salomon shogun 2013 183cm. Jag tycker att detta är en bra skida men jag upplever att den är lite klumpig. Det skall tilläggas att jag är runt 174cm lång och väger 70kg. Så om klumpigheten beror på dålig skidförmåga eller att de helt enkelt är lite för stora för mig låter jag vara osagt.

Så min fråga till er är vad ni skulle rekommendera för skida till en medelgodåkare som vill kunna åka mycket offpist men även kunna behärska pisten.

Jag skall göra min första säsong i Åre och behöver lite hjälp med skidor.
Välkommen!

Min skidkarriär började för 4 år sedan och man kan säga att jag är en medelgodåkare. Under min säsong vill jag åka mycket puder men vill även kunna ha möjlighet att åka i pisten vid sämre dagar.
Troligtvis söker du någon form av all-mountain skida, men vad vi behöver veta är hur du åker. Gillar du att köra med mycket fart och stora svängar? Gillar du skogsåkning? Åker du park, gör du hela berget till din lekplats? Skulle du säga att du åker aggressivt, gillar du att driva skidan?

Just nu har jag ett par Salomon shogun 2013 183cm. Jag tycker att detta är en bra skida men jag upplever att den är lite klumpig. Det skall tilläggas att jag är runt 174cm lång och väger 70kg. Så om klumpigheten beror på dålig skidförmåga eller att de helt enkelt är lite för stora för mig låter jag vara osagt.
Har ingen aning om hur shogunen är, men troligtvis är de lite långa.

Så min fråga till er är vad ni skulle rekommendera för skida till en medelgodåkare som vill kunna åka mycket offpist men även kunna behärska pisten.
Och så till det roliga! Jag kör personligen Atris men skulle generellt sätt rekomendera en skida med smalare midja om man inte åkt mycket skidor/mycket i Åre.
Om du tänkt leka runt vill jag säga att ett par Rossignol Soul7 eller Line Sir Francis Bacon är bra alternativ. Är det FWT nästa så kanske du ska titta på Salamon QST99 eller Black Crows Navis.
Annars en solid "all-mountain" skida som Völkl RTM84/86 suverän i pist, men lite tråkigare utanför.

P.s. förvänta dig inte några Japan-mängder puder, det gillar att blåsa och vara kallt på skutan.
Eller som en skidinstruktör sa till mig: i Åre får man inte bra skidåkning, man lär sig bli en bra skidåkare.

Hej! Jag åker själv väldigt mycket park men ÄLSKAR att åka skidor så åker självklart pist och offpist också, föredrar offpist får jag nog säga. Hade gärna gett dig råd om detta men är själv ingen expert i området, brukar söka mig till experterna jag med :)'
brukar leta råd av de som jobbar på denna hemsida, de är skidåkare som äger den och har hjälpt mig väldigt mycket, ge det ett försök vetja :)
https://click.adrecord.com?c=27086&p=586&url=https%3A//black-snow.se/snow/skidor-och-bindingar/skidor/
Edit: Något som är värt att veta är att dom har prisgaranti på allt de säljer, rätt fett, var nog det som lockade mig till en början :)

Senast ändrad:
Jag har kollat runt lite och 90Eight från Völkl verkar vara i princip något du borde kolla på. Tänker inte säga för mycket för det står extremt mycket info på hemsidan, scrolla ner lite bara

https://click.adrecord.com?c=27086&p=586&url=https%3A//black-snow.se/snow/skidor-och-bindingar/skidor/v%25C3%25B6lkl-90eight-skidor-2017.html

PS. 100Eight såg också rätt lovande ut, något mindre pist skida dock.

Åka mycket puder i Sverige/Åre är väl ändå en utopi
Shogun är en gammal skida. En ganska mjuk friåkningsskida runt 100 mm är lämpligt för en som åkt i fyra år. T.ex. Rossignol Sky 7.

Dynastar Legend pro rider 105. Ultimat skida i Åre som tar dig ner genom puder, på is och den uppkörda pisten som på loven så magiskt skapas. Det är dessutom en skida som endast kan köpas begagnad så det blir lite billigare. :D
Har du möjlighet så provåk så mycket du kan, då kan du känna skillnaden på olika styvheter och annat skoj. Jag blev rekommenderad en skida av flera vänner, jag upplevde dock skidan som tråkig.

Stöckli Stormrider? Tidigare modeller har jag tyckt varit riktigt roliga och stabila i fart.

Lycka till med skidjakten!

Snödjup

Tillbaka
Topp