allround objektiv att filma med till 550d?

Tja! Är kanska nybörjare på det här med att filma med systemkamera. Men jag har kollat runt lite här i forumet men inte hittat nått riktigt bra svar på ett bra nybörjar allround objektiv till 550d. Jag vet att det inte finns nått riktigt "allround" objektiv för alla förhållanden att filma med men vad rekomenderar ni? ja tänte filma i park och filma allt ifrån followcams till filmning cirka 20-50 meter i från spotet. Är det möjligt att klara sig på ett objektiv till det?

Och snälla finns det redan svar på det här i nån forum tråd så länka gärna det för det har jag har inte hittat. :D

Kör på kitobjektivet, ska väl funka ganska bra men du kommer ju så småningom tröttna på det. Kolla in 18-135mm också.

sigma 17-70 är ett sjukt bra objektiv. Där har du vidvinkel till lite zoom, ett sjukt bra allround objektiv enligt mig!

Det känns väl som att när man filmar är det inte kanske nödvändigt med den allra absolut bästa optiska kvaliteten, utan mer vettigt att satsa på ett mångsidigt objektiv med stort omfång... sen är det nog smart att se till att det har IS!

Sen är det nog kul att komplettera med ett fast billigt objektiv som ger dig ett ordentligt kort skärpedjup att leka med, som tex canon 50mm 1,8 som kostar tusen spänn nytt i butik.

Men vad har du för budget? Tex ett 17-85 är ju billigt begagnat, under 2500:-
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=159079

p.s. Har inte kollat upp dom på ett tag, men har för mig att de flesta 18-200 är relativt risiga. Den enda man bör överväga (OBS: med tillräcklig kvalitet för foto) är nikons variant som jag kommer ihåg det, när jag läste in mig på grejerna. (men jag kan ha fel... Och så vet jag inte hur bra objektiven behöver vara för att kvaliteten ska räcka för filmande)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp