Allround skidor sökes

Qvist1

Ny medlem
Allround skidor sökes
Hej!
Jag har funderat på att köpa ett par nya skidor som ska funka bra i offpist men det ska även kunna gå att åka i pisten om man vill (gillar att åka fort).

Min budget ligger på ca 4000kr inkl. bindning. Jag har tittat på diverse skidor men jag vet inte vilka jag ska välja och vilken bindning jag ska ha.
Här är några av dom:
http://www.skidbutiken.com/se/produktgrupper/telemark/b2r-dice-10-11.html
http://www.skidbutiken.com/se/produktgrupper/telemark/b2r-love-10-11.html
http://www.skidbutiken.com/se/produktgrupper/twintip-bindning-1/k2-sight-side-11-12.html
btw. är skidbutiken.com fortfarande en seriös butik?

Skidorna som jag har nu är ett par Blizzard magnum 7.1 IQ som jag har varit nöjd med men vill testa ett par skidor som är lite bredare och har twintip.
Kan tänka mig ett par blizzard igen men har inte hittat någon sida som säljer de.

Min längd är 183cm och vikt ca69kg

Jag kan även tänka mig att köpa ett par begagnat, om det finns inom Skaraborg som har något att sälja så skriv!

Allround skidor sökes
Har skidbutiken noen gang vært en seriøs butikk? Ellers intet å tilføye. Spar en måned eller to til, så har du større budsjett, og har mer å velge mellom (det er jo naturligvis ikke bra, i dagens skimarked, å ha mer å velge mellom) for en forvirret sjel. Du kan jo begynne med å kaste bort 80 kroner på Åka Skidor, denne månedens har en ganske god test på hele 53 forskjellige ski.

Allround skidor sökes
Skidor som går bra i höga farter i pisten är inte så lätt att kombinera med bra offpistegenskaper. Med din budget nästan omöjligt, speciellt vad gäller nya skidor. Åre Skidfabrik (extrem) sålde demoex av Extrem Patriot med Look px12 bindningar för 3000 på höstmarknaden. De är bra skidor och var i väldigt bra skick. Kolla om de har några kvar.
Du väger inte så mycket och de är 92mm i midjan så de funkar skapligt offpist och riktigt bra i pisten.

Senast ändrad:
Allround skidor sökes
Rossignol S3 med Atomic FFG14 kanske? Iom att du är såpass lätt så kunde du nog gå ner till FFG12 för att spara ännu lite cash. Kolla upp det på Sport-conrad.com, de har väldigt bra paketpris.

Allround skidor sökes
Så de skidorna jag länkade till är inget att ha?

arild_ak sa:
Har skidbutiken noen gang vært en seriøs butikk? Ellers intet å tilføye. Spar en måned eller to til, så har du større budsjett, og har mer å velge mellom (det er jo naturligvis ikke bra, i dagens skimarked, å ha mer å velge mellom) for en forvirret sjel. Du kan jo begynne med å kaste bort 80 kroner på Åka Skidor, denne månedens har en ganske god test på hele 53 forskjellige ski.
IngemarH79 sa:
Skidor som går bra i höga farter i pisten är inte så lätt att kombinera med bra offpistegenskaper. Med din budget nästan omöjligt, speciellt vad gäller nya skidor. Åre Skidfabrik (extrem) sålde demoex av Extrem Patriot med Look px12 bindningar för 3000 på höstmarknaden. De är bra skidor och var i väldigt bra skick. Kolla om de har några kvar.
Du väger inte så mycket och de är 92mm i midjan så de funkar skapligt offpist och riktigt bra i pisten.
Jag är inte ute efter några extrema offpist-skidor utan mest ett par twintip med liknande åkegenskaper som de skidor jag har nu, kanske lite bredare så man inte sjunker lika lätt i lössnö.
Det kanske bör kanske nämnas att jag åker en ganska aggressivt och med skidorna relativt närma varandra.

Jag kollade på marknaden efter Extrem Patriot men hittade inga för runt 3000. I veckan ska jag kolla i den lokala skidbutiken om de har något nytt/begagnat men de brukar mest ha carving skidor (begagnade iaf).

Blidee sa:
Rossignol S3 med Atomic FFG14 kanske? Iom att du är såpass lätt så kunde du nog gå ner till FFG12 för att spara ännu lite cash. Kolla upp det på Sport-conrad.com, de har väldigt bra paketpris.
Jag kollade på dem vilket blev 474 euro inkl frakt vilket jag kan tänka mig att betala.

Vad tror ni att jag kommer att få för mina gamla skidor? de är i bra skick och använda ca14 skiddagar på två år men kan behöva vallas.

*EDIT* vilken längd ska jag ha? 178?

Senast ändrad:
Allround skidor sökes
Jag var lite otydlig, jag menade att du kunde kontakta Åre Skidfabrik

Ring eller maila oss gärna om du är nyfiken:
Stefan Cederberg: 070-627 60 33
Email: stefan(a)extrem.com

Carl Geijer: 070-347 53 39
Email: carl(a)areskidfabrik.se

Allround skidor sökes
IngemarH79 sa:

Aha det var nog jag som missuppfattade det lite för att du skrev "höstmarknaden" och då tänkte jag på köp och sälj delen här. Jag har i alla fall mailat dom och väntar på svar:)

Så vilken skida (rossingol s3 eller Extrem Patriot) tycker ni att jag ska ta? eller ska jag försöka få tag på en begagnad s3 för en billig peng för att testa?

Senast ändrad:
Allround skidor sökes
Qvist1 sa:
IngemarH79 sa:

Aha det var nog jag som missuppfattade det lite för att du skrev "höstmarknaden" och då tänkte jag på köp och sälj delen här. Jag har i alla fall mailat dom och väntar på svar:)

Så vilken skida (rossingol s3 eller Extrem Patriot) tycker ni att jag ska ta? eller ska jag försöka få tag på en begagnad s3 för en billig peng för att testa?
EXTREM PATRIOT, nu aker jag telemark, men Patrioten sväljer allt, har akt puder, blais pa sommarglaciär, manchester, morgonskare, slask,, den är suverän, speciellt om du bara har budget för ett par skidor,,

Allround skidor sökes
Jag har nu bestämt mig för att par Rossignol s 3 178cm med Atomic FFG 14 Team Green-Orange bindning men jag undrar vart dom ska monteras. På sport-conrad finns det 0, -2, +5 som man kan välja bland men vilken ska jag ta? det står att 0 är standard så det kanske är den jag ska ta?

Jag har även kollat lite på ett par nya goggles för ca 700kr är dessa något att ha?
http://www.skistore.se/sv/goggles/6255-scott-sanction-black-silver-chrome.html
http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/19869
http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/14621

Tillbaka
Topp