Allround

Emil99

Ny medlem
Hej

Letar efter en skida som är lätt och smidig att ha för ska börja lär min 2 åriga dotter att åka skidor men dom gångerna jag ändå får chansen att kunna åka upp för ett par åk.

Tänker att det hade vart bra med någon form av twin tip skida så man lätt kan åka baklänges när man ska lära henne åka? Har i nuläget använd mig av en armada offpist skida som är 115 bred men känns ändå inte som den jag kommer ha till detta.

Har ni några tips på bra skidor så är man jätte tacksam

Med tanke på vilka farter och backar man är i då barnen lär sig så funkar det med i princip vad som helst.
Jag har haft ett barn (+ några kompisbarn) med telemark och ett barn (+ ytterligare några kompisars barn) med pistskidor (mest GS) och "allmountain" (mest Extrem Project 100 och Salomon Q105). Har aldrig upplevt något behov av twintip. De allra flesta skidor går under de flesta förhållanden att åka baklänges på i de farter som är aktuella till dess man lär barnen att först göra ett riktigt "plogstopp" i lite "brantare" backe, men framförallt ett "parallell stopp". Därefter finns ju inga behov av att åka baklänges om man ändå inte gör det i sin egen åkning. (Jag hade dock ett par några säsonger för att visa grunder i park).

Jag tycker alltså, högst personligen, att det viktigaste är att ni tar er ut och att du då gott kan ha din vanliga utrustning. Skulle jag ha gjort anpassning på min utrustning så är det ju kul om den inte är "överjäkligt" tung eftersom det, framförallt första dagarna, kan bli en del klättrande.

Ett sista skidtips för barnåkning: Då de vill ge sig ut i skogsbanor är det ingen höjdare att hänga på i lite brantare partier med ett par breda skidor som är runt 195 långa. ;)

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp