Allroundlagg ca100mm i midjan

PNyberg

Aktiv medlem
Jah! Efter en säsong med två par breda plank kom jag underfund med att "ett par skidor som är mer allround vore inte så tokigt ändå". Jag funderade först på ett par Legend Pro 186or men känner att jag vill nog lägga något lamt snurr försök någon gång ibland och vill då ha en lite lättare och lite mer twin tippad skida. Så då föll ögonen först på steezen, men då var jag tillbaka i 2 breda lagg igen..inte bra.
Kollade runt lite och "fann" 4frnt VCT 182. Åker för tillfället till 90% på 4frnt lagg i form av EHP193 och är ruskigt nöjd med kvaliteten och prestandad i dessa läckra lagg.
Så fråååga lyyder:
Q: Någon som har testat VCT 182orna som är i samma storlek som jag 80kg, 187cm. Gillar att köra fort jappa,jappa,jappa och är ingen direkt jibbfantast.

Det jag söker är alltså en hyffsat stabil och lekfull planka som man kan slänga det mesta framför och dom klarar av det mer än ok. Kom gärna med mer förslag om ni kommer på ngt bra. huvudorden är: lätta, stabila, okflytipuder
Kan tilläggas att säsongen kommer med all sannolikhet läggas i kanada, ev utah.

nyckeltalet är 23.

Line Prophet 100 så klart. Eller Hendryx nya Ace Space i 182 ;)

Inte testa de nya VCT bara de gamla och de var oki. Lite kortare än du iofs.

//H

Extrem Patriot 181 cm, alt 191 cm...92 mm i midja! Lätta, stabila och roliga även i pisten...är inte helt omöjliga att dra runt någon snurr med dem, jag har personligen gjort en del 540 med dem, och då högg de iaf inte i landningen! jag är ca 180 lång och väger ca 80 kg...

har även kikat lite på extrem big-o i 18x varianten... hur är dom flexmässigt.. ngn som har en aning? Uppskatta styv tail

Big-O upplevde jag som jävligt plankiga, men de är rätt stora för mig också men känns ändå inte särskillt allaround

Armada skidan är ju inte så allround då iofs och så är den betydligt bredare än 100mm

//H

LURKEN1823 sa:
Nya Armada JP vs Julian ska vara en grym skida, dom har ändra mycket på den nu.. Den ska iaf jag testa !
Jo...kände och klämde lite på den i kanada. Fast den är ointressant för mig då jag inte vill ha en så bred skida. Isf hade gamla JJ´s varit ett bättre val

Väger iofs bara ~75 kg och är nästan kortvuxen, 170 cm. Men är nyckelorden stabila, lätta och ok flyt så ligger min röst på Goodha 191 i styvaste flexet. Väger skit och ingenting, stabila som bara attan hur uppkört och jävligt det än blir och flytet fungerar.

Har knappt jibbat någonting före den gågna säsongen och nu dänger jag 360's utför klippor med blandad framgång. Smidig i luften mao.

Jarle sa:
Väger iofs bara ~75 kg och är nästan kortvuxen, 170 cm. Men är nyckelorden stabila, lätta och ok flyt så ligger min röst på Goodha 191 i styvaste flexet. Väger skit och ingenting, stabila som bara attan hur uppkört och jävligt det än blir och flytet fungerar.

Har knappt jibbat någonting före den gågna säsongen och nu dänger jag 360's utför klippor med blandad framgång. Smidig i luften mao.
Mäter den 191?? Hade väl egentligen velat haft ngt lite kortare tror jag... har ju ett par spetta på skidor redan.

PNyberg sa:
Jarle sa:

Mäter den 191?? Hade väl egentligen velat haft ngt lite kortare tror jag... har ju ett par spetta på skidor redan.
Nja, 7,5 cm upphöjning bak så den känns mer som en 185a

Jarle sa:
PNyberg sa:
Jarle sa:

Nja, 7,5 cm upphöjning bak så den känns mer som en 185a
Som ett par JJ´s alltså. Fast styvare?

jonathan-o sa:
Måste säga att mina ross. scratch bc är rätt allround. Tål fart bra oxå.
Alltså..har testat dom lite och.. tycker dom känns för veka/korta. Vill inte riktigt som jag alla gånger.
Så dom går nog bort.
Funderar även lite på Movement Baggy ,..nästa års i 188. Ngn som har testat 180 mer än mig...ett åk i whistler?!

du har missförstått något ozzki. jag menar inget illa, men du har faktiskt missförstått frågan fatalt :p

jag skulle för övrigt rösta på Prophet 100..

Senast ändrad:
Jag har testat nästa års VCT och den är grymt skön! Lätt, smidig och snygg som tusan, mao. ett bra komplement till din EHP 193 (som du ändå vill åka på när det öppna ytor och du ska åka i MACH 2 :). Själv kommer jag att köra på EHP 186 som komplemet till 193:an

Pece out!

LoBoMan sa:
Jag har testat nästa års VCT och den är grymt skön! Lätt, smidig och snygg som tusan, mao. ett bra komplement till din EHP 193 (som du ändå vill åka på när det öppna ytor och du ska åka i MACH 2 :). Själv kommer jag att köra på EHP 186 som komplemet till 193:an

Pece out!
Så 186an är din go-to ski om det är rätt hårt och inte har snöat på ett tag?

PNyberg - de dagarna det är hårt och djävligt stannar jag hemma i sängen ;) Skojar bara... de dagarna har jag ibland förmånen att prova skidor.

Axer sa:
Extrem Patriot 181 cm, alt 191 cm...92 mm i midja! Lätta, stabila och roliga även i pisten...är inte helt omöjliga att dra runt någon snurr med dem, jag har personligen gjort en del 540 med dem, och då högg de iaf inte i landningen! jag är ca 180 lång och väger ca 80 kg...
Patrioten e fullt twintippad då förstår jag?

Efter att ha spenderat 3 säsonger på Scratch BC-konstellationer håller jag med dig. Glöm dom!

Goodhan som Jarle har tror jag kan passa dig bra, VCT tror jag också på, nästan mer än Goodhan, vet ej varför dock, hehe...

Big-O tyckte jag var mycket skida då jag provade den för 2 år sen, kändes tung och stor i Åres pister, men jävlar vad kul jag och mina polare (han på Big Chief) när vi körde ikapp! Idag har jag garanterat utvecklats jättemycket sen jag provade dem och jag skulle säkert tycka att de var ganska bra allroundlagg, men jag tror inte att de är lika lekfulla som VCT eller Goodha...

Annars kanske K2 Silencer kan vara något, många här i Stockholm kör dom på hela berget...

Sneijder sa:
Axer sa:
Icke.

oscarius sa:
Sneijder sa:
Axer sa:
Icke.
Okej. blev nyfiken på patrioten. Är dom precis så bra som Extrem själva uppger? =)

Skämt åsido...
Kikade efter lite recensioner men hittade ingen på årets modell. Vad jag har förståt så har Extrem överlag gått framåt mycket de senaste?

Nja, smaken är ju olika, men jag körde Extrem i både 181 o 191 i vintras. Jag tyckte de var skumma på så vis att de högg vid minsta lilla kantisättning. Tror de är för breda och mjuka för sin smala midja, för mig iaf. De vill liksom vända i stället för att svänga.

Bumpar denna tråd. Kikar också runt på 100mms lagg. VCT verkar vara en styvare Gotama typ?

Vart hittar man dem?

Tillbaka
Topp