Allroundlagg

pandex

Ny medlem
Allroundlagg
Jag är i behov av ett par nya skidor. Vill ha ett par som fungerar i pisten, i slask, i lössnö, fungerar att hoppa med.
Jag är 182 cm lång och väger strax under 70 kg. Som gammal tävlingsåkare så har jag en rätt så extrem åkstil, och lägger gärna på ordentligt tryck på skidorna. Vill ha ett par skidor som man måste jobba lite med, men som samtidigt går att slöcarva ner till ett big-jump.

Är också lite osäker på hur långa skidor jag ska ha. Jag har skidor i längder från 158cm (twintip som används till lekk) till 198cm (racing storslalom skidor som används för att åka fort). Jag funderar på ett par skidor som är 175-180 cm långa.

Kom med tips!

Är intresserad av pjäxor också. Har ett par Lange racingpjäxor i storlek jävligt tajt. De är dessutom lite väl hårda för att hoppa med. Har Head bra friåkningspjäxor?

Kom med tips om pjäxor också. (storlek 26.0)

är även ok om ni mailar förslag:
izaxon@hotmail.com

Allroundlagg
jag tycker att du som gammal tävlings åkare skulle ha stor nytta av ett
par extrema skidor. Atomic Supercross är mitt förslag. Den är tillverkad
för skiercross så den bör falla dig i smaken. Jag tycker den var underbar
och hade kört storslalom på den om tävlingsreglerna tillåtit. De har även
pjäxor, stavar och bindningar i samma serie. Den pjäxan borde ju passa
dig, den är väl inte lika hård som en tävlingspjäxa.

Mvh Jonas

Allroundlagg
Jag har ungefär samma dimensioner som du, gillar också att trycka till (läs min recension av Völkl V-explosiv för en mer detaljerad beskrivning), åka fort och har också ett par stenhårda Lange på fötterna. Dessutom kör jag också gärna riktiga racinglagg och skulle helst villja ha racinglaggskänsla på alla skidor om det gick.

Jag skulle lätt kunne rekomendera att par Völkl G4 till dig (har själv 198orna). Som du kan läsa i min Explosiv recension är den långt ifrån Explosiven i racingkänsla, men i stort sätt alla som kör G4an lovprisar skäret, kicken och pistegenskaperna i allmänhet. Jag gillar fortfarande mina och det är ingen tvekan om att de är mer allround än Explosiverna. Skall man hålla sig till tyska kvalitetsskidor (som jag ju gärna gör) finns V-Pro som ett mer hoppanpassat alternativ, men det är en rätt mycket vekare och mer cruisingbetonad skida (utan metall t.ex.). V-Pron har till synes klart mindre skärning än G4 (midjan är samma 83mm) med kollar man noga så blir det samma sidoskärningsradie förutsatt att man väljer sin V-Pro 8cm kortare än G4an. Skärningsmässigt är alltså V-Pron liksom mittendelen av en G4.

Dock gillar du kicken ett par lite kraftigare skidor kan ge är nog G4an bättre. Frågan är bara i vilken längd. Jag har kört både 178, 188 och 198 och skidornas karaktär skiljer sig ganska mycket åt i vissa avseenden. Alla längderna är väldigt stabila i skäret och tål hög fart. Även 175an gå att bränna på rejlt med alltså. Greppet är också bra på alla längderna. Dock blir de kortare skidorna givetvis ganska mycket lekfullare. 178 och 188 känns båda klart snärtigare än 198an. Jag upplever att 198an har en förhållandevis mjukare topp. Det gör skidan betydligt mer dämpad och därmed säkrare om det är stökigt och man bränner genom alltihop. Det går att bränna på på detta sätt med 178an också, men då får du själv stå för all balansen, kan man säga. Med 198an och lite också mellanlängden får du mer hjälp på traven. Den mjukare längre spesten gör nog också 198an lite mer "surfig" i fluffet, men jag har inte provat de kortare skidorna i riktigt lösa förhållanden. Jag skulle alltså inte säga att långa G4or är direkt mer svårkörda än korta. I alla fall inte om du har lite fart under skidorna. Går det sakta är nog en kortare både enklare och roligare. Egentligen kan man säga att skidans längd bör anpassas till backens längd (och delvis branthet). Med den kortare skidans markan kortare skär får du ut mer av en halvkass backe.

G4orna är för övrigt helt sjukt roliga i mjukt slask. Du kan köra dem som ett par GS-lagg kan köras på racingföre med mycet tryck och extrem kantning. Skidan sviker dig aldrig. Är du gammal tävlingsåkare kommer du inte ha några problem att slöcarva ett par G4or, inte i någon längd. Många butiksbiträden jag lyssnat på håller G4an för svåråkt, men har man bara minsta koll på sina svängar är de hur lättåkta som helst. Kan man sina saker tycker jag många mjuka bredskidor snarare är mer svåra eftersom de inte ger någon respons från underlaget.

En sak till, jag tycker inte du skall satsa på någon supercrossskida om du inte bara skall köra pist enbart. Mycket skärning ger dessutom mycket mer lynnighet i landningarna, även om midjan är lite bredare än racingklass. Jag tycker helt klart det är bättre att spräcka 80mm-vallen när det gäller midjemått.

Jag lägger in en recension av G4orna senast på måndag har jag tänkt.

HitMe

Allroundlagg
Ett par riktigt sköna skidor som jag själv kör med är Fischer RC4 worldcup de fungerar bra i lössnö och är gryma i pisten så köp ett par sådana

Allroundlagg
Eftersom det gått över 2 år sen killen frågade tror jag nog att han köpt skidor vid det här laget.

Tillbaka
Topp