allroundskida - ingen bra ide?

Pimpelgas

Ny medlem
Skaffade ett par völkl mantra inför årets säsong för att ha som allroundskida i svenska fjällen. Åker både i alperna och i svenska fjällen, och tanken med dessa skidor var ha dom liggande i fjällstugan så att man slipper släpa med sig skidor fram och tillbaka när man skall upp å åka över helgen tex.
Det var blandade förhållanden över jul/nyår med både, regn, kallväder med isiga backar och däremellan två dump med nysnö. Skidorna fungerade bara nästan så bra som jag hoppats. Riktigt bra i nysnö & uppkört, grymt bra i högfartscarving i flacka och halvbranta backar. Det som inte funkade som jag hoppats var i riktigt branta hårdfrusna/isiga backar. När man drog på lite grann och tryckte till så fick man inget skär utan skidan började vibrera/studsa på snön. Helläskigt. Är det vad man kan förvänta sig, eller beror det på dålig teknik, felslipade skidor eller nåt annat? Kanske trots allt borde valt ett par racecarvers som allroundskidor för svenska fjällen? Enligt mina erfarenheter funkar racecarvers bättre i offpist än vad mantrorna funkar i isig svart pist? Är jag fel ute?

Hmm känner inte alls igen vad du säger. Har för visso bara testat mantran två dagar men, då både i branta svarta pister och i puder. Tycker inte det är några som helst problem att dundra på i en hårdare/brantare pist. Jag är dessutom rätt lätt, väger in på 72kg, och då testade jag 184.

Lite svårt att säga om det är din teknik eller kanterna som är kassa. Tänker inte uttala mig om det. Kan bara som sagt säga att de har funkar väldigt bra för mig i pist och puder!

Känns fel att kritisera någons åkteknik utan att ha sett personen i fråga åka. Men personligen måste jag säga precis tvärt om på sista meningarna där. En Bred skida med hyffsad sväng funkar mycket bättre i pist än vad en pistskida funkar utanför. Har faktiskt inte provat Mantra men hade absolut inga problem att åka pist med mina gamla Kneissl T@nker som är en liknande skida. Numer åker jag en hel del pist med Goodha 114, inga direkta problem där heller så länge det inte är ren is i pisten, då funkar bara raceskidor.

Jag brukar inte åka på pisträsers men själv tycker jag greppet är bra om dom är väl servade och man åker på ett rent skär... Svängradien är ju förhållandevis stor, så om du vill hålla skäret rent och det börjar bli riktigt brant och hårt går det ju undan.. Med folk i backen kan det vara olämpligt att ligga på rent skär när det är brant och hårt... Dock vet jag inte vad du menar med brant iofs.

Vad har du för slipning? Om du ska köra is med dom så kan du ju alltid lämna in dom på ett race-prepp med lite mer aggressiva kanter.

Och vad har du för bindning förresten?

Men det är väl klart att ett par riktiga pistracers borde hålla bättre på isen.

Allround skidor är alltid sämst "längst ut" på skalan.

Riktigt hård pist i hög fart samt riktigt djupt är ytterligheterna som inte helt täcks up av en allround skida.

Min Karma kan jag tycka ha tendenser att just börja studsa i hård pist och hög fart. Men jag har inte lyckats bevisa om det är för att farten går över en viss gräns eller för att benen börjar tröttna. Däremot så är detta i riktigt hög fart så det går att undvika.

Men visst du hade kunnat köpt en Nordica Hot Rod serie skida och fått en skida som är bättre i pist än Mantran men fortfarande duglig utanför pisten speciellt i lite mer uppkörd offpist. Dock så är Mantran bättre offpist speciellt i djupare och i skog.

Tex

Jag var i åre under jullovet och åkte på mantran.. om man trycker på ordentligt hela tiden så klarade dom de aldra isigaste partierna bra tycker jag.. började dock studsa som du sa om man inte va tillräckligt agressiv... men vafan vem pallar att ligga å carva i en isig pist med ett par skidor som främst är gjorda för offpist en hel dag.. då åker man häldre for i fallinjen och bromsar med hjälp av pucklarna som blir... mycket roligare tycker jag..

EDIT: Lyckades inte hålla greppet på blåisen efter några dagar då kanterna blivit slöare.. men man kan ju så klart åka felfrit om man är riktigt duktig. är övertygad om att mario matt t.ex. skulle klara det galant

Senast ändrad:
Alltså, jag vet inte riktigt, men klaga på ett par så breda skidors egenskaper i en isig svart pist, alltså, man kan inte få allt i ett kinderägg. Man måste alltid kompromissa när man köper skidor, finns inga som är bäst på allt, bara o välja vad man tycker är viktigast. Prova o staightline´a, tror det löser ditt bekymmer =)

Eller prova ett par Elan Quadone, när du kört dom kommer alla skidor upplevas som ett kantgrepp utan dess like =)

Senast ändrad:
Nu har jag iofs. aldrig stått på ett par Mantra, men de lär ju knappast vara ett sämre alternativ i den svarta isiga pisten än mina Wateor (101).

Min erfarenhet är att det går utmärkt att dra på i en svart isig backe, men det kräver sin man/kvinna. Du är helt enkelt tvungen att släppa på och köra stort på skär för att få stabilitet. Och är det då brant och isigt går det fort ... läskigt fort! Du behöver också välansade kanter (vassa) för att kunna hålla skäret.

Vågar du inte släppa på eller har usla kanter är risken stor att du upplever skidan som osäker på det sätt du beskriver. Men det är klart ... en offpistskida kan inte mäta sig med ett hårt pistspett i en brant isig backe, det är en kompromiss!

Och, nej jag tycker mina Wateor är ett bättre verktyg i pisten än mina slalomcarvers är i offpisten! :-)

/MM

Mountain_Man sa:
Min erfarenhet är att det går utmärkt att dra på i en svart isig backe, men det kräver sin man/kvinna. Du är helt enkelt tvungen att släppa på och köra stort på skär för att få stabilitet. Och är det då brant och isigt går det fort ... läskigt fort! Du behöver också välansade kanter (vassa) för att kunna hålla skäret.
Förutom välansade kanter rekommenderas även bindningar som sitter fast i skidorna. Har du det tycker jag att det funkar bra. Läskigt fort är en klockren beskrivning :)

Hur många dagar har du åkt på skidorna? Det tog mig närmare en halv säsong innan jag kom överens med mina i riktigt isiga pister...

Om du åker på orginalslipen på Mantra kan det krävas en rejäl omtrimning för att du ska få ut full prestanda. Jag hade ett par Mantra -07 (den röda) som var totalt värdelösa i hård pist när dom var nya innan jag lämnade in dom på planslipning. Jag valde ett trim med grund i helt plant och 87 graders sidokant och sen hängde jag dom ytterst lite med handverktyg. Det blev verkligen en enorm skillnad.

Kolla det här inlägget för en mer ingående beskrivning: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=34356

Asså de är ju så det blir... man kan inte få det bästa från två världar! det är inte som att åka med grymaste race skidan på isiga underlag, men vafan det fungerar ju grymmt bra annars säjer du .. så varför tveka... behåll mantra , om du endå tvekar , gå och lämna in dem på slippning. jag är grymt lätt och kör på Zag Big 84 som jag överlag är jätte nöjd med men man får änna ta lite sönder vibrerade ben om man ska kunna hålla kvar svängen i isiga branta partier.

Alltså, det låter som om du inte åker på skär med skidan, vilket resulterar i att du sladdar vilket resulterar i att skidan hackar, slår, fladdrar.
Svart backe och is, då gör man det om man inte vågar åka på rent skär.
Försök att vara tidig på kant så du inte hamnar på tvärsen när du passerar fallinjen.

Well..

Jag tycker nog att det kanske finns bättre alternativ till en "allround skida" om man ibland hamnar i svart ,isig och allmänt hård pist. Visst är Mantran go´i många former, men det finns helt klart en hel park med skidor som fyller "allround kvoten" lite bättre.
Dela upp din åkning i %. Är det 50-50 eller 70%pist - 30% offpist...!?
Utgå sedan ifrån det när du funderar. Hamnar största delen av åkningen i pist så rekommenderar i alla fall jag att du kanske kan hoppa ner lite i midjemått!

Good Look!

Enligt min erfarenhet är du fel ute. Det går inte att åka offpist med ett par racecarvers, men det går ganska bra att åka pist med ett par alloroundskidor tex mantra. Tycker att pistskidor med typ 67mm midja oftast är för smala för pisten

Min erfarenhet efter tre säsonger på Mantran är att den är bättre i pist än offpist. Som pistskida går den som en skaplig GS-skida men med den skillnaden att den håller kant även om man som jag slipar 2 ggr/säsong. OP är den något för styv fram om man som jag monterat på linjen. Men what the fuck. Jag åker i schysst OP kanske 15% av åktiden så som allroundskida så är den helt ok.

Jag håller inte med Gagnis. Eller rättare sagt: man måste beakta vart man är beredd att kompromissa lite, inte bara procentsatsen.

Jag kör själv Mantra och tycker den just är en utmärkt allroundskida. Det beror på att jag värdesätter hyfsad prestanda i offpisten mycket, trots at inte all åkning sker där. För mig innebär Mantra 184 helt OK prestanda i offpisten och man behöver inte känna att man kompromissar för mcyket där. Dessutom är det väldigt rolig i mjuk till semihård pist. När det är riktigt rått (brant och stenhårt alternativt väldigt uppkört) kräver den sin man. Det finns andra skidor (även lika breda) som klarar detta bättre. Och mot en raceskida har givetvis inte en Mantra en suck. Men med bra trim och lite kraft och känsla klarar man det mesta med Mantrorna också.

Så, trots att många av mina åk på en säsong blir i Sälen och liknande ställen skulle jag absolut inte välja något smalare som allroundskida.

Om jag enbart skulle få behålla ett par lag skulle det dock bli mina Explosiv 190. Men då kompromssar man bort all sväng om det inte är backen nog för att få upp rejäl fart. En stor del av "normal svnsk åning" blir tämligen meningslös med en sådan skida. Fördelen med Matran som jag ser det är just att man genom att bara offra lite prestande i vissa förhållande får et väldigt bret område där skidan är kul.

En anmärkning: Året jul-nyår var tämligen extrem, i alla fall i Sälen. Jag har faktiskt aldrig stött på så "perfekt raceföre". Vi hade en dag med totalt spöregn hela dagen, sedan minusgrader (sedan regn igen följt av minusgrader). Så det var verkligen ovanligt hårt och utmanande att få grepp. När backen stängde på kvällen syntes det överhuvudtaget inte att någon åkt i den.

Min erfarenhet av mantran, har ett par 07or @ 191cm, är att den BEHÖVER fart. Den är snällare än en del andra skidor jag åkt, men den är tamejfan som ett ånglok. Den plöjer allt.

Uppkörd pist och bra skär så åker du igenom de pucklar som bildats i princip utan att märka dem. Det kräver dock en del power i benen efter ett tag, iaf på det vis jag åker. Svår mjlöksyra. I det hänseendet är det långt mkt enklare att åka på ett par kortare raceskidor i pisten.

Men åter till fart och trådskaparens fråga. Jag upplevde också stunder, isigt, puckligt, dålig sikt, brant osv, och de gånger jag lyckades manövrera de partierna riktigt bra var när jag kom med en fantastisk satsning och fart, och bara trycker ner knäet i backen och kantar för kung och fosterland. Då blir mantran glad och äter de partierna ändå.

Jag är helnöjd med mina :)

Såg att den här gamla tråden poppat upp så jag kan ju kommetera lite mer nu när jag åkt en säsong med mantorna.:)
Problemet jag hade med studsande skidor första helgen jag provade dom berodde helt enkelt på sylvassa stålkanter i kombination med greppig kanonsnö. Skidorna gick fint så länge man låg på rent skär men när man skulle börja feggsladda i dom värsta branterna så protesterade skidorna. Det är ju lite stor svängradie på dom skidorna för att man skall kunna ligga och carva på skär i dom värsta branterna. I alla fall om man inte är ensam i backen..

Annars är jag helnöjd med skidorna. Fartstabila men ändå livliga när man åker fort. En riktigt bra allroundsikda helt enkelt. Till i år skall dom kompletteras med en skogsskida som är lite kvickare att kasta runt mellan träden och som funkar bra även i lite måttligare farter.

Senast ändrad:
Intressant debatt!

Har själv åkt på lite olika så kallade allroundskidor, bla Atomic Metron B5 men jag blev aldrig riktigt nöjd. OK offpist men finns mycket bättre alternativ men dåliga i pist (om inte tom värdelösa) jmfr med riktiga pistracers.

Har idag Atomic SL12 PB och dom är helt underbara i pist, klarar f-n ta mig allt i pisten, o andra sidan "bär" dom inte offpist.

Tillbaka
Topp