Allt-i-Allo-Skida ->188cm

jimhoe

Ny medlem
Alla verkar göra nya trådar här, så då gör jag också det, hehe.

Jag är ca 188 cm / 83kg och ska göra en säsong i Alperna nu. Jag har åkt ungefär en vecka varje år, då jag mestadels har åkt pist/offpist. Nu börjar dock parken intressera mig lite mer trots jag knappt har någon erfarenhet alls från den.
Men som sagt; en pist/offpist-skida som jag samtidigt kan lära mig lite parkåkning på. Priset spelar lite roll då jag måste få in dessa i min "skibum-budget".

http://www.sport-conrad.com/index.asp?disp=artikel&art_nr=70006524

http://www.lannasport.se/sv/articles/2.2964.85154/silencer-marker-110-free

Dessa är väl de som jag har kollat lite på. Jag har läst runt om att bindningen till K2n är kass osv, men det är väl priset som lockar lite där. Dock så funderar jag på om 179 blir lite kort för mig? Eller?

Det vore grymt med lite svar och fler tips här...

Tack

Du borde nog gå på minst 100mm i midja om den ska vara tänkt att åka allt med. Antagligen mer än 100mm också. Hellre än bred skida i pisten än en smal skida när det dumpat legendariskt mycket.

Senast ändrad:
K2 mäter längden på sina modeller lite annorlunda jämfört med andra märken. Detta innebär t.ex. att mina gamla 179 cm K2 är nästan exakt lika långa som mina 184 cm völkl matra. Jag tycker du ska oroa dig mindre för längden på skidorna och mer för att köra runt på en så pass klen bindning som marker-11 (du väger trots allt 83 kg).

Tror du måste tänka om ordentligt här... Inte för att jag är någon expert men ändå, K2 silencer med marker 11 free en säsong i alperna? Låter som uppgjort för ett stort fiasko.

Bredden på skidorna känns ganska tveksam också om det har snöat mycket, men du kanske inte vill åka puder/inte gillar feta skidor?

Sen känns 179 lite väl kort för någon som är 188 cm/83 kg.

Känns som att du får tänka om och tänka rätt...

Sök på forumet, men tidigare talare har varit rätt ute. Bredare och bättre bindning är att föredra.

Gudrunnator sa:
Tror du måste tänka om ordentligt här... Inte för att jag är någon expert men ändå, K2 silencer med marker 11 free en säsong i alperna? Låter som uppgjort för ett stort fiasko.

Bredden på skidorna känns ganska tveksam också om det har snöat mycket, men du kanske inte vill åka puder/inte gillar feta skidor?

I see. Vad finns att säga om Armada Fleet El Rey 08/09 (185) då?

jimhoe sa:
Samma där, för smal och dessutom så är det en "billig" skida. Och då menar jag i uppbyggnad.

Vad letar du efter mer exakt? Skida med hur bred midja ungefär? Om du skall åka ungefär 60% off-pist 30% Pist och 10 park eller hur är din fördelning?

Finns skidor med 115 mm i midjan och har svängraide på ca 16-18 meter och full twintip tex.

jimhoe sa:
Gudrunnator sa:

Som sagt, tänk om helt och läs befintliga trådar. En skida med 89mm midja blir alldeles för smalt för en säsong i alperna. Du letar nog snarare efter en skida i stil med S7 eller JJ. Som sagt läs andra befintliga trådar så kan du nog bilda dig en uppfattning om vad du bör kolla på.

Har du en tight budget så är mitt råd att fynda begagnat. Vill du ha något att göra utanför pisten så kan du skippa de skidor du kollat på, du behöver åkyta i form av längd och bredd. Har du lite tur klarar du både parkskidor och nåt att åka på när det dumpat inom budget. Det brukar finnas ett rejält utbud av förra årets skidor i början på säsongen.

Völkl Gotama, K2 Obsethed, 4frnt CRJ, Armada JJ och rossignol S7.

Är några bra alternativ för en säsong på bara en skida. gå upp i längd, du skall nog ha en skida som är minst din egen längd.

Jag skulle dock inte rekommendera att du köper en fullrocker skida ala JJ eller S7, då kommer du aldrig lära dig åka skidor ordentligt. Men typ Gotama eller K2 Seth, vilka du båda kommer finna billigt begagnat, kommer bli bra allround-val!

Sen när du åkt ett tag kommer du själv kunna avgöra om det är någon egenskap du saknar i skidorna och du känner att du behöver ett andra par som komplement.

Senast ändrad:
FF slog huvudet på spiken där. Begagnat is the shit för din del! Skaffa någon sisådär 100-105mm twin i din egen längd. köp absolut aldrig under några som helst omständigheter en kortare skida än dig själv, ta gärna lite extra. (du kommer aldrig ångra dig)
Fullrockerlagg håller jag med om att det är inte särskilt allround, men lite tiprocker skadar inte.

M11 är ingen vidare bindning till fullvuxna män. Billig och klen! (M12, M14 och uppåt är det dock inget fel på - så länge man väljer en bindning som passar en...)

Senast ändrad:
FF sa:
Jag skulle dock inte rekommendera att du köper en fullrocker skida ala JJ eller S7, då kommer du aldrig lära dig åka skidor ordentligt. Men typ Gotama eller K2 Seth, vilka du båda kommer finna billigt begagnat, kommer bli bra allround-val!

Sen när du åkt ett tag kommer du själv kunna avgöra om det är någon egenskap du saknar i skidorna och du känner att du behöver ett andra par som komplement.
Tack. Hur fungerar Gotama i parken? Det är väl ingen fulltwin heller?

jimhoe sa:
FF sa:

Tack. Hur fungerar Gotama i parken? Det är väl ingen fulltwin heller?
Du söker en skida som inte finns tyvärr. Om du vill ha något kul i parken som också är kul i pisten och offpisten så måste du kompromissa. Något av områdera måste nästen gå helt bort. Om du ska göra en första säsong i alperna så kommer det nog inte ta lång tid innan du blir galen i pudersnö och vill ha fetare skidor. Köp ett par rena offpistskidor och sedan kan du försöka att hitta något billigt begangnat par av twintips om du verkligen saknar det under säsongen.

Sen är frågan hur mycket skidor du åkt innan? Det är ganska svårt att löra sig åka skidor med bra teknik om du börjar på ett par fetingar.

Hej!

Jag lånar tråden lite. Är också ute efter ett par nya skidor nu till säsongen. Har redan ett par Völkl Karma (tror de är 86 i midjan) och behöver gå upp lite hade jag tänkt. Har kollat på nya Gotama och 4frnt EHP framförallt, men vet inte riktigt vad jag ska välja. Har tänkt att sätta ett par Duke på så man kan knata när det ges tillfälle. Åker så mycket puder som möjligt, hade tänkt att plocka med mina gamla karma och bränna med när puder åkningen lyser med sin frånvaro. Känner inget behov av att ha någon skida som är 125-140 i midjan, vill ha något lite mer allround inriktat.

Just_a_Skier sa:
Hej!

Jag lånar tråden lite. Är också ute efter ett par nya skidor nu till säsongen. Har redan ett par Völkl Karma (tror de är 86 i midjan) och behöver gå upp lite hade jag tänkt. Har kollat på nya Gotama och 4frnt EHP framförallt, men vet inte riktigt vad jag ska välja. Har tänkt att sätta ett par Duke på så man kan knata när det ges tillfälle. Åker så mycket puder som möjligt, hade tänkt att plocka med mina gamla karma och bränna med när puder åkningen lyser med sin frånvaro. Känner inget behov av att ha någon skida som är 125-140 i midjan, vill ha något lite mer allround inriktat.
Du kan æven lægga till vilka længder du hade tænkt dig. EHP193 och EHP 186 ær 2 heeeelt olika skidor..

PNyberg sa:
Just_a_Skier sa:
Hej!

Du kan æven lægga till vilka længder du hade tænkt dig. EHP193 och EHP 186 ær 2 heeeelt olika skidor..
Jag har funderat lite fram och tillbaka på det. Eftersom jag bara är 181 så har jag kanske tänkt att köra på 186orna. Känns som att 193orna blir lite väl långa, har jag fel?

Just_a_Skier sa:
PNyberg sa:
Just_a_Skier sa:
Hej!

Jag har funderat lite fram och tillbaka på det. Eftersom jag bara är 181 så har jag kanske tänkt att köra på 186orna. Känns som att 193orna blir lite väl långa, har jag fel?
Ja, välj efter hur hårt och var du åker inte efter vad det står under "3a. Längd" i ditt pass för skidor kan inte läsa.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp