Alpengasthof Maierl

tweeky

Ny medlem
Alpengasthof Maierl
Vill bara Varna alla här på freeride, utdrag från ett meddelande till Freeride ledningen:

Hejsan bästa freeride!

Jo det är så att ni har haft jobbansökan från ett ställe i Österrike-Kirchberg som heter Alpengasthof Maierln här på freeride.. Jag har själv varit där 2 Ggr nu och måste säga att dom till stor del bara är ute efter att utnyttja oss svenskar och andra skandinaver på arbete. Vi stack därifrån i Februari i vintras då vi hade fått nog. Dom strider mot många Eu-lagar när det gäller arbete och löner. Vi fick ut våra övertidspengar till slut men då var vi inte önskvärda där nere längre. Blev ingen rolig säsong alls.

* En gång hade vi inget ledigt på 18 dagar
* Fast lön på cirka 900 Euro när vi jobbade över 200h i månaden.
* Fick inte prata svenska i köket med varandra
* Skiter i stort sett i om personalen är sjuk, ibland får man jobba ändå.
* Chefen är en riktig idiot rent ut sagt

Tänkte bara göra er uppmärksamma på detta, så i kan se till att dom inte kan luras mera. För om man älskar skidor, snö och säsongsjobb så är det definitivt inte stället man ska åka till.

Mvh Mattias

Alpengasthof Maierl
Hej Mattias.

Jag kan inte riktigt förstå hur du kan sprida sånt som inte är sant. Vi är 3 st som jobbat här i 3 år och aldrig haft problem med varken löner eller lediga dagar. Lönen ligger inte på 900 e som du skriver utan ett x antal hundringar mer i månaden. Men det är klart, lediga dagar får man inte mitt i en högsäsong men det tror jag att dom flesta redan fattat. Fast vi har högsäsong 2x 14 dagar per säsong så då känns det rätt lugnt ändå. Fråga vem som helst som jobbar hemma i Sverige under julborden tex. Hur mycket jobbar man inte då? Det brukar kallas i folkmun för arbetsmoral....
Så jag e helt säker att jobbet kanske inte var för dig men vi andra verkar ju trivas. Cheferna är snälla och allt funkar precis som det ska under dom förutsättningar man har när man jobbar säsong. Och ang EU lagarna så gick vi igenom det förra året när ni tog upp det och arbetet strider inte mot några som helst lagar.

Fast det är sant, skidåkningen blir ju lätt drabbad men å andra sidan så söker dom inte skidåkare på Arbetsförmedlingen utan kockar, servis och bar folk.

Så Mattias jag tycker du ska vara ärlig o säga som det är, du har ju ändå jobbat här i 2 år.... OM det nu var så hemskt så förstår jag inte riktigt varför du kom tillbaka. Du fick ju ändå dina \"övertidstimmar\" i slutet på säsongen precis som vi alla andra.

Mvh Jan, Tommie och Malla

Alpengasthof Maierl
Hej alla tre!

Grejen är väl att jag känner för att varna de som verkligen vill kunna åka lite skidor då och då. Det blir väldigt få skiddagar på en säsong på Maierl och detta är ett skidforum så jag tror det jag skrivit är av värde för de som befinner sig här.

Nej 900 E är ju grundlönen man fick, ni och jag fick ju mer för vi jobbat där tidigare. Sen så var det ju så att med tanke på att jag, Maria och Thomas sa ifrån så fick man ju mer i lön den andra delen av säsongen. Tråkigt nog så kickade dom ju oss för att vi tyckte saker och ting inte var rätt. Så lönen är ju ganska fair nu skulle jag tänka mig även fast man säkerligen borde få mer.

Högsäsongerna var ju mer runt 3 veckor än 2 som ni beskriver det. Och angående julborden så får man ju faktiskt betalt exakt så mycket som man faktiskt sliter då. Det handlar ju inte om arbetsmoral utan rättvisa, men gillar man att jobba för färre pengar än man borde få, så är det ju upp till var och en.

Med tanke på att jag jobbar som kock och älskar snö så var ju jobbet som klippt och skuret för mig. Men man vill ju inte "slava" i onödan.

Det där med EU-lagarna var ju lite luddigt så kan inte svara på om det var rätt eller fel. Så borde inte skrivit något jag inte var inläst på.

Hur menar ni med: Som det är?
Både Malla och Tommie vet att det var mer jobb och slit förra året än förrförra och det gjorde att vi tyckte det inte var riktigt schysst.

Jo det fick jag och det var skönt att man fick rätt till slut.

Mvh Mattias och hoppas trots detta att ni har det fint där nere :)

Snödjup

Tillbaka
Topp