Alperna 2013/2014 - Vart ska man åka?

Vi är tre killar som också, tro det eller ej tar studenten i sommar. Just nu är siktet inställt på en säsong i Mayrhofen!
Vi tänkte åka till Norge i sommar och höst för att jobba ihop ett kapital för att slippa ta jobb under vintern. Jag själv funderar dock på att försöka hitta nån aktivitet vid sidan om åkningen (har hört att det ska vara skönt att ha det), är därför inne för att hitta nått ställe för att plugga tyska.

Mayrhofen verkar ha bra priser sen ligger det nära Hintertux och flera andra skidorter. Allt ingår i "SuperSkiPass"!

Tar precis som många andra i tråden studenten till sommaren och tillsammans med ett gäng kompisar, både killar och tjejer sugna på att åka till Bad Gastein, har tidigare varit där för enbart en veckas åkning och festande och älskade det. Nu är tanken att spara ihop ett start kapital och sedan åka ner i början av säsongen och försöka nappa jobb och boende. Är det någon som har kontakt där nere eller också är sugna på samma så svara gärna. Åker ju självklart ner för att träffa trevliga människor!
Skit roligt tråd att läsa igenom!

& till er som är osäkra på vilken resort som är bäst kan jag inte garantera något då jag endast vara i bad gastein och val thorens. Men BG hade hela paketet, bra nattliv, go åkning ett härligt koncept i helhet!

Senast ändrad:
Jag vill också vara med.

Jag vill åka park, pow, och öl.

Likasinnade får gärna hör av sig!

Over and out, MAAAAAADDDAFAAAAKKASSSSSS

Jag är 23 år och var i Whistler 11/12.
Nu vill jag åka till alperna, kanske någonstans där det talas tyska för det läste jag i skolan och vore kul att öva upp.
Åt andra sidan verkar Chamonix aldrig fel.
Jag åker bräda och gillar att topptura samt att avsluta dagen men en god öl i solen :cool:

Oskar94 sa:
Tar precis som många andra i tråden studenten till sommaren och tillsammans med ett gäng kompisar, både killar och tjejer sugna på att åka till Bad Gastein, har tidigare varit där för enbart en veckas åkning och festande och älskade det. Nu är tanken att spara ihop ett start kapital och sedan åka ner i början av säsongen och försöka nappa jobb och boende. Är det någon som har kontakt där nere eller också är sugna på samma så svara gärna. Åker ju självklart ner för att träffa trevliga människor!

& till er som är osäkra på vilken resort som är bäst kan jag inte garantera något då jag endast vara i bad gastein och val thorens. Men BG hade hela paketet, bra nattliv, go åkning ett härligt koncept i helhet!
Tycker du inte då att VT var bättre. Någon som jag verkligen tyckte BG saknade var Afterski, samt att skidåkningen inte höll samma klass som i VT..

Olichor sa:
Oskar94 sa:

Tycker du inte då att VT var bättre. Någon som jag verkligen tyckte BG saknade var Afterski, samt att skidåkningen inte höll samma klass som i VT..
Jo visst har du rätt i att la folie douce va fantastiskt och något BG saknade, skidåkningen är inte något jag är expert på utan är mer ute efter skön åkning och inte efter så avancerad som möjligt och då har du också rätt i att VT hade bättre.

Swedish-banana sa:
Jag är 23 år och var i Whistler 11/12.
Nu vill jag åka till alperna, kanske någonstans där det talas tyska för det läste jag i skolan och vore kul att öva upp.
Åt andra sidan verkar Chamonix aldrig fel.
Jag åker bräda och gillar att topptura samt att avsluta dagen men en god öl i solen :cool:

Senast ändrad:
Oskar94 sa:
Olichor sa:
Oskar94 sa:

Jo visst har du rätt i att la folie douce va fantastiskt och något BG saknade, skidåkningen är inte något jag är expert på utan är mer ute efter skön åkning och inte efter så avancerad som möjligt och då har du också rätt i att VT hade bättre.
Tyckte du skidåkningen var bättre i BG då?

Olichor sa:
Oskar94 sa:
Olichor sa:
Tyckte du skidåkningen var bättre i BG då?
Ja det gjorde jag nog, vet inte om det beror på att vi hade det allmänt roligt i backen eller på backarna i sig men jag trivdes bättre i BG's backar faktiskt. Men som sagt, jag är ingen att bedöma fina och bra backar.

Det är nästan smått fantastiskt att orterna som nämns mest frekvent i tråden är renodlade festorter eller har pister a la autobahn.

1, Mayerhofen: Ok, vill man ha party tillsammans med fulla svenskar och Danskar är det här ett givet val.
2, StAnton: Partystaden no 1. Dessutom är det precis som ngn här inne skrev tidigare. Kommer det ett dump är det uppkört på en dag, förutsatt att man inte vet vart man ska ta vägen ;)
3, Italien, hm då kan man lika gärna åka till Sälen, bortsett från att backarna är längre i Italien.
4, Badgastein: Att det överhuvudtaget finns som alternativ är en gåta...

Orter som nästan fallit helt i glömska:

1, Zermatt: Snacka om trevliga puderställen, och framförallt lättillgängligt.
2, Verbier: Ett puderparadis utan dess like. Får dock se upp efter ett dump då det ganska fort blir uppkört. Men här finns oändliga möjligheter.
3, Val Disere: Puder och lättillgänglighet är synonymt med just Val Disere.
4, Ett enklare val än Canada kan vara USA. Här finns det många bra mindre orter som får tonvis med snö. Glöm Vail och Aspen. Leta efter mindre orter såsom Copper Mountain, Lake Tahoe mfl, Beaver Creek mfl. Guldkorn utan dess like. Ni kommer inte att bli besvikna. Dessutom är avstånden minimala.

Till sist: Zchweiz behöver inte bli speciellt dyrt. Håll koll på växelkursen är A och O. Ibland är det grymt lönsamt med nämnda land.

Z

GALSAC sa:
Det är nästan smått fantastiskt att orterna som nämns mest frekvent i tråden är renodlade festorter eller har pister a la autobahn.

1, Mayerhofen: Ok, vill man ha party tillsammans med fulla svenskar och Danskar är det här ett givet val.
2, StAnton: Partystaden no 1. Dessutom är det precis som ngn här inne skrev tidigare. Kommer det ett dump är det uppkört på en dag, förutsatt att man inte vet vart man ska ta vägen ;)
3, Italien, hm då kan man lika gärna åka till Sälen, bortsett från att backarna är längre i Italien.

2, Verbier: Ett puderparadis utan dess like. Får dock se upp efter ett dump då det ganska fort blir uppkört. Men här finns oändliga möjligheter.
4, Ett enklare val än Canada kan vara USA. Här finns det många bra mindre orter som får tonvis med snö. Glöm Vail och Aspen. Leta efter mindre orter såsom Copper Mountain, Lake Tahoe mfl, Beaver Creek mfl. Guldkorn utan dess like. Ni kommer inte att bli besvikna. Dessutom är avstånden minimala.

Till sist: Zchweiz behöver inte bli speciellt dyrt. Håll koll på växelkursen är A och O. Ibland är det grymt lönsamt med nämnda land.

Z
kloka ord!

Vill ni ha mycket sol, orört flera dagar efter dump och lagom med svenskar. Dra till Serre!

GALSAC sa:

Z

Senast ändrad:
ErikHolmgren sa:
Kul! Sitter du inne på någon bra information hugomartinsson?
Jadå, det gör jag väl. Jag har åkt ganska mycket där i min uppväxt. Det är ett grymt ställe. Skidåkningsmässigt är det otroligt bra, systemet är ihopbyggt av fyra olika dalar vilket gör det otroligt stort. Ska man åka igenom hela systemet på en dag så får man skynda jävligt mycket. Det finns hur många olika offpistrepor överallt. Problemet är att mycket blir snabbt uppkört om man inte känner till något hemligt liten ställe och om man hikear till närliggande toppar. Stämmningen i byn är väldigt bra, en blandning av fattiga bummare och rika tanter i sin Moncler-jacka som inte åker skidor. Nattlivet och afterskin är fet, bäst är det på Pub Mont Fort eller Farinet. Dock inte lika galen som Crazy Kangaroo i St Anton men ändå grymt schyst. Jag trivs väldigt bra där och det ska bli sjukt fett att säsonga där en säsong :)

jawicky sa:
Hej!
Ytterligare en som tar studenten nu i vår och har taggat för en säsong i Alperna hur länge som helst känns det som! Är en 19årig tjej som tänkt sig sin första säsong i Chamonix, vilket också är där jag varit tidigare. Vore hur kul som helst om det finns fler som är intresserade av Cham, då jag kommer åka själv i brist på intresserade kompisar! Är ute efter bra och rolig skidåkning i första taget. Men öl tillhör ju Alperna också, såklart.

Eftersom det blir min första säsong, så är jag jätteglad för tips och liknande!
Tjena! Har också spikat Chamonix med +2 kommande säsong! Vi är tre glada, nyblivna studenter som är sjukt taggade på att komma iväg!

Elinmaja sa:
MliAlm sa:
Kommer också följa tråden med intresse!
Har själv kollat en del på St Anton, Whistler och Charmonix. Var i St Anton vecka 7 2012 och det var fantastiskt, både under och efter skidåkningen.

Söker även personer att åka med, som verkligen vill åka skidor/snowboard också och inte bara festa.
Jag ska åka ner själv säsong 13/14 som det ser ut nu och letar också efter någon som verkligen vill åka, utvecklas och upptäcka!
Har också tänkt mig att göra en säsong nästa vinter! Kanske att jag får med mig någon kompis till vintern men annars drar jag själv, vill åka riktigt mycket skidor och letar efter likasinnade :)

Bosse040 sa:
Hej,

Ta gärna en titt i vår digitala bok "Resan är Målet" som ger dig tips och information, allt för att underlätta din säsong i Alperna. Den går att ladda ner som PDF-fil om man inte vill läsa den över internet.

http://portal.sliderocket.com/DIWSZ/Resan-r-M-let

Hoppas den kommer till användning.

/ Hampus
Snyggt gjort och presenterat! Ni är proffsiga. Nu var det ju helt sjukt länge sedan jag var 19 och gick på gymnasiet, men ska man inte ha någon källförteckning? Ortspresentationens säljiga språk känns mer saxat ur en Sportresor-katalog än från en gymnasist.

Jag har börjat titta lite smått på olika alternativ för boende. Hur mycket är ett "bra pris" för boende?

Fick ett erbjudande där det kostade ca 29 000 kr för 20 veckor / person. (St Anton)

Olichor sa:
Jag har börjat titta lite smått på olika alternativ för boende. Hur mycket är ett "bra pris" för boende?

Fick ett erbjudande där det kostade ca 29 000 kr för 20 veckor / person. (St Anton)
dyrt som fan, i österrike får du nåt schysst för 16 lök, skulle fan inte lägga mer asså :)

Hej!
Tänkte låna den här tråden istället för att göra en helt ny.

Jag, som så många andra, funderar på att göra min första säsong nere i alperna till vintern.
Men problemet är ju att försöka hitta vart jag ska åka, eftersom jag har mycket lite erfarenhet av alp-orter.

Jag är 20 år, åker snowboard för det mesta och har gjort nästan hela min uppväxt. Jag åker mycket varierat, men skulle väldigt gärna bli bättre på och utveckla off-pist åkning. Sedan gillar jag ändå att hänga i parken några dagar ibland och utvecklas där eller bara carva lite i pisterna.
Jag är helt ny på "riktig" off-pist och allt vad det innebär(utrustning osv), så jag är ute efter ett ställe där jag kan utvecklas och lära mig mer.

Jag åker ner med skidor/bräda som absolut högsta prioritet, men sedan kan det ju vara kul om det finns några andra människor och någon nattklubb/bar i byn också.
Byn får mycket gärna ligga i Österrike eller Schweiz då jag gärna övar upp min tyska från skolan igen. Franska kan jag inget, men italienska skulle vara väldigt roligt att lära sig.

Någon som vill reflektera lite över mina tankar på de skidorter jag har gjort lite research på hittills, kanske t.o.m tipsa om några jag missat helt?

Bad Gastein: Utesluter denna ort utan vidare, då jag besökte orten (dock utan att åka skidor) under en helg och inte riktigt gillade den. Vill heller inte åka dit då det verkar var party-mecka, och det är inte det jag är ute efter.

St Anton: Min första tanke var att åka hit, då det känns som en bra "första-gången-ort". + verkar ett stort system, inkl Lech osv, varierad åkning, lättåtkomlig off-pist för en nybörjare utanför liftsystemet. - verkar vara mycket folk (kan ju vara kul också iofs, men kanske mycket köande?), kanske också lätt blir lite mer party-inriktat.

Mayrhofen: Fått uppfattningen om att de är mindre folk och fest där, verkar vara schysst åkning (finns park osv), låter på folk som att det finns lättillgänglig offpist som också är bra för en inte allt för erfaren. + också att det finns många närliggande orter & man kan köpa säsongskort för o få tillgång till alla. minus: ?

Zermatt: Den enda alporten jag har besökt, bodde i Cervinia men åkte både i Cervinia & Zermatt. + verkar vara mycket bra åkning, alla säger väldigt bra saker om skidåkningen i Zermatt. Tyckte även det var schysst åkning när jag var där. Offpisten vet jag dock inte så mycket hur det ser ut, är den bra/lättillgänglig/svår? - att det är jäkligt dyrt har jag hört.

Engelberg: Har inte hunnit bildat mig någon uppfattning på orten, men verkar som att hyfsat många åker dit och pratar bra om det. Tankar?

Ischgl: Samma som Engelberg, men känns som färre åker dit, kanske en helt död by?

Verbier: Många som åker hit = jävligt mycket folk? Många som säger att det blir mycket köande till liftarna, verkar annars vara mycket bra åkning. Men kanske för svår off-pist och inte tillräckligt lättillgänglig för en person som ska börja ge sig in i det?

Någon som vill ge lite input om dessa eller andra byar? Det är också så att det finns möjlighet att jag har bil ner, prioriterar man om när man väljer by då jämförrt om man inte har bil där nere?

Tack & sorry för SKITLÅNGT inlägg! :)

19 årig student här! Jag och 2 polare tänkte dra ner till Mayerhofen april 2014 någon som har erfarenhet av byn? vilket väder/fest/skidåkning det är i april. Vad kostar det med liftkort, boende och att leva? vi hade räknat på minst 15k för en månad ink allt, är det rimligt?
Någon fler som planerar resa dit?:)

A0S sa:
Olichor sa:

dyrt som fan, i österrike får du nåt schysst för 16 lök, skulle fan inte lägga mer asså :)
Hoppas på att det stämmer, alla svar som jag fått i nuläget är dyra känns det som... priserna är mellan 13k - 17k för 4 pers / säsong.

Får söka vidare så håller vi tummarna! :D

Olichor sa:
A0S sa:
Olichor sa:

Hoppas på att det stämmer, alla svar som jag fått i nuläget är dyra känns det som... priserna är mellan 13k - 17k för 4 pers / säsong.

vart har du fått fram dom priserna?

J_Gabrielsson sa:
Olichor sa:
A0S sa:

vart har du fått fram dom priserna?
Majoriteten är genom turistinfon nere i orten! ;)

Någon som har säsongat i Serre Chevalier? Är det något att rekomendera? Prio är puder, toppturer och sköna människor!

St:Anton har jag hört ska vara bra både åkning och fester. Stort område, bra åkning, mycket människor så om man inte hare större kvar på åkningen utan bara vill åka, festa och träffa människor verkar de helt klart bra. Har själv aldrig varit där men ska helt klart dit någon gång i livet. Talar bara efter vad jag har hört, läst och uppfattat. :)

Vi är två grabbar som drar till Mayrhofen i vinter. Första säsongen för oss båda så som för många andra är det svårt att misslyckas med en säsong i alperna. Det vi har hört att är det är många ställen som har tappat "alpenkänslan", men att Mayrhofen ska ha den kvar. Och som tidigare nämt är det nära till flera andra orter. :)

Whaadduupp? :)

Som många här tar jag också studenten iår och vill bli av med säsongandets oskuld nu i vinter! Känner bara en som vill/kan säsonga iår och då ville hon till sälen medan jag helst vill till österrike!
Vet inte riktigt än vilken ort och har tänkt att jobba där nere (eftersom gmu inte inbringar några större förmögenheter). Gillar att festa men det slår tyvärr inte riktigt några grymma puderåk! Vill till något ställe som har bra puderåkning, park och gött folk. Bra partyliv är ett plus men inte nödvändigt! Någon som ska till ett ställe som uppfyller dessa kriterier eller har några bra tips? Hör gärna av er! :D
Yeah!!
// Emma

iskalltbananskal sa:

Som många här tar jag också studenten iår och vill bli av med säsongandets oskuld nu i vinter! Känner bara en som vill/kan säsonga iår och då ville hon till sälen medan jag helst vill till österrike!
Vet inte riktigt än vilken ort och har tänkt att jobba där nere (eftersom gmu inte inbringar några större förmögenheter). Gillar att festa men det slår tyvärr inte riktigt några grymma puderåk! Vill till något ställe som har bra puderåkning, park och gött folk. Bra partyliv är ett plus men inte nödvändigt! Någon som ska till ett ställe som uppfyller dessa kriterier eller har några bra tips? Hör gärna av er! :D
Yeah!!
// Emma
TJäna! Förlorar också "oskulden" i vinter och vi är några grabbar som ska till mayrhofen, vad jag hört är det ganska likt din beskrivning! titta upp det:)

Hallo! Galet sugen på min första säsong. Antingen i Österrike eller Schweiz
Tog studenten för nån vecka sen och har totalångest över framtiden. Så tänker ignorera skiten och ha kul istället!

Vem känner sig manad att följa med mig? Är största organiseraren så kan lätt börja planera redan nu haha!

Mitt i sommaren såg jag denna tråd och blev lite nostalgisk. Jag Gjorde min första säsong 1990 (ja du läste rätt) och hann med typ 8 säsonger, några som bummare och några som säsongsjobbare. BG var mitt första tillslag och sedan ramlade det på. 1994, då många av er körde med napp var jag i Val di Sere sedan Italien, Sydamerika. En vinter hade jag faktiskt fler skiddagar än svenska landslaget....Och nu tänker du säkert att detta var ju på Stenåldern men jag gissar att det i stort sett är samma drivkrafter då som nu.
Några råd som jag önskar jag fått (och någon borde bankat vett i skallen på mig)
1. Bad Gastein, kul om du vill festa, jobba och åka skidor. Och just i den ordningen....det är inte fel MEN fundera på vad du vill. egentligen. Vill du umgås med muppiga STF guider (som egentligen är som du själv men lyckats skaffa en jacka med logga men aldrig skulle erkänna att det just är jackan som är viktig) så passar väl BG
2. Fundera INNAN du åker på vad du skall gör närande kommer hem. Om du inte hört om det elfte budet så kommer det här: "Det här är min sista säsong". Många har sagt det för många gånger.
3. Om du verkligen verkligen vill ha skidor för åkningens skull så FINNS det fler orter än de som är med i Ving katalogen....Är du typ 19 varför bestämma innan? Skaffa en bra väska, tänk enkelt, kolla fallhöjd, MöH, vädersträck. Åk ned tidigt med en stadig kassa till Grenoble, Salzburg, Geneve och ta dig till den första skidorten. Österrike har fantastiska tågmöjligheter för luffande, Italien lika så. Sällskap är kul men va fan tänk inte så enkelriktat hela tiden. Vill du vara med om något eller är det en " tick in the box"?. Själv tycker jag att jag söp och jobbade bort alldeles för många dagar. Och ja, det känns bittert i efterhand. Jag hade ju så satans många möjligheter men tänkte såååå enkelriktat.
4. Jobba på sommaren för att laxa på vintern. Gnata på, lägg pengar på hög, träna, läs på och lär dig saker; basics i hantering av klätterutrustning och moves på berget. Tro mig, du kan få vara med om saker som du bara sett på film om du anstränger dig bara liiiiite.
5. Var ödmjuk. Om du nu väljer (för det är ett val) att landa in på en liten ort med höga berg kommer du garanterat träffa människor som lever för detta. Inte helt säkert att de blir helt imponerade av att du helt "Wild and crazy" lämnat mamma och pappa för en förlängd semester på deras turf. Säkert är just du en inlyssnande trevlig och ödmjuk människa, jag var det inte. Återigen, hade jag tänkt innan hade jag säkert fått vara med om mera. Så, ta rygg på locals om du lyckas. BFL = Be Fucking Likable
Nu vet jag vad många som orkat läsa hit tänker, "en sån jävla besserwisser!" Ja kanske jag är det. Men hade jag vetat vad jag vet idag vill jag gärna tro att jag helt enkelt fått ut mer av de möjligheter jag hade. Tänk större, tänk framåt.

Nu har jag inte möjligheter att göra fler säsonger men är nu i en annan fas så att säga så CMH i vinter får duga ;-)

J_Gabrielsson sa:
iskalltbananskal sa:

Yeah!!
// Emma
TJäna! Förlorar också "oskulden" i vinter och vi är några grabbar som ska till mayrhofen, vad jag hört är det ganska likt din beskrivning! titta upp det:)
Sälen? Tänk Isere dalen i stället. Och se FF till att jobba ihop pengar innan, få har dem liggande på hög men många fler än du tror kan jobba ihop till en säsong om man bara bestämmer sig.

20 år jobbade på Panorama i Kanada 12/13 och tänkte dra mig till Österrike vart spelar ingen större roll så länge det finns bra tourring möjligheter, har aldrig varit i Alperna och vill helst hitta några som hellre går kl 6 och bestiger ett berg men supa lite är har jag inget emot så jag kan bo med vemsomhelst.

Jag säongade i st.anton efter studenten för tre år sedan, sen dess har jag gjort två kitesurf och wakeboard säsonger i asien, afrika och usa. Nu är jag sugen på snö igen, funderar på att dra till mayrhofen då jag mest är intresserad av att hänga i parken och snökita. Delar gärna boende med sköna folks, så head up om du/ni drar ner !!

Tillbaka
Topp