Hej!
Tänkte låna den här tråden istället för att göra en helt ny.
Jag, som så många andra, funderar på att göra min första säsong nere i alperna till vintern.
Men problemet är ju att försöka hitta vart jag ska åka, eftersom jag har mycket lite erfarenhet av alp-orter.
Jag är 20 år, åker snowboard för det mesta och har gjort nästan hela min uppväxt. Jag åker mycket varierat, men skulle väldigt gärna bli bättre på och utveckla off-pist åkning. Sedan gillar jag ändå att hänga i parken några dagar ibland och utvecklas där eller bara carva lite i pisterna.
Jag är helt ny på "riktig" off-pist och allt vad det innebär(utrustning osv), så jag är ute efter ett ställe där jag kan utvecklas och lära mig mer.
Jag åker ner med skidor/bräda som absolut högsta prioritet, men sedan kan det ju vara kul om det finns några andra människor och någon nattklubb/bar i byn också.
Byn får mycket gärna ligga i Österrike eller Schweiz då jag gärna övar upp min tyska från skolan igen. Franska kan jag inget, men italienska skulle vara väldigt roligt att lära sig.
Någon som vill reflektera lite över mina tankar på de skidorter jag har gjort lite research på hittills, kanske t.o.m tipsa om några jag missat helt?
Bad Gastein: Utesluter denna ort utan vidare, då jag besökte orten (dock utan att åka skidor) under en helg och inte riktigt gillade den. Vill heller inte åka dit då det verkar var party-mecka, och det är inte det jag är ute efter.
St Anton: Min första tanke var att åka hit, då det känns som en bra "första-gången-ort". + verkar ett stort system, inkl Lech osv, varierad åkning, lättåtkomlig off-pist för en nybörjare utanför liftsystemet. - verkar vara mycket folk (kan ju vara kul också iofs, men kanske mycket köande?), kanske också lätt blir lite mer party-inriktat.
Mayrhofen: Fått uppfattningen om att de är mindre folk och fest där, verkar vara schysst åkning (finns park osv), låter på folk som att det finns lättillgänglig offpist som också är bra för en inte allt för erfaren. + också att det finns många närliggande orter & man kan köpa säsongskort för o få tillgång till alla. minus: ?
Zermatt: Den enda alporten jag har besökt, bodde i Cervinia men åkte både i Cervinia & Zermatt. + verkar vara mycket bra åkning, alla säger väldigt bra saker om skidåkningen i Zermatt. Tyckte även det var schysst åkning när jag var där. Offpisten vet jag dock inte så mycket hur det ser ut, är den bra/lättillgänglig/svår? - att det är jäkligt dyrt har jag hört.
Engelberg: Har inte hunnit bildat mig någon uppfattning på orten, men verkar som att hyfsat många åker dit och pratar bra om det. Tankar?
Ischgl: Samma som Engelberg, men känns som färre åker dit, kanske en helt död by?
Verbier: Många som åker hit = jävligt mycket folk? Många som säger att det blir mycket köande till liftarna, verkar annars vara mycket bra åkning. Men kanske för svår off-pist och inte tillräckligt lättillgänglig för en person som ska börja ge sig in i det?
Någon som vill ge lite input om dessa eller andra byar? Det är också så att det finns möjlighet att jag har bil ner, prioriterar man om när man väljer by då jämförrt om man inte har bil där nere?
Tack & sorry för SKITLÅNGT inlägg!