Alperna 2013/2014 - Vart ska man åka?

Trollsaft sa:
20 år jobbade på Panorama i Kanada 12/13 och tänkte dra mig till Österrike vart spelar ingen större roll så länge det finns bra tourring möjligheter, har aldrig varit i Alperna och vill helst hitta några som hellre går kl 6 och bestiger ett berg men supa lite är har jag inget emot så jag kan bo med vemsomhelst.
Känner som dig ang. prioriteringar, har desvärre ingen erfarenhet i att bestiga berg!

Tänkte också dra till Österrike i vinter :)

MW6 sa:
Elinmaja sa:
MliAlm sa:
Kommer också följa tråden med intresse!
Har själv kollat en del på St Anton, Whistler och Charmonix. Var i St Anton vecka 7 2012 och det var fantastiskt, både under och efter skidåkningen.

Söker även personer att åka med, som verkligen vill åka skidor/snowboard också och inte bara festa.
Jag ska åka ner själv säsong 13/14 som det ser ut nu och letar också efter någon som verkligen vill åka, utvecklas och upptäcka!
Har också tänkt mig att göra en säsong nästa vinter! Kanske att jag får med mig någon kompis till vintern men annars drar jag själv, vill åka riktigt mycket skidor och letar efter likasinnade :)
Jeg vil også reise et sted i alpene og ser etter noen som vil stå mye på ski! Finner ikke noen tilsvarende side på norsk, Hvis det er vanskelig å forstå kan jeg skrive engelsk.

Tjena alla glada skibummare!

Jag är en kille på 19 år som älskar skidåkning och puder och hade tänkt göra en säsong i franska alperna 13/14. Kan också tänka mig att åka till Schweiz, speciellt Verbier/Nendaz där jag har varit tidigare, mycket fint system! Annars har jag funderat på Chamonix, Val d'Isere och Serre Chevalier.

Hade tänkt åka ner i typ november/december och stanna så länge som möjligt! Ni som funderar på att åka till någon av dessa orter, eller kanske någon annan i franska alperna, hör gärna av er! Jag letar skönt folk att dela boende med.

Min första prioritet är att åka riktigt mycket skidor! Självklart blir det en del festande också, men skidåkningen kommer först!

Hej !

Mitt namn är Alen (21) och är från Halmstad ! Pluggat av mitt första år på högskolan nu men känner att jag behöver ett sabbatsår . Jag och en polare hade tänk oss att gå bartenderutbildningen i Bad Gastein och sedan jobba/åka säsongen ut. Har aldrig säsongat innan och ser verkligen fram emot att göra det :) Att det just skulle blir Bad Gastein är att jag semestrat där 3 gånger tidigare och man kan verkligen inte sluta älska stället!!!! Någon mer som har planer att åka dit eller som har varit där som har tips å råd angående boende eller något annat?

Senast ändrad:
Jag och en polare funderar på att söka Bartender inom northlander , nån som hört något om dom och om det är något att ha? tacksam för svar

Val Gardena, ligger i Italien. Grymt bra åkning och det är lätt att komma till andra orter i Dolomiterna! Partyt är väl inte lika bra som på andra ställen.

Val Di'sare, ligger Frankrike. Rättså bra åkning men gryma afterski partyn iallafall vad vi såg.

Hoppas tipsen hjälper! :D

jcca sa:
Trollsaft sa:
20 år jobbade på Panorama i Kanada 12/13 och tänkte dra mig till Österrike vart spelar ingen större roll så länge det finns bra tourring möjligheter, har aldrig varit i Alperna och vill helst hitta några som hellre går kl 6 och bestiger ett berg men supa lite är har jag inget emot så jag kan bo med vemsomhelst.
Känner som dig ang. prioriteringar, har desvärre ingen erfarenhet i att bestiga berg!

Tänkte också dra till Österrike i vinter :)
Jag har samma prioriteringar. Toppturar också ibland så det vore kul att få ihop något.
Har aldrig varit i alperna men Chamonix lockar alltid men är också öppen för förslag på andra orter.

Droppar att man ska till Verbier i vinter (fyyfan vad efterlängtat). Så ni freeride:are som är där med, vi ses. Och ni andra som är på andra skidorter i Schweiz, vi ses också! Blir till att göra mycket resande i det vackra landet. Skidåkningen är såklart viktigast men det finns så mycket mer att avnjuta i alplandet: osten, chokladen, vinet och inte minst att bara beskåda bergen...

Vi ses i Schweiz! /Benjamin

Jag heter Filip, är 22 år och tänker göra min första säsong nere i alperna i år. Sjukt taggad då detta är något jag velat göra i flera år men aldrig kommit iväg. Jag kommer jobba i Norge i höst och tänker sticka ner första veckan i december. Hoppas att hitta något extrajobb för att dryga ut resekassan lite. Jag åker mestadels offpist och hänger i backen, ingen jibber:D Skidåkningen kommer i första hand för mig även om jag givetvis gillar att dricka öl :) Som de ser ut nu så åker jag ner själv, så e de någon som är sugen på att hänga på så är de bara att höra av sig:)
Hade gött!

Senast ändrad:
mimmz sa:
Jag säongade i st.anton efter studenten för tre år sedan, sen dess har jag gjort två kitesurf och wakeboard säsonger i asien, afrika och usa. Nu är jag sugen på snö igen, funderar på att dra till mayrhofen då jag mest är intresserad av att hänga i parken och snökita. Delar gärna boende med sköna folks, så head up om du/ni drar ner !!
Ska också göra en säsong i alperna, funderar på Mayrhofen med. Är mest ute efter skidåkning och puder, har du någon erfarenhet eller hört något om just Mayrhofen? Lätt att skaffa boende? Hade varit skoj o hitta några sköna folks att dela boende med!

Ha de!

Yes letade efter en sånhär tråd!

Ni som säsongat tidigare, var får man tag på bra billiga lägenheter i Österrike? Fixar man där nere eller? Letar boende för fullt nu o har några lägenheter på g i St. Anton, så hör av er om ni är sugna på att dela!
Taaaggaaa! // Matilda

Senast ändrad:
Hej!

Kul att så många är sugna på att säsonga!
Som sagts tidigare i tråden finns det en djungel av ställen att åka till, själv säsongade jag i Valdisere förra vintern och kan bara ge mina varmaste rekommendationer om det stället.
Till er som står och väger om ni ska göra en säsong eller inte, gör det! Ni kommer garanterat ha the time of your life!

Här är en film som jag gjort som förhoppningsvis skall inspirera folk att åka iväg, se och njut!

Hej!
19 år från Stockholm.
Ska göra min första säsong i St Anton i vinter, och letar efter några att dela boende med, och kanske sällskap i backen ^.^
Ska jobba lite grann (typ varannan dag på restaurang), men annars ligger såklart skidåkningen som prio ett. Och lite röj... =3
Är en hyffsad åkare. Har åkt sedan tidernas begynnelse, men vill inte säga för mycket för det. Kommer fokusera på att helt enkelt bli en bättre åkare denna säsong.

Hepp!

Senast ändrad:
körde min första säsong i Val Thorens förra vintern och upptäckte att jag lever för att åka skidor. Men VT var inte riktigt orten för mig då jag prioriterar bra och utmanande åkning långt mer än jag prioriterar festande(nej jag är inte nykterist, Jag älskar att dricka sprit, men jag åker ner för att uppleva fantastisk offpiståkning och vacker natur!)Vilket inte stämmer överens med resten av säsongarna i VT tyvärr.

Finns så galet många orter i Alperna som jag vill besöka! Kan verkligen inte bestämma mig för en särskild. Men ställen som genast är uteslutna är St. Anton och BG. Där är alldeles för mycket andra säsongare helt enkelt.

Orter som jag blivit rejält sugen på är; Zermatt, Engelberg, Serre Chevalier och Nendaz.
har hört så mycket gott om Zermatt, allt ifrån hur mysig byn är till hur bra åkningen och hur vackra bergen är. Engelberg har nån aura runt sig. Det låter så bra på tungan...engelberg..., eller hur? Dessutom minns jag hur Shane McConkey och Seth Morrisson åkte dit i en gammal rulle och Shane sa att det var ett av de bästa ställen han varit på. Shane är dessutom min idol.
Serre är ett av de ställen jag är mest sugen på, men tänkte vänta med det tills jag har en egen bil. har hört att man bör ha bil med sig där så man kan åka runt lite till andra ställen.
Nendaz är ett ställe jag alldeles nyss hört talas om, och lär vara den mindre populära grannen till Verbier. Verbier är nog lite för mycket folk för min smak tror jag.

Jag är 20 år och bor i Kungsbacka nära Gbg. Åker skidor och bara offpist(har bara ett par skidor)men kan givetvis hänga i park o pister då det finns brist på puder. Tycker om branta, tekniska åk och höga drops! är inte feg för att klättra för att få bättre åk. har hållt på med bakåtvolter o liknande i evigheter så givetvis är det något jag försöker lära mig på skidor med! :D

Hoppas att någon känner igen sig i min annons här. Verkar som att de flesta andra är inne på St. Anton och BG :)
söker du samma saker som jag så PM:a! Är inte helt bunden till de orter jag listade, har du andra förslag är jag all ears.

Om du har frågor om Val Thorens så svarar jag mycket gärna på dom! (Oj vad långt detta inlägget blev. Snacka om snöabstinens...)

Senast ändrad:
Hej på er allihoppa!
Jag bor i Chamonix och vill ni ha svar på frågor så får ni mer än gärna fråga mig. Enklast når man mig på Facebook-gruppen "Chamonix" eller så kan ni adda mig på
@pwallberg . Jag ska bli lite aktivare på freeride men kan inte lova för mkt ;)

Hej! Vi är två nyblivna studenter som har tänkt att dra ner till Österrike i vinter för att säsonga.
Vi tänkte höra med er andra hur ni har tänkt att ta er ner, har letat över hela internet men verkar inte hitta något pålitligt.
Tåg/flyg? Hur, var, när?

Tack på förhand! /förvirrade skåningar

Hej Isak!
Först och främst så bör ni komma fram till var i Österrike som ni vill åka då det kan skilja en del på lämpligaste sätt.

I regel kan man säga såhär att är ni 3-4 personer med mycket packning och åker till en ort som är bilvänlig så rekommenderar jag er att ta bilen. Det går nämligen att åka "AutoZug" stora sträckor så ni slipper att köra samt gör miljön en tjänst.
Tänk på att ni måste betala ca €40 i skatt om ni åker in i Schweiz så undvik det om ni kan.

När jag körde min bil från Sverige till Chamonix så åkte jag följande

1. Trelleborg - Travenmünde med färja

2. Travenmünde - Hamburg (ca 10 mil) med bil

3. Hamburg - Schweiz med "AutoZug"

4. Schweiz - Chamonix (ca 30 mil) med bil

Dessutom var jag HELT utvilad då jag sov på tåget och det är värt mycket :D

Om ni vill så kan jag skriva en post om detta på min blogg?

Tjenare!

Jag och två vänner har bestämt oss för att dra iväg denna säsongen för första gången och har några frågor! Jag har kontakter som gör att jag förmodligen kan få ett jobb på Langley så jag undrar hur ni hade gjort? Tagit det jobbet, bott där eller dragit ner och hittat en egen lägenhet och jobb?

Vi är inte de mest erfarna skidåkarna och ganska varierade så vilket ställe hade varit bäst i de franska alperna?

Något annat man ska tänka på som inte redan står i tråden som också är bra att tänka på?

/Erik

Hej Mellberg!

Jag skulle vilja veta vad ni vill få ut med säsongen för att lättare kunna ge er tips på vart ni kan åka. Jag drar iväg några frågor som du kan svara på.

(1=enbart Offpist, 5=enbart On pist)

Off pist - On pist
1 2 3 4 5

Jobba - Inte jobba
1 2 3 4 5

skida varje dag - någon gång i veckan
1 2 3 4 5

Lugna kvällar - Fest
1 2 3 4 5

Vill ni lära er ett språk? isåfall vilket?

Är det något land som ni absolut inte vill åka till?

Vill ni syssla med annan sport som klättring/isklättring eller mountain bike?

/ Petter

Tack för svar!

Vi kör mest on pist, men det hade varit häftigt att lära sig off pist så skulle nog sätta en 3a på den!

Helst vill jag gå ganska jämnt ut så en hel del jobb får det nog bli, och då lär jag inte kunna åka skidor varje dag heller.

Fest är ett stort plus, men det behöver inte finnas varje dag!

Känns inte riktigt som vi kommer att ha tid till att lära sig något språk under tiden, men jag gillar Frankrike så därför åker vi helst dit.

Just nu funderar jag mellan Val Thorens och Val D'isere.

/Erik

Hej vi är tre grabbar från Göteborg som har bestämt oss för att åka ner och säsonga i St.Anton. Just nu letar vi boende och vi hittar inte ett skit. Vi vill gärna bo mitt i smeten (om det finns nån?) och kan lätt tänka oss att dela lägenhet med några till. Vi är alla 21 år gamla och hade alla tänkt att jobba deltid där nere med huvudfokus på skidåkning såklart. Så om det är någon/några som är lika vilsna som oss, eller kanske någon som har full koll. Hör av er! vi åker ner runt den 20 nov är tanken.

POK // Viktor, Daniel och Viktor igen

Mellberg94 sa:
Tack för svar!

Vi kör mest on pist, etc...

/Erik
Utav din information så skulle jag rekommendera Val d I'sere men det är självklart att smaken är som baken. Jag tror iallafall att ni skulle få skitkul i VAL! :D

Viktor, tyvärr så kan jag inte hjälpa dig då min erfarenhet är minimal. Hoppas att det finns fler i forumet som ligger och lurar med kunskap :D

jag tänkte åka till BG med min polare. jag har hört väldigt mycket om stället var där en gång tidigare men det var endast under en vecka så är riktigt taggad på att åka. Vi har fixat boende nu men vi behöver dock två till och dela lägenheten med. det ligger jätte bra till om ni är sugna kan ni ju kontakta mig Alex.soderman@gmail.com eller läsa mer på den här tråden https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=92231 :D:D

Nu börjar det närma sig, har lite frågor som jag väldigt gärna skulle vilja ha hjälp med!

Jag och 2 vänner ska åka ner till St Anton.

1. Vår plan är att åka utan jobb eller boende och fixa allt på plats. Är detta smart?

2. Varför betala en stor summa pengar för boende när man oftast får boende genom jobbet? Eller har jag fel?

3. Vi är som sagt 3 pers, är det möjligt för oss att åka ner och fixa jobb tillsammans samt boende? (Vad jag egentligen bryr mig om är boendet!)

4. När tycker ni man ska åka ner? Vi hade tänkt oss slutet av november!

5. Hur mycket tycker ni är lagom att ha med sig (cash) om man jobbar ett par timmar per dag?

Hade varit tacksam för lite svar, så att jag ska bli lite klokare på hur vi ska planera! :D

Hej Olichor

Tror det inte är så bra att betala en hel säsong i förskott på hyran om ni hade tänkt föröskt hitta jobb. Som du säger får man ofta boende med då. Men det är såklart ingen universal sanning, finns även deltidsjobb som inte prackar på dig ett boende om du letar lite utanför lådan.

Ett tips kan vara att gå ihop med dina vänner och dela på en tjänst. Eller om ni 3 delar på två heltidstjänster. Min erfarenhet från gubbarna i st anton är nämligen att de ofta jobbar väldigt mkt, då vintern är jobbsäsong för dem. På sommarn tar dom det mer chill och lever på intäkterna från vintern. Så om ni 3 delar på ett diskjobb tex som normalt tillsätts av 2 kan det bli fint.

Själv jobba jag min första säsong på Mooserwirt... Det var tider det :)

MVH

FF sa:
Hej Olichor

Tror det inte är så bra att betala en hel säsong i förskott på hyran om ni hade tänkt föröskt hitta jobb. Som du säger får man ofta boende med då. Men det är såklart ingen universal sanning, finns även deltidsjobb som inte prackar på dig ett boende om du letar lite utanför lådan.

Ett tips kan vara att gå ihop med dina vänner och dela på en tjänst. Eller om ni 3 delar på två heltidstjänster. Min erfarenhet från gubbarna i st anton är nämligen att de ofta jobbar väldigt mkt, då vintern är jobbsäsong för dem. På sommarn tar dom det mer chill och lever på intäkterna från vintern. Så om ni 3 delar på ett diskjobb tex som normalt tillsätts av 2 kan det bli fint.

Själv jobba jag min första säsong på Mooserwirt... Det var tider det :)

MVH
Tackar för tipset! :)

Hallojsan!

Jag har också bestämt mig för att säsonga nu vintern 13/14 nere i Alperna och letar både jobb o boende att dela samt någon/några att åka ner med!

Just nu lutar allt åt att det blir Val d'Isere! Någon annan som också tänker dra ner till val d o leva livet nu i vinter!?

HEJ KOMPISAR!

Ingen som är inställd på Mayrhofen i vinter? Vi letar efter en skön lirare att fylla den sista platsen i vår lägenhet på Gasthof Zillertal kommande säsong, så häng på vetja!?

Hallo! Jag fixade precis ett riktigt bra boende i Engelberg för 8+ personer och det finns eventuellt platser kvar. Hör av er om ni är intresserade! Peace

Hi all future skibums!

Last year, I lived in Whistler as a skibum, it was amazing! Now I work for the company from which I rented my accommodation, called Season Housing. We are located in Copenhagen, and each year we send hundreds of young people getting out on the slopes, suplying them with apartments, houses, and assistance with jobs and visas. Our 8 destinations are: Whistler, Fernie, Mammoth, Breckenridge, Val Thorens, Tignes, Val d'Isere, and Avoriaz.

Traveling with Season Housing you will be part of a community and a network, that ensures your season will become everything you dream of. We provide exclusive package deals on clothing, goggles, skis, boards and cameras.

We still have available beds on all our destinations and we offer a pretty good group discount. If you are interested, want to hear more, or just wanna chat about the life as a skibum, you are welcome to PM me here, or just reply to my post :)

Best regards, Rasmus - Communication and Management – Season Housing

p.s. We will gladly advice anyone about jobs and traveling, even if you find your own accommodation.

malmbeck sa:
körde min första säsong i Val Thorens förra vintern och upptäckte att jag lever för att åka skidor. Men VT var inte riktigt orten för mig då jag prioriterar bra och utmanande åkning långt mer än jag prioriterar festande(nej jag är inte nykterist, Jag älskar att dricka sprit, men jag åker ner för att uppleva fantastisk offpiståkning och vacker natur!)Vilket inte stämmer överens med resten av säsongarna i VT tyvärr.

Finns så galet många orter i Alperna som jag vill besöka! Kan verkligen inte bestämma mig för en särskild. Men ställen som genast är uteslutna är St. Anton och BG. Där är alldeles för mycket andra säsongare helt enkelt.

Orter som jag blivit rejält sugen på är; Zermatt, Engelberg, Serre Chevalier och Nendaz.
har hört så mycket gott om Zermatt, allt ifrån hur mysig byn är till hur bra åkningen och hur vackra bergen är. Engelberg har nån aura runt sig. Det låter så bra på tungan...engelberg..., eller hur? Dessutom minns jag hur Shane McConkey och Seth Morrisson åkte dit i en gammal rulle och Shane sa att det var ett av de bästa ställen han varit på. Shane är dessutom min idol.
Serre är ett av de ställen jag är mest sugen på, men tänkte vänta med det tills jag har en egen bil. har hört att man bör ha bil med sig där så man kan åka runt lite till andra ställen.
Nendaz är ett ställe jag alldeles nyss hört talas om, och lär vara den mindre populära grannen till Verbier. Verbier är nog lite för mycket folk för min smak tror jag.

Jag är 20 år och bor i Kungsbacka nära Gbg. Åker skidor och bara offpist(har bara ett par skidor)men kan givetvis hänga i park o pister då det finns brist på puder. Tycker om branta, tekniska åk och höga drops! är inte feg för att klättra för att få bättre åk. har hållt på med bakåtvolter o liknande i evigheter så givetvis är det något jag försöker lära mig på skidor med! :D

Hoppas att någon känner igen sig i min annons här. Verkar som att de flesta andra är inne på St. Anton och BG :)
söker du samma saker som jag så PM:a! Är inte helt bunden till de orter jag listade, har du andra förslag är jag all ears.

Om du har frågor om Val Thorens så svarar jag mycket gärna på dom! (Oj vad långt detta inlägget blev. Snacka om snöabstinens...)
Jag och några polare är sjukt taggade på Zermatt, har du något koll på vart man kan hitta säsongsboende där nere?

Har förövrigt gjort en säsong i Nendaz, de va sjukt bra åkning, åkte stort sätt orört puder varje dag, riktigt lätt att komma åt dom bästa ställena om man orkar hajka lite. byn är riktigt mysig, men dessväre inge liv alls typ under lågsäsongen. då får du iof hela nendaz området för dig själv typ... när jag va där så va det bara ett svenskt gäng till, vilket var sjukt ovanligt enligt dom lokala typ.

Så: Bra åkning, men dåligt liv i byn generellt

För bästa skidåkning och lite mindre sikte på fest men med grymma afterskis så skulle jag lätt säga Engelberg! Vi drar dit i år =)

Bad Gastein
Tjena allihopa, skall tycka till lite om BG eftersom jag bor här....det finns ett jättebra bummarkollektiv och bra med jobb. Boende är vad jag vet av tidigare erfarenheter ifrån Frankrike relativt prisvärt och framförallt med bra läge! Angående åkningen är BG totalt underskattat och då har jag varit i Cham, La Grave, Trois Valley, Val di Mezdis, St.Anton osv... det finns mycket teknisk åkning utan att behöva hajka men det finns ännu mer om man är beredd att gå lite och då behövs det inte klätterutrustning! Det som är bäst dock är att man inte behöver slåss om pudret och att stämningen är chill så att även nybörjare kommer till skott!
Hör gärna av er om ni vill veta mer om jobb, boende osv....
// Klenning

Hej!

Blev medlem på freeride precis nu. Är ännu en nybakad student som hade tänkt jobba samt åka skidor i antingen Schweiz eller Österrike. Kan givetvis tänka mig Frankrike också men har fått för mig att det kanske är lättare att få jobb där, då jag åtminstone har språkkunskaper i tyska men inte i franska.

Letar nu först av allt efter jobb och efter det bostad samt gärna ett sällskap att ansluta till. Kanske skall jag göra det omvända. Leta efter boende först och sen jobb..

Har åkt skidor större delen av mitt liv, mestadels i svenska fjällen. Aldrig åkt skidor i alperna.

Vilket är det bästa sättet att hitta jobb? Ni som har redan fixat med bostad, har ni ordnat det redan eller görs det på plats?

Senast redigerad av en moderator:
Jag kommer att sticka ner till Chamonix för tredje året, gillar du puder? Kom till Cham! har ni frågor så är det bara att skicka ett pm så ska jag se om jag kan hjälpa till med något ni undrar över, see you all in Chamonx
Peace!

Tja!

Någon som ska till Österrike denna säsongen? Vi är 3 killar på 20 år som tänkte gör en säsong, kollat mest på Bad Gastein och St Anton. Letar fortfarande efter boende så om någon har hittat något och behöver fylla några platser så är vi väldigt intresserade!

Ha det så länge!

Chritsoffer

Tillbaka
Topp