Alperna eller Canada?

idaxelsson

Ny medlem
Alperna eller Canada?
Okej, jag behöver hjälp med detta som ger mig sån fruktansvärd beslutsångest. Jag ska säsonga för första gången nu i vinter och den stora frågan är: Canada eller Alperna?
Jag är: 20 år gammal tjej som tidigare åkt det klassiska 1vecka/år med familjen, skulle vilja påstå att jag är bra på skidor i pisten men saknar off-pist erfarenhet då det inte funnits något intresse i familjen, något jag tänkt ändra på i vinter!
Jag vill ha: Bra åkning givetvis men samtidigt en större by/stad. Vill gärna ha ett skapligt jobb, typ servitris eller bar då det är det jag kan. Jag har inget problem med att stöta på svenskar här och där, vill gärna undvika en vinter-version av magaluf dock.
De ställen jag tittat mest på är Whistler i Canada eller någonstans i Österrike, kanske st anton då jag eventuellt har ett jobb på gång där.. Vad säger ni? Erfarenheter, åsikter, tips? Hit me!

Alperna eller Canada?
Jag har aldrig åkt i Alperna, men skulle väll hellre slå slag för Revelstoke eller Nelson när jag läser var du söker.
Whistler har bra bra bra åkning men det är just skidåkningens disneyland. De mindre hålorna ger ett mer genuint intryck av landet och har en otroligt laid back känsla som är svår att slå.

Nelson är staden jag skulle tänka mig bosätta mig i just för läget, naturen och folket. Annars står Golden högst upp på listan när det handlar om effektiv åkning.

Alperna eller Canada?
Har inte varit i Canada men gjort halv säsong i Chamonix (benbrott). Har också åkt lite varstans, mest i Frankrike.
St Anton har nog rätt mycket magalufvarning misstänker jag. Chamonix har fördelen av att vara stad, till skillnad från de flesta orter på bägge sidor om Atlanten. Franska är inget måste (men såklart en fördel när man söker jobb). Dom som åker dit för att lära sig franska brukar bli besvikna eftersom alla talar engelska... Att åkningen är världsberömd vet du antagligen redan.
Tror du tänker rätt som vill till en större ort. Själv skulle jag nog få klaustrofobi i t ex Val Thorens, även om jag älskar stället. Cham ligger dessutom bara en spottloska från t ex Geneve. Eller ta skidbussen genom Mont Blanctunneln till Courmayeur. Sedan, om du har en ledig helg, har du hela Norditalien med Turin, Milano, Venedig, osv.

Alperna eller Canada?
Jag hade sagt alperna. mer lättåtkomligt när det handlar om offpisten.
Revelstoke är världens minsta håla, berget är ganska svårnavigerat för en oinvigde och det är mycket svenskar. Tror nog Whistler är lättare att hitta i och framförallt är det en stad som inte tar 1 fotsteg att gå igenom.

Alperna eller Canada?
Om du vill undvika magaluf versionen så är INTE St.anton något val för dig, det är vinterns motsvarighet till Ibiza. Om du vill undvika svenskar i den mån det går så bör du nog hålla dig borta från både Whistler & Revelstoke, vi var ett väldigt stort gäng svenskar i revy nu i vintras + det är lite svårare att få jobb i en sån liten bonnahåla.

Skulle kunna rekomendera Mayerhofen, lite mindre fest + inte överdrivet med svenskar + att det är ganska lätt & få jobb.

Om du tex. åker till en mindre kanadensisk håla så får du räkna med att större delen av berget är offpist & de underhåller inte backarna lita banalt som Österrikarna.

Om du kan franska eller italienska så skulle det kunna vara ett alternativ att slippa österrike.

Alperna eller Canada?
havreboll sa:
Revelstoke är världens minsta håla, berget är ganska svårnavigerat för en oinvigde och det är mycket svenskar. Tror nog Whistler är lättare att hitta i och framförallt är det en stad som inte tar 1 fotsteg att gå igenom.
Goddag yxskaft. Offpisten i Canada och USA är mycke mer lättillgänglig än i Alperna. Framförallt så har du mellan tinget med slackcountry som du inte har i europa.

Generellt så är Nord Am orterna mindre i storlek och har mycke mindre folk. Whistler är ett av undantagen och är en stor turistort i god europeisk still med drivor av veckoturister från världens alla hörn inkl ryssar, tyskar och svennar.

Alperna eller Canada?
Du nämner att du har jobb på gång i St Anton. Det kan vara värt att fundera på eftersom man ofta får boende med jobbet. Kan vara värt en hel del pengar!

Alperna eller Canada?
Jag skulle rekommendera Whistler utan tvekan om du vill få ut den bästa skidåkningen med mest snö! Jag har varit där ett antal gånger och har dessutom 2 systrar som sammanlagt gjort 4 säsonger där och båda inklusive jag kan garantera att det är helt underbart! Staden är ju inte den största men inte så liten att de känns trångt. Bra nattliv och grym skidåkning på dagarna.

Skillnaden med canada är väll priserna på liftkort, säsongskort ligger ju på ca. 12 000kr men om man köper tidigt kan man få det för typ 9 000kr tror jag...sen är priserna på allt annat typ mat etc. unjefär som hemma förutom utrustning som går billigare än i sverige, så dom pengarna du spenderar på liftkort får du igen på typ skidor och annan utrustning som du kanske behövt betala mer för för i alperna.
En annan skillnad är reglerna för åkningen, i alperna drar du ju vart du vill på berget å kör vilken offpistlinje du vill och får ta riskerna som det medför, i Canada måste du hålla dig innanför "bounds" om man åker utanför "out of bounds" och ski patrol ser dig kan dom ta liftkortet från dig...men de är inte så att du inte får åka offpist! utan de finns ju helt sjuka repor med puder bara att dom är i speciella områden.

Hoppas detta ger dig lite klarhet!

Senast ändrad:
Alperna eller Canada?
Där har du fel.

Patrol tar inte ditt kort om du åker out of bounds. Åker du däremot i permanent cloesure eller liknande ryker det. Dock kan det handla om avstängning i några veckor eller så. Inte alltid worst case där det är borta för resten av vintern.

Alperna eller Canada?
the_teo sa:
Där har du fel.

Patrol tar inte ditt kort om du åker out of bounds. Åker du däremot i permanent cloesure eller liknande ryker det. Dock kan det handla om avstängning i några veckor eller så. Inte alltid worst case där det är borta för resten av vintern.
Därför jag skrev "kan ta de"

Alperna eller Canada?
TexMurphy sa:
havreboll sa:
Goddag yxskaft. Offpisten i Canada och USA är mycke mer lättillgänglig än i Alperna. Framförallt så har du mellan tinget med slackcountry som du inte har i europa.

Generellt så är Nord Am orterna mindre i storlek och har mycke mindre folk. Whistler är ett av undantagen och är en stor turistort i god europeisk still med drivor av veckoturister från världens alla hörn inkl ryssar, tyskar och svennar.
Har varit å båda så kom inte med någe skit. Det är lättare att hitta i offpisten i Alperna. Man kommer som regel alltid ner till en väg eller en by om man har någolunda koll. I revvy i vintras fick jag kräla upp 4 timmar efter att ha åkt fel och det var på ett ställe jag hade åkt dagligen på i 2 månader. Det har iaf aldrig hänt mig i alperna.

Alperna eller Canada?
Du kansker tycker det är lättare att hitta för att nästan all åkning i alperna är ovan trädgräns vilket i sin tur gör det lättare för skidåkare att se vart fan man befinner sig.
Kanada är ju oftast lika med skogs och sub-alpine åkning i världsklass

Kicking Horse har exeptionella boundary linjer, och åker man i slackcountryn tar man sig ,nästan, alltid tillbaka till liftarna genom att glida på en transportsträcka/ XC spår.

Och inte fan är det svårt att hitta jobb i B.C's hålor. Bara att vara där lite tidigare och söka samt inte vara kinkig.
Har vänner som jobbade med allt från att vara taxichaufförer till att slava på restaurang för deras coke head chef.

Senast ändrad:
Alperna eller Canada?
Evil har förstås en poäng (jobb o bostad). Om det dessutom är så att du har lite skoltyska i bagaget är kanske Stanton ett alternativ trots allt, man blir ju bättre bemött om man gör ett försök på det lokala språket. Jag avstår från att ta ställning i själva katt-eller-hunddebatten (Alperna eller Canada), du kommer att ha kul vart du än åker.

Tillbaka
Topp