Alperna för första gången...

Tony_M

Ny medlem
Funderar på att åka ner till alperna för första gången någonsin. Har aldrig varit iväg på vintersemester men är helbiten efter endast en dags åkning på Vallåsen. Party och boende spelar mindre roll, det är åkning jag vill ha. Kommer att försöka mig på snowboard. Frågan är hur lätt det är att lära sig när man åker i alperna för första gången. Kan tilläggas att jag lärde mig åka skidor med ganska bra kontroll på ca en halvtimme på vallåsen (har ganska lätt för att lära mig balanskrävande aktiviteter).

Vad säger ni som har varit med ett tag, spelar det nån större roll vart i alperna man åker (kommer förmodligen att åka i början av mars)?

cervinia i italien e säkert schysst om du ska lära dig nåt, finns mycket backar med lagom lut för sånt, som jag minns de iallafall, va ett par år sen.

Jag tror det bästa om man ska lära sig något är att göra det i Sverige och sedan åka ner till alperna när man väl kan det.

Du behöver inte oroa dig för att vara den enda nybörjaren, det brukar fullkomligt drälla av engelsmän som garanterat är "nyare"...
Tänk istället på att det är trevligare att lära sig åka i -2*C och solsken än i -20*C och snöstorm.

Lycka till!

Tackar för tipsen.
Har spanat in Valmorel. Det kanske kan vara ett vettigt alternativ? Verkar som att det inte är lika "hett" som tex Val Thorens.

En annan sak jag glömde bort... Hur snösäkert är det i Frankrike V.10-12? Vill helst inte sitta o pimpla öl en hel vecka utan att åka något (även om det är trevligt med öl :o)

Bad gastein är som sagt ett bra tips, speciellt då sportgastein (ingår i liftkortet) Det finns ett par finfina röda pister där som är perfa för nybörjaren, inte mycket flakt och inte speciellt rött igentligen, omväxlande kan man väl säga. Dessutom ägglift så du slipper plågas i någon sittlift... :) Val Morel låter nog annars som ett fin tips. Snösäkert är det nog så det förslår, vart du än åker vid den tiden...

zell am ziller har ganska så sköna backar, liknar dom svenska , fast längre å roligare, sen om du åker till hintertux(glasiär) så får du något skön offpist åkning, men som några andra skrivit, åk lite här i sverige först innan du ger dej ut.

// brawno

Brawno: Jag hinner inte åka i Sverige, ska ju dra iväg V.11 ;o)

Ska ut nu i veckan o testa snowboard. Tycker jag det är för svårt/tråkigt väljer jag nog att åka skidor i alperna. Ska kanske tilläggas att min reskamrat åker skidor.

Ucpa har skidguider/lärare+utrustning inbakat i priset så det ska du satsa på, allt ingår utom biran. ca 6-7 ooo

Tack för alla tips :o)
Resan är nu beställd och det blir skidåkning i Val Disére den 28/2 med Langley. Bara till att hoppas att man inte bryter benen förrens de sista dagarna :D

Tillbaka
Topp