Alperna i april

d4v1d89

Ny medlem
Alperna i april
Hej!

Det är så att jag och min tjej är inne på att åka till Alperna i april, helst på påsklovet 4-11...

Vi har svårt att hitta bra resor så vi har några frågor!

1. Vilka orter är bra i april?

2. Vilka orter är billiga?`

3. Vi har tänkt att flyga med Ryanair till antingen Milano eller Klagenfurt och sen hyra bil för att ta sig till orterna, finns det billigare alternativ som innefattar flyg?

4. Var får man tag på billigt och bekvämt boende typ lägenhet eller stuga?

5. Österrike, Schweiz eller Frankrike?

6. Vi vill hålla oss under 7000 helst!

Mvh

David och Caroline

Alperna i april
glöm schweiz o frankrike om ni ska hålla det under 7000, där är mat dyrt, liftkort dyrt och öl dyrt. Billigaste alternativet är nog faktiskt att bila ner hela vägen själv. Beror förstås på vart i svergie ni bor, men från gbg drar man ner på 15-17 timmar till österrikiska alperna. Spana in nåt system som innefattar en glaciär om ni vill ha garanterat bra snö på påsklovet.

Hoppas ni får en trevlig vecka!

Alperna i april
Eller skit i att köpa liftkort, ta flyget ned, bo skönt och tura hela dagarna. Gärna i ett stängt liftsystem så att ni kan vara helt ensamma om snön även om det kan vara svårt att hitta något som är stängt över påsk.

Alperna i april
Ska ner till Cervinia på påsklovet och det låter ju rätt bra för dig :) högsta liften går upp till 3899 meter så snö lär det ju finnas. Är dessutom för tillfället 342 cm snö på toppen.

Senast ändrad:
Alperna i april
RCroy sa:
glöm schweiz o frankrike om ni ska hålla det under 7000, där är mat dyrt, liftkort dyrt och öl dyrt. Billigaste alternativet är nog faktiskt att bila ner hela vägen själv. Beror förstås på vart i svergie ni bor, men från gbg drar man ner på 15-17 timmar till österrikiska alperna. Spana in nåt system som innefattar en glaciär om ni vill ha garanterat bra snö på påsklovet.

Hoppas ni får en trevlig vecka!
Liftkortspriserna är väl ändà inte billigare i österrike? Hintertux, Verbier och Chamonix kostar lika mycket. Typ 39 euro dagen eller 60 chf. cirkus 420 kr.

Alperna i april
Jag ska till Österrike, åka på Stubaier Gletcher i påsk. Bussresa ner 3800 kr. Finns platser kvar, hör av dig om du vill ha mer info!

Alperna i april
Om ni åker till Milano så verkar det ju smartare att ta några av systemen i Aostadalen, har ni bil så kan ni ju flytta er mellan systemen kvällstid.
Cormayor, Grand St Bernard, Aosta, Cervinia, Champoluc, Gressoney och Alagna där Gressoney, Bernard och Alagna brukar vara snösäkra in i maj. Om ni tar med hudarna så kan ni ju ta er förbi Grand Paradiso som är ett av italiens topptursmeckan med helt fantastiska refugios att bo på... Åker man till Cervinia så går det ju även att åka på Zermattsidan.

Cham är ju alltid snösäkert i april om man knallar lite.
Verbier har också alltid snö högt upp, flera av säsongens bäst åk brukar man ju göra i slutet på april, men då får man knalla lite.

I Verbier kan man ju alltid bo på "the Bunker" som är billigt men kanske inte så romantiskt ;-)

Alperna i april
Flyg med KLM (billigare än SAS) till Geneve, tag därifrån buss eller tåg till en ort på HÖG höjd. Till exempel Chamonix, Verbier, Saasfee eller Zermatt. Stor risk för slask och barmark på lägre orter som till exempel Port du Soleil (Avoriaz). Finner ni inget billigt boende i favoritorten kan ni ju alltid bo i "grannbyn" och ta bussen/tåget in på morgonen. Tex bo i Täsch istället för Zermatt, le Chable eller Nendaz istället för Verbier osv.
Hyrbil är ju ett alternativ, då kan ni röra er mellan en massa skidorter och bo en halvtimma från de dyra orterna. Men hyrbil kostar förstås en slant. Om ni har bil kan ni bo i Martigny och har då 30min till Verbier och 45 min till Argentiere...

Alperna i april
Har du hittat något? Jag har bokat Lufthansa för 1800 kr/person tor inkl bagagge, Sthlm - Geneve. Sen kan man hyra lgh via Interhome.se, finns lgh för ca 3-4000 kr/vecka. Tillkommer hyrbil eller buss från Geneve. Buss går till alla bra skidorder i närheten; Chamonix, Val d'Isere, Les Menuires & Val Thorens etc.
/jw

Alperna i april
Kolla flygalternativ till Zurich och München förutom tidigare nämnda Geneve.
Tuifly.com flyger till stuttgart fran stockholm för en spottstyver...eller gjorde det iaf...har inte kollat om de gör det ff.
Alla orter som inte är toklagt ner... behöver inte vara extremt högt som antyddes det är hur mkt snö som helst just nu typ Laax är varken nagon av de högst eller lägsta utan nagonstans däremellan och hur bra som helst... bara 2 veckor to go anyway.....vad ni än väljer kommer typ att vara bra :)

Tillbaka
Topp