Alperna i Januari. Ta med 78mm eller 100mm skidan på flyget?

Boomer

Medlem
1 Vecka I alperna i Januari. Inte helt spikat vart vi ska ännu. Mest pist men finns det lättilgänglig off pist som inte kräver guide så tar man det såklart.
Hur brukar snön vara I januari? Hård och isig?

1 Vecka I alperna i Januari. Inte helt spikat vart vi ska ännu. Mest pist men finns det lättilgänglig off pist som inte kräver guide så tar man det såklart.
Hur brukar snön vara I januari? Hård och isig?
Kan bli vad som helst. Titta på väderprognosen och snörapporter innan ni åker.
Eller ta med en skida av varje par så blir det bra i varannan sväng 😜.

Jag skulle som Xhib skrev konstant reloada väderprognosen innan jag åkte men det skulle 9/10 fall ändå sluta med 100mm skidan. Oron för att ha fel skida OM det skulle bli ideala förhållanden tar alltid överhand. Jag upplever också att de skidorna är bättre i slutet av dagen om det är stökigt och eller tungt i pisten.

ta med båda såklart i ett ordentligt skidfodral.
Dom kollar sällan om et är ett eller två par i fodralet.
Men man åker till alperna för mycket snö så om du tar med ett par 100mm.
Tack för denna. Har ett fodral med tjockt vaddering så går inte se utifrån om det är två par skidor i. Kommer nog chansa och ta med båda.

Jag skulle som Xhib skrev konstant reloada väderprognosen innan jag åkte men det skulle 9/10 fall ändå sluta med 100mm skidan. Oron för att ha fel skida OM det skulle bli ideala förhållanden tar alltid överhand. Jag upplever också att de skidorna är bättre i slutet av dagen om det är stökigt och eller tungt i pisten.
Så rensorerar jag ocskå. Gillar egentligen bara pistskodorna på förmiddagen. Sträcker mig alltid efter mina enforcer100 så fort det blir uppkört.

Så rensorerar jag ocskå. Gillar egentligen bara pistskodorna på förmiddagen. Sträcker mig alltid efter mina enforcer100 så fort det blir uppkört.
Haha .... jag kör ju också Enforcers de är ju grymma även på manchestern. Vad är du orolig för?... du har ju bara för mycket att välja på. :)
När jag drar till Flaine (Frankrike) i skiftet Jan/Feb tar jag med Enforcers och ett par lite bredare som på prov. Snöläget just nu i alperna ser väl generellt bra ut!?

Mindre än 100 mm behöver man väl aldrig? 🤷‍♂️ Januari har oftast bra snö. Generellt kallt och solen står lågt. Dvs snön håller sig kall och bra. Enda abret är om det kommer mild luft med regn, då kan det bli hårt när det fryser igen. Kanske möjligen på riktigt sydvända ställen i södra Alperna också om det slaskar och fryser över natt? Kan du bara få med ett par, ta de bredare.
Smalaste jag har i källaren är 98 mm och de använder jag aldrig. 😂

Mindre än 100 mm behöver man väl aldrig? 🤷‍♂️ Januari har oftast bra snö. Generellt kallt och solen står lågt. Dvs snön håller sig kall och bra. Enda abret är om det kommer mild luft med regn, då kan det bli hårt när det fryser igen. Kanske möjligen på riktigt sydvända ställen i södra Alperna också om det slaskar och fryser över natt? Kan du bara få med ett par, ta de bredare.
Smalaste jag har i källaren är 98 mm och de använder jag aldrig. 😂
Varför är det så? Tycker generellt att svenskar har väldigt breda skidor medan när man ser på utlänningar i alperna så har de oftast carvingskidor på 70-80

Varför är det så? Tycker generellt att svenskar har väldigt breda skidor medan när man ser på utlänningar i alperna så har de oftast carvingskidor på 70-80
Ja, men de åker ju pist? Det gör inte jag i onödan, sajten heter ju freeride. Sen faller de som käglor i snöhögarna på dalnedfarten. Två gånger över jullovet var jag tvungen att vänta pga de var tvungna att bärga någon som tyvärr gjort sig illa och behövde hämtas med skoter.
Sen har jag inget intresse av att svänga så ofta som de på SL-skidor gör, alperna har ju fallhöjd så det räcker.

Edit: sen är svenskar trendkänsliga/ängsliga och folk i alpländerna snarare konservativa.

Tillbaka
Topp