Alperna nästa år

CJSeth

Medlem
Alperna nästa år
Hej alla snöälskare!

Hoppas ni alla har det bra och njuter utav "THE FOURTHPHASE" :)

Jag är otroligt sugen på att åka ner till alperna i början utav nästa år men då jag jobbar heltid så har jag lite svårigheter att åka ner/ta ledigt när jag känner för det.
Jag undrar då över lite saker som jag hoppas ni alla kunde hjälpa mig att besvara?

Vilken vecka är den bästa/billigaste veckan att åka ner på?
Vart ska man åka för bra skidåkning men heller inte behöva spendera en förmögenhet på?
Hur kommer man billigt undan? Buss, flyg, hotell, vandrarhem, köpa paketpris m.m?

Tack på förhand! :)

Senast ändrad:
Alperna nästa år
Januariveckorna är billigare än jul/nyår och februari eftersom det inte är några skollov då, och gaffelåkarna tycker att det är för kallt, de åker hellre i mars.

Alperna nästa år
Hej CJSeth,

Jag jobbar på skidresebyrån Slopetrotter Skitours och sett till vår erfarenhet är det billigast att åka under lågsäsong, alltså veckorna efter jul och nyår fram till v.7 då de skandinaviska sportloven drar igång. Då nyårsafton faller på en lördag i år är v.1 en liten specialare men därefter v.2-v.4 finns det några riktigt bra resealternativ. Lite tidigare på säsongen är det bra att åka till en högt belägen destination där snösäkerheten är stor. Generellt sett brukar det då vara billigast att både resa och leva i Italien där priserna är lägre än Frankrike/Österrike.

Jag skulle tipsa om att kika på Canazei eller Livigno! Bra orter som ligger på bra höjd och där du kommer billigt och smidigt undan med flyg, transfer, boende och liftkort.

Hoppas mina svar var till någon hjälp!
/Klara på Slopetrotter

Alperna nästa år
KlaraSlopetrotter sa:
Hej CJSeth,

Jag jobbar på skidresebyrån Slopetrotter Skitours och sett till vår erfarenhet är det billigast att åka under lågsäsong, alltså veckorna efter jul och nyår fram till v.7 då de skandinaviska sportloven drar igång. Då nyårsafton faller på en lördag i år är v.1 en liten specialare men därefter v.2-v.4 finns det några riktigt bra resealternativ. Lite tidigare på säsongen är det bra att åka till en högt belägen destination där snösäkerheten är stor. Generellt sett brukar det då vara billigast att både resa och leva i Italien där priserna är lägre än Frankrike/Österrike.

Jag skulle tipsa om att kika på Canazei eller Livigno! Bra orter som ligger på bra höjd och där du kommer billigt och smidigt undan med flyg, transfer, boende och liftkort.

Hoppas mina svar var till någon hjälp!
/Klara på Slopetrotter
Tack så jättemycket för grymt svar!
Hjälpte verkligen :)

Tillbaka
Topp