Alperna sista helgen i april?

HenrikHeed

Medlem
Hej!
Jag tänkte överraska min sambo som fyller 40 med en riktig vårresa till alperna. Det enda jag får in i kalendern som är så fullspäckad är sista helgen i April. Hur tror ni snömängden är på de högsta orterna? Jag har hittat bra flyg både till Zürich och Genève sen blir det hyrbil. Så jag tror vi täcker in stora delar av Franska och Schweiziska alperna.
Vad rekommenderar ni när det kommer till långa åk, fantastisk miljö och trevlig/autentisk alpby? Behöver ej vara vilt nattliv men gärna bra restauranger.

Henrik

Zermatt? 🏔️🚠🍷😎

Edit: Zermatt, Cervinia och Hintertux är nog i princip de enda som har öppna pister och liftar året runt numera. Och av de tre så är nog Zermatt klart mest romantiskt... Iofs mindre snö än vanligt just i år.

Senast ändrad:
Så sent har de flesta ställen stängt redan, så det kommer begränsa utvalet. Så kolla att de har tänkt ha öppet innan du bokar. Högt, nordvänt och helst med glaciär rekommenderas. Kan vara bra med snö, kan vara kass med snö. Varierar mycket år till år.
I Schweiz: Saas-Fee, Corvatsch (vid St Moritz), Verbier kanske har öppet? Engelberg ska ha öppet, men väldigt begränsat så sent och byn är ju aptråkig. Bonus är väl att Luzern ligger nära så ni kan åka ner dit snabbt och enkelt.

Har läst lite både och om så sen åkning i alperna men träffar man rätt kan det vara kanon har jag förstått. Min fundering är väl kanske lite mer hur snöförhållandena ser ut just i år. Var är det mycket snö just nu?
Sen ska jag vara ärlig och säga att jag kanske mest skulle vilja åka till franska alperna men är det säkrare och bättre så är Schweiz ett bra alternativ såklart.

Val Thorens brukar vara bra då, byn är inte så charmig men ligger på 2300m, dock är Merbiel stängt vid den tidpunkten. Orelle brukar vara öppet.
Verbier är ett bra alternativ om du vill ha en mysigare by, men Savoleyres samt övriga 4 dalarna brukar vara stängt den helgen så begränsad yta öppen.

Senast jag var i val d isere då så dumpade det 40 cm 28/4 och var riktigt bra förhållanden. Så det är nog inte omöjligt att få bra åkning så sent men det gäller att ha orter med mycket höjd att krypa upp till om det är varmt.

Garanterad åkning i alla fall. Enligt websidan så stänger de flesta områden 21:a april tyvärr. Men området högst upp vid plateu rosa är öppet hela sommaren. Övergången till Cervinia stänger 5:te maj så finns det snö kanske det går att åka ner en bit i alla i Cervinia.
Är man villig att gå lite på skidorna finns goda möjligheter också förstås.

Senast ändrad:
Val Thorens stänger 5:te maj, men som sagts inte en mysig by, inte jämfört med Zermatt i alla fall. Orelle verkar vara åtkomligt t o m 5:te maj:

Orelle-Val Thorens
from 25/11/2023 to 05/05/2024​

Corvatsch kör t o m 28:te april så det kan ju vara ett alternativ.
Tydligen är det freeride tävling 24: april.
Finns en del olika kategorier att välja på vad gäller boende också...

Så sent har de flesta ställen stängt redan, så det kommer begränsa utvalet. Så kolla att de har tänkt ha öppet innan du bokar. Högt, nordvänt och helst med glaciär rekommenderas. Kan vara bra med snö, kan vara kass med snö. Varierar mycket år till år.
I Schweiz: Saas-Fee, Corvatsch (vid St Moritz), Verbier kanske har öppet? Engelberg ska ha öppet, men väldigt begränsat så sent och byn är ju aptråkig. Bonus är väl att Luzern ligger nära så ni kan åka ner dit snabbt och enkelt.
Jaså, byn är så tråkig! Har aldrig varit där men jag förstår att omdömet bygger på en hel del erfarenhet.

Verbier stänger ner

CLOSING DATE​

VERBIER​

21st APRIL 2023​

Edit:

Ski season dates in Verbier 2023/24
Lift AreaOpeningClosing
Verbier area2 December 202321 April 2024

Senast ändrad:
Val d isere har öppet till 5 maj, rätt mysig by med hyggligt många restauranger och åkning från 1850 möh i byn upp till 3200(?) möh. Har dock inte varit så sent själv.

Chamonix finns ju också. Grand Montets kör liftarna till 5:te maj. Fin "by" med stort utbud av det ena och andra. Aiguille de Midi-liften går också, men det är upp till var och en att hitta på ngt däruppe med guide då för de flesta.

One of Chamonix’s favourite ski areas, the Grands Montets is currently open, with lift operating times as follows:

• Open Currently – 9th of February 2024 – First Lift 09:00 – Last lift 16:15
  • 10th of February 2024 – 15th of March 2024 – First Lift 09:00 – Last lift 16:45
  • 16th of March 2024 – 5th of May 2024 – First Lift 08:30 – Last lift 16:45

Sölden som ju nås från Zurich har öppet till första maj. Hur mysig by är kan diskuteras... men det finns ju åkning på hög höjd.

Möjligen har Hochgurgl och Obergurlg systemet öppet också.

Jaså, byn är så tråkig! Har aldrig varit där men jag förstår att omdömet bygger på en hel del erfarenhet.
Ok, kanske var lite väl hård. För en långhelg är det väl ok. Fint panorama, både på berget och i byn. Finns faktiskt några trevliga restauranger och kaféer. Shoppingen verkligen trist dock och gott om fula hus. I slutet av april börjar en hel del ha mellansäsongsstängt dessutom.

Snö brukar det ju vara gott om också. Jag har åkt pjäxdjupt puder i Steinberg i slutet av maj för några år sen, drygt 1200 fhm! En sån avslutning på vintern vore bra. ⛷️

Eftersom det inte är något problem att hitta boende den tiden på säsongen (via typ bookings.com el liknande) hade jag valt att vänta med att bestämma ort till dagarna innan. Det man vill ha på våren är ju sol 🤗 Och då välja någon av ovan nämnda orter med bäst väderprognos.

ISCHGL​

23.11.2023 to 01.05.2024​

OPERATING HOURS 2023/2024​

• Cable car & lift facilities: daily from 08:30 am to 04:00 pm
  • Slopes: daily from 08:30 am to 04:30 pm

Nu lyssnar du på mig: när hon fyller på våren ger du henne en riktig omgång med bubbel och skaldjur 🍾
Då presenter du idén att ni ska åka till alperna kommande Januari/Februari och fira med puder och alpenmys.

Vi firade min 50 med två veckor i Frankrike i Januari med två seriösa snöfall. Bästa presenten ⛷️

Det trodde jag inte...ett bra alternativ med Ischgl! Säkert bra drag om man vill ha det, Paznauner taja och allt. Fin by också.

Black Eyed Peas spelar den 30/4 uppe i Idalp om man är lagd åt det hållet, ingår i liftkortet. Men även om det är öppet i backarna så tror jag tror att snön är bättre på glaciärerna så sent på året.

Jag gjorde misstaget att boka och betala handpenning för Cervinia veckan före midsommar i tron att det var öppet året runt precis som Hintertux. Det var efter två långburkar på Valborgsmässoafton. Senare samma kväll insåg jag att liftarna inte ens var öppna då. De skulle öppna först på midsommardagen! Vilket antiklimax! Jag var en idiot. Det blev ett par svettiga och nervösa dygn innan STS Kundtjänst öppnade, och som tur var lät de oss boka om och flytta handpenningen till veckan efter midsommar istället.

Sensmoral: Kolla så att liftarna faktiskt är öppna innan du bokar!

Note to STS: Det borde framgå mycket tydligare på hemsidan när man säljer in "Sommarskidåkning i Alperna" att liftarna öppnar först efter midsommar. Jag själv hittade infon om liftarna av en slump när jag försökte googla fram vad liftkorten kostade om man köpte det på plats...

För övrigt så var inga backar på italienska sidan öppna då, utan man fick åka i cirklar mellan Klein Matterhorn och Trockener Steg, och det är väldigt mycket flackar där. Men att se Matterhorn i verkligheten var maffigt, och Cervinia är en mysig by. Fin vandring där också i en vacker omgivning.

Black Eyed Peas spelar den 30/4 uppe i Idalp om man är lagd åt det hållet, ingår i liftkortet. Men även om det är öppet i backarna så tror jag tror att snön är bättre på glaciärerna så sent på året.
Ja, jag var lite förvånad över att de hade öppet så länge, räknade bort Ischgl utan att kolla. Var där förra året och de verkar ha haft (och har?) en stark tradition med avslutningskonserter. Det satt många gamla affischer på dessa konserter i de där underjordiska passagerna som finns i Ischgl.
Åka ner till by går säkert inte i slutet av april?
Kanske inte är så mkt åkning överhuvudtaget?

Jag gjorde misstaget att boka och betala handpenning för Cervinia veckan före midsommar i tron att det var öppet året runt precis som Hintertux. Det var efter två långburkar på Valborgsmässoafton. Senare samma kväll insåg jag att liftarna inte ens var öppna då. De skulle öppna först på midsommardagen! Vilket antiklimax! Jag var en idiot. Det blev ett par svettiga och nervösa dygn innan STS Kundtjänst öppnade, och som tur var lät de oss boka om och flytta handpenningen till veckan efter midsommar istället.

Note to STS: Det borde framgå mycket tydligare på hemsidan när man säljer in "Sommarskidåkning i Alperna" att liftarna öppnar först efter midsommar. Jag själv hittade infon om liftarna av en slump när jag försökte googla fram vad liftkorten kostade om man köpte det på plats...

För övrigt så var inga backar på italienska sidan öppna då, utan man fick åka i cirklar mellan Klein Matterhorn och Trockener Steg, och det är väldigt mycket flackar där. Men att se Matterhorn i verkligheten var maffigt, och Cervinia är en mysig by. Fin vandring där också i en vacker omgivning.

Just i år kommer dock Cervinia sommarsäsong att börja 6/5, alltså direkt dagen efter att vintersäsongen stänger den 5/5. Dock litet oklart vilka liftar som kommer att vara öppna. Men det finns en ny lift, se nedan.

1707214285364.png

Senast ändrad:

Vilken historia! Man tänker på vad fyra långhylsor kunnat leda till!
Liten beskrivning av åkningen för dem som inte varit där (utsikten och atmosfären svårslagen):
Från Klein Matterhorn är det en rätt smal passage längs en bergsida, sedan en schysst brant, sen lägger man sig i störtloppsställning och drar ner. Störtloppet går i snigelfart och utgör 80% av åkbar sträcka. Lite åkning på slutet, se till att ta fart innan motlutet före Trockerner Steg. Repetera. Eller ta en bärs och titta på Breithorn.

Senast ändrad:
Nu närmar det sig. Jag har bokat flyg till Geneve så det ser ut att bli Fransk skidåkning i slutet av april. Zermatt är så jäkla dyrt!
Har förstått att Val Thorens är ett bra kort när det kommer till åkningen. Byn i sig ser fruktansvärt tråkig ut...
Val d'Isere, vad tror ni om det? Ser ut att hålla öppet och ser mysigt ut.
Är Chamonix ett bra kort så sent på säsongen? Närmast till flygplatsen iallafall..
Eller har jag missat något som är bättre?

Valdisere är betydligt mysigare än valthorens. Så där e valet enkelt. Skulle personligen ta dem båda innan Chamonix men då beror det på hur mycket de har öppet. Nog överlever man en vecka på alla orterna 😎

Nu närmar det sig. Jag har bokat flyg till Geneve så det ser ut att bli Fransk skidåkning i slutet av april. Zermatt är så jäkla dyrt!
Har förstått att Val Thorens är ett bra kort när det kommer till åkningen. Byn i sig ser fruktansvärt tråkig ut...
Val d'Isere, vad tror ni om det? Ser ut att hålla öppet och ser mysigt ut.
Är Chamonix ett bra kort så sent på säsongen? Närmast till flygplatsen iallafall..
Eller har jag missat något som är bättre?
Lagar du mat hemma och köper med baguetter, bor på airbnb så är inte Zermatt mycket dyrare än någon av de andra topporterna i alperna vill jag sticka ut hakan och säga.

Dessutom ligger flera av pisterna ner mot byn i Valdisere på västsida i en ganska brant dal så de får inte mycket sol vilket borgar för skidåkning hela vägen ner.Av de franska orter vi varit på så är det helt klart Valdisere min sambo tyckt varit mysigast. Kombination av ski-in-ski-out, trevlig bykärna med många restauranger och barer. Nu är Valdisere förvisso långt ifrån den billigaste orten i Frankrike, det är ändå lite av ett jetset-ställe, men säkert billigare än Schweiz.

Lagar du mat hemma och köper med baguetter, bor på airbnb så är inte Zermatt mycket dyrare än någon av de andra topporterna i alperna vill jag sticka ut hakan och säga.
Det har du säkert rätt i. Kollade bara liftkort som låg 40% upp i pris och boendena (via airbnb) är dyrare. Men med det sagt - ligger din röst på Zermatt? Är det mycket bättre är det ju värt det.

Hej!
Jag tänkte överraska min sambo som fyller 40 med en riktig vårresa till alperna. Det enda jag får in i kalendern som är så fullspäckad är sista helgen i April. Hur tror ni snömängden är på de högsta orterna? Jag har hittat bra flyg både till Zürich och Genève sen blir det hyrbil. Så jag tror vi täcker in stora delar av Franska och Schweiziska alperna.
Vad rekommenderar ni när det kommer till långa åk, fantastisk miljö och trevlig/autentisk alpby? Behöver ej vara vilt nattliv men gärna bra restauranger.

Henrik
Saas Fee. Ett alternativ.
Kolla Transferticket. Fungerar från flygplats till destination. Tågstationen i källaren på GVA flygplats.

Enligt det som skrevs ovan har Saas Fee redan stängt då. Zermatt troligen bara glaciärsidan, då slår det nog inte de franska alternativen. Men beror så klart på hur många liftar de andra ställena lyckas hålla öppna.

Val d'isere by är mycket mysigare men Tignes/Val Claret har närmare till den riktigt höga åkningen på La Grand Motte.

Utöver de i tråden nämnda orterna finns ju även Les 2 Alpes med höghöjdsåkning, men det är ingen personlig favorit och håller de nämnda orterna Val d'isere/Tignes, Zermatt och Val Thorens betydligt högre.

Tack för all hjälp och info.
Har någon erfarenhet av Les Arcs & Le Plagne? Ser ut att hålla öppen sista helgen i april..

Har varit i både Les Arcs & Le Plagne men det var länge sedan, så har tyvärr knappt något minne av hur det var annat än att det kändes stort och högt.

Tack för all hjälp och info.
Har någon erfarenhet av Les Arcs & Le Plagne? Ser ut att hålla öppen sista helgen i april..
Les Arcs har bra åkning högt upp i alla väderstreck men byarna består av spridda betongkomplex, troligen så långt ifrån "autentisk alpby" det går att komma. Nej alltså ska ni ändå åka till Tarentaise-dalen så åk till Valdisere.

Tillbaka
Topp