Alperna utan lavinutrustning = idiotiskt?

O_lundberg

Medlem
Hejsan, jag och några kompisar tänker åka iväg en vecka till alperna nu i vinter och mestadels åka utanför pisterna. Vi har inte så mycket erfarenhet kring laviner, och kompisarna verkar ha inställningen att lavinutrustning är något onödigt dyrt. Så jag undrar om det är idiotik att söka sig utanför pisterna utan lavinutrustning. Min egen uppfattning kring det är att det inte alls är så smart, men det är utifrån det jag hört.

En till grejj, kan man hyra utrustning på dom flesta orterna i alperna?

STOPP!!!!!!!

SJÄLVKLART måste ni ha en bra fungerande lavinutrustning om ni ska utanför pisterna!!!! Det vore oerhört dumt att riskera era liv....
Du har rätt och dina korkade kompisar har FEL!
Och det finns utrustning att hyra på det flesta ställena!

Nyp dina polare i örat!

/Gahnis

Tack för svaret. Borde man inte ha lite förkunskaper om hur man använder utrustningen också före man åker i ändlös puder på ett sånt ställe? Räcker det med att hyra eller bör man
behärska utrustningen mer?

Svar på en ganska dum fråga, klart det är idiotiskt.
Det går oftast även att hyra lavinutr. där nere, men dock långt ifrån på alla ställen.
Dom lite mer okända pärlorna har oftast inte offpisttänket utan det är mer race som gäller.

// Kricke

Edit: Kolla forumet & sök, det finns massa matnyttigt.
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=30642

Senast ändrad:
Håller med föregående talare om att ni måste ha utrustning om ni ska ut i lavinfarliga områden ( och vilka områden som är farliga är nästintill omöjligt för någon utan utbildning att se). Men det krävs mycket träning om ni ska ha någon nytta av grejorna...
Att åka offpist e inga lugna grejor och hyr ni saker och sen drar ut och fastnar nånstans så är grejorna bara till för att hitta lik efter ett par timmar, för ingen av er lär kunna hitta varann, utan ni får vänta tills räddningspatrullen kommit.
Det är allvarliga grejor detta. Inte fan hade ni hoppat fallskärm utan någon kurs bara för att den satt på ryggen? eller opererat hjärtat på nån bara för att ni hade en skalpell i handen.. fel fel fel..

Vad jag försöker säga är att ni inte ska ge er ut mer än 5 meter från pisten om ni inte kan sakerna. Det är livsfarligt!

Har själv varit nere 2 säsonger, och förlorat polare och varit med om skred å laviner som kunde gått illa, och det var på ställen dr det såg lugnt och fridfullt ut.

Så snacka me folk på orten och med offpistguider om ni vill åka offpist..

Lycka till o ta det jävligt lugnt! Inget åk är värt att förlora polare i...

Kan bara instämma med föregående talar!
När ni väl skaffat/hyrt utrustning så träna, träna, träna med det innan ni ger er ut i OP.
Lägg sändaren i en ryggsäck och gräv ner 1-2m i snön, inte alls ovanligt djup så kommer ni märka att det inte är så lätt som det verkar!
Många är vi väl som på puderdagen med stort P bara tittat ut och sagt att "det är nog lugnt" bara för vi inte vågar inse sanning, här är det lavinfarligt, här borde vi inte åka...
För att åka OP handlar inte bara om att ha rätt grejor, hät snackar vi en hel vetenskap bakom som gör att man kan bedömma om det är säkert eller inte, slarv med detta gör det till en livsfarlig sport!

/Viktor

AVBRYT, DETTA ÄR INTE OK! Plötsligt förstår jag varför så många människor dog i laviner i Alperna i vintras.
O_lundberg sa:
...och kompisarna verkar ha inställningen att lavinutrustning är något onödigt dyrt.
Vilka omtänksamma kompisar du har, not. Undrar om de har samma inställning när patrullen kommer efter en timme för att finna dit lik med Recco!? Man bär sändare för att kunna finna sina vänner om de, Gud förbjude, skulle bli begravda. En vän som inte vill kunna hitta mig är inte min vän och såna tar jag inte med när jag åker offpist.

O_lundberg sa:
...Borde man inte ha lite förkunskaper om hur man använder utrustningen också före man åker i ändlös puder på ett sånt ställe? Räcker det med att hyra eller bör man behärska utrustningen mer?
Behöver man kunna gå innan man lär sig springa? JAAA, SJÄLVKLART måste man kunna sin utrustning hur bra som helst. När man går lavinkurs brukar man säga att man ska hitta 3 sändare på 10 minuter på ett 40 x 40 m stort område.

Men att träna så pass mycket att man kan hitta 3 sändare under 5 mintuer tycker jag är en självklarhet eftersom i en verklig situation finns det en massa andra faktorer som kan försvåra sökandet och då förlorar man värdefulla sekunder.

Senast ändrad:
Skaffa lavinutrustning, som alla säger, ta och gå igenom lavinutrustningen tillsammans så att alla vet hur den fungerar och nu kommer mitt tips:

Ha en liten lavinbokcirkel! Alla kan leta reda på en varsin bok om laviner, bergsterräng och liknande (eller så kan alla ta samma) som ni läser och sedan disskuterar igenom. Vad tyckte var och en var viktigt? Är det något ni reagerat på? Sedan kan ni ha lite läxförhör, typ: Vilka väderförhållanden skall man vara alert på, vilken typ av terräng är säkrare än annan osv...

På så sätt blir alla relativt medvetna om farorna plus att du vet att även dina polare är medvetna om riskerna och kapabla till att säga NEJ till grymma åk. Det är ju det som är det farliga, att inte kunna säga nej...

Om alla är så pass mycket nybörjare som det låter så börja med att gå en offpistkurs på UCPA eller nåt liknande. Åker man ner en vecka så är det den bästa investeringen man kan göra, samt ni får låna utrustning + det viktigaste....en bergsguide som kan sin sak och kan sätta er på plats lite snabbt.

En nybörjare med oanvänd utrustning har alltid mängder med falsk trygghet när offpisten kommer och resultatet blir som det blir....ibland the epic run....ibland inte.

Åk med bergsguide så blir det nog bra!

Senast ändrad:
Håller med blackeriverpaint till 100%! Som oerfarna offpiståkare kommer ni inte bara åka säkrare i offpisten, utan även bli guidad till fina åk ni förmodligen skulle missa, om ni åker med bergsguide.

Den enda som lever farligare än en nybörjare utan någon som helst utrustning, är en nybörjare med utrustning och inte en suck om hur man använder den i kombination med att inte någon som helst känsla för vad som kan vara farligt att ta sig för på berget, eller tämligen säkert.

Att bara hyra utrustning på plats där nere och kasta er ut i pudret kommer bara vagga in er i falsk säkerhet, så skippa det. Dock kan det vara en bra ide att gå en kurs och hyra pryttlar.

Tack för alla svar, reaktionen blev som jag hade väntat. Måste bara ha det bekräftat så jag kan referera till denna tråd. Dom dära offpistguiderna, vad kostar dom och är det hela dagar osv? Gärna lite mer info om dom tack, lät som ett ganska bra alternativ. Och kurserna där, vad kostar dom i alperna? Är det billigare att gå dom här i sverige?

Om du vill uppleva alperna är Lavinutrustning ett måste... annars kan du lika gärna dra till kungsberget å åka på boxar

Låt dina polare åka.. sånna idioter behövs inte. Se bara till att inte åka med dom.

Ganska dumt sagt, men det är fanimej den sämsta ursäkt jag har hört! Dyrt? Vad kostar ditt liv?

Hyr en gudie. Ha lavinutrustning. Träna på den, lär känna den, förstå hur den funkar. Åk med folk du kan lita på, som du vet kan gräva upp dig om olycka är framme. Se till att folk vet vart ni har ämnat att åka om hela bunten skulle stryka med. Då vet dom iaf vart man ska leta och det är iaf mer chans än ingen.

Annars, jag instämmer med föregående talare, allihopa.

Okej, tack för alla svar, nu blir frågan om det är prisvärdare att skaffa sig allt i sverige eller när man väl är där? Vad är det för priser för tex kursen där och vad kostar guiden? Är det billigare att ta kursen i sverige eller i alperna?

Här är ett exempel på kurs i Disentis.

http://www.alpventura.ch/default.aspx?menuid=71

990CHF inkl. hotel i en vecka. Det finns massor med alternativ, så ni kanske kan hitta ngt billigare. Om utrustning: jag betalade ca 700 CHF för hela sökare, sond och spade förra året. Jag vet inte precis vad kursen är, men det blir väl ungefär 3500 kronor.

O_lundberg sa:
Okej, tack för alla svar, nu blir frågan om det är prisvärdare att skaffa sig allt i sverige eller när man väl är där? Vad är det för priser för tex kursen där och vad kostar guiden? Är det billigare att ta kursen i sverige eller i alperna?
Ni hinne aldrig öva på utrustningen om ni köper den på plats. Dessutom är det dyrare för turister att skaffa sig sånt där nere.. oftast iaf. Kurser och priser och allt kostar olika för olika platser, tillgång till snö/ej uppåkta områden och hur många gudier det finns tillgängligt. Det bästa är att ringa dit ni ska och fråga på turistinfon.

Dessutom avrådar jag er från att gå ut och festa varje kväll. Då blir ni piggare på morgonen och har råd med mer vettiga grejor. :)

Åker ni med UCPA ingår bergsguide (och allt annat ni kan tänkas behöva) hela veckan. Löjligt prisvärt.

O_lundberg: Alpernas offpist är som sagt inte som Vitberget eller Klutmark ;)

Detta är ju ofta som sagt en kostnadsfråga, men ta dig en funderare över att inkludera guidad åkning via UCPA eller bergsguide? Om man vill ha en trevlig skidupplevelse under en veckas åkning, man kanske inte känner till området själv, så är det att rekommendera! Nästa gång Ni åker dit så känner Ni ju till området lite mer och kan börja utforska det på egen hand..... Flera (Blackriverpaint, FF, AbsolutIggy, Peter_K) har redan nämnt det ovan och kan som sagt bara hålla med!

Försök att se det som en otroligt givande investering och tror nog med 99 procent säkerhet att Ni inte kommer att ångra Er!

Avslutningsvis så kan man väl egentligen säga att alperna utan lavinutrustning behöver inte alls vara idiotiskt om man ställer det till vad man vill åka?

- C

lavinutrustning är en billig livförsäkring, måste dack träna med den, samt att de bör man ha om man vistas utanför pist! man brukar kunna hyra utrustning!

Jag kan VARMT rekommendera att ni försöker pricka in denna kurs om möjligt: http://www.skioffpiste.co.uk/
Dom höll kurser en gång i veckan i cham, kostade 5 euro och det var otroligt värdefullt. Rätt säker på att dom höll till i val d'isere också mm. Mycket nyanserat, bra upplägg och lagom avancerat med en bra, genomtänkt presentation. Inriktat på precis det man som både nybörjare och mer van offpiståkare behöver kunna/repetera - dvs fokus på vad man i praktiken ska titta på när man är ute på berget och hur man framförallt bedömer om man utsätter sig för en risk.

chrtur sa:
Avslutningsvis så kan man väl egentligen säga att alperna utan lavinutrustning behöver inte alls vara idiotiskt om man ställer det till vad man vill åka?
Naturligtvis, men det förutsätter ju att man har kunskap om vad som är farligt / ofarligt.

UCPA kan jag också mycket varmt rekommendera, sjukt prisvärt och bra.

För att kasta ett köttben åt hundarna,
Många(alla) ställen har "oprepareade nedfarter", ställen som är tämligen riskfria att åka under de flesta dagar av säsongen...att åka utan lavinutrustning där är absolut inget jag skulle kalla idiotiskt, jag har själv gjort det många gånger. Lite mera avancerad offpist, som innehåller branta linjer och ospårad snö ger däremot helt andra förutsättningar. Där bör man inte bara ha lavinsändare, utan hela kittet dvs. även metallspade och sond. Man bör inte ha lite förkunskaper, man ska ha mycket förkunskaper. Även om dagens trancivers är relativt användarvänliga så är det ändå inte helt självklart hur de funkar, eftersom de inte visar i riktning till offret utan i riktning med stålfältet från offrets sändare...
Att träna mycket är viktigt för att kunna hitta någon som hamnat under snön, men det allra bästa är att ha tillräckliga kunskaper för att undvika det från första början.
Det är en jävla skillnad på att gå omkring och vara lite halvsur för att man missar viktig öldrickartid på afterskin när man övar mot att lätt panikslagen försöka hitta sin bästa kompis "någonstans där borta ungefär" inom de få minutrar man har på sig innan räddningssökandet blir bärningssökande...
Kontentan av det hela är, känner ni er inte helt säkra på lavinkunskap bör ni hålla er till kontrollerade områden, det finns även sådan med härlig lössnö!

När alla skriver om kunskaper som man bör besitta, vad menas med det egentligen?

Kan man inte för en gångs skulle angripa problemet från en annan synvinkel utan att blanda in lavinutrustning överhuvudtaget? Det är lite som ett av Guds budord i stil med vägverkets slogan att farten dödar.....

- C

Vad menar du?

Att om man bara åker på säkra ställen så behöver man inte lavinutrustning?

"It's not the fart that kills, its the smell" (Det är inte farten som dödar, det är smällen)

Men den kan komma där man tror att det är säkert, eller där det "brukar" vara säkert också. Att åka utanför pisten (bortsett från några meter imellan olika pister) utan utrustning är lite som att åka bil utan säkerhetsbälte.

Sen att generellt sagt säga "alperna utan lavinutrustning är idiotiskt" är ju inte rätt, eftersom man kan hålla sig till pisten hela tiden också.. men jag tror inte det var det dom ville!

chrtur sa:
När alla skriver om kunskaper som man bör besitta, vad menas med det egentligen?

Kan man inte för en gångs skulle angripa problemet från en annan synvinkel utan att blanda in lavinutrustning överhuvudtaget? Det är lite som ett av Guds budord i stil med vägverkets slogan att farten dödar.....

- C
Nja det kanske är svårt att helt undvika lavinutrustning men den viktigaste kunskapen är faktiskt hur man undviker att hamna i laviner har man ingen kunskap om det ska man inte ge sig ut i lavinterräng utan erfaren guide. Man bör kunna bedöma konsekvenserna av att bli tagen av en lavin, blir man tagen där det finns terrängfällor har man förmodligen inte speciellt stor nytta av lavinutrustningen oavsett hur mycket man har tränat.

Lavinutrustning är inte en livförsäkring det är bara något som ökar chanserna att överleva om man skulle bli tagen av en lavin.

Det mesta vettiga är redan sagt vad gäller prylar och utbildning. Köp en fin utrustning som är bra och lär dig använda den. Låt nån som vet vad som är bra ge dig ett råd om vilka prylar som är bäst, fråga t.ex en bergsguide om vad han (eller hon) rekommenderar och inte fjolårsmodellen på rea. Och köp för bövelen ingen plastspade. Plastspadar håller jättebra, men ta tid på hur snabbt du gräver undan två ton betonghård snö med metallspade kontra plastspade så förstår du varför du ska ha metallspade...

Gå även en bra kurs. Har själv gått SLAO-kurserna plus några fördjupande påbyggnadskurser (totalt nära 2 veckors kurser) och kan rekommendera dem varmt. STF anordnar en del tillsammans med SLAO vet jag... UCPA har jag inte provat men det är säkert också bra grejjer.

Kan dra två exempel på hur viktigt detta är:
#1 Körde lavinövning i vintras med en novis inom användande av lavinutrustning. Efter en snabb förklaring och genomgång om hur en transciever fungerar och lite testande använde vi ett träningsområde med nergrävda sändare. Tog över 20 minuter att hitta ett offer. Normalt har man ca 50% chans att överleva 15 min, och förmodligen får man lägga 5 minuter på att starta sökningen, sen tar det minst 5 min att gräva upp vederbörande (eller i.a.f. få fria luftvägar). Detta innebär att bara 5 minuter återstår att göra själva sökningen. Att få ner dryga 20 minuter görs inte med att läsa böcker eller gå en eftermiddagskurs, det är träning och kunskap som gäller - i kombination med rätt utrustning.

#2 Var ute och åkte efter och under kraftigt snöfall. Snön var ganska instabil på sina ställen men skidåkningen var bra. En dag där man (som alltid) iakttar extra stor försiktighet. Vi diskuterade ett vägval innan och gruppen var överens om det. På vår väg ner stöter vi på en grupp på tre personer med bl.a. en svensk bergsguide i spetsen som har valt samma väg som oss. Vi låter dem åka före och lämnar god marginal framåt, så att vi inte ska kunna starta ett ras som kan begrava dem. Efter avslutat åk samlas vi upp på en höjd, en säker punkt där det är låg sannolikhet att en lavin kan träffa oss om det startar någonstans ovanför oss.
Just då åker en fransk helsponsrad åkare från rossignol in i ett instabilt snöfält, konvext och lägger en lång svepande sväng under några perforerande stenar. En väldigt duktig och väl ansedd åkare som gör generalfel #1 på sämsta tänkbara dag. Vad händer? KNAAAAAAAAK. muller muller muller. 150 meter bred brottkant, en snövägg hög som ett hus kommer rakt mot oss. Allt blir vitt, men inget händer. *Puh* Vi stod på rätt ställe, men 10 meter brevis oss forsade snön fram. Mina dyra lavinutbildning känndes väldigt prisvärd just då kan jag lova.
Något att tänka på, då detta hände uppskattningsvis på dryga 100m från pistad nedfart.
Som tur var skadades ingen, inte ens fransosen som bara ryckte på axlarna och åkte därifrån...

Vid offpiståkning har man rätt utrustning med sig och rätt kunskap, brister någotdera så anlitar man en bergsguide som ser till att ni får det eller så åker man helt enkelt inte offpist.
Det handlar inte bara om ditt eget liv, genom att göra fel kan du ta livet av andra skidåkare också.

Det krävs knappast fler bifallande svar för att stärka andemeningen i detta inlägg, men jag påpekar ändå att jag håller med alla tidigare talare när det gäller vikten av att ha rätt utrustning och så bra kunskap som möjligt innan man ger sig ut på offpist i någon form.

Jag vill, i helt ologisk ordning, lyfta fram några saker som ofta glöms bort, eller bara saker som är värda att nämna igen även om man har hört dom många gånger förut:

- Gruppen du åker med är helt central för din och de andras säkerhet. Har man väl svetsats samman med säsongarpolare eller liknande där man vet hur de fungerar när det blir allvar så är det guld värt. Någon gäst eller två kan man ta med i en väl inåkt och samkörd grupp utan att det påverkar hur gruppen reagerar om det blir skarpt. Åk i möjligaste mån med en kärna av åkare från den grupp du brukar åka med.

Om man på en chartervecka eller liknande hamnar med åkare som man är osäker på när det gäller lavinkunskap måste man tänka till. Ta alltid reda på hur de tänker och vilken typ av erfarenhet de andra har. Känner du att det inte räcker till, eller att ni inte är synkade bör man avsätta tid för att gå igenom ett eventuellt nödscenario. Det tar ingen större tid om det är rutinerade åkare och kan vara helt avgörande om det händer något. En kort diskussion på fem minuter om centrala begrepp och tankesätt lyfter fram lavintänkandet effektivt. Var inte rädd för att verka mesig eller liknade genom att ta upp saken. Är det seriösa åkare så uppskattas det alltid.

- Var stenhård när det gäller krav på lavinutrustning. Acceptera aldrig att någon åker med utanför pisten utan rätt utrustning. Visst kan man göra undantag när det gäller rutin och kunskap, men då måste man hela tiden vara medveten om att den personen inte är att räkna med om något händer. Utgå från att en veckoturist med en nyköpt sändare som aldrig eller bara har övat någon gång i princip har sändaren för att bli hittad själv och inte för att hitta dig eller andra. Överskatta aldrig tekniken så pass att en sådan åkare tvingas ta ett större ansvar än vad han/hon är kapabel till. Är det någon eller några som sticker ut med bristande rutin om lavinkunskap eller stor åkning i allmänhet bör dom åka i mitten eller den främre delen av gruppen när man släpper ner en och en för en sluttning.

- Det räcker INTE med att behärska lavinsändaren rent tekniskt som många verkar tycka. Man kan öva sökning hundra gånger och vara skitsnabb på sökövningar, men ändå glömmer många bort att man måste nöta in hur man ska agera i ett mer övergripande sammanhang om det blir ett skarpt läge. Alltför många kör övningar där tre man sitter på röven och tittar på när en annan letar efter en nergrävd sändare. Tänk mer helhet vid övningar. Hur ska du/ni/man egentligen agera när en lavinolycka inträffar?. Sökningen med sändare är en mycket viktig bit, men det är ändå bara en del i en helhet.

Beskriv vart lavinen släppte, hur långt den gick och hur käglan ser ut osv för att bygga upp ett realistiskt scenario. Kör sedan övningar i ett totalperspektiv där alla är inblandade. Tänk igenom saker som:

* Hur många måste ni vara för att "ha råd" med att skicka en kille/tjej för att larma pistvakterna, avsätta folk som direkt sätter ihop spadar och sonder osv? Är ni två är det troligtvis bättre att leta själv direkt osv och är ni sju pers så kan man utan vidare skicka ner en kille för att larma och sätta en kille på att plocka ihop alla de andras sonder och spadar under tiden som det grovsöks. Man sparar minuter på att någon kommer och förser sökmanskapet med färdiga sonder och spadar när närsöket inleds. Det här måste man ha funderat igenom INNAN det händer något.

* Är alla i gruppen, inkl gäster, medvetna om vikten av att slå om sändaren till sök för att inte störa sökning för andra? Sitter hantering av panikknappen eller aktivering av retur till sändning i ryggmärgen?

* Vem gör vad? Ska alla börja springa som yra höns, eller ska någon ta en ledarroll? Vem ska larma eller mecka spadar enligt ovan? Det är ofta bra att någon tar det lite lugnare och får en mer övergripande syn på insatsen. Vem som passar till det vet man aldrig förrän det blir skarpt läge tyvärr. Har ni en duktig åkare som har dålig erfarenhet av lavinsökning tex kan det vara läge att skicka ner honom och larma. NOTERA DOCK: Skicka ALDRIG ner en ensam åkare om det innebär en risk för att han ska drabbas av en lavin utom synhåll på vägen. Då är det två eller ingen som gäller enligt mig.

* Det första man bör göra vid en lavin är att snabbt ta reda på vart alla är. Alla rapporterar in via radio eller röst till den som tar ledarrollen. Hur många finns tillgängliga för att vara med och söka? Är tre av fem pers 300 fallhöjdsmeter ner, en är begravd och en står ovanför så är det bara en som har en realistisk möjlighet att hjälpa till. Kartlägg som sagt positionen för alla åkare och avgör därefter vem som ska göra vad.

* Det är bråttom, men försök ändå att inte stressa och göra dumheter. Kontrollera framförallt att ingen står i riskområde för eftersläpp. Se i så fall till att få den personen i säkerhet INNAN folk ovanför börjar ta sig neråt till käglan och den nödställde.

- Står du ovanför olycksplatsen och ska ta dig ner genom lavinområdet så tänk till en extra gång. Finns det ingen omväg med flackare åkning är det förmodligen säkrast att ta sig ner i lavinens spår om det finns underliggande snö kvar. Undvik i allra möjligaste mån snöfält med samma lutning och riktning som släppområdet. Det kan tyckas självklart, men är det en nödsituation så är det bra att ha tänkt igenom i förhand.

- Gå igenom hur man ska agera för att öka sannolikheten för att vara på rätt ställe efter ett eventuellt släpp. Det kan ta en timme att ta sig upp 200 höjdmeter i djupsnö och då är den begravde körd. Grundregeln som man bör följa tycker jag är att minimera risken för att det är den siste åkaren i ett sällskap som drabbas. Ta inga onödigt riskabla linjer om du står och väntar till sist. Kör istället en så säker linje som möjligt. Polarna som har åkt ner och står och kollar nerifrån kan du i princip bortse ifrån när det gäller kamraträddning. Enligt samma resonemang bör man inte köra för långa avsnitt i åk där risken är påtaglig. Stanna säkert och inte för långt ner, trots att det kan vara lockande att dra hela linjen på en gång.

- Vart sågs åkaren sist? Finns det lösa saker på snön som kan visa i vilken riktning åkaren drogs med? Läs flödesriktningen i käglan osv.

- Öva även scenarion där käglan är så stor att räckvidden för sändaren överskrids rejält. Det kan låta självklart, men jag har varit med några gånger när åkare inte känner till metodiken för att finna en signal i skedet där sändaren inte når. Många övar bara sök under typ 30m.

- Använd "close call"-händelser (inträffar tyvärr då och då under en säsong) eller andras misstag till att lära dig själv. Teori i all ära, men inget slår möjligheten att studera förloppen på plats i bergen. Släpper det i en viss lutning och en viss exponering så testa tex att söka upp en säker sådan sluttning och provgräv. Kolla snölager och analysera varför det släppte just där. Jämför kanske också med en sluttning i motsatt riktning och kolla hur uppbyggnaden av snölagret varierar. Under en säsong har man tid för sånt och lavinpraktik kan ofta upplevas som positiva avbrott i vardagsåkningen snarare än nödvändigt ont.

- Tro aldrig att du kan mycket om laviner bara för att du har gjort några säsonger och sett en och annan stor jävel dundra ner för en bergssida. Det enda man egentligen skaffar sig är förståelsen över vilket komplext problem det egentligen är. Men underskatta inte heller vikten av att skaffa sig så mycket kunskap det går. Genom att kombinera praktisk erfarenhet med teoretisk kunskap ökar sannolikheten till att man gör rätt bedömningar inför ett åk.

- Det räcker inte att snacka om att våga säga nej till ett åk. Bedömer du lavinfaran som tillräckligt stor för att du inte vill åka, så stå på dig. Det kan vara du som räddar ditt och dina kompisars liv.

- Var medveten om att risken alltid finns. Det finns ingen helt säker offpiståkning tyvärr. Man kan inte vara för rädd heller, för då blir det inget åkt. Avvägningen är oerhört svår ibland.

Senast ändrad:
Det som MnO skrev borde kopieras och klistras i forumet, på startsidan och i alla friåkares huvuden.

Ja, har vi någon moderator som kan göra någon slags sticky av den här tråden?

Close call säger du MnO...

Kul att man kan bidra. Varsegod varsegod. Lär dig av mig bara. Ta för dig.
(säger MnOs bror alltså, som tillsammans med ett par andra på kompislistan har bidragit med ... hmm.. uttryckligen värdefulla irl-studier av det komplexa fenomenet snöras. Det bör, för sakens skull, nämnas att MnO själv är inte så dålig han heller inom detta område.)

Seriösare:
Det är tänkvärt det som skrivs ovan. Mycket tänkvärt rentav. Det borde vara självklarheter för alla som håller till i utpisten, men tyvärr är det väl inte alltid så. Det tar tid och krävs också i regel trista eller på gränsen till trista erfarenheter för att man verkligen ska ta ämnet på riktigt, riktigt allvar. Det är klassisk och enkel psykologi, bränd skyr eld och detta. Ett råd borde som vanligt bli att tänka efter (rejält) före, men det är lättare sagt än gjort. Att lära under resans gång är lättare, men det är en väldigt farlig väg.

Skidåkare kommer även i fortsättningen både skadas och dö i laviner. Se bara till att försöka undvika att det drabbar dig och dina vänner. Mer kan du inte göra. (Förutom att skriva forumtrådar då, som säkert räddar sisådär 70-80 liv per dygn. Jag räknar här bort den åtgärden. )

Ett litet komplement till MnO:s utlägg:

http://www.arelavincenter.se/Minneskort.pdf

Skriv ut, vik ihop eller riv isär och plasta in. Ha i jackfickan eller ryggsäcken.

Free of charge, no strings attached men kom ihåg var ni hörde det först. (Tänkte att minneskortet skulle kommit ut som julklapp till er alla men det blev lite försenat).

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp