Alperna v.2

hanabe

Ny medlem
Alperna v.2
Jag och en kompis håller på att bestämma vilken alport vi ska åka till den här säsongen. Än så länge har vi tittat på orter som Davos, Saalbach, Sölden, Verbier och Val Thorens. Vill ha bra möjligheter till off-pist och ett hyfsat nattliv. Dessa orter är från vad jag hört relativt snösäkra i januari men hur ser det ut med utelivet? Vi kommer åka v.2, vilket väl är off-season. Så antar att det är ganska dött på de flesta ställen? Var i Val Thorens över nyår för några år sedan och där är det ganska mycket säsongare i alla fall, men hur ser det ut i de andra orterna? Eller finns det någon annan ort som ni kan rekommendera för två 20-åringar?

Kan även tillägga att vi ska börja en 5 månader lång backpackerresa veckan efter och därmed har en begränsad plånbok, så ju billigare desto bättre. Åker Schweiz automatiskt bort då eller är det en myt att Verbier är så dyrt? Kan man komma billigt undan ändå?

Senast ändrad:
Alperna v.2
Jag har googlat sönder Alperna senaste 3-4 månaderna och kommit fram till att Les 2 de alpes verkar klockrent. Nära flygplatsen Grenoble (transfer kostar mycket). Dessutom billigare liftkort, billigare boende och bra nattliv enligt de rescensionerna jag plöjt igenom och det är typ alla jag läst. Skidåknigen verkar mycket bra och dessutom kan du ta lift till LA Grave och det ligger nära Serre Chevalier vilket rekommenderades av min ski-bum polare på jobbbet. Lycka till!

Alperna v.2
Det låter ju inte helt fel. Är det enkelt att ta sig till Serre därifrån? Vi flyger och har ingen tillgång till bil men det kanske går bussar

Alperna v.2
Jag och två kompisar stod inför samma val innan. Vi valde att satsa på och boka Val Thorens v.2 då vi inte har varit där innan och våran begränsade budget. :)

Alperna v.2
Les 2 Alps är inte alltid så snösäkert så tidigt på året, även om hela alperna ser lovande ut i vinter. Men satsa på VT för att vara på säkra sidan, dessutom grym fest och de finns riktigt billiga resor dit...

Alperna v.2
Det är långt ifrån en myt att Schweiz är dyrt... Verbier och Davos bjuder dock på bra åkning och brukar ha snö tidigt, båda brukar ha ganska gott om folk fre-sön även under tidig säsong då schweizarna flyr städerna på helgerna. Sölden/Obergurgl har glaciär men även fulla britter...

Alperna v.2
Haha ja vi hittade väldigt billigt boende i Valtho men flygen är löjligt dyra. Någon som vet billigaste bussbolaget som kör transfer mellan Grenoble och Val Thorens?

Senast ändrad:
Alperna v.2
Ben's Bus (bensbus.co.uk) brukar vara bäst om man ska åka Grenoble flygplats - VT. Men som ovanstående tipsar, kolla vilka resebolag som flyger på Grenoble, det är inte alls ovanligt att man kan köpa in sig på en transfer.

Alperna v.2
Yes, dom har jag redan kollat på. Hade inte alls tänkt på det men det vore ju grymt om man kunde göra det. Tack för hjälpen

Tillbaka
Topp