Alperna v6

erik_lagg

Aktiv medlem
Alperna v6
Vad säger ni alprävar ifall man vill ha allt av följande v6.
1. Höga höjder.
2. Bra pister.
3. Bra offpist.
4. Gott om snö (sannolikt).
5. Ingen UCPA-ort.
6. Brantare än Cervinia.
7. Billigare än Verbier.
8. Lite folk.

Senast ändrad:
Alperna v6
Davos? Högsta åkningen kanske inte jättehögt, men ganska säkert snö i byn. Fin terräng, oftast snösäkert, garanterat inget UCPA, och borde vara lite billigare än Verbier. Fem olika skidområden att variera med, plus turvänliga berg.

Alperna v6
Davos? Högsta åkningen kanske inte jättehögt, men ganska säkert snö i byn. Fin terräng, oftast snösäkert, garanterat inget UCPA, och borde vara lite billigare än Verbier. Fem olika skidområden att variera med, plus turvänliga berg.
Har åkt en dag i Davos Parsenn och en dag i Davos Rinerhorn, och kan bara hålla med om att det är fantastiskt fin skidåkning där!
Stora härliga ytor att åka på och inga vassa spetsiga berg (lavinfarlig terräng finns det dock ändå). Ligger ganska högt och får mycket snö, Davos har nästan alltid mer snö än St Moritz trots att det inte ligger lika högt.
Det är ganska mycket folk i Parsenn men v.6 borde vara lugnt (om det inte är Fasching vecka det året). Rinerhorn hade överhuvudtaget ingen trängsel.
Bland de bästa skidområden som jag har besökt…. men billigt är där ju inte, det är ganska så mycket dyrare än de dyraste orterna i Österrike.
Om du tycker att du har råd med en vecka där så åk, @erik_lagg ! :)

Vecka 8, 2022 i Davos Parsenn:
1756327601462.webp

1756327634937.webp

…. och Davos Rinerhorn samma vecka:
1756327699143.webp

Alperna v6
Tips på billigt boende om man vill åka skidor i Davos:

Vi bodde i byn Filisur som prismässigt ligger mycket lägre än Davos.
Från Filisur kan man ta pendeltåget varje morgon och eftermiddag fram och tillbaka till Davos, tar ca 20 min om jag minns rätt. Man trycker på hållplats stopp precis som när man åker buss - och en hållplats är alldeles intill gondolen upp till Rinerhorn området!

Från Filisur är det också 20 min till ett annat jättefint skidområde - Savognin. Men dit måste man ta bil eller buss. Lägre prisnivå än Davos.

Alperna v6
Du får en dikt om Aostadalen och lite annat, i bästa Krakel spektakel anda:

Snö från Öster och från väster, lärkskogarna är bäster, glöm inte dina crest(er).
Tomma pister och låga priser. Kanske med en vän som ligger och fiser?
Stor stad och liten bilfri by som gör dig glad.

När han kom till Crevacol, snöade det som ett såll.
När han kom till Chamois, såg han inget för det var dis.
När han kom till Champorcher, åkte han där pistörerna inte ser.
När han kom till Pila, var det dax att kila. In på en toalett. För det var den längsta gondolbana han nånsin sett.

Annars kan han åka till Macugnaga. Där kan ingen klaga. På gamla kabinbanor som går väldigt högt. Eller på byn som är så söt.

När sen frun vill följa me, åker han en gång te.
Naturligtvis till Limon-e. För den med rätt kort kan allt detta ske.

Bilagor

• IMG_1796.webp
    IMG_1796.webp
    114.2 KB · Besök: 66
  • IMG_1792.webp
    IMG_1792.webp
    121.7 KB · Besök: 73
  • IMG_1768.webp
    IMG_1768.webp
    298.3 KB · Besök: 74
  • IMG_1770.webp
    IMG_1770.webp
    169.1 KB · Besök: 73
  • IMG_1771.webp
    IMG_1771.webp
    27.2 KB · Besök: 60
Alperna v6
Stort tack för tips! Inte minst @PisteCarver för mycket utförliga tips. Nu blir jag sugen på Davos. Mitt resesällskap (gamla UCPA-are som nu har nått ättestupan) är mest sugna på Aosta-dalen. Jag har provat två ställen där. Cervinia - fint men flackt. Och La Thuile/La Rosiere - bra men kanske för litet. Var bara där en dag så min bedömning är kanske orättvis.

Alperna v6
Stort tack för tips! Inte minst @PisteCarver för mycket utförliga tips. Nu blir jag sugen på Davos. Mitt resesällskap (gamla UCPA-are som nu har nått ättestupan) är mest sugna på Aosta-dalen. Jag har provat två ställen där. Cervinia - fint men flackt. Och La Thuile/La Rosiere - bra men kanske för litet. Var bara där en dag så min bedömning är kanske orättvis.
Om du är intresserad av Davos och området däromkring (finns ett 10-tal skidorter på nära avstånd), så finns det mer information att läsa i det reportage som jag gjorde för Freeride efter den resan vecka 8, 2022 (länk nedan).
Man kan åka tåg från Zürich Airport till Davos (eller Filisur) på ca 3h.

Men jag måste medge att @Ivo del Scandi ’s Aosta-koncept är en stark utmanare. :)

Alperna v6

Ja La Thuile är ganska litet och speciellt (flackt på toppen mm) medan La Rosière är trevligare (solig gryta med många röda backar, mycket pistnära offpist och strålande utsikt). Men överfarten tar tid och är inte jättespännande. Dessutom är La Thuile mindre lämpligt att bo i om man vill testa flera orter i Aostadalen samma vecka - många hårnålskurvor upp dit, och byn är litet mörk... Redan Courmayeur ligger bättre till nära autostradan (trots att det fågelvägen är längre upp i dalen). Där kan man bo, eller kanske i Aosta själv. Tänk om man från parkeringen på Ica Maxi hemma i stan kunde ta en gondol direkt upp till en pärla som Pila... :)

En vecka i Aostadalen med Ivos Scandinavian Skipass (som ju även kan användas till annat under skidsäsongen!), eller Aostadalens eget stora veckokort (täcker allt i regionen Aostadalen plus Alagna och La Rosières i en vecka) kan jag rekommendera vem som helst. Vi gjorde det och avslutade med en dag i Chamonix på vägen hem. Det gör jag gärna om.

Också nyfiken på Davos etc men... ja. 🇨🇭💰💸

Alperna v6
Du får en dikt om Aostadalen och lite annat, i bästa Krakel spektakel anda:

Snö från Öster och från väster, lärkskogarna är bäster, glöm inte dina crest(er).
Tomma pister och låga priser. Kanske med en vän som ligger och fiser?
Stor stad och liten bilfri by som gör dig glad.

När han kom till Crevacol, snöade det som ett såll.
När han kom till Chamois, såg han inget för det var dis.
När han kom till Champorcher, åkte han där pistörerna inte ser.
När han kom till Pila, var det dax att kila. In på en toalett. För det var den längsta gondolbana han nånsin sett.

Annars kan han åka till Macugnaga. Där kan ingen klaga. På gamla kabinbanor som går väldigt högt. Eller på byn som är så söt.

När sen frun vill följa me, åker han en gång te.
Naturligtvis till Limon-e. För den med rätt kort kan allt detta ske.

We didn't even know it
but you're actually a poet!
;)

(Man undrar vem den där vännen som ligger och f*ser är, plus uttalet på Chamois om det ska rimma på dis?)

Strålande!

Tillbaka
Topp