Alpha 1 eller Alpha 2

• Trådstartare Trådstartare user62785
  • Start datum Start datum
U

user62785

Guest
Alpha 1 eller Alpha 2
Tjaa, jag undrar vilken skida som är mest värd att satsa på? Alpha ettan eller alpha tvåan? Och jaaa, jag vet att det finns andra trådar om detta. Men tycker inte att det har kommit upp något vettigt svar. Länka inte till armadas hemsida. Jag vill veta personliga erfarenheter( om det finns några). Jag kör ungefär 70 procent park och resten offpist.

Alpha 1 eller Alpha 2
Vill ha en relativt mjuk skida. Men man vill ju ändå kunna gå stort.

Alpha 1 eller Alpha 2
jag har åkt på båda och kan säga så här. I princip ingen behöver Alpha 1 då den är stenhård! Alpha 2 är hård den med men betydligt bättre....
Det är en grym allroundskida för både park, pist och skog/puder.

Alpha 1 eller Alpha 2
Alpha 1 är den skidan som upplevs mjukare av dem två. Flex-punkterna sitter närmare bindningen på 1an och gör att den känns mjukare.
Åker själv på 1an och jag har inte ångrat att jag valde den. Lättare, snabbare och lite mjukare än tvåan!

Alpha 1 eller Alpha 2
Om man kollar på newschoolers så ligger det några trådar om detta. Det är olika kärnor och belag. 2:an är lite tyngre. Alla trådar säger att 2:an är mjukare.

Maxhellgren: Var finns det information om flexpunkterna?

Alpha 1 eller Alpha 2
Missuppfattade frågan. Har dock fått för mig att 1:an ska vara den lätta och mjuka?

Alpha 1 eller Alpha 2
Saken är den att: 2:an är mjukare men marginellt tyngre. 1:an har ett mer race-aktigt belag --> den behöver mer underhåll. Vill du ha en hållbar skida som inte kräver så mycket underhåll; Välj tvåan.

Alpha 1 eller Alpha 2
Det är ungefär som att jämföra ar6 och pipe cleaners. Olika kärnor och belagg men samma mått och skiljande flex.

Även om 2:an är något tyngre än 1:an så kan man inte betrakta den som tung.

Alpha 1 eller Alpha 2
Okej, tack för svaren. Tror ni det är mer värt att satsa på 2:an alltså? Mjukare men bara 100 gram tyngre. Sen är väl belaget känsligare på 1:an också, vilket kanske inte är det bästa eftersom man vill raila.

Alpha 1 eller Alpha 2
jibbmeister sa:
Okej, tack för svaren. Tror ni det är mer värt att satsa på 2:an alltså? Mjukare men bara 100 gram tyngre. Sen är väl belaget känsligare på 1:an också, vilket kanske inte är det bästa eftersom man vill raila.
Vikten behöver du inte oroa dig för! 100g skulle jag tro att du inte äns märker och det är ändå bland de absolut lättaste på marknaden. Utan att veta hur din åkstil så gissar jag att 2:an räcker och att du får roligast på den.

Alpha 1 eller Alpha 2
Daniel_L sa:
jag har åkt på båda och kan säga så här. I princip ingen behöver Alpha 1 då den är stenhård! Alpha 2 är hård den med men betydligt bättre....
Det är en grym allroundskida för både park, pist och skog/puder.
Utveckla gärna det där med att ingen behöver Alpha1 och att den är stenhård.

Jag har Alpha1 och 2 och kan lova att ingen av skidorna är stenhårda. Skillnaden mellan 1:an och 2:an är inte jättestor, snarast marginell.
Det skiljer dock en del mellan Alpha-serien och AR6/Pipe Cleaner.

Alla jibbers som uppskattar en skida som är fartstabil och har grymma park OCH pistegenskaper skall fundera på Alpha.

Vill man ha en mjukare skida skall man välja AR6, Pipe Cleaner eller T-hall.

Alpha 1 eller Alpha 2
Jäkligt många parkskidor hos Armada.. har förstått att det skiljer en hel del mellan Alphaserien och dom mer "vanliga" parkskidorna AR6/Pipe Cleaner/T-Hall (precis som ovanstående också skrev) i och med rocker, styvhet o.s.v. Men vad är egentligen skillnaden mellan AR6, PC och T-Hall? Är det olika styvhet,skärning på dom också eller är det i princip samma skida med olika design? (bara av ren nyfikenhet)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp