Alpingaraget & Sport-Conrad, dessa Mammons tempel

KaptenStofil

Ny medlem
Vart ska denna materialism leda skidåkningen till? Ända sedan Ingemar Stenmark började åka på skidor av märket Elan har den materiella cirkusen snurrat allt fortare. Innan herr Stenmark skördade sina lagrar så var det lugnt och skönt både skidaffärer och liftköer men sedan dess har det hörts ett upprepat tjat från alla dessa ouppfostrade ungar om att de ska ha den senaste skidåkarutrustningen. Det är med olust jag tänker tillbaka på snoriga näsor i jofa-hjälmar som med gråten i halsen snyftar om att de också vill ha Elan skidor. Och inte var sporthandlarna sena att utnyttja föräldrarnas oförmåga att säga nej till sina barn. Detta gjorde att en hel generation blev slavar under devisen "flest prylar vinner". Herr St Clair Renard måste ta sin del av ansvaret för detta. Nu när den förslavade generationen i sin tur börjar få barn ser vi i dessa ännu värre monster som inte bara ska flest utan också bäst utrustningsdetaljer, detta i form av så kallade "högtekonologiska material". Vart tog den gamla glädjen i att styra skidorna över stock och sten vägen?

Bästa Alpingaraget, Sport-Conrad och andra sporthandlare, begränsa ert utbud av skidåkarutrustning och ge oss tillbaka den sanna skidglädjen som bygger på skidornas ystra lek genom snön och inte någon pseudoglädje som kommer genom eventuell utrustning!

Med hopp om bättring,

Kunde inte ha sagt det bättre själv stofil ett par skidor är ju ändå ett par skidor. Se bara under recensionerna en av de skidor som fått bäst recensioner är ju Vita blixten i princip så nära ur-skidan man kan komma. Finns ett par andra som har lika bra betyg men då handlar det främst om kids som tycker att skidorna har fin grafik.

Nej lyft fram skidåkaren istället för utrusningen. Man kanske borde införa någon typ av obligatorisk skifuniform liknande det soom diskuteras för skolan för att få bort märkeshetsen.

Frågeställningen är värdelös och ironin är kass, vilket jag även tror författaren är. För att ändå höja upp denna tråd ett snäpp, kan vi alla få njuta av regalskeppet Kronans tekniska data - håll till godo:

* Regalskeppet Kronan kölsträcktes på Skeppsholmen i Stockholm 1665-10-07.

* Skeppet sjösattes 1668-07-31.

* Konstruktör och byggmästare var engelsmannen Francis Sheldon.

* Kronan blev på grund av penningbrist färdig först 1672.

* Kronans deplacement är beräknat till ca 2 200 ton. Skeppet var 178 1/2 fot långt och 43 1/12 fot brett.
* Bestyckningen, 124-128 kanoner (3-36 pund), var placerad på tre genomgående kanondäck, back, skans och hyttdäck. Dess totala vikt är uppskattad till ca 230 ton.

Som i stofilens förra tråd så hamnar vi direkt i någon sorts ironidiskussion. Jag tror att Freeride har helt försvunnit i ironins svåra labyrint.

Hitme skrev i stofilens andra inlägg att ironi eller inte så är det strunt samma, håll dig till frågeställningen. Jag tycker det verkar som Stofilen trampat dig på en öm tå, Janne.

Visst är Stofilens inlägg högst berättigat men jag tror det är en ytterst känslig fråga med tanke på hur många prylbögar den läser den här sidan.

Själv hade jag några av förra säsongens roligaste dagar på mina gamla Dynastar S9 med silveretta 404 bindningar. Skidglädje med enkla prylar men vi ska nog ändå inte nedvärdera den glädje som vissa människor får att åka runt med flashiga grejor, glädje som glädje eller hur?

Jadu KatenStofil, det börjar bli endel "i hopp om ändring" inlägg nu..

nämen kaptensotfil, vi möts igen!!!!!!!

Här föjler min egen historia om dessa problem med materialism och nya grejjer:
I slutet på förra säsongen så spenderade jag en hel vecka av min dyrbara tid i trysil, all tid gick åt till att åka skidor. Mina ca 4 år gamla 720 , blå/vit design, hade vid det här laget slitigt ganska ont. Efter att ha tagit det lite lubngt under början av första dagen började jag trappa upp det hela med att gå på de största hoppen och göra större snurrar. Även om man inte får en 100% perfekt landning så bör knappast bindningen lösa ut, vilket min gjorde, hela tiden. Och så skönt är det inte att få en klockren landning som sedan försörs av att bindningen är helt slut, Att min kompis sedan fick åka och leta delar efter bindningen är en annan historia.

Därför blir det i år ett par PE

Som du ser finns det kanske fler anledningar till att köpa nya grejjer än prylbögeri, även om det finns sådana också.

Freeride-ironins mecka

Vad spelar det för roll? Är det uteslutet att folk som har snygga utrustningar tycker att det är tråkigt att åka och bara håller på med det för utrustningens skull? Vad är du för en konservativ människa då? Man kan väl vara prylbög och älska att åka skidor? Eller är det inte sant?

Sluta upp med det där! Det är väl samma sak med vanliga kläder då? Varför går inte alla i samma kläder hela livet? Tycker folk att det är tråkigt att leva för att dom köper nya kläder?

Herr Jan, ditt namn antyder just att du fastnat i materialismens käftar. Om du som din profil anger bor i den svenska fjällkedjan hade du mötts av mycket mer respekt med namet Janne GS eller Janne S. Antalet dagar då den så kallade fetskidan går att utnyttja tillfullo i skanderna är ytterst få även om man ser till en längre tidsperiod. Dessa skidor är utvecklade för snöförhållanden som sällan uppkommer i Sverige. Detta är ett typiskt exempel på hur dagens skidåkare blir lyckliga av utrustningen de åker på och inte hur åkning egentligen känns. Nästa gång du kopierar fakta från Kalmarmuseums hemsida kan du också passa på att läsa övrigt text. Antalet kanoner var 126.

Bäste herr Hyllengren, det gör mig uppriktigt ledsen att läsa om din förstörda skiddag men dina nya skidor är inte den form av den utrustningsdyrkan som jag kritiserar. Förr i tiden hade dock arméns skidreparationssats från 1927 räddat en sådan dag.

LÄgg ner nu fan, varför bryr du dig om andra så mycket? Sverre och alla dom andra kör fetlagg när dom är i Kittelfjäll.

hyllengren. Fan vad läskigt likt det blev mig. Hade också 4år gamla 720,s som löste ut hela tiden och nu har jag köpt nya PE precis som dig:P undrar vem som kopierar?

KaptenStofil, äntligen en själ som skapar intressanta debatter på freeride!

Jag tror dock du får uppdatera ditt tänkande till 2000-talet. Visst kan man finna skidglädje i att t.ex. pumpa puder efter ett fetdump. Men den sanna skidglädjen ligger ju i den kommersiella delen av skidåkningen. Den skidglädje som uppnås i branterna kan ju sällan mäta sig med den otroliga och totala glädje som uppnås vid total prylbögsfetischism.
Jag menar härmed att själva skidåkningen i sig inte är något annat än en ursäkt för att bedriva den oändliga och aldrig sinande diskussion angående tekniska specifikationer, material, priser på, samt användandet av skidutrustning.

Eder betvingande vägvisare och extraordinära prylbög - Nojlas

Åh underbart! Nojlas har fått en kombatant i samma viktklass som sig själv, nu kan man se fram emot härliga bataljer dem emellan, något som jag längtat efter. Själv är jag inte i samma klass men jag är bara 17, ser mig själv som en oslipad diamant.

Jag tror att kaptenstofil är nån slags superhjälte som skickats framåt i tiden från 70-talet för att skapa ordning i skidvärlden, en omvänd Austin Powers helt enkelt, välkommen!

Jag har några åsikter och kuriosa att dela med mig av:

1. Jag är själv lite av en prylbög, men jag är berättigad till det, jag har det i generna. Min far var prylbög redan på 60-talet, innan dagens skidprylbögar ens fanns.

2. Jag har varit på Kronan-muséet i Kalmar, rekommenderas!!

3. Mina bindningar gick också sönder i Trysil, killen i skidshopen sa att han aldrig sett något liknande, visst jag är en hård åkare, men lite ska väl en toppenbindning klara ( en prylbög köper naturligtvis det bästa) Vilar det en förbannelse över Trysil-parken?

jahaja och Lance Armstrong vann Tour de France på en kronan cykel bara för att han tycker att det är så kul att cykla!

Det är inte Freeride som försvunnit i ironins labyrinter. Det är en stor grupp yngre förmågor som har ett hävdelsebehov för att de själva inte tillhör den ironiska generationen. Eftersom de själva växt upp med enklare former av humor är de självklart avundsjuka och måste därför hela tiden ifrågasätta vad som egentligen är ironi. Slappna av och håll er till sakfrågorna istället.

Jag skulle egentligen skriva några rader om att glädje måste vara lika mycket värd oavsett vad som ligger bakom den men va faan, det är ju inte sant!

Prylfetischister, sälj era prylar, tjacka ett par hederliga Vertical Extrem och dra på, fort och brant. Inte förräns då kommer ni att hitta den riktiga skidglädjen.

Oj, där tog någon moderator bort det inlägg som föranledde mitt påhopp på de yngre men det är ju ändå aktuellt om man tittar på runt på forumet.

centralbyrokraten: du får nog editera dina inlägg igen, för som det står nu motsäger du dig själv.

inlägg 1: "Jag tror att Freeride har helt försvunnit i ironins svåra labyrint."

inlägg 2: "Det är inte Freeride som försvunnit i ironins labyrinter."

;)

och vad är det för glädje med alpinåkningen ni talar om? att gå upp skittidigt i en kall jävla stuga, käka torr gröt till frukost, bli svettig när man tar sig en massa störig utrustning, ställa sig en halvtimme i en kö som endast belönas av att man får sitta och knö med en ännu svettigare tysk eller att resten av dagen ha skoskav och iskristaller i ögonen? för mig är alpinåkning något jag bara går igenom för att ha något att skryta med under sommarhalvåret.

Just precis, jag upptäckte att det inte var Freeridesajten som gått vilse utan endast ett gäng ungar som har problem med ironi. Tyvärr tog en moderator bort inlägget som fick mig att inse detta men å andra sidan var det ett inlägg som inte tillförde tråden något.

det var en som gick och dog, så nu är de endast 59 talister. fö äger 80-talisterna på ironi.

Läs på! 50 talister = "den förlorade generationen". 80 talister kan ännu inte riktigt kategoriseras eftersom de inte är helt torra bakom...... (senare varianter), men tendensen är verkar gå mot "den egoistiska generationen". Iof inget fel i att sträva efter självförverklingande. Men ironiska, icke.

Fel av mig, tydligen gäller det även 21 åringar och 41 åringar också.

Verkar som det inte finns några riktiga skidåkare här på sajten eftersom alla tycker det verkar vara viktigare att diskutera eventuell ironi istället för sakfrågan, Stofilens påhopp på större delen av Freerides medlemmar.

OJ OJ OJ... ingen kan mäta sig med NOJLAS, det är ju helt underbar läsning! NOJLAS du är min gud ja säge bara det GUD

Men vad bra! då kanske kaptenstofil vill ta över mina gammla turskidor och se om de ger mer åkgäldje ner för fjället än ett par Fujatives.

Gossar och töser visst är det väl så att när det gäller skidåkning ökar gärna välbefinnandet dramatisk med extremt välfylld plånbok kontra en mycket sladdrig och tunn.

exempel 1:
1. Köp vad du vill på garaget eller var du nu tycker att det känns bra
2. Åk dit du känner för på bekvämaste och smidigaste sättet
3. Åk alltid lössnö helst med heliassistans
4. Bo där maten är världsklass och sängarna är mjuka och sköna

Tro mig allt det här är möjligt och i förhållande till exempel 2.........:
1. Köp billigt
2. Kör en risig folka genom halva europa
3. Bär din utrustning uppför
4. Bo i ett råtthål och ät ur burk

....är det förra att föredra. Tro mig jag har gjort båda och om vi nu pratar bara "åket" gör jag det helst på de grejjer jag vill ha i champagne lätt puder utan umbäranden på vägen dit! Så enkelt är det.

*ler* från öra till öra. Paradigmskiften har alltid varit skäl att debattera. Uppskattar din planerade och noga uträknade kupp. Folk garvar i sina gravar och kokar på sina kammaren, let the show go on, and keep it upp.

Visst är det så att det var charmigt, i synnerhet efteråt. Lite som det där med lumparminnen (ursäkta flickor för referensen). Det var skit när man gjorde det, men det är ett okristligt kacklande om det efteråt. Det åktes dock grymma åk även då. Men jag vill noga poängtera att det definitivt är en upplevelse att klämma 6-8000 höjdmeter puder på en dag utan ett steg i motlut.

Hm, hör vad du säger men kan inte på något sätt hålla med. Bland mina bästa skidupplevelser kan jag inte räkna in helikopter eller liftburen verksamhet. Häckade i en Heliskioperation mest hela vintern och det är definitivt det mest överskattade jag varit med om.

Tillbaka
Topp