Alpingaragets telefon

la_grave

Aktiv medlem
Alpingaragets telefon
Kanske blir den konstigaste tråden på ett bra tag här…

Ska börja med ett tips till er som undrar vad som är smart att fixa innan ni ska iväg på er första säsong: ip-telefoni. Jag har ett vanligt 08-nummer och sedan SIP-klienter i såväl mobilerna som datorn. Kan alltså ringa svenska nummer för normal samtalstaxa såväl som bli uppringd utan att det kostar att ta emot samtalet och den som ringer betalar bara vad det kostar att ringa en fast telefon inom Sverige. Abonnemanget kostar 19:-/månad i mitt fall. Väldigt värt pengarna. Krävs inte många samtal till Sverige från det vanliga mobilnumret/lokalt mobilnummer för att komma upp i den summan.

Nu till det konstiga, och trådens rubrik: jag har ringt alla möjliga mottagare med mitt ip-telefonnummer, privata mobilnummer, företagsväxlar, Skatteverkets telefontjänst, 020-nummer, min automatiska telefonbank osv osv - alltid utan problem (i alla fall så länge internetuppkopplingen är stabil). Det finns dock ett undantag: Alpingaraget. Så fort jag tryckt 2 för att komma till Stockholm blir det helt tyst (någon enstaka gång har jag kunnat trycka 2 igen för att att komma till butik - och fått reda på att de tar 500:- för att montera ett par bindningar!?!?!? WTF liksom - här kostar det €10-15. Vad kostar en skidmeck/timme?). Hade samma problem förra året och felanmälde till min operatör - som inte kunde hitta några problem. Fick även tag på någon på Alpingaraget som sa att de hade tillfälliga problem pga operatörsbyte eller något sådant. Lyckades lösa min ärende i samband med detta så jag försökte inte komma i kontakt med dem igen efter det - förrän nu.

Döm om min förvåning när precis samma problem kvarstår. Gjorde ett antal försök med samma resultat. Till slut tröttnade jag och tog min tjänstetelefon och ringde ett vanligt mobilsamtal - som fungerade precis som förväntat. Det är alltså något med ip-telefoni och Alpingaraget. Förra året trodde jag det var min kassa operatör (eftersom reguljära POTS-samtal tilll Alpingaraget gick fram som förväntat) som var problemet men nu är jag rätt övertygad om att felet inte ligger där utan snarare hos Alpingaraget eller deras operatör (eftersom alla andra IP-samtal jag ringer fungerar problemfritt). Mycket märkligt!

Alpingaragets telefon
skidmeck per timme kostar väl ca 600kr+ om jag inte missminner mig.

så 500kr för ett par bindningar på garaget är för att de ska tjäna pengar på oss smågnidna som inte betalar 8k för ett par lösa skidor utan köper dem för 4k på conrad.

då tjänar de kanske en 2-300kr per monterat par, vilket i det långa loppet blir bra mycket mer pengar än deras rådyra skidor.

Alpingaragets telefon
Ja precis. Borde finnas utrymme för någon som bara sysslar med skidmeck och tar betalt för faktisk arbetstid för tex bindningsmontage, 200:- eller något sådant.

Alpingaragets telefon
Bra tips avseende IP-telefoni. :-)

Det konstigaste är dock att du ringer från Frankrike (?) till Alpingaraget för att få en bindning monterad och blir irriterad för att det kostar 500 kr. Det är riktigt märkligt!

Jag trodde vitsen med att handla på Alpingaraget var att först bli skinnad och sedan stolt kunna spatsera omkring i tunnelbanan med sina nyförvärv. Kostar klisterlapparna med "Alpingaraget" extra eller ingår de i leveransen även om man bara monterar?

/MM

Alpingaragets telefon
welle sa:
fredric84 sa:
En inkomst på 200 kr ger ca 80 kr när moms löneskatt och arbetsgivaravgifter är betalda
nää hur tänkte du då. Skatten betalas ju av löntagaren och arbetsgivaravgiften är knappast sådär hög.
Av 200 kr i butik är 40 kr moms. Återstår 160kr. Om allt ska bli lön till verkstadskillen blir bruttolönen 121,75 och 38,25 kr i arb avg. Beroende på marginalskatt så blir 121,75 allt mellan 42 kr till 85 kr netto i fickan. 80 kr kvar är nog rimligt för en lågavlönad.

I själva verket så blir ju inte allt lön eftersom det även skall räcka till butikens kostnader med lokalhyra, försäkringar, räntekostnader för varulager, avskrivningar på verktyg och maskiner, kostnader för telefoni och internet, löner till administrativ personal + diverse annat och även en liten vinst och företagsskatt på vinsten. Blir nog högst en 50-lapp i nettolön om ens det.

Alpingaragets telefon
Mountain_Man sa:
Bra tips avseende IP-telefoni. :-)

Det konstigaste är dock att du ringer från Frankrike (?) till Alpingaraget för att få en bindning monterad och blir irriterad för att det kostar 500 kr. Det är riktigt märkligt!
Det var mest för att någon sa det till mig och jag hade svårt att tro mina öron. Visst är kostnadsnivån i Frankrike i allmänhet lägre än i Sverige, 10-20% kanske i allmänhet när euron är på en mer normal nivå, men jag har alltså monterar två par skidor för 10 resp 15 euro den här vintern och då var varken bindningar eller skidor köpta hos den som monterade dem.

Ringde för övrigt även Alpint (och deras telefon fungerade utmärkt med mitt ip-telefoniabonnemang - det är ju vad den här tråden borde handla om). De tog också 500:-.

Jag trodde vitsen med att handla på Alpingaraget var att först bli skinnad och sedan stolt kunna spatsera omkring i tunnelbanan med sina nyförvärv. Kostar klisterlapparna med "Alpingaraget" extra eller ingår de i leveransen även om man bara monterar?
/MM
Haha!

Alpingaragets telefon
Det handlar som sagt inte om att den faktiska kostnaden för att montera ett par bindningar i svenska skidverkstäder är 500 kronor utan att ett gäng butiker är less på att montera skidor som köpts till under inköpspris hos deras konkurrenter. Varför folk köper skidor där är en helt annan fråga som det finns femtioelva trådar om redan.

Men en mer intressant, och självklart rent hyptotetisk fråga. Funkar ip-telefonin även för att ringa räddningshelikopter när man kört fel på berget och inte har kunskapen eller utrustningen att ta sig ner på egen hand? Jag menar, det finns ju en del här på forumet som kanske hamnar i den situationen någon gång.

Alpingaragets telefon

@Glisseur
Kanske en god tanke att släppa lite på sparsamheten i de lägen man är i akut behov av räddningshelikopter och ringa ett traditionellt samtal ... bara en tanke. ;)

/MM

Tillbaka
Topp