Alpint eller Telis

Jens_A

Ny medlem
Alpint eller Telis
Hej

Har åkt bräda de senaste 7 åren och börjar bli sugen på att köra lite skidor igen. Min teknik är inge vidare eftersom jag inte åkt på så länge. Jag undar därför om jag skall satsa på Telis eller alpint. Tanken är att kunna köra både pist och offpist samt även ev topptur. Det senare är väl som jag ser det den största fördelen gentemot bräda som inte lämpar sig så bra (i alla fall inte på uppvägen) till topptur.

Framför allt:
Vilket är lättast att bli någorlunda duktig på? (både i och utanför pisten)
Andra för eller nackdelar??

Tacksam för svar!!

//Jens

Alpint eller Telis
pulka
.
.
.
.
.
.
.
eller skidor. är nog enklast att börja med. telemark åker man när utmaningar saknas. då lossar man på hälen och riskerar att ramla oftare än med skidor. men det är tufft. man ska helst ha ett trasigt ansikte när skiddagen är över.

Alpint eller Telis
Håller helt med föregående. Mer utmaning med ofast häl. Om du dessutom vill gå toppturer är det ju bara telemark som gäller.

På frågan om vilket som är lättast att lära sig är det nog vanliga skidor som ligger bäst till, eftersom du verkar ha åkt det förut.

Alpint eller Telis
Gjorde förresten själv precis som du och bytte från skidor till snowboard för ett helt gäng år sen. För tre år sen kom jag dock på att telemark var tuffare och bytte upp mig ännu ett snäpp. Samma sak har många av mina gamla snowboardande vänner gjort. Så du hamnar i gott sällskap vill jag lova. Om du väljer telemark det vill säga.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp